Ner övning, hjälp!
Hej! Har en stor mastiff, unghund. Väger just nu 53 kg men kommer gå upp ännu mer. När det kommer hem folk, folk som vill hälsa när vi är ute på promenad, när vi träffar någon vi känner ute då vill han hoppa och hälsa på folket vilket jag inte tycker är okej. Han väger mycket och kan då välta folk. Vad finns det för övningar man öva så han inte hoppar på folk.? Hört talas om en. En passiv står mittemot mig och hunden med leksak eller godis . Jag har hunden kopplad och går emot den passiva när vi är 2 meter ifrån så säger jag Nej så släpper den passiva leksaken/godiset så får hunden ta de sen går vi vidare. Finns det några fler övningar? Snälla hjälp :) Ha det bra!
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lC_OKgQFgzw
Annars så skulle jag bara be folk vända sig om när hunden hoppar eller backa tillbaka för att sedan hälsa först när hunden är lugn och inte hoppar.
Håller med föregående. Låt ingen hälsa på din hund om hunden inte är lugn. Även du själv ska inte hälsa förrän hunden har lugnat ner sig. Så när du eller någon annan kommer hem så ignorera honom tills han har lugnat ner sig och be honom då komma fram och hälsa, men gör det lugnt så att han inte blir för uppspelt igen och börjar hoppa. Då kommer han ju förstå att han inte får ut någonting av hoppandes men ett lugnt beteende kommer bli belönat med att han får hälsa.
Okej tack så mycket :) det ska jag testa! Såg att jag hade skrivit att jag skulle säga nej på övningen , ner skulle det det stå :)