Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2003 ggr
[typellisch]
1

Hund i framtiden.

Har ni några planer på att skaffa ny hund i framtiden eller kanske detta år? :) I så fall vad för hund och vad är era planer för hunden?

Själv har jag en Kinesisk Nakentik på 7 månader men om några år vill jag ha en Mexikansk Nakentik! Är helt såld på de nakna hundarna och sedan är jag allergiker så nakenhundarna är de enda jag tål :).

Mitt syfte med den Mexikanska är mestadels sällskap men kanske avel då det är sällsynta raser och såklart kommer jag kolla upp så allt blir så bra som det bara kan, jag stödjer inte dålig avel :).

Jag väntade 15 år på min Kinesiska nakentik och kommer antagligen vänta i flertals år på min Mexikanska men dock medan Molly lever. Det är så kul att planera och längta 🙂

LinaK
1

Spännande med dina framtidsplaner 🙂

Har inga planer just nu, men när mina nuvarande hundar inte längre har orken och lusten att träna olika saker (lydnad, agility osv) så kommer vi skaffa hund nummer tre. Men som det är nu så känns det riktigt bra att ha två hundar, dom passar så bra in i vårat liv och i våran lilla familj. Så som det är nu är jag jätte nöjd 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[typellisch]
1

#1 Ja, även om det kommer bli om flertals år så känns det härligt att få längta och planera :).

Vad har du för hundar? :)

Mysisa
1

Jag har planer på många fler hundar, har precis fått en liten prazsky valp, denna lilla fröken ska utgöra lärnan för min kennel om hon växer upp som planerat.

Men jag kan ju inte bara ha en avelstik så nån mer tik måste jag köpa, och nån hane också då den jag har nu inte passar för avel.

Men många av mina framtida avelsdjur kommer jag sätta ut på foder så jag inte har så många hemma åt gången.

Vilken storlek på xolo har du tänkt dig?

minavitas.wix.com/kennel

[typellisch]
1

#3 Låter härligt :)! Dom är fina hundar faktiskt.

Den lilla rasen :). Tycker om småhundar, fast en mellan vore också härligt att ha då min nakentjej är cirka 30cm. Men vi får se helt enkelt :). Det är några år kvar så hinner nog fundera ut vilken storlek som passar :).

LinaLj
1

När jag har slutat studera och vet var/hur/när jag jobbar så vill jag skaffa egen hund. Jag älskar Cairn terrier och skulle kunna tänka mig en sådan igen eller kanske en av de större terrier raserna. Men definitivt en terrier.

[typellisch]
1

#5 Är terrierna sådär uppe i varv ständigt? Jag har mött två Juck Russels och dom har bara varit stressade och helt uppe i varv. Det kan såklart vara individerna och inte en rasstandard :P.

Ruzicka
1

#6 "Juck Russels".. haha! Freudiansk felsägning? 😃

Själv har jag ju nyss skaffat min första valp, en Welsh Corgi Cardigan, men jag skall utvärdera hundlivet lite och se om jag är så aktiv att jag kan ta på mig en brukshund. Det är nog lite av en dröm. Jag är riktigt svag för Collie, som ändå inte är arbetsnarkomaner. En sådan hoppas jag på att det blir om några år!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[typellisch]
1

#7 OJ, hahahaha… det vart lite fel där 🙂

Collies är fina faktiskt :).

LinaK
1

#2 Jag har en Jack russell och en bichon havanais :) Angående att terrier ständigt är stressade så stämmer inte det, det många inte förstår är att just jack russelln kräver väldigt mycket aktivering och stimulans för att inte bli monsters :P tyvärr tror många som köper rasen att det är en sällskapsras som man kan gå runt kvarteret med och inget mer. Så tyvärr är det dessa personer som gör att många får fel bild av rasen och just terrier. Men men det är väl en annan diskussion :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ruzicka
1

#8 Visst är de? Det är den korthåriga varianten jag skulle vilja ha. Faktum är att alla Collie jag har träffat har varit underbara. Det är rätt sällan jag bondar med en hund, men hittills har nästan alla varit Collies. Det är så synd att de är så knepiga i mentaliteten ibland, bara…

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[typellisch]
1

#9 Då måste de JR jag träffat varit understimulerade för deras ägare har bara promenerat med dem. Skulle vara roligt att träffa en JR som får den stimulansen dom kräver så min bild om dom ändras :).

#10 Ja :). Himla fina hundar!

LinaLj
1

#6 Nej jag tycker faktiskt att terrier är lugna hundar men som med alla hundar så gäller de ju att man lägger en bra grund. 

Terrier är ju berömda för att vara envisa och det är inte hundar för någon som tycker det är jobbigt att uppfostra. Dessutom har de flesta terrier fortfarande en god nypa jaktinstinkt och väljer man dessutom en som är avlad som grythund så gäller det att vara kreativ att hitta lösningar om man inte vill ha hela trädgården full av hål (vet av erfarenhet 😃).

Men om man är lika envis själv och tycker om att arbeta med hundar så finns det inte underbarare djur. De är trogna, personliga och har egenheter som heter duga. Vi hade airedale terrier när jag var liten och jag hade som sagt en cairn terrier förut och det finns inte bättre hundar ❤️

[typellisch]
1

#12 Jag brukar alltid tänka och säga att man ska vara envisare än hunden :). Det må vara jobbigt ibland för man vill bara ge med sig men man måste hålla i det där minsann :).

LinaLj
1

#13 Ja det gäller att hålla ut. Jag minns när jag hade Ida (cairn terrier) och min dåvarande pojkvän kom och hälsade på första gången. Han satte sig i soffan där Ida brukade ligga och då satte sig Ida på golvet bredvid och tittade på honom. Tre minuter senare hade pojkvännen flyttat på sig och Ida la sig där hon ville. Men efter det så visste hon att hon kunde få som hon ville med honom.

skeppskátten
2

För mig blir det min första egna hund, Detta år eller under nästa år, Blir en liten Kelpie som jag ska eventuellt tävla med i bruks. :-)

Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget

Medarbetare på Sorg ifokus

[typellisch]
2

#!4 Hundar är listiga dom :D. Min nakenfis brukar försöka få uppmärksamhet när vi lagar mat eller äter mat och hon inte får smaka.. hon kraffsar på skåpdörrar och kylskåp så vi ska sluta äta. Jag brukar oftast säga till men då får hon ju sin vilja igenom - att vi slutar äta för en stund. Så igår fick hon kraffsa bäst hon ville och hon slutade, haha.

#15 Åh, ibland önskar jag att jag hade intresset för tävlingar :). Det verkar roligt att ha mål och mer intressen med hunden.
Fast jag gillar att ha dom som sällskap trots allt 🙂

joheck
1

Antagligen blir det ingen mer hund för mig på några år. Har nog att göra med mina två just nu. Fast man ska aldrig säga aldrig, hund nummer två va inte tänkt på några år heller men nu sitter jag här med två unghundar.

Jag har hittat den perfekta hunden för mig i min hane och hoppas på att kunna avla på han i framtiden då jag personligen anser att han på många sätt och vis är en ultimat representant av rasen. Skulle det bli avel med han så skulle jag hemskt gärna vilja ta en valp efter honom. Blir det inte avel med honom så är det inte omöjligt att det blir en papillon (phaléne) med liknande egenskaper ändå^^.

Eventuellt att det blir en större hund då jag är sugen på drag vilket pappisen inte passar så bra till tyvärr.

Fler hundar blir det helt klart i framtiden dock!

thildatessie
1

Jag vill ta en stor släthårig omplacering. kravet är att det ska vara en tik och ska vilja jobba ´på min nivå. Har ju en liten hund som jag har "delad vårdnad" med mina föräldrar. Egentligen hade det funkat bäst med en Dansk-Svensk Gårdshund eller en JRT både för min skull och för Stitchs (min hund). För någon vecka sedan var jag hemma hos en kvinna och lämnade ett par hundar för omplacering (jag hjälpte till) och hon hade en  renrasig Chihuahua och en blandis och jag blev KÄR!  Sååå jag får se vad det blir… Jag har sparat ihop en stor budget som ska bli större innan :)

thildatessie
1

Jag vill ta en stor släthårig omplacering. kravet är att det ska vara en tik och ska vilja jobba ´på min nivå. Har ju en liten hund som jag har "delad vårdnad" med mina föräldrar. Egentligen hade det funkat bäst med en Dansk-Svensk Gårdshund eller en JRT både för min skull och för Stitchs (min hund). För någon vecka sedan var jag hemma hos en kvinna och lämnade ett par hundar för omplacering (jag hjälpte till) och hon hade en  renrasig Chihuahua och en blandis och jag blev KÄR!  Sååå jag får se vad det blir… Jag har sparat ihop en stor budget som ska bli större innan :)

Loveradio
1

Jag har en Boxer och nästa hund blir med stor sannolikhet en Amstaff eller Staffe. Jag håller på att läsa på och samla ihop information om dessa raser så att jag är förberedd. Men jag har svårt att bestämma mig för vilken av raserna det blir, då de är rätt lika.

Har inte råd med en till hund i dagsläget. Men om nåt år, eller två eller tre? Lär nog bli en vuxen omplacering för jag har märkt att jag inte är en valpmänniska. Om jag nu inte träffar nån som jag kan dela ansvaret med. För valpar är jobbiga :P 

Har inga speciella planer med nästa hund. Kommer nog hitta på samma saker med den nya hunden som med min nuvarande hund. Träna lydnad, spåra, simma, långpromenader, cykla och kanske träna WP. Vill iallafall skaffa en till hund så att min nuvarande hund får en hundkompis.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com