Hund på H&M
Hejhej alla hundägare!
Tänkte dra ner till stan imorgon och undrar om jag får ta med min storpudel in på H&M?
Jag ska inte prova kläder eller dylikt utan bara köpa 2 presentkort och visst tänker folk "lämna hunden hemma" men jag tänkte slå 2 flugor i en smäll och miljöträna hunden då hon behöver det och tänkte då passa på att springa in snabbt och köpa det.
Så frågan: Är det okej att ta med henne in? :)
Jag skulle då inte vilja ha hundhår på nya kläder eller behöva vara rädd om man är hundrädd eller utsättas för allergi ;)
Dessutom är det förbjudet att ta med djur in i affärer.
Min direkta respons är "absolut inte". Det ör förbud på att ta med djur in i butiker. Framförallt livsmedelsbutiker eller klädbutiker.
.. Men nu är hon ju faktiskt Pudel. Så allergi-risken kanske försvinner?
(Jag hade bara tyckt det var trevligt att se synen med en Pudel i affären, men mammor med allergiska ungar skulle ju aldrig köpa ett plagg på H&M igen!).
Även om man inte är allergisk finns det folk med fobier, jag tex. Jag är faktiskt speciellt rädd för pudlar då det är den enda rasen som bitit mig. Jag hade blivit rent ut sagt förbannad om det kom in en hund av vilken ras som helst in när jag ska handla kläder.
Jag såg en Chihuahua på en klädsaffär idag. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Okej tack för era svar! :)
Var tvungen att fråga för har googlat runt lite och det har sagt olika som att hundar får följa med in om det inte är en sån klisterlapp om förbjudet men annars får dom följa med in förutom i livsmedelaffärer och en tjej i min klass har tagit med sin hund in på H&M men jag vill gärna ha era åsikter innan jag sätter mig och hunden in i något jag inte borde! ;)
I livsmedelslokaler finns det förbud, men annars får du fråga affären. Det finns inget generellt förbud mot hundar i affärer. Åhlens vid Odenplan här i Stockholm tillåter hundar, medan Åhlens i Vällingby inte gör det. Exempelvis…
//Lina
#6 Det var som sjutton. Men även om det inte är förbjudet kan man visa lite hänsyn till sina medmänniskor.
#7 Precis, det är därför jag startade denna tråden för att höra era åsikter :)
Jag tror det är så att om det säljs mat så är det automatiskt förbud (om inget annat anges förstås). Annan affär ska dom väl ha en förbuds-skylt om dom inte får följa med in. Jag frågar visserligen oftast även om ingen sådan skylt finns, för att inte få en massa skit av personal mm.
Eftersom du bara ska till kassan så tycker jag att de skulle vara okej :) pudeln är både allergi-vänlig och fäller inte. Men hade frågat direkt vid kassan. Är det inte okej så ber dom ju dig bara att gå ut igen :)
Mvh Jenna
Snygg storpudel
Nu är det så att jag tror inte butiker ser fördel med vissa raser jag arbetar själv i butik o skickat ut ett par nakenhundar även dessa räknas ju in som mer allergivänliga hundar, men det är ändå hund. 
Tack igen för era svar också! :)
#11 Och tack, hon e min lilla ögonsten (fast dom långhårig på bilden) :P
Men nu blir det ju jobbigt! För en del säger att det är okej om jag går in och frågar för ska ju som sagt bara köpa 2 presentkort medan vissa tycker absolut inte :/
Det bästa är väl om du ringer till affären och frågar innan :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Jag komme väl bli halshuggen nu, men har haft hund med mig när jag shoppat. Både Fältöversten, NK o Kista Centrum är kända för att det är just är tillåtet för hund. Jag har provat kläder med hunden nån enstaka gång o hittills har jag inte fått ngn tillsägelse utan bara leenden faktisk, men så kommer jag ju inte med en stor, hårig hund utan en liten plutt, kanske hjälpr till? Har även gått in i andra butiker också, finns det ingen förbudsskylt så går jag, blr jag tillsagd så går jag naturligtvis ut! Nu har jag såklart inte för vana att släpa med mig hunden i butiker, lämnar henne gärna hemma men det har hänt ett par gånger att jag haft henne med.
Det ända du kan göra så du vet exakt om du får eller inte är nog att fråga personalen.
Det är väldigt olika åsikter ang. hund i en affär, minns att det finns en tråd om just det ämnet.
14 det är upp till butikerna o tillåta eller inte. Jag hade ju lätt tagit med mina hundar oxå om det inte var förbjudet överallt här, ända ställerna som tillåter hundar här omkring är djurbutiker. Hoppas ingen halshugger dig 

Spontant så skulle jag säga nej, d u får inte ta med hunden in. Men på H&M närmast mig har dom en skylt som visar att hundar är förbjudna inne i affären.
MVH
Sofie
Låt bara hunden vara hemma så slipper du grubbla över det. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Man ska inte ha hundar med sig in i affärer alls med tanke på hundrädda och allergiker. Enbart ledarhund i så fall.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#18 Men hon ska miljötränas så därför jag undrade om jag kunde samtidigt slå två flugor i en smäll :)
#20 Miljöträna kan du göra någonstans där du VET att du får ha med henne tycker jag.
Hälsningar Olivia
Du kan ju också ringa innan och kolla om någon från personalen kan hjälpa dig. Så löser du det ändå, ska du bara ha två presentkort och betalar kontant borde det gå att lösa.
MVH
Sofie
Nu vet jag inte vart du bor, men det finns ju hundcaféer, och nästan alla djuraffärer tillåter ju hundar och där finns det förmodligen mindre hundrädda människor :)
Jag som hundrädd räknar med att jag kan stöta på en hund i djuraffär och accepterar det, men vill inte störas när jag ska shoppa kläder.
#21 Men hon ska miljötränas på stan, och där få hundar vara. Frågan var om hon fick följa med in i butik.

#16 Här i Stockholm är det ju så otroligt många som har hund, o många småhundar så därav finns det hela köpcentrum som skriver specifikt på dina hemsidor att hundar är välkommna :) Ja hittills har ju ingen varken skällt ut mig eller halshuggit mig, kommer väl snart ;)
Testa du, det värsta som kan hända är väl att du blir tillsagd. :P
Hälsningar Olivia
Tycker det är väldigt respektlöst att gå in med hund i affärer
#24 Fråga, som sagt. Ska du bara ha presentkort så är det ju inget som behöver provas. Du kan inte få med en kompis eller två?
MVH
Sofie
#29 Därför att det finns hundrädda och hundallergiker.
Djur hör inte hemma i klädaffärer eller matbutiker.
Då skulle jag vilja kontra med en sak. Jag har tamråttor och en av dem, Leona, är såpass socialtränad att jag kan gå med henne på axeln utan sele och gå ut på promenader med henne.
Det är många som är rädda för just råttor, och allergiska, skulle det vara okej om jag gick in i mataffär/H&M? Släppar man in ett slags pälsdjur ser jag inte varför man inte kan släppa in ett annat?
#31 Inte djur alls hör hemma i klädellermatbutiker.
#32 Det var precis det jag ville komma fram till i slutändan :P
#31 sålänge Leona är i koppel så funkar det då ;) Jag skulle åkt dit och frågat, hundar finns överallt i vårat samhälle så jag tycker ingen borde dö av att man går till kassan lite snabbt :) jag brukar lämna min hund hemma dock
Mvh Emelie och hunden Kelly 
#33 Man ska ju inte särbehandla de olika raserna. Antingen eller, för min del.
Jag tycker det är hemskt respektlöst mot hundrädda och allergiker att ta med hunden in, oavsett om affären tillåter det eller inte.
#37 Spelar väl ingen roll om man är t.ex hundrädd? Inne i en butik är det inte så lätt att hålla sig på avstånd kanske, som det är på t.ex gatan
#39Hundrädda behöver väl inte ställa sig i kö precis bakom hunden då…? H&M här är en stor affäre där det lätt går att gå undan. som sagt så hade jag inte tagit med min hund in, utan jag hade frågat om någon ur personalen kunnat hjälpa mig.
#38 I en djuraffär tycker jag hundrädda kan räkna med en och annan hund..!
MVH
Sofie
Jag håller med #39.
#40 Har man fobi så hjälper det inte om man står i andra änden av affären och hunden är vid ingången. Då känner man sig instängd och det är väl inget man vill utsätta andra för?
Djuraffär är en helt annan sak. Den är till för djuren. Det är inte HM.
har man koll och pli på hunden så får man vara inne i köpcentrum..
#43 Beror på köpcentrummet.
Men det spelar ju ingen roll hur mycket pli man har, hjälper inte dem som är hundrädda eller allergiska.
Bättre att lämna hunden hemma eller, någon annanstanns.
#44 fast man får oftast det..
har inte läst alla svar, men om de inte har en "hunden förbjuden" skylt så ska man ha rätt att ta med sig hunden in
här i stan har vi inga såna skyltar och har sett att folk ibland hade med sina hundar in (minihundar då)
Tycker dock man borde få ha med dem in!
jag har hundar som fäller mycket, så är man allergisk borde dem reagera eftersom jag alltid har hår på mina kläder. Dessutom ska man ju ite låta hunden röra kläderna XD
Att skaffa hund är precis som att skaffa barn på ett sätt, det är inte för hundens eller barnets skull man skaffar det, utan för sin egen skull, vad nu anledningen må vara.
Barn är barn så de kan man inte lämna hemma när man går till köpcentret, även om jag skulle önskat det ibland, däremot kan man göra det med en hund.
Som hundägare har man inte bara ansvar över hunden, jag tycker att man har ansvar gentemot sina medmänniskor eftersom det var DU som skaffade hunden, inte dom. Man får helt enkelt visa respekt. Folkvett för mig är att inte ta med hund in i mataffär eller tex klädbutiker. Alla tycker faktiskt inte om hundar, Så är det bara.
#45 Bara för att man får måste man inte.
Jag känner att man gör bättre i att ha hundarna på andra ställen än i affärer i stan.
#46 Många reagerar kraftigare av möte med själva djuren än av enbart håren på dina kläder. Och med hund i butik flyger håren garanterat på kläderna oavsett om hunden har direktkontakt med dom eller inte.
Du får vi se , men jag tycker det är upp till varje butik att bestämma om det vill eller inte vill :) Så skulle jag få gå in med min hund på en afför så skulle jag ju göra det om jag skulle tex ha en deo… Men kanske inte stor shoppa XD Man kan inte försöka tänka på allt jämt. Det kommer alltid finnas folk som inte tål eller är rädda … om man ska tänka så alltid så kan man ju skita i att äns ha hundar kan jag tycka..
Sen jag själv har ju lite barnfobi… kanske inte extremt men jag mår dåligt av att se ungar eller höra dem…. men det är ju ingen som har barn som skulle tänka på mig direkt ellerhur ? :)
Så jag dömmer ingen som skulle ta med sig en hund i en HM butik tex… för det är ju lite som dersas barn? Jag går in i affärer även om jag ser en unge.. men kul är det inte men jag har ibland väntat på att de åker istället.
Så man kan inte undvika allt :) ÄR det TILLÅTET i den butiken så är det okej! För då vet ju också andra kunder att det är så.
Sen när det gäller kläder osv.. så behöver man ju inte låta hunden strycka sig mot kläderna direkt XD Sen så är det värre men kläder med katthår när man kommer in i butiken och ska prova kläder ;) Då kan lite katthår följa med de plagget.
Så ta det lungt ^^ !
dubbelt
Finns det ingen Djuraffär i närheten där du kan fråga om de kan se efter din hund de få minuter det tar att skaffa de där presentkorten?
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#49 Skillnaden är ju att man utomhus kan gå ifrån om man är allergisk, det är inte alls lika lätt i en butik.
Jämförelsen med barn var riktigt dålig. Barn är människor, affärer för människor. Hundar är djur alltså har de inget intresse av att gå i affären, eller behov av det.
Som jag skrev längre upp flyger håren till kläderna varesig hunden stryker sig eller inte.
Det finns hundrädda och allergiska överallt, som Surina säger. Jag har mött hundrädda i parken där det går hur många hundar som helst - varje dag året runt. För mig är det det sista stället som jag förväntar mig hundrädda människor. Eller allergiska.
TS, vill eller kan ingen från personalen hjälpa dig så är ju #51s förslag bra.
#42 du skrev "Jag tycker det är hemskt respektlöst mot hundrädda och allergiker att ta med hunden in, oavsett om affären tillåter det eller inte." och det tolkar jag som att det gäller ALLA affärer utan undantag.
MVH
Sofie
#53 Jag anser att det är ganska logiskt att en djuraffären inte räknas dit.
#53 Hundrädda och allergiska finns överallt ja. Är det en anledning till att ta med hunden in i en affären som säljer kläder? Ska de allergiska behöva stanna hemma och vara utan kläder? Logiken?
Att allergiska och hundrädda går till parken får stå för dom, det har ingenting med butiker att göra.
Jo men det är ju en sån känsla som jag tyckr man kan tänka på, för många runt om i världen är en hund ens barn, det handlar inte om den fysiska sidan då utan den känslomässiga sidan.
Så jag kan förstå folk som kan bli upprörda över att de inte får komma in osv… fysiskt är en sak men mentalt är en stark sak.
Jag har en syster som inte kan få barn… hon har hund som sitt barn typ och för henne är hunden exakt lika mycket männinska som ett barn skulle vara.
Hon behandlar den inte som ett barn osv med kläder utan bryr sig osv uppfostrar och älskar sitt barn, ett som hon inte trodde hon kunde få.
Sen så det där med hår :P det följer ju med en på kläder hemmifrån också som kan falla överallt, sätt både katthår och hundhåt lite överallt :P Då skulle vi kanske också börja byta kläder innan vi går ner på stan också som inte har hund/katthår på sig XD Det blir liksom överdrivet.
Saker händer helt enkelt, är man hundrädd så kanske man också ska tänka att man ska söka hjälp för det?? Jag söker hjälp?? Man kan inte tillfrestella alla jämt, ibland får man nöja sig med att man möts på mitten helt eneklt.
#55 Hur du än vänder och vrider på det är en hund, inte ett barn. Den har inget behov av att gå i affären så som en människa har. En hund kan lämnas hemma, det kan inte ett barn. Tråkigt att läsa om din syster, men jag missar din poäng.
Visst följer hår med en hemmifrån, men du förstår väl själv att mängden ökar markant då djuret faktiskt är på plats ;)
#49 Man kan inte jämföra barn och djur. Stor skillnad på det.
#55 Vi har regler i samhället, skrivna som oskrivna. Att ha hund i klädaffär är ett exempel på en oskriven regel när det inte finns ett klart förbud på dörren :P
I mataffärer o i lokaler där mat förbereds är pälsdur inte tillåtna. I övriga affärer bestämmer ägaren, oavsett om det är skyltat eller inte.
Själv bojkottar jag klädaffärer som tillåter hundar.
Fö finns det inga allergifria raser/blandisar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jo visst man kan se så men jag vill faktiskt att man tar i åtanke den mentala delen hos männinskor! Det finns allt för många idagen samhället som inte bryr sig ett dugg om hur någon känner vilket jag är så himla trött på.
Det beror väl lite på vilken ålder du menar på hunden ;) Var tvugen inte riktigt relevant men bara lite skoj ;)
Man måste ta in alla bitar helt enkelt, man kan välja att ta allt med en nypa salt ;)
visst kan de komma mer det är ju så det är :) Men jag kan tycka att ibland så överreagerar man lite för mycket, kan tycka att är det värt att lägga ner energi på det?
Allergi kan man inte rå för vilket jag accepterar! men kan man göra nått åt det som fobi, så tycker inte jag att man ska gnälla alltid heller man får försöka att leva med det eller skaffa hjälp, då det finns ju :)
Det finns alltid fel och rätt men alltid kan man inte veta exakt vad som är rätt.
Jag skulle ju tycka om det gick att man kunde göra små hunddagis platser kanske på stan? Inte för att folk ska ha med sig hund vid stor shopping.. men bara att liksom? Att veta att jag kan gå in och fixa den här saken en snabbis och jag vet att det finn ett ställe att lämna hunden som är tryggt de 3 minuterna som det tar?
Så jag säger bara att man får chilla lite och njuta istället ;) Man vill hjälpa alla men det går inte dessvärre. Så om en butik säger att det är okej så har de ju gjort det valet också.
De har rätt att få välja själv är min tanke, de kanske får mindre kunder vad vet jag ? Men det har sina egna val… alla har vi ett val i slutendan ;) Ingen tvingar oss.
För dig JA men för mig kanske inte ? Alla ser vi olika så jag ser inte att du har fel att tycka att det är stor skillnad som om jag tycker att det inte är så stor skillnad.
Vi tänker olika allihopa därför går det inte heller att säga rätt och fel.
Jag har alltid med mina hundar i klädesaffärer :) Det är okej här i sthlm.
#6 Jag bor i kring Vällingby och har alltid tagit med mina hundar in på Åhlens, utan att någon sagt nåt :) Utan de har istället velat hälsa. Kanske beror på att jag har små hundar också.
#62 vart brukar du shoppa? Jag tycker det brukar vara hundförbud :)
#64 T centralen, Vällingby, Hötorget eller Kista C 
#63 Saker förändras säkert, sist jag kollade med Åhlens Vällingby var flera år innan Vällingby byggdes om och de bytte lokaler, så det är ganska gammal info.
Odenplans Åhlens ser jag ofta hundar.
//Lina
Surina: Jag förstår din jämförelse med barn, jag känner själv likadant för dem, och folk har svårt att fatta det, ingen verkar tro att man menar allvar. Detta sagt utan att lägga mig i diskusionen, ville bara göra et inlägg att jag förstår din känsla. :)
#65 får man ha i t-centralen i kläderbutiker? :)
#60 Jag tycker alltid det är värt att lägga energi på att respektera andras människor och deras problem, speciellt när det gäller ett ställe som en klädesbutik. Var sak har sin plats,.
Vad menar du med den mentala delen? Aldrig att en människa som är frisk behöver ha hunden med för att handla kläder. Är det så illa så får man skaffa servicehund. De är ju undantagen som vi inte kommer undan.
Jag "chillar och njuter" hellre ute i naturen med hundarna än inne i klädbutiken. Det gör nog hundarna också ;)
Jag håller med i det Surina skriver! Jag har själv haft det väldigt jobbigt med andra människor och barn. Detta gjorde att jag i stort sätt aldrig lämnade min lägenhet. Men jag fick lov att handla och möta min rädsla ändå. Och jag kan säga att folk kan vara otroligt respektlösa och gå jätte nära än och till och med röra vid än. Nu är jag typ tusen gånger bättre; varför då? Jo, jag har tränat och ständigt satts i situationer där jag måste acceptera andra människor och barn. Hunden är en stor del i vårt samhälle, och jag är ledsen men det är faktiskt så att individen måste rätta sig efter samhället och inte tvärtom! Är det tillåtet att ta med hunden in, ja då tar jag med hunden in. Så länge jag har hunden kopplad och håller kontroll på den så att andra människor "slipper" han så tycker inte jag att någon kan klaga. Och självklart kan du ta med en råtta om du har sådan kontroll på denne, ser inget fel i det.
#68 Japp!
Jag förstår att ni alla ser era hundar som era barn, jag ser min katt som mitt barn, men det är fortfarande inte okej enligt oskriven regel att ta in djur i affärer.
Men det går inte att verkligen jämföra med ett barn. Jag tycker barn är fruktansvärt jobbiga, men barn framkallar inte allergier eller riktiga fobier.
Hundfobi är ganska vanligt, barnfobi är det inte. Har man verkligen fobi för barn så behöver man verkligen hjälp, men det är fortfarande en väldigt dålig jämförelse och ursäkt.
"Hunden är en stor del i vårt samhälle, och jag är ledsen men det är faktiskt så att individen måste rätta sig efter samhället och inte tvärtom!"
Vi är ALLA en del av samhället. Alltså anpassar vi oss tillsammans. Men allergi tex är inget som går att anpassa. Alltså kan väl för gudsskull ickedjurrelaterade affärer kunna hållas fria från djur.
Förstår verkligen inte en del åsikter. Förstår inte vad hunde har i affen att göra och har inte läst ett enda svar som ger en bra aneldning till att man ska utsätta andra för ett djur på sådana ställen.
#70 Sådana problem går att träna bort ja, men allergin då? Är det värt att en person trillar ihop i en hög av ett astmaanfall för att du tvuget ska ha med din hund i klädesbutiken?
Är det värt att en person får sådant exem på kroppen att den sedan i flera dygn kliar sönder sin hud? För att du måste ha med hunden? Till vilken nytta?
Angående vilka känslor man får för din hund/ar så vet nog de flesta här inne hur starka känslor man får. Det förändrar dock inte på det faktum att hundar är av en annan art.
#51 Nej tyvärr finns det ingen djuraffär just där.
Min egna åsikt är väl att man borde få ta med sig om man ska göra något som det jag tänkt, köpa presentkort. Ska man börja prova kläder och dylikt tycker jag inte man ska ta med hunden.
Och ska man nu ta med hunden så tycker jag att man håller den i kort koppel och inte låter den hälsa (om dom inte vill) eller gå mot kläder eller så, allt det för att ha lite hänsyn mot hundrädda och allergiska.
Sen så i mitt fall har jag en Pudel, dem är allergivänliga. Någon skrev innan att man inte ska skilja raser åt men jo, det tycker jag. Jag menar inte att bara för att hon e Pudel kan jag slänga omkring henne på alla kläder och så utan att jag kanske lite mer kan ta med henne än någon med en annan ras som fäller väldigt mycket, då kanske dom får tänka om lite.
Visst kan man lämna hunden hemma! Men som sagt men jag säger det igen, tänkte träna STANmiljöträning då hon BEHÖVER det och ville snabbt sticka inom.
Men detta är mina åsikter och jag respekterar alla era andras och följer denna diskussion med stort intresse!
#75 Många är allergiska mot pudlar också.
Miljöträna i stan kan du ju göra utan att gå in i butiken med hunden.
Tycker det är egoistiskt att bara tänka på sina EGNA behov, och inte att folk runt omkring kan må dåligt av det, oavsett om det handlar om allergi eller hundrädsla.
Som Hera sa, VI är en del av samhället, och vi måste anpassa oss efter varandra och sluta vara så egoistiska.
Sen förstår jag inte vad en hund har i en klädsaffär att göra egentligen.
#76 Jo jag vet, därför jag skrev allergivänliga.
Och ja, det var ju min första idé men så kom jag på att jag behövde presentkort, därav min fråga allt detta handlar om.

#62/63 Skönt att jag inte är helt solo med att gå i butiker med hund.
Känns som att det idag bara blir mer och mer acceptabelt att man tar med hunden in i butiker här i stockholm, här är det inte alls konstigt och man ser hundar inne i butiker var och varannan dag tycker jag.
Här i stockholm är ju hundar tillåtna på alla komunala färdmedel, och ser minst ett par hundar varje dag på tunnelbanan eller bussen, det är ju inget konstigt heller. Likaså folk som åker buss med stallkläder som ju är fullsmetat av hästhår.
Självklart ska man respektera hundrädda och allergiska, men då får man ju snart inte vara någonstans med hunden. Som någon skrev här uppe, man får respektera varandra och samtidigt mötas på mitten.
#79 Stor skillnad på att ta hunden på bussen, det är man ibland tvungen till för att ta sig från plats A till plats B. Man är aldrig tvungen att ha med hunden i en klädesbutik.
"Självklart ska man respektera hundrädda och allergiska, men då får man ju snart inte vara någonstans med hunden" Det är väl snarare tvärt om, man får ha hunden på fler och fler ställen. Finns ju till och med kafeer som tillåter hundar. Förstår inte vad du menar.
#72 Det är ju det som är grejen! Har man fobi för hundar så är det helt ok, det är så synd om dig som får stå ut med alla dessa hundägare. MEN, har du fobi för andra människor och barn, för JA det kan man ha!, då får man minsann se till och få hjälp. För då är det helt plötsligt dig det är fel på.
#73 Man kan vara allergisk mot massvis med saker. Vi kan inte anpassa oss efter varenda allergi som finns. Är du allergisk mot hund och det finns en hund i butiken, be då ägaren att ta ut hunden medans du är i butiken! Jag har börjat kunna kommunicera med folk just tackvare min hund, vore det inte för honom så skulle jag knappt lämna lägenheten. För vissa människor är hunden mer än ett husdjur, det är en otrolig trygghet och jag förstår inte varför jag måste göra mig av med denna trygghet (som jag självklart har kontroll på så att han inte stör någon annan) bara för att folk har hundskräck. Allergi är väl en annan sak, men som sagt är det tillåtet i en butik så är det bara att be ägaren ta ut hunden vid extrem allergi.

#80 Visst är det skillnad på bussen och en butik, men inte på det sättet att den som är allergiskt eller hundrädd utsätts för hunden på samma sätt som i en butik.
Ja det blev lite knasigt där, haha! Men det jag menade var att om folk är allergiska och hundrädda så är det ju knappt så att man får gå på gatan fram med hunden, med risk för att möta en hundrädd eller att vistas i trånga utrymmen på en folksamling. Jag kan ju inte ta med mig min hund någonstans, men riskt för att en allergiskt/hundrädd person ska bli upprörd. Känner att jag bara trasslar in mig mer och mer här… ska nog avsluta här, vi känner ju olika inför frågan ändå ;)
#81 För en del är det försent om hunden redan är i butiken.
Känner du dig så otrygg i affären utan din hund så går det att jobba bort, precis som hundfobi ;) Ingen ber dig göra dig av med din trygghet, däremot att respektera allergiker.
#82 Det är inte samma sak att möte en hund utomhus som innomhus. Visst kan allergiker få chock även ute, men i det fria är det inte lika intensivt och är man rädd finns det mer plats att röra sig på.
Ute MÅSTE man gå med sin hund, inte i affären.
Jag tar ibland med mina hundar på stan och in i butiker om jag ska ner och shoppa/kolla kläder. Aldrig någon som sagt något, vare sig folk som handlar i affärerna eller de som jobbar i affärerna!
Vem har sagt att det är förbjudet? Vet att de finns märken på vissa ingångar där det är kryss över glass, korv, cigaretter och på vissa få ställen (kanske 1 av 10) även kryss över en hund. Men där det inte finns nå kryss på en hund antar jag att man får gå in. Det kommer jag fortsätta göra iallafall tills någon i butiken säger något annat.
Ser inge fel med det
Ps. har inte läst allas svar.
#84 Felet med det är risken för att en allergiker kan bli riktigt sjuk om det vill sig illa. Likaså finns det många hundrädda personer som kanske vill kunna handla i lugn och ro, utan att riskera stöta på på faran de känner till.
Visst finns det ställen som tllåter hund i butik, men inte ens då skulle jag gå in med hunden. Känns hemskt meningslöst.
# 81
Ta ett djupt andetag o lugna ner dig. Varför skulle någon kräva att du gör dig av med din hund?
Allergener försvinner inte bara för att hunden avlägsnar sig från butiken/utrymmet. I en bostad där det funnits djur finns allergenerna i ca 2 år.
Fö är allergiker inte allergiska mot pälsen per se, utan mod de hudflagor som virvlar iväg med bl a päls, men oxå mot saliv o andra kroppsvätskor.
Kl
Ni som vistas med hund i affärer utan att någon säger ifrån; Hur stora hundar har ni?
Nu har jag läst allas svar
Jag har två småhundar. CCD.
#83 För endel är det ju försent om jag går in i butiken efter att ha suttit och kramat vovven utanför.
Det är ju det som är lite poängen, det går att jobba mot hundfobi! Men det förväntas inte, människofobi däremot så är det dig det är fel på och du som ska "bli frisk".
Jag vet inte hur många här inne som faktiskt upplevt denna otroliga rädsla mot andra personer i omgivningen, det är hemskt kan jag säga. Och man blir faktiskt lite sur när man då bara få höra "Skaffa hjälp, prata med en psykolog" mm. Medans hundrädsla (bland annat) är helt förståerligt och måste respekteras av alla. Nu menar jag inte att man inte ska söka hjälp, för det kommer att förbättra ditt liv otroligt mycket, det jag menar är att man kanske kan förvänta sig att en person med extrem hundfobi också ska skaffa hjälp så att denna fungerar normalit i ett samhälle där hunden faktiskt existerar.
#89 Jag håller med om att hundrädda också borde söka hjälp för sitt problem. Men då återstår allergin.
Som sagt, visst kan en reaktion uppstå även om hunden inte är med i butiken, men faktum är att reaktionen blir starkare om hunden är inne i butiken.
Dessutom är det lättare sagt än gjort att få hjälp med djurfobi än med social fobi. Letar själv efter terapi mot min spindelfobi, och det är lättare sagt än gjort. Däremot social fobi hittar jag lätt hjälp för.
#86 Det jag menar är att i vissa situationer så krävs det faktiskt att jag inte har med hunden, som i mataffärer tillexempel. Och det får jag snällt respektera. Det jag inte förstår är varför folk anser att jag måste lämna hunden hemma när det faktiskt är tillåtet att ta med hunden. Och ja, allergier är väldigt svårt. Men man kan inte skydda alla människor för alla allergier jämt.
#89 Anledningen till att det är mer accepterat med hundfobi är att man väljer att skaffa hund, en människa väljer inte att skaffa människa, så länge det inte är barn :P Dessutom är det vissa hundar som bits, både provocerat och oprovocerat. Sure, människor kan ockå skada andra, det är inte det jag säger.
Jag själv har både social fobi och hundfobi. Människor kan jag inte göra så mycket åt att de är i affären, men som jag tidigare skrev så är det en social kod att rätta sig efter att det finns hundrädda.
Klädbutiker är väldigt trånga. Jag kan känna mig instängd bara av att gå omkring och behöva ta omvägar för att personer står och kollar på ett plagg tex. Då är det inte så roligt att behöva undvika en hund också ovanpå det.
Då kan du tänka dig hur det är för mig som har båda fobierna.
#91 Avslutar nu, eftersom du tydligen inte anser att man ska visa den respekten för de med allergier och du tycker det är viktigare att du kan ta med din hund(undrar fortfarande vad den har i affären att göra, men men). Vi kommer inte längre. :)
#93 Det är skillnad för att barn inte skapar allergier. Plus att de är barn. Människor.
Jo jag förstår vad du menar att man ska ha var sak på sin plats men så funkar inte samhället helt enkelt, hur mycket man vill att det ska vara så.
Fortfarande ändrar inte det på att vi alla kommer ha olika tänk om vad som är rätt eller fel.
Så slut endan kan vi inte tillfesttälla alla hur mycket man vill det. själv tycker jag att man ska istället njuta av sitt eget liv än att försöka hjälpa alla.
Visst det låter jätte självisk att säga så, men hjälper man sig själv så hjälper man andra också.
Den mentala biten är riktigt viktig! Det är inget man ska skämta riktigt om kan jag säga av egen erfarenhet, om det finns folk som inte vågar att komma fram om sitt problem som många är i depprission pga folk fortfarande har fördommar om denna åkomma.
Kan en hund hjälpa ett liv vad gör då 4 minuter in i 1 affär? Säger bara att vi är så himla instängd allt ska vara där och där.. ingen kan vara anrolunda vi alla ska vara exakt likadana, men så är inte fallet.
Låt alla göra sina val säger jag bara, för det ändrar fortfarande inte om en affär bestämmer att acceptera eller inte. Då är det ett beslut och inget man ska sitta och gnälla över enligt mig.
Samma som rökförbud är det det så får man ju finna sig i det(jag röker inte bara så inget blir fel) Men det är samma princip,
Är det inte tillåtet så accepterar man det, är det accepterat så är det ju det , man ska inte behöva känna sig dåligt för att man gick in med en hund där det var tillåtet.
För då är det ju TILLÅTET där :) Då ska man bara vara glad och njuta av det! Där det inte är tillåtet är det så också då går man inte glad där med utan hund.
Men ingen ska bli attackerad av folk för att den tog in en hund om det var tillåtet det är ju bara helt sjukt.
#94 Nej uppenbarligen kan jag inte förstå hur du tänker och vi lär inte komma längre heller. Visst ska man visa sina medmänniskor respekt, men det finns en gräns. Det här handlar inte om att jag vill ta in hunden min i affären utan att även jag vill ha respekt, för mitt val att vara hundägare, av mina medmänniskor.
#95 Tror inte jag kommer komma närmare i att förstå hur du tänker heller. Jag har skrivit vad jag tycker, och du håller inte med vilket jag får ta och respektera. Men så länge jag inte bryter någon lag/regel om att jag inte får ta in hunden så kan faktiskt ingen klaga om jag gör det. Ber en person mig sedan snällt att ta ut hunden pga allergi eller fobi så visst respekterar jag det.
#96 Antar att en del kanske inte ändrar åsikt fören den dagen de ser hur illa det kan gå.
Förstår fortfarande inte vad du menar med "den mentala biten" VAD har det med hund i affär att göra? Ingen har sagt något om att en hund inte kan hjälpa när man mår dåligt. Ingen har heller skämtat om det, så var får du det ifrån?
#97 Om det inte är ett problem för dig att gå ut om någon ber dig om det, varför är det då ett problem för dig att inte ta in hunden från början? :P
Ursäkta men jag blev lite upprörd nu! Barn kan inte framkalla riktiga fobier!? Det är väl skit taskit att säga! Det är som att en hund inte kan ge en riktig fobi?! Vi alla männinskor är olika såklart det finns folk som kan få en riktig fobi av en unge!
Jag har sätt och prata med folk själv som har beskrivit alla möjliga symtomer omkring barn! De har kännt sig svimfärdiga och fått lov att söka sjukvård pga ångest eller för starka hjärtklappningar.. i närheten av barn! Just för att det är rädda för barn!
Barn kan visst skapa allergi också man kan vara alergisk mot massor men inte kanske det vanligaste men du ska inte tro att det inte finns.
Samma som att männinskor kan vara allergiska mot sig själv finns också
Så det var helt respektlöst skrivit i min mening!
#100 Om du läser noga så skrev jag inte att de inte kan framkalla fobier, jag skrev att de var mindre vanliga. Lugna ner dig.
#96 Väldigt bra skrivet Surina! Håller med dig till hundra procent.
#99 Jag tar in hunden i affären blir tillfrågad att lämna affären av en person, då går jag ut med hunden och väntar tills denna person är klar i affären och går sedan in igen. Problemet är att jag inte kan lämna hunden själv utanför affären och jag kan heller inte vara på två ställen samtidigt.
För den finns helt enkelt! Jag vet att mycket väl att det kan gå illa… vet att mycket kan gå illa.. men finns liksom ingen ide att försöka skydda sig mot allt heller, då kan vi ju varken äta eller leva.
Du vill ju inte förstå vad jag menar, att om en hund kan få följa med in en affär pga nån anledning kanske ägare inte klarar av sociala samanhang och behöver stöd? Men håller det undan för andra? Då kan jag säga att det är värt det!
Sen så verkar det inte som om du läser hela min inlägg heller då det är enbart små bitar du fokuserar på.
Det är helheten man måste fokusera på. Jag tycker också att det kan vara fel med en hund i en affär, jag har inte hellet haft med mig min hund i en affär heller även om jag har fått möjligheten.
MEN man ska inte klanka ner på andra som har valt att ta möjligheten är min mening vilket jag känner att du gör lite.
Din åsikt är en bra åsikt och jag respekterar det, för annars hade de ju aldrig funnis en motpart att bolla fram och tillbaka med vilket hade gjort att inte man kunde få se båda parternas historia och tankeställare.
#103 Hemskt ledsen, men skulle jag se en människa gå in med hund i affär skulle jag först och främst se att den personen var självisk och arrogant.
Om du har svårt för att handla finns det boendestöd/hemtjänst/ledsagare i form av riktig person som kan gå med dig. Det finns hjälp. Att ta saker i egna händer iom att ta med hunden kanske inte alltid är den bästa lösningen.
#103 Jag klankar absolut inte ner på någon. Däremot försöker jag förstå hur man kan tänka på det viset. Man riskerar ju faktiskt andras liv på ett sätt, och det i onödan.
Som sagt kan man få hjälp om man inte klarar att gå ut utanför dörren utan sin hund. Det är inte samma sak med allergin.
Det är ju helheten jag tänker på.
Mitt inlägg försvann när jag tryckte på publicera kommentar så jag försöker igen.
Jag tycker själv att det är oansvarigt att ta in sin hund i en butik där den kan utsätta andra människor för fysiskt och psykiskt lidande. På samma sätt som man inte ger en person med laktosintollerans mat med mjölk i, eller ställer fram en skål med nötter till en person med nötallergi, på samma sätt bör man inte utsätta andra personer för situationer där de ofrivilligt utsätts för en hund i en butik, en butik för människor.
Det handlar om att visa respekt gentemot andra, att värna om andras välmående. Tycker inte de som har hund som de tar med in i butiker ska klaga på folk som inte visar er respekt om inte ni tänker visa andra människor respekt. Då kan de utsätta er för situationer genom att kanske gå fram och klappa er hund utan att fråga, att utsätta er och er hund för situationer ni har svårt att klara av. Det är samma grej i grunden. Man kan själv vara med och förebygga saker, att inte utsätta andra för fara eller något som hotar deras välmående. Vi bör ju visa att vi som är hundägare har vett nog att själva visa andra respekt. Vilket kan vara genom att inte ha hundarna lösa, plocka upp efter våra hundar, inte vistas i klädaffärer med våra hundar. Så jag tycker inte att ni som går in i affärer och butiker med era hundar bör klaga på andra som inte visar er respket. Man kan inte ge ett finger och själv ta hela handen.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
#107 Det tar ju tid att bygga upp sitt förtroende med en sån människa, det vet jag. Man kan inte rätt och slätt begära att alla ska förstå, speciellt inte allergiker. Jag vet hur frustrerande det kan vara med sociala fobier, som jag tidigare skrev har jag själv det. Men jag skulle aldrig drömma om att ta in en hund i en affär.
#107 Man kontaktar psykolog eller ber en i familjen göra det. Tusentals människor får hjälp med detta och blir helt friska. Det är inte lätt, men ger man sig tusan på det så går det.
Det finns psykologer man kan ha mejlkontakt med till en början också.
nej men det kan man inte säga till alla endå hur mycket man vill det är ju de jag försöker att få in.
Jag tycker det är riktigt tråkigt att du ser ner på andra som kanske behöver hjälp men inte kan få hjälp.
Jag fick inte min hjälp förens 5 år senare efter jag sökte… och min kontakt person kommer dröja yttligare 2 år..
Så ibland blir det inte alltid den bästa lösningen men det kan vi inte kräva heller alltid.
Att se ner på folk gör mig så himla arg faktiskt ! Man få försöka att se in i andra personer perspektiv också.
Jag har jobbat inom olika former av pshyk tjänst nu och mött alla möjliga männinskor och mycket är verkligen inte som man först tror.
Så att dömam behöver vi verkligen inte göra.. jag är inte bättre än någon annan och det är inte du heller vilket inte ger någon av oss rätt att dömma andra!
Tänk på hur många männinskor som mår dålig varje dag bara pga att de är rädda för att folk dömmer en! Eller tar sitt liv för att de inte orkar bli dömda!
#111 Nu känner jag mig faktiskt ganska anklagad och nerklankad själv. Vet inte hur mycket mer jag kan förklara att jag förstår att det är jobbigt. Men eftersom ni vet hur saker är så jobbiga borde ni som tycker saker är jobbigt fatta att andra kan tycka att hundar är jobbiga att möta.Ni om NÅGON borde kunna förstå det.
#106 Man riskerar andras liv genom att köra bil också… Och nej, man måste inte köra bi, det går att leva ändå. Hade ingen kört bil hade (förhoppningsvis) bussar, spårvagnar, pendeltåg och tåg gått oftare, fungerat bättre och det hade funnit fler hållplatser.
MVH
Sofie
#113 Nu spårar du väl ändå rätt mycket ur? :P
#110 Jag kan säga att när jag mådde som värst så tyckte jag att bara maila va extremt jobbigt. Och jag har själv fått och får hjälp av professionella, men jag kan säga att den som hjälpt mig allra mest är helt klart min hund Pin. Kuratorn som jag pratar med varje vecka och min familj har märkt vilken otrolig skillnad Pin har gjort i mitt liv. Jag skulle inte vara där jag är idag (sittandes och diskuterar öppet med främande människor på ett forum
) utan honom. Så för vissa är hunden den bästa hjälp man kan få. Och ja, jag måste rätta mig efter andra människor, men dom måste även rätta sig efter mig. Detta gör att det skapas gränser för hur mycket man kan respektera andra samtidigt som man får vara sig själv. Jag är ledsen men jag kan inte göra alla glada och nöjda, det är heller inte mitt ansvar att göra det.
#113 Skulle det göra risken med allergi mindre, för att folk dör i bilolyckor? :o Det finns miljoner saker som kan vara farliga, det har inte med saken att göra. (för övrigt kör jag inte heller just för att jag är rädd för mig själv och andra trafikanter) ;)
Bil är dessutom en sådan sak som fortfaradne kan behövas då kollektivtrafiken inte finns överallt ännu.
Hundar i affären behövs inte.
#114 Jag var tvungen, för det där med att riskera andras liv.. Det gör man dagligen..
MVH
Sofie
#115 Som sagt, iiiingen har kommenterat något om att hundar inte kan få oss att må bättre.
Sorry, ser inte att en allergiker ska behöva undvika klädesbutiken för att du anser att den ska "rätta" sig efter dig. Människan har mer rätt till affären en hunden.
Vi skulle ju inte acceptera fobier fattade jag det som innan. Man kan ju bli fri från dom. Då gäller det ju knappast bara hundfobi utan även sådan fobi. Då kan vi snacka om att alla rättar sig.
Allergikern KAN INTE göra något åt allergin, du kan låta bli att ta med hunden.
Det här känns ju inte som att det leder någonstans. Det finns två läger, för och emot. Vi kommer inte förändra världen för att vi sitter och uttrycker åsikter på ett forum. Jag kommer fortsätta att tycka att det inte är okej med hundar i affärer och ni som tycker det är okej kommer fortfarade att ta in dom. Och då kommer jag att säga till och hoppas på ett trevigt bemötande.
106
Ja men det gör jag säkert också, jag kanske dödar någon männinska med min parfym också.. men det gör inte den parfymen olaglig heller tyvärr.
Det finns hjälp men hjälp är inte alltid rätt idag att få tyvärr. Jag vet hur det är själv mitt självmordsförsök var inte tillräckligt för att få hjälp.. men som tur så blev jag räddad i sista stund.
Men jag fick hjälp ca 5 år senare.. då fanns det plats för mig.
Så inget är lätt ! Det är därför detta är ett svårt ämne, men som samhället ser ut idag så är inte mycket rätt.
Vi har alla val fortfarande, vi kan välja att ta risken eller att stanna säker.
Ingen tvingar en allergiker att gå in i en djuraffär, vi kan välja! Som jag vill säga har en affär accepterat så har ju den valt det.
Då kan man om man inte vill ta risken gå till en annan affär eller en butik ifrån samma kedja som inte har accepterat djur? Kan du förstå ur jag tänker.
Det är inte pga att jag inte respeterar allergker jag tycker det är hemskt! Men man måste få låta val bli gjorda också.
Vi har ett val! Vi alla har våra problem och så är det vill jag se, jag accepterar allas problem oavsätt vad de behöver för att klara sin vardag.
Men jag kan välja som du också kan välja att ta chansen eller inte. Finns affärer som accepterar och inte accepterar så då man ju komprmissat så mycket man kan? Det är ju inte alla butiker i samma kedja som accepterar heller.
Det går inte att ungå faktan att känslor spelar in! Ser en männinska sin hund som sitt barn så kommer det göra ont om de inte får följa med in, så ser det ut i deras huvud.
Men eftersom det finns båda typer av butiker så finns det ju möjligheter för båda? Så jag ser inte varför du klagar på att vissa butiker har accepterat när exakt samma kedja kanske inte accepterar i en annan butik? Då kan man ju åka till den som man känner sig mest bekväm med? Samma varor och annat också.
Förlåt ja känner att jag börjar bli lite för aggressiv och det ber jag om ursäkt för… jag har blivit ltie hyppad….. sorry.. Hoppas du kan förstå att det var lite i stundens hetta 
#120 Med risk för att låta som en hemsk människa och du blir säkert flyförbannad på mig, men det här handlar inte om ditt välmående. Det handlar om allas välmående. Du sitter och poängterar hur viktigt det är att du får ta med dig din hund och kräver att alla ska förstå. Ska inte du ge lite förståelse tillbaka då? Du som vet hur det känns att ha riktig ångest, kan du inte respektera att det finns folk som känner samma ångest av din hund?
Det börjar bli väldigt OT med dagens psykvård.
Jag känner för dig, men låt inte detta blir en cirkus om dagens psykvård och annat.
Och som någon sa här, nyss hette det att man ska överkomma sina rädslor. Vi borde kunna förvänta oss detsamma från dig.
Jag kastar in handduken för ikväll, bara massor av upprepningar nu :)
Natti gott folk
#116 För allrgier finns mediciner. Med det inte sagt att alla ska behöva ha med sig det överallt, men det finns ju för att underlätta för de som har allergier. Förhoppningsvis tål allergikerna medicinerna också (vilket inte jag gör och därav har jag konstant kliande på kroppen som inte försvinner då jag är enormt känslig och får även kramp i händerna när jag tar i mynt t.ex.). Vet man med sig att man går i ett köpcenter där det finns risk att möta hund - ta med medicin eller ta en tablett innan. Om det är helt otippat att det är hund i närheten och inom avstånd för att allergin ska bryta ut, be denne ta hunden därifrån.
MVH
Sofie
#118 Allergier är verkligen jätte svåra. Jag kan inte veta om en person är allergisk mot hund eller starka dofter, men jag kan inte leva mitt liv och anta att alla är det! Jag vet att det finns folk med allvarliga allergier och när jag träffar dessa så respekterar jag självklart detta!
#119 Så länge du själv är trevlig och förklarar varför du vill att ägaren tar ut hunden så kommer de flesta att respektera dig. Om du istället skäller ut denne för att tagit med hunden i en butik där det är tillåtet så kan du inte förvänta dig att bli bättre behandlad själv.
Såklart det inte kommer göra det
Det är det som gör det bra! Annars hade någon blivit mobbad och varit helt ensam.
Jag kan garantera att skulle jag träffa dig nån gång och jag har hund in i affärem så kommer jag med glädje gå ut (Inte för att jag tar med hund in men du fattar min tanke)
Som tur var så har jag inte äns den chansen att ta med hund in
Har ingen för det första sen så går jag i affärer så himla sällan att det är otroligt att jag har kläder på kroppen..
Försöker få upp stämmingen lite om det är helt okej 
#124 Sista svaret för ikväll.
Tyvärr är det inte alla som blir hjälpta av medicin. De kan inte göra annat än hålla sig borta så gott det går från hundar.
De flesta väntar sig att klädbutiker är hundfria,, även om det inte står en skylt med hundförbud. För de flesta ser inte meningen med hund i affären.
Jag kastar också in handduken, det här verkar inte leda någon vart.
Kapar tråden lite
#126 Jag köper också kläder väldigt sällan, oftast med en eller annan muta inblandad. 
MVH
Sofie
Oh lord!.. O.o
:P
Vissa har skrivit många gr "det här leder ingen vart" elr "det verkar inte leda någonvart" Jag frågar inte respektlöst utan är bara nyfiken: vart ska det leda nånstans? Nu frågar jag de som inte tycker man ska ha in hundar i affären. :P
Jag själv tycker det är en bra idé! Jag menar som i detta scenario, en ägare ska gå in med en allergivänlig hund som bara ska in och ut i affären! why not lixom?!
#130 Det finns inga allergivänliga hundar.
Jag är själv en sån som gärna tar med min hund överallt, men på affärer, nej tack. Dels för att det visa respekt mot människor som är hundrädda eller allergiska och dels för att jag inte tycker att hundar hör hemma i affärer.
Varför släpa med sig hunden när man köper kläder eller mat? Kan liksom inte förstå varför man ens VILL göra det.
/Lova
Ny blogg!
När tråden började tyckte jag nog att "Visst, klart att man ska ta med sig hunden in i affären om man får!". Men jag måste erkänna att vissa av er som förespråkar detta har fått mig på helt andra tankar. Några av er framstår som väldigt respektlösa!
Som tex "Vi har alla ett val!" Nej, det har man inte om man har en svår allergi och det är en hund i affären. Jag har fått tänka om runt dessa frågor eftersom jag har en son med allergi. Han tål hundar men skulle folk börja att släpa med sina katter till affären så skulle vi få problem. Då skulle Simon få astma!
Vad det gäller social fobi och liknande problem så har jag lidit av just social fobi i min ungdom och det har ju inte ett JOTA med det här att göra! Kan påpeka att den sociala fobin botades med psykologhjälp, INTE genom att springa i affärer med hunden 
Nej! Visa hänsyn som hundägare och tänk på att DU är en ambassadör för alla hundägare!
När jag säger att alla har ett val så är de ju så att just affärerna är ju de som väljer hur det är det är inget vi kan råför.
Såklart att alla kan välja vilka vägar vi tar .. det är ju inget negativt.. kan jag undvika barn så gör jag det.
Vi alla måste igentligen ta hand om oss själva, vi kan inte alltid förvänta oss att andra kan förstå eller vet.
Ingen är ju tankeläsare direkt, det kan låta jätte självisk att säga så men det man inte tänker på är att göra så är att hjälpa andra!
Sen så påpekar jag inte om att vi har ett val att vara allergisk eller int så där tror jag att du missfattade hela påängen.
Ja det är jätte tråkigt och det är samma med folk jag känner runt mig också, men de säger till mig så att jag vet.
Det jag ville komma fram till var ju att har en affär accepterat så ska inte folk fnysa åt någon som väljer att då gå in med sin hund tex.
Det är bara helt onädigt och väldigt respektlöst! Då har ju affärern accepterat det är de jag försöka att få in här.
Själv kanske jag inte tar med hund in även om jag fick chansen men de ändrar inte att andra kanske tar chansen om de fick? Då ska man inte yttra sig om att de är sämre eller dåliga sån attetyd behöver vi inte i samhället.
Ingen tänker lika.
Ja jag har med fått hjälp, men innan jag fick hjälp så var jag tvugen att hitta en lösning att försöka leva så gott det gick, och för mig var en hund något av de enda som hjlpte mig att må bra.
Men som sagt jag vill säga själv tar jag inte med hung! Bäst att göra det klart innan någon försöker att ta in det som en faktor som inte stämmer.
Kanske upprepar myckt men ibland tycker jag det verkar som om det inte kommer fram något.
Jag föruspråkar att vi inte ska dömma andra! Alla har sitt eget liv.
För faktumet kommer alltid att kvarstå! En affär som accepterat har gjort det, en som inte har det har inte det! That it is! Sen behöver man inte bry sig mer.
Jag säger ju inte att ALLA affärer ska tillåta vilket många verkar tro att jag menar eller att jag menar att alla männinskor ska ta med sig hundar när det shoppar!
#87: En stycke Amstaff/Rottis och en mindre byracka och då har jag bland annat varit inne i en HM butik och köpt en tröja.
Den gången fanns ingen möjlighet att binda dem utanför, vilket jag annars gjort eftersom det gick att se ut ur butiken från kassan. Så jag frågade om de fick följa med in samtidigt som jag betalade för tröjan, vilket gick bra och ingen avled till följd av händelsen.
Självklart hade jag kunnat gå långpromenaden som var planerad, åka 50 min hem och lämna hundarna, åka 50 min tillbaka, köpa tröjan utan hundar och åka 50 minuter hem igen. Jag valde att inte göra det och nej, jag skäms inte det minsta även om vissa inte förstår varför man skulle vilja spara in 2½ timmes resande.
Hur ska man som hundrädd/allergiker veta att hundar är tillåtna? För även om det inte är en skylt utanför tar i varje fall jag för givet att affären ska vara hundfri.
Även om jag är rädd för hundar så har jag bott på en kennel över ett år, det är de enda hundar jag litar på. Jag har hjälpt till att gå ut med dessa hundar (jag nämnder detta eftersom det är det närmaste hundägandet jag kommit och någonsin kommer komma) och att inte gå in med dom i affärer är en ren självklarhet! Dessa hundar, fransk bulldog, är alldeles för dyrbara för att binda utanför så skulle jag handla följde ingen med helt enkelt.
Och Surina, du är en minoritet i ditt mående, men du kan inte förvänta dig att en vanlig dödlig som inte haft något med psykvården att göra ska förstå. Jag har själv AS och bara det förstår sig väldigt många sig inte på. Jag ser mig själv inte som ett offer utan försöker se vilka sociala koder och regler som gäller. Gör jag det inte blir mitt liv mycket mer komplicerat.
Det är lätt att tycka synd om sig själv, men jag går efter ett ordspråk: Det finns orsaker men sällan ursäkter.
Jisses då vilken diskussion!
1) Fråga butiksägaren om hund är tillåten eller inte! Där får du det första konkreta svaret om det ens rent teoretiskt är möjligt att ta med sig hund till tänkt affär.
Sedan får du själv ta ställning till om du tycker det är bra/nödvändigt att ha med hund in i butik. Du får räkna med att andra människor kommer tycka olika.
Frågar du mig tycker jag det är helt onödigt att ta med hund in i butik. Såvida det inte är fråga om service- ledarhund som då har ett uttalat arbete att utföra åt sin ägare.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Alltså, nu har jag gått igenom hela tråden.
Hela grejen handlar ju om att står det ingen skylt, ska man få ta med hunden. Så är det ju bara.
Och jag ser Surinas och johecks poäng i det hela. Man kan inte alltid tänka på andra. Till exempel hundallergiker. Det funkar inte. Och det är självklart att man ska ta hänsyn, men det finns ju gränser. Vill man ta med hunden in, och det inte står någonstans att det inte är tillåtet, måste man få välja själv. Sen kan ju det vara respektlöst mot en hundrädd eller allergiker, men som jag ser det så finns det alltid möjlighet att gå undan, man behöver ju inte gå fram till hunden. Likaså som ägaren självklart måste se till att hunden inte går fram till människor eller nosar på kläder.
Ber någon, antingen en shoppare eller ett butiksbiträde, att man ska gå ut. Då går man ut. Det är så enkelt.
Är man så allergisk mot t.ex hundar att man riskerar att dö bara av att vara i närheten av dem, så har man oftast antagligen medicin som man tar dagligen, så fort man lämnar huset eller så har man med sig typ tabletter eller spruta. Och visst finns det undantag av sådana som inte ens tål medicinen. Men det är fullkomligt omöjligt att tänka på precis allt, och det är ju somsagt lite ovanligare.
Och visst, man har den skyldigheten mot sina medmänniskor att visa respekt osv. Men kan man inte binda hunden ute, och inte lämnat den hemma. Så får man ta in hunden om det inte finns något som talar om att det är förbjudet. Så är det.
Sen kan man ju fråga personalen om det är okej, trots att där inte finns någon skylt. Men mer kan man faktiskt inte göra.
Så, TS, jag tycker att du kan ta med dig hunden in på affären såvida det inte står någon skylt eller du blir ombedd att ta ut hunden.
Det är trots allt bara ett snabbt ärende och när du ändå är på stan kan du ju lika bra få det gjort. :)
Hälsningar Johanna
Min blogg: teamvinter.blogg.se
# 137
Nej avsaknad av förbudsskylt betyder inte att det är OK att ta in en hund i butik.
#138 Nej, men det jag menade var att finns ingen skylt, kan man antingen fråga om hunden får följa med in, eller gå in och blir man tillsagt tar man ut hunden. Men finns det ingen skylt kan inte folk veta (även om det är en oskriven regel och blablabla) om man får eller inte får ta med hunden in. Förstår du vad jag menar? Det är upp till butiksägaren att tillåta eller inte tillåta djur i butiken, och då anser jag att det ska finnas en skylt vid ingången så att det är välförstått att man inte får. Är där ingen skylt, finns det heller inget som säger att man inte får.
Hälsningar Johanna
Min blogg: teamvinter.blogg.se
Vad butiksägaren tycker eller ej tycker jag är irrelevant. I det här fallet tycker jag att den oskrivna regeln är starkare.
#131 Det finns visst allergivänliga hundar! Men inte allergifria!
Ingen som har svarat på min första fråga i #130? Vrf inte?
Enkelt svar: nej.
#130 Det ledde varken till att jag ändrade åsikt för att någon kom med en bra anledning till varför en hund ska in i affären, och det ledde inte till att andra sidan förstod det här med repsekten för allergimänniskor.
#143 Jag förstår mycket väl det här med respekt till medmänniskor, vare sig det handlar om allergi eller fobi. Jag kan däremot inte leva mit liv och rätta mig efter alla människor jämt! Blir jag uppmärksamad om en person med allvarlig allergi respekterar jag självklart denna. Jag kommer inte att anta att varenda människa jag möter är allergisk mot mina hundar. Tycker det är väldigt onödigt och skriva att vi inte respekterar allergiker, för det tror jag varenda människa med allt rätt i skallen gör!
Okey, nu ska jag överdriva lite.
Jag ska in i en affär och kan inte lämna min lilla shettlandsponny ute i transporten, så jag springer fram till entren…kikar om det finns någon förbudsskylt…NEJ det finns inget som säger att jag inte får ta med lillen, så då gör jag det. Jag ska ju bara in och köpa ett grimskaft. Går ju jätte snabbt
Litet skämt bara. MEN hur många tänker till här. Jo, många tänker nog…Herregud man kan väl inte släpa in en liten ponny. Jopp, det kan man säger jag då. Det står ingen förbudskylt ser ni…!!!
Men hur många skulle ens komma på tanken…? Det gäller även HUNDAR. Är man så fruktansvärt egotrippad att man tar med sin hund in i butiken, då är man nog inte lämplig att ha någon överhuvudtaget. Kan man inte sätta sej in i någon annans situation, då är det riktigt ledsamt.
Är det för att hunden ger en trygghet? Att man ser tuffare ut? Eller VARFÖR ska man släpa in den i butiken…? Kan ju bli lite pinsamt om vovven råkar lyfta benet mot något till exempel.
(Det här är lika galet som att släppa hunden på dagisgården….)
#140: Problemet med oskrivna regler är ju att de kan variera från person till person. Det som är självklart för dig kanske inte är självklart för någon annan.
I just detta fall skulle jag dessutom säga att lagen går framför den "oskrivna" regeln och lagen säger att det är upp till näringidkaren att bestämma och inte den enskilda komsumenten.
Det finns till och med, ve och fasa, näringidkare som har med sina egna hundar i butiken, kontor eller liknande där andra människor kan tänkas komma på besök.
#145: Exempelvis för att spara in en 2½ timmars resa. Det är nog en klar minoritet som tar med sig hunden när de ska på en heldags shopping utan det handlar antagligen i de flesta fall om ett snabbt ärende. Anledningen är antagligen för att det i den specefika situationen underlättar för hundägaren. Har svårt att se varför det ska vara så svårt att förstå oavsett om man sedan tycker att det är en giltig anledning eller inte.
#145 ja, de var överdrivet
och fullständigt onödigt att ens säga att man inte borde ha hund överhuvudtaget om man tar med den in i butik. Vad baserar du det på? Att man är en dålig hundägare om man tar med en hund i klädbutik? Det är ju skrattretande! Jag har haft hund i både klädbutik och skolgård och är inte en dålig hundägare för det
Men det är ju min personliga åsikt det!
#147 Ser inte det som en bra anledning. Ska man handla en tröja så planerar man det så att hunden inte är med, eller att någon står utanför med den. Så nej, ingen bra anledning alls som skulle ursäkta risken för att en allergiker får anfall.
Känns som andras liv borde vara viktigare än att spara in tid för att man planerat dåligt. Och ja, det kan gå så långt att det handlar om ett liv.
#144 "Jag förstår mycket väl det här med respekt till medmänniskor, vare sig det handlar om allergi eller fobi. Jag kan däremot inte leva mit liv och rätta mig efter alla människor jämt!"
Ingen ber dig leva ditt liv och att alltid rätta dig efter andra människor, Men när det kommer till allergi som kan innebära livsfara anser jag inte att det är mycket begärt att låta bli. Det är den respekten jag pratar om.
Det handlar om att gå i affären, inte om aatt inte kunna gå ut med hunden!!! Jäkla skillnad anser jag,
#150 Jag kan omöjligt veta vilka som är allergiska mot mina hundar, eller ens vilka som är så allergiska mot nötter att de får en allergisk reaktion när jag sitter och äter en chokladbit. Det finns många butiker som inte tillåter hundar vilket jag respekterar, men när jag faktiskt får ta in hunden så gör jag det. Informera mig om du är allergisk eller rädd så kommer jag naturligtvis att respektera det och lämna butiken!
#151 Därför är det bättre att låta bli att ta in den i affären, just eftersom du inte vet vem som kan få en chock. Som skrivet innan så kan det vara försent om du redan gått in.
Att butiker tillåter det tar inte bort riskerna med det. Det är det jag inte kan förstå hur man kan blunda för riskerna bara för att det är tillåtet från butikens håll. Det är fortfarande lika farligt.
Och som någon skrev innan är det inte tillåtet bara för att det inte står något omdet. Tänk så mycket förbudsskyltar man hade behövt om allt som inte är tillåtet ska finnas utanför.
#152 Jag säger inte att man ska ta med hunden upp på stan och gå i affärer bara för att. Men ibland så kan det behövas att man gör ett ärende när hunden är med, om det då är tillåtet i butiken så är det! Vi kommer nog inte komma längre i att förstå varandra, så den här diskussionen känns väldigt meningslös. Poängen är att ingen kan klandra någon som gör något som faktiskt är tillåtet!
#143 Man behöver väl inte ändra åsikt? Är de det ni försöker få ut av denna diskussion?
ps. Tack för ditt svar
#154 Nej man behöver inte ändra åsikt, det skrev jag inte heller. Jag kan inte heller tala för andra.
#153 Jag hade reagerat om någon går i affären med en hund och gått fram och bett dom gå ut.
#155 Det var väl ungefär exakt det du skrev?
#156 Det jag skrev och hoppades på var att fler skulle öppna ögonen för farorna och att jag skulle få veta någon bra anledning till varför man utsätter folk för risken.
Sen vad andra var ute efter får de svara själva på :)
# 153
Om jag gått in i en klädaffär o sett en hund där så skulle jag påtalat för ägaren/innehavaren det olämpliga, amt även påpekat att jag skulle bojkotta butiken om ingen förbudssylt kom upp.
#158 Ber då ägaren av butiken att hunden ska lämna lokalen så får det respekteras. Svårare än så är det inte. Jag kan hålla med om att det kan vara lite underligt att inte ha hundförbud i just klädesbutiker, men om ägaren anser det som inte nödvändigt är det dennes beslut.
Jag läste igenom halva trådet, sedan förlorade jag gradvist medvetandet och återfann det i högen med sladdar under skrivbordet. Nåja. Nästan.
Hur som helst, min åsikt i frågan är att det måste vara helt upp till ägaren av affären att avgöra huruvida djur är välkomna eller inte. Sedan får man som kund och besökare rätta sig efter detta. Vilket ens problem nu än må vara..
Så hade jag varit TS hade jag ringt in i förväg och frågat.
"Jag läste igenom halva trådet, sedan förlorade jag gradvist medvetandet och återfann det i högen med sladdar under skrivbordet."
Hahaha, härlig kommentar ;)
Kan bara konstatera att om jag gick in i en affär där det finns en kund med hund, så skulle jag vända på klacken och gå till en annan affär i stället. Tråkigt för den affärsinnehavaren, men jag gynnar nog hellre en med sund åsikt och som tänker på sina medmänniskor. Och inte släpper in någon med hund.
Har man hund får man planera därefter.
Jag har haft med min collie in på hm en gång, hon var valp då. Sen alla som skriver att man inte borde eftersom det kan finnas folk med fobier och sånt, isf borde vi inte ta med hundarna på bussen eller tågen heller? fast jag hade inte velat ha hundhår på kläderna jag köpte så undvik att låta hunden stryka sig mot dom ;) Står det ingen förbudskylt så go for it! fast samtidigt måste man resperkera andra, så märker du att någon blir jätte rädd för den lilla söta hunden så är det ju bara att gå ut, men du blir kanske positivt överraskad också, säkert många som tycker att hunden är söckersöt och vill klappa den :)
#157 Ok.
#163 Skillnaden är att man ibland är tvungen att använda sig av kollektivtrafiken.
Man är aldrig tvungen att ha med hunden i affären om det inte gäller servicehundar.
#162 Skulle du kunna förklara hur du tänker i #145 när du anser att man inte är lämplig att ha hund om man tar med denna in i en butik där det är tillåtet? Jag blir väldigt nyfiken hur i all världen du tänker när du skriver så. Och eftersom det du skriver också antyder att jag och många andra här inne inte borde ha hund så tycker jag att du borde förklara för oss.
I Stockholm finns det specifika platser för djur i kollektivtrafiken, även bussar och tåg (SJ) har sina platser för det ändamålet. Om man som fobiker eller allergiker sätter sig där får man skylla sig själv, annars kan man inte klaga.
Men okej, då ska jag börja skita i alla som e rädda för råttor och ta med dom överallt. De behöver ju socialtränas. Och även om svansen e äcklig har de ju rätt att vara där, och även om råttor också fäller hår så stryker de ju sig inte runt kläderna/maten. Folk får faktiskt acceptera att jag älskar min råtta och vill ha med den. Jag kan ju inte rätta mig för alla liksom.
#168 Haha, ja jag har en som inte bryr sig, jag tror inte riktigt min poäng kom fram.
Jag tar bara med henne till sällskap jag vet inte är rädda eller allergiska för henne. Bara för att jag kan ta henne till en affär vet jag ju inte vilka människor jag möter.
Jag var tvungen att ta en till veterinären på andra sidan stan för ett halvår sedan, och då han satt på axeln och någon satte sig mitt emot mig sa jag att jag hade en råtta och frågade om det fanns allergi eller rädsla.
DET är att visa respekt. Om jag bara skulle sitta där och tycka att personen som e allergisk eller rädd ska flytta på mig eller gå in i en affär utan att veta vad det är för männsikor jag möter skulle jag ju inte vara en speciellt trevlig prick. Det är just därför jag argumenterar emot hundar i affär. :)
Håller ni fortfarande på? :P Tar denna tråd aldrig slut, det leder ju ingen vart.
Vissa tycker att det är hänsynslöst mot andra att ta in en hund i en butik då det kan orsaka psykiskt och fysiskt lidande för inblandade. De tycker det är viktigt att följa oskrivna regler, att man helt enkelt inte tar med sig djur in i butiker där de inte hör hemma.
Andra har inga tankar på att visa hänsyn till de i affären utan tycker att de kan gå in hur som helst men att de går ut om de blir tillsagda. De bryr sig inte om de oskrivna regler som finns, utan tänker "finns det ingen 'hundar förbjudet skylt' så är det okej att jag tar in min hund".
Det är vad som diskuteras. Tror inte att någon kommer att ändra åsikt men kul att alla fått säga sitt typ 100gånger om :P
#169 Jag tycker inte heller att man ska ta med hunden till affären bara för att, som sällskap eller något. Men ibland kan det vara nödvändigt/förenkla, och är det då tillåtet ser jag inge fel i det. Sätter sig någon brevid/mitt emot mig och min hund så antar jag att denna inte har allergi eller rädsla, för då borde denna person sätta sig någon annanstans i respekt för mig som va där först. Och jag tycker inte att det är någon som helst skillnad mellan hund och råtta i denna situation så länge ägaren har kontroll på djuret.
#170 Det är just när ni formulerar er som att vi inte visar hänsyn eller respekt som jag blir väldigt frustrerad och känner att jag måste försvara mig själv. Menmen ni verkar ju inte fatta så jag håller med om att det är totalt onödigt att fortsätta denna diskussion. Jag vill hemskt gärna ha en förklaring av Doglovers däremot, eftersom denne medlem uttryckt sig på så sätt att denne anser mig och många andra som olämpliga hundägare.
#171 Du har så rätt att personen som sätter sig inte bör vara allergisk. Ber därför om ursäkt om lite OT men det var 3 personer på den resan som inte såg råttan och som valde att flytta på sig. Jag förstår ju såklart att en hund syns :P
Däremot är det många som tror att alla älskar deras hund. Vet många gånger hundägare låter deras hundar gå fram till mig, nosa på mig innan jag hinner backa undan och bara ler när jag försöker visa att jag är riktigt besvärad. Eller folk som tycker att det är okej att hundar ligger precis mitt i gången så man inte kan gå förbi om man letar en plats i vagnen. Även om det är en hundvagn tycker jag att det är respektlöst.
Så, hur kommer detta in i affärssammanhang? Jo. Det är hela grejen med attityden att hunden har rätt att vara där. Vilker e rena b******t enligt mig.
I en affär köper människor kläder. Det finns inget för hunden där, förutom att möjligt, såsom TS undrade, socialtränas. Men det finns så många andra ställen man kan träna hunden, där omgivningen är medveten om att det kan förekomma hundar. En hund behöver inte shoppa kläder. En Kund behöver inte känna sig instängd eller ha rädsla över att behöva ta sin allergimedicin/adrenalinspruta när det är ett ställe man i princip förväntar sig att det ska vara säkert.
Jaha, det står inget på dörren att man inte får? Ska man få ta med sig vad som helst in på klädaffären bara för att det inte står att man inte får det? Det är en otroligt barnslig ursäkt i min bok. Jag köper det inte.
och #171, det var bara första kollumnen som var riktat till dig, resten är till alla andra :)
#173 Hihi, va inte så säker på att hunden syns, min ena är ungefär lika stor som en råtta
. Förstod att det måste varit något sådant^^.
Det med att ta in "vad som helst" handlar ju självklart om inom rimliga gränser. En häst tillexempel, som tagits upp, är ju något helt annat just pågrund utav storlek samt att de väl går på toa när helst de vill.
Jag vill också förtydliga att det jag har skrivit i den här tråden handlar om affärer i allmänhet och inte nödvändigtvis klädaffärer. En klädaffär har många anledningar till att förbjuda hundar i butiken och det har jag inget emot, MEN om dom inte gör det så kan inte en hundägare klandras för att denne tar in hunden.
# 170
Hera har iaf bytt åsikt o förstått varför man inte tar in hundar i butiker. Förhoppningsvis har flera läst o förstått utan att för det skriva i tråden.
#166 Strikt hundägar ansvar. Svårare än så är det inte. Hundägaren är ALLTID ansvarig för det som händer. Går du till exempel in i en butik med din hund och en kund får en livsfarligt astma attack, så kan du ge dej på att det finns en ansvarig till denna händelse. Och dom som påstår att astma inte kan vara livshotande bör läsa på lite mer. Har du fått det svar du ville ha?
#176 Bytt? Har hållt samma linje tråden igenom.
Som Doglovers säger, så är det strikt hundägaransvar som gäller.
För att dra ett exempel: Skulle jag köra på någon med bilen, så vore det ju rent ut sagt löjligt att säga "Men vadå, man får köra bil här, inte mitt fel att personen stod mitt i vägen".
Vem skulle fortsatt köra om de såg en gående människa över vägen?
Man hinner inte alltid se om någon får en astmaattack och håller på att dö, och då är det väl onödigt att ens riskera det?
Jag tror som sagt man slutar ta med hunden till affären den dagen en människa får ett anfall framför ens ögon. Kanske är det först DÅ man inser allvaret och förstår hur viktigt det faktiskt är att visa den respekten i alla affärer.
Jag håller tummarna på att det aldrig sker, för er och andras skull.
Man har helt enkelt ansvar att ingen skadas, vare sig man är hundägare eller annat som gör att andra riskerar att komma till skada.
Jag har inte svarat på länge men jag tänker att jag skulle bidra med ett svar som kanske sätter lite stopp 
Vi vill ju inte att det ska gå över styr?
Så mitt svar är detta :
Allerkiger och hundrädda osv det finns runt och överallt hur mycket vi än försöker, jag förstår att man inte tar med en hund i affären det är inget konstigt med det!
Jag tycker att man kunde sätta upp skylt i butiker om det är hundförbud in där eller inte ? Så hade inte folk fått tanken att inte veta? För det kan ju också skapa sitt i detta fall.
För om vi har en skylt så är det ju så kan jag tycka?? Då vet allerkier folk med hundfobier att det kan finnas en hund i den här butiken?
Men sen tycker jag inte kanske att man bara tar med sig hunde för att shoppa .. det är ju inte det som folk argumenterar för heller 
Det jag vill komma till punkt med är ju att detta kommer ju finnas varesig man gillar det eller inte?
Men man själv kan välja om man tar med sig hunden eller inte därefter, MEN att vi inte ska vara otrevliga mot de som gör det! Man kan mycket väl gå fram och be snällt och thats it! Otrevligheter löser ju inget..
Skulle säga att det kan göra saker värre! Så nu säger jag såhär! Vi kan skaka hand och acceptera allas åsikter utan att attackera dem med skulder? Det kommer inte få er eller den ni argumenterar mot må bättre!
Det kommer alltid finnas två parter i allt
Så ni som argumenterar emot hundar i affärer det är rätt.Ni som argumenterar för hundar i affäreer har också rätt!
Jag säger också att det är himla elakt att dra ut att folk inte visar andra hänsyn?! Det är enbart dålig stil! Alla kan vi göra misstag ingen är perfekt ! 
Nu kallar jag ju inte upprepade gånger misstag. inte heller att man nu svart på vitt om och om igen har läst om alletgiska personer och vad som kan hända.
#182 Just varför du tycker man ska få ta in hunden är det ingen som missat, men du verkar missa hela poängen eller så har du en egocentrisk/barnslig syn på detta man tydligen inte kan ändra på genom bra argument.
Hur låter "Det står inte att man inte får klottra här så jag gör det, men om någon säger åt mig så slutar jag" eller "Det står att man inte får gå över gräsmattan, men jag har ju så bråttom och eftersom bara jag gör det så gör det ju ingenting".
Tror inte det är så lätt att vara trevlig när man får en ångestattack/allergiattack när man precis ska betala för sitt nya läppstift.
Jag tror inte att du är en olämplig hundägare, du verkar älska din hund till döden och tar säkert jättebra hand om den, men du kanske ska lära dig hur man tar hand om människor också.
Jag provar alltid att ta in Tilla i alla affärer jag vill gå in i. I Kristianstad där jag bor får jag lov att ta med henne in i de flesta affärer, inkl. H&M och Åhlens t.ex. Jag går dock inte in i affärer som säljer mat, har en förbudsskylt mot hundar eller i de affärer där jag fått nej-svar innan. Här i Stockholm där jag är nu fick jag nej-svar i två av 3 affärer som vi gick in i. Jag sa bara "Jaha, då handlar jag inget här då".
Tycker inte att djur ska vistas i klädbutiker och livsmedelsbutiker. Man får respektera att det finns allergiska och hundrädda. Jag är själv extremt allergisk mot katt och då vill jag inte ha katthår på kläderna jag köper eftersom det kan göra så att jag blir sjuk. Sen kan man ju inte kräva att alla djurägare ska hålla sig undan från allergiska, man kan ju omöjligt veta vilka som är allergiska. Men att ta med hunden in i en klädbutik tycker jag är onödigt.
Djur kan man ta med in i zoobutiker och liknande.
#185 Att klottra (om man inte gör det på sin egen egendom) räknas som skadegörelse och är olagligt, blir man anmäld kan man få straff. Att ta in en hund i en affär (ej mataffärer) där ägaren tillåter det är inte olagligt. Varesig det är moraliskt rätt eller fel, så är det inte olagligt att släppa in hunden i en affär där ägaren tillåter det, medan att klottra är olagligt.
#188 Jisses…
Ta exemplet om gräsmattan då om det passar bättre.
Felpostat 
Seriöst….. JAG har ALDRIG sagt att man ska få göra det ! Men att är det tillåtet så har folk rätt att få GÖRA det.
Jag har aldrig påpekat mig själv som att göra det direkt!! Det har du bara hittat på själv nu! Men jag kan tycka att det är väldigt elakt att se ner på folk som kanske har gjort det!
Så förlåt om jag kanske tycker man kan stötta alla istället för bara en typ av personer! För som jag ser det så trycker ner andra här! Det är allså mer rätt ?! Det låter ju jätte mycket som om man känner medkänsla och respekt för andra då…
OM du inte har läst mina inlägg så skriver jag det igen :
Jag har INTE tagit med en hund in iaf! Jag har inget behov av det och kommer troligen aldrig ha det heller! Jag är mest ute i naturen iaf… Handlar jag nått så har Nappe stannat hemma !
MEN! Jag kan tycka att man inte behöver vara så himla elak mot folk som tänker anorlunda! Då är det bättre att sätta upp skyltar istället på vart det är okej och inte är okej… som med rökning..
Detta stycket tycker jag låter extremt olämpligt !
Från din text!
men du kanske ska lära dig hur man tar hand om människor också.
Så du tycker du gör det genom att skriva såhär!
Ledsen men jag blev riktigt arg nu.. det är ett påhopp hur du än vill se det. Jag har försökt att föruspråka INTE att man ska ha med hund i affärer! Jag föruspråkar att alla har vi egna sätt att se saker på vilket kommer alltid göra att saker och ting händer, alla kan inte vara perfekta !!
Om det är tillåtet så kan man väl ta en snabbis in i någon affär, men jag tycker inte att man ska stanna där inne några längre stunder.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#191 Du misstolkar helt enkelt allt jag skriver. Jag ger upp.
Jo men det är så himla skumt för står det gå inte på grässet så GÖR man inte det!
Du kan inte tolka att alla tänker men ehh det är ju bara en snabbis… Såklart man kan försöka att vara en vuxen männinska och prata trevligt och respektfult?! Min mamma har gjort det även om hon knappt har kunnat andas för en rökare ! Hon som mig ser ingen poäng att låta som barn över saker… Hon som jag vet gott och väl att alla tänker inte lika.. men det betyder inte att man själv kan försöka upplysa? För vet man inte så är det lättare att det händer nått… för då vet man inte heller vad man ska undvika.
Tycker forfarande du ska be om ursäkt, jag bad dig om ursäkt tidigare.
#194 När bad du mig om ursäkt?
#111 Nu känner jag mig faktiskt ganska anklagad och nerklankad själv. Vet inte hur mycket mer jag kan förklara att jag förstår att det är jobbigt. Men eftersom ni vet hur saker är så jobbiga borde ni som tycker saker är jobbigt fatta att andra kan tycka att hundar är jobbiga att möta.Ni om NÅGON borde kunna förstå det.
Förlåt ja känner att jag börjar bli lite för aggressiv och det ber jag om ursäkt för… jag har blivit ltie hyppad….. sorry.. Hoppas du kan förstå att det var lite i stundens hetta 
Nu hoppar jag in och påminner om att vi alla ska ta det lite lugnt!
#196 Ah, det måste jag ha missat, det är så himla många inlägg och jag har bara orkat skumma igenom.
Då ber jag om ursäkt för att jag missade det, men jag står fortfarande för det jag skrivit.
Ja det är bra att du står för det, men jag tycker du den här raden du skrev till MIG:
men du kanske ska lära dig hur man tar hand om människor också.
Jag vill att du kan erkänna och be om ursäkt för detta påhopp när du inte vet alls om mig på det viset.
Jag kan berätta att jag praktiserar hos en psykolog och arbetar med många ungdommar för att förgylla deras vardag genom att ge de en dag som är helt deras, jag hjälper dom att uppfylla det och stötta andra i min ålder som inte klarar av att prata med äldre eller vill ha en tröstande hand i Linköping.
#199 Som jag ser det har du suttit och skrivit långt bak i tråden på ett sätt som jag uppfattar som nerklankande mot dina medmänniskor. Så jag tänker inte be om ursäkt för det.
Och som sagt, du misstolkar allt jag skriver, så jag ger snart upp. Du har uppenbarligen hakat upp dig på en liten grej och jag vet liksom inte hur jag mer ska kunna förklara för dig.
Det låter fintint, men vad har det med saken att göra?
Jag vill verkligen inte dra ner den här tråden med massa skit, men jag börjar bli irriterad. Detta ber jag om ursäkt för. Men jag tänker som sagt inte be om ursäkt för något du misstolkat.
Nu får jag be er ta detta privat.
#201 Tack, men jag e klar här.
#200 Hur menade du då? :P Jag kan också bara tolka den meningen på ett sätt.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Finns faktiskt saker man kan göra åt allergin, man börjar med allergitabletter! Så enkelt är det! Och varför ska just vi med hund se till att dom med fobier/allergi ska få det bra för sig, borde inte dom visa oss hundägare lika mkt respekt också? Dom utsätter sig ju faktiskt helt själva genom att gå in i butiker m.m. där det är tillåtet med hund. Varför ska vi behöva lida, vi som är betydligt fler än dom med allergi, och dom utan hund få det precis så som det passar dom?!
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#204 Menar du att en som är allergisk mot något den inte har själv ska behöva äta tabletter för att en del inte kan visa hänsyn?
Du väljer själv om du vill ha hund, en allergiker väljer att inte ha det och ska självklart inte bli påtvingat det heller. Du lider knappast för att du inte får ta med dig hunden in, en allergiker lider! Sedan är det LÅNGT IFRÅN alla allergiker som bli hjälpta av tabletter.
Butiker där det är tillåtet undviker ju självklart en allergiker.
Så nej, jag förstår inte vad du menar att en som är allergisk ska visa dig någon respekt. På vilket sätt då? Acceptera att den får anfall för att ni bara för sakens skull måste ta med hunden in?
#204 Visst kan man försöka göra nåt åt sin allergi, men det är inte så enkelt som du får det att låta, tyvärr. Har själv allergi, är extremt allergisk mot katter och det går inte att göra något åt, har provat med i princip allt, inte ens astmamedicinen hjälper. Så jag skulle verkligen INTE uppskatta om det satt en massa katthår på kläderna i en klädbutik. Och vad är det man lider av om man inte får ta med sig sitt djur in på H&M?
Så av respekt för andra allergiska så tar jag inte med mig min hund in på en klädbutik, dom enda butikerna jag tar med mig hunden är djurbutiker. Tycker inte djur hör hemma i andra butiker faktiskt.
#204 Respektlöst.
#204 Du vet väll att allergitabletter bara dämpar symptomen och tar inte bort det. En allergiker som utsätter sig eller blir utsatt för det den är allergisk för kan ändå få en analytisk chock och dessutom i långa loppet utveckla astma som båda kan leda till döden om behandling inte sätts in fort.
#208 Men om man är så himla allergisk så har man ju självklart med sig medicin. Och dom väljer ju själva om dom vill ta risken att gå in i en affär där hundar är tillåtna.
#209 Pratade vi inte H&M nyligen?
#210 H&M är väl en klädaffär?
#211 Där hundar INTE får vara. DU ska ta hänsyn till alla andra när du har hund och INTE tvärtom.

Tycker det är extremt tramsigt med hundrädsla och allergiker kan väl ta nån medicin om det är så jävla farligt…
#213 Håller med. Varför ska vi med hund behöva lida för något som dom personerna kan göra någonting åt? Om vi nu ska visa varandra så mkt respekt/medkännande, så skaffa parfymförbud isåfall!
#213, #214 Det hjälper inte alltid med medicin. För mig hjälper det inte med allergitabletter, nässpray eller astmamediciner. Tycker ni verkar ganska respektlösa i erat tänk..
#215 Samma med mig när det gäller hästar.. det är nästan akuten på en gång.
Jag lämnar denna tråd och denna barnsliga respektlöshet. Jag klarar inte av sådana människor.
#216 Oj, skrev fel där, hoppas du förstod det, har ändrat. Menade inte att du var respektlös.
#217 Förstod :)!

#215 Stackare… Kan inte vara lätt att leva i ett samhälle där det finns mängder med hundar o :'(
#216 Ja gör det! :)
Kalashnivik och Wezza, läser ni det vi skriver? Det är långt ifrån alla som blir hjälpta av mediciner. Struntar ni bara i det? Ska de riskera att dö för att ni av något mäkta underlig anledning vill ha er hund i en klädesaffär? Är det viktigare än människors hälsa?
Varför skulle andra visa respekt för er hund när det gäller en affär som är till för MÄNNISKOR? På vilket sätt lider DU av att inte kunna ta med en hund in i en KLÄDESAFFÄR?
Jag tror nog allergiker visar er respekt på de platser där hunden hör hemma, som tex i en rastgård eller i koppel på promenad.
Nej, var sak har sin plats. Och klädes och matbutikerna hör inte till platser där djur ska vara. Ut med er i naturen istället för att ta med hunden till sådana ställen.
Tramsigt med allergi, den var ny. Nu är inte jag pälsallergiker men jag är allergisk mot vissa typer av mediciner som kan orsaka hjärtstopp hos mig om jag tar dem. Ska jag då ta medicin för att jag är allergisk mot medicin? Det går liksom inte att resonera att en allergiker ska ta medicin för det den är allergisk mot, finns ju även de som är bi allergiker och blir de stuckna är det akuten som gäller. Principen är den samma för pälsallergiker.
Säga att allergi är tramsigt och inte respektera allergiker är som att önska livet ur någon.

Hera, (Ja helt ärligt skiter just jag i det). Men finns nog X-antal allergier som är socialt accepterade som kan döda folk. Och har helt ärligt aldrig hört om som dött av djurallergi som tar medicin. F.ö är detta generellt och syftar inte bara på klädesaffärer.
#221, Om du menar mig , så tycker jag iofs (mildare)allergier är tramsiga, men skrev att HUNDRÄDSLA är tramsigt :)
#222 Jag är rädd för schäfrar och anledningen är att jag nästan blivit sliten i stycken av två stycken. Så enligt dig är det tramsigt.🤔
#219 Nej det är inte det minsta synd om mig, men tog mig själv som exempel. Nu råkar det ju vara så att jag har hund och jag respekterar allergiska och även hundrädda genom att INTE ta med hunden in på klädbutiker, skulle aldrig få för mig det. Man kommer långt om man bara visar lite respekt och är trevlig. Tycker snarare att ni två är tramsiga.

#223 Ja det tycker jag verkligen!
#222 Många dör av både djurallergi och andra allergier.
För övrigt är det inte döden som är hemsk. allvarliga reaktioner är hemska de med. Menar du att bara för att det finns andra farliga allergier som accepteras, så ska hundallergi accepteras till den grad att hundar ska tas med dit dom inte hör hemma? AV VILKEN ANLEDNING ska du ha med hunden i affären?
Men där ser vi att respekten för andra saknas.
Det är skrämmande att du sitter och skriver att allergier är tramsiga. Du inser förhoppningsvis bara inte allvaret, eller gör dig till.
#225 Då ber jag dig återkomma med samma kommentar den dagen du själv hamnar med halsen i käkarna på en hund och kämpar för livet att ta dig därifrån.
Du har säkert själv någon fobi, kanske är du rädd för spindlar tex av någon anledning.
Jag tycker inte att du ska ta med din hund in i en klädaffär. Min kusin är tex. rädd för i stort sett alla djur. Hon gillar tex. inte ens när hon ser en hund eller katt genom fönstret.
Om man är så djurrädd så kan man INTE gå bort lite om det skulle komma in en hund. Jag tycker faktiskt det är respektlöst att gå in i en klädaffär med en hund. Dock kanske man kan fråga innan man går in med hunden om det finns någon hundrädd där inne men jag tycker inte hundrädda ska behöva utsätta sig för det bara för att någon måste skynda in och köpa ett presentkort. Det spelar ingen roll hur länge hunden är inne i affären, man blir ändå rädd.
Lämna hunden hemma eller lämna den utanför affären snabbt om du ändå bara ska köpa två presentkort. Stanmiljöträning kan du göra utanför affärerna.
Följ mig på instagram, filippaaohlsson 

#225 Nu tänker jag inte tävla med dig om vem som har haft värst upplevelser men man kan väl för tusan inte gå runt och älta en massa skit och sen tro att man ska bli särbehandlad! Människor har skadat mig mycket men inte fan går jag runt och är rädd för dem hela tiden.
Nej jag är inte rädd för spindlar även fast jag inte tycker om dem, precis som att jag inte tycker om barn och katter respekterar jag att de finns…
Man får hoppas att de själva kommer bli drabbade av samma respektlöshet någon gång i framtiden som de själva visar mot andra. Det du har varit med om är långt ifrån tramsigt utan riktigt allvarligt men jag har en känsla av att de är ganska omogna och förstår helt enkelt inte vad de pratar om. Ingen ursäkt dock men kanske tecken på dålig uppfostran😎
#230 Jag bryr mig inte om ifall någon skulle säga det är tramsigt men jag skulle komma ihåg det till den gången det sker den personen själv och då finns det ingen respekt eller empati att hämta hos mig. ;)
Jag kanske är hård men så funkar jag för hos mig är respekt och empati något man måste förtjäna om du fattar mig rätt. 😎
#229 Helt onödigt att använda en massa svordomar. Det är inte tillåtet på iFokus.
Du vet uppenbarligen inte vad fobi är, det ser man tydligt.
#213 #214
Det är ju skrämmande hur lite respekt ni har för andra. Varför tycker ni att det ska vara okej att gå in med hundar på H&M och kanske även i andra butiker? Vad vinner ni på det?
Det är ju helt klart att ni (i alla fall #213) saknar empati helt och hållet ''Tycker det är extremt tramsigt med hundrädsla och allergiker kan väl ta nån medicin om det är så jävla farligt…''
Varför är det tramsigt med allergier och rädslor/fobier? Vem tror du att du är som kan sitta och kritisera de som är rädda eller har allergi?
På vilket sätt lider ni av att inte få ta med er era hundar in i alla butiker? Låter lite som att ni i eran uppväxt fick allt ni pekade på och alltid fick er vilja fram när man läser era argument i den här tråden.
Stör mig verkligen på folk som har sådana slags attityder som ni har. Tramsigt med allergier och rädslor.. Många människor i världen är rädda för något.. allt från hundar efter att dom varit med om något hemskt som att ha blivit biten över ansiktet, till att ha ramlat av en skenande häst eller blivit rånad eller våldtagen… och här har ni mage att sitta och säga att det är tramsigt att vara hundrädda…
Låser tråden nu eftersom det börjar bli för mycket om personer och inte om saken.