Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3226 ggr
isa_1998
2

Rastips? Tack på förhand

Hejsan! Jag ska köpa en hund men kan inte bestämma vilken ras. Jag E uppvuxen med hundar(irländsk varghund skotska hjorthundar), och har haft bla rottweiler, schäfer, chinese crested, toy Pudel. Jag vill helst ha en stor hund. Jag är lite intresserad av bullterrier, irländsk varghund, grand danois, Siberian husky, kungspudel, schäfer, mastiff, amstaff och liknande. Jag kommer ge den här hunden mycket träning, såväl fysiskt som psykiskt, stora ängar och skogsområden att springa fritt på, hav att bada i, mycket kärlek mm. Snälla säg vad ni föredrar för hundraser och dess för-nackdelar ! Jag skulle verkligen uppskatta det :) Med vänlig hälsning, Isa.

felzena
2

De raser du skriver om att du är intresserad av är väldigt olika. De är avlad inom olika ändamål. Så tänk igenom noga vad du vill få ut av hunden. Hur mycket tid du vill lägga ner på aktivering, vill du hålla på med någon hundsport etc. Läs på om raserna du är intresserad av och se vilken som passar dig bäst. Prata med uppfödare till den rasen för att få veta mera. Men kan rekommendera kungspudel. en av de raserna du var intresserad av, det är en bra allroundhund. De hundarna jag har träffat har varit väldigt lättlärda, vänlig, följsam, framåt och allerta.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

lillalycka
2

Oj vilka olika raser! Tycker du ska kolla upp raserna på skk där det finns en kort sammanfattning av varje ras. De som du sedan faller mest för kan du läsa mer om på resp. rasklubbs hemsida.

Ang. Siberian så tycker jag inte man ska skaffa sig en sådan om man inte håller på med drag. De kan också vara svåra att ha lösa då de har en stor jaktinstinkt.

[Teddies matte]
4

Oj, låter som du behöver fundera igenom det hela en hel del!

Går du efter utseende? Du måste hitta en hund som du klarar av och passar ihop med, inte välja en hund bara för att den är fin att se på.

Lista upp precis allt som måste stämma in på den kommande hunden, temperament, behov, egenskaper o.s.v. och sedan sök utefter detta, inte tvärtom.

Karmatarerskanise
3

Tycker också att du ska sätta dig ned och skriva upp allt du kan ervjuda en hund och vilka egenskaper du vill att hunden ska ha.

Du radar upp en massa olika typer av raser, vilket får mig att känna att du inte riktigt har tänkt på att olika hundar behöver olika saker. Det är viktigt att man verkligen kan erbjuda och VILL erbjuda hunden det den behöver.

monstermash
2

"Jag kommer ge den här hunden mycket träning, såväl fysiskt som psykiskt, stora ängar och skogsområden att springa fritt på, hav att bada i, mycket kärlek mm"

Vad exakt är det du vill använda hunden till? Det räcker inte med att de får bada i hav på sommaren och springa i skogsområden/ängar, definitivt inte för raserna du radar upp som är krävande hundar vilket du säkert vet om. Vill du hålla på med någon hundsport? Ambitioner att tävla med hunden? Då du har haft en brukshund förut (schäfer & rottweiler), är det en liknande ras du söker och vad är det med hundraserna du haft som gör att du inte vill ha samma ras igen? Det enklaste om du vill ha tips på ras är att skriva vlka egenskaper hunden ska ha, vad du är beredd att ge för aktivering och hur mycket!

Varför har du valt raserna du valt? Du bör även komma ihåg att sällskapshundarna hänger med på det mesta, och klarar mer än vad man tror. Bara för att de inte kräver det, betyder de inte att de inte klarar det. Nu klarar du säkert en tuffare hund iom att du haft ganska krävande hundar innan.

Träffat någon av hundraserna du är intresserad utav innan?

Tusen frågor, men det är många frågor att ställa sig innan man skaffar en hund, och jag har bara tagit upp några utav dem. 🙂

Svårt att säga plus och nackdelar, för det som är plus för mig är ett minus hos någon annan.

[Annamaja27]
0

Vilka hundraser jag föredrar?

Jag föredrar framförallt hundar ur vallhundsgruppen. Här står vilka raser som ingår.

**Fördelar:
**Lyhörda
Lättränade
Alerta
Energiska
Robusta
Kan användas till många aktiviteter/hundsporter
Håller sig gärna naturligt nära föraren
(Kan i bästa fall användas i vallning)

**Nackdelar:
**Anlag för rädsla (kanske ffa skotträdsla i många raser)
Nervösa
Mycket energi kan göra det jobbigt att ta sig igenom "tonåren"
Kan lätt börja jaga bilar, cyklar, joggare och förstås vilt om man inte vet hur man ska hantera (vall-)jaktbehovet
Kan vara reserverade mot främlingar +/-
En hel del vakt och skärpa hos flera raser +/-
Hälsoproblem (HD, ögon, mm)
Mer hund än vad man kanske är beredd på innan 😉

isa_1998
3

Tack så mycket för alla svar! Jag ska nog, som många av er säger, verkligen tänka igenom vad jag vill göra med hunden först och sedan utifrån det kolla på olika raser. Jag fastnade för dessa raser då jag känner folk som har dom och de är sånna otroliga charmtroll!:) Men som sagt, jag tänker lite på det sen återkommer jag med det slutliga resultatet :) tack igen! :)

felzena
1

#7 Det låter som en bra idé! Tillslut kommer du hitta en en ras som passar dig och dina önskemål. Lycka till!

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

vallhund
0

#6 Tja jag skulle inte med bästa vilja i världen kunna påstå att Ovtjarka, Vlak, Sarplaninac (hoppsan, den hade dom glömt i sammanställningen), eller Catahoula skulle vara lättränade, lyhörda eller att de håller sig nära föraren o så många aktiviteter/hundsporter kan man inte använda dem till heller.

Enligt SKKs kategorisering så ingår dom i grupp 1, vall, boskaps o herdehundar. Svenska språket skiljer på vall o herdehundar, i resten av världen klumpas allihop in i kategori Herding dogs, vilket kan bli ganska förvirrande.

Inte menat att trampa dig på tårna Annamaja, mest som info till de som läser tråden.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.