Binda hundar
Hejsan! Vad tycker ni om att binda hundar? Om jag ska handla själv tar jag aldrig hundarna med. Är jätträdd att något händer… De är värda väldigt mycket pengar och är säkert lätta att sno, lyfta upp och springa iväg med. Binder ni er hund(ar). Är det svårare att ta en schäfer än en boston terrier tror ni? Tacksam för svar! :)
Skulle aldrig göra det. Kommer ihåg att när jag var mindre gick jag gärna fram och hälsade på bundna hundar, finns andra barn som kastar sten och andra som helt enkelt tar hundarna och försvinner, vill inte utsätta min hund för de riskerna. Det beror nog ganska mycket på hur hundarna utstrålar dig, om man kan säga så. Om en boston terrier backar undan, visar tänderna, morrar, skäller o.s.v. kan det nog vara lättare att ta en schäfer som lungt och stilla följer med den som för bort hunden, och tvärt om.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag skulle aldrig binda min hund utanför en affär eller någon annanstans heller.
Jag litar inte på att folk kan låta bli min hund. Han är inte värd 5 öre ute på hundmarknaden men det betyder inte att man inte kan ha honom till ett träningsobjekt.
Är dessutom någon så dum att gå fram till honom kan han bitas och då går det bara ut över hans liv istället.
Så lita aldrig på någon annan än dig själv. Misstänk alla för din hunds skull och lämna aldrig hunden bunden utomhus.

Mitt svar i en annan tråd med samma ämne:
Nu har jag inte läst hela tråden men vill bara berätta en grej som hände här för ett par år sedan. Jag bor i ett LUGNT lite mindre samhälle där "alla känner alla". Sista stället på jorden man tror att någon ska stjäla eller misshandla ett djur. Här var det många som ofta band sina hundar utanför ICA och ingen tyckte att det var något konstigt. NU är det väldigt sällan man ser en bunden hund någonstans här. Anledningen, en hund som stod bunden två minuter utanför ICA fick smällare kastade på sig av ett ungdomsgäng som åkte förbi på mopeder. Det gick ruskigt fort och ingen han reagera! Hunden fick smällare PÅ sig och blev så fruktansvärt RÄDD! Folk runt omkring försökte lugna hunden tills husse kom ut, men gjorde bara saken värre. Hunden skrek rakt ut i flera minuter även när husse kom och satt hos den fortsatte hunden att skrika en bra stund i ren skräck! Jag vet att ägaren efter det kämpade ganska länge med rädslor hos den hunden men fick senare avliva hunden då rädslorna blev värre.
Så jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man tänker när man lämnar sin hund ENSAM utan någon trygghet eller försvar på det sättet!
Vad menar du med att binda ? Man kan binda en hund av många olika orsaker🙂
Vår, sommar och höst så binder jag ofta en hund i taget och tränar en stund med den andra på plan här - men då är den uppbundna under uppsikt hela tiden.
Vad gäller att handla så får hundarna vara hemma - dom har inget utanför en affär att göra. Endast de få gånger jag ska in i kiosken här kan dom följa med, men då handlar det om sekunder.
Pinntränar alltid hundarna så att de inte ska se liemannen passera om jag skulle lämna dem med 20 meter utan sitta/ligga lugnt och tyst (t ex vid träningsplan), men aldrig i mitt liv att jag skulle lämna dem utan uppsyn exempelvis utanför en affär. Då har de det bättre hemma den stunden. Däremot kan jag ju göra ett "team-byte" och ta med sonen och miljöträna honom istället vilket kan vara nog så nyttigt för egen del😃
Mina hundar är också uppbudna minst några gånger varje vecka, senaste gången i förrgår faktiskt då jag band hanen i ett träd. Han överlevde och mår fint så ser inget fel med det. Imorgon är det tikens tur. 😇
Skulle aldrig binda mina hundar utan uppsyn som tex. utanför affärer.
Även om vi bor i ett litet samhälle så vet man aldrig vad som kan hända och vill inte utsätta dem för den risken.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Tack för svaren! Och jag vet att det är okej att binda hunden vid träning eller så, men inte att lämna den ensam! :) När jag frågade hur ni gör menar jag vid affären eller så :)