Hundlås - Någon som testat?
Hej! Jag vill ha ett hundlås till min hund när man gör snabba ärenden.. Skulle kännas mycket tryggare om den var fastlås när man är inne i affären några minuter. Är det någon som testat detta?
Jag lämnar ALDRIG min hund utanför en affär eller liknande. Inte bara det att hunden kan bli stulen, folk kan göra illa den.
Har hört flera som lämnat sina hundar där människor har försökt reta upp hunden, varit närgpågna till och med kastat saker mot hunden.
Det är väldigt ansvarslöst och respektlöst mot den stackars hunden att lämna den i en sådan utsatt situation.
Enda gången jag kan tänka mig den är användbar är som en tjej jag läste om som tågluffade i europa med sin hund. Hon byggde ett egety lås så hon kunde sova på tåget utan att vara rädd att någon skulle stjäla hunden…
Besök min blogg: http://bumpi.se
Folk kan visserligen inte sno din hund, men den kan fortfarande misshandla den, kasta syra på den, reta upp den etc. Lämna hunden hemma istället!
Oj hur ser det ut, sitter det runt hunden också?
Bra poänger, men jag tror det är en stor fråga om var man lämnar sin hund också.. är vi ute på promenad vill jag kunna köpa ett paket mjölk på vägen hem och känna mig trygg att hunden är fastlåst.. Jag tror att om någon bråkar med hunden under denna korta stund skulle det dra till sig mycket uppmärksamhet…
#3 - Kolla på hemsidan, skrev länken i första inlägget: www.petloc.se
Jag är sugen på att testa det.
#3 - Kolla på länken #0 länkade.
#4 - Vi lever i en värld då folk sällan lägger näsan i blöt. Hade definitivt inte räknat med att någon annan skulle rädda min hund. Möjligtvis stå och glo, men det hjälper ju inte min hund att komma undan.
#4 De kan hända mycket på de minutrarna man är inne. Vad händer om någon bara springer fram och sparkar till hunden eller kastar den sten på den eller tom en smällare? Visst du kanske får tag på den som gör det, men hunden lär ju inte må bättre av det?
Oj det såg jag inte
Ser ju bra ut. Jag är iofs inte orolig för att folk ska sno hunden där jag bor, men i Sverige skulle jag vara det!
Men det är klart man inte lämnar hunden ensam i ett ghetto heller. Eller lämnar en hund som mår dåligt av det eller är osäker. Min grabb klarade sig ensam på stan i ett år så han klarar en minut utanför affären i lugnt villaområde med småbarn som leker på trottoaren brevid.
#8 - Du tror väl ändå inte att djurplågare bara bor i ghetton? Visst kan det gå bra att lämna hunden 10 gånger, men den 11:e gången när det går snett så har du en hund som är förstörd resten av livet om det vill sig illa, men känner man att man vågar chansa på att få ägna resten av hundens liv att försöka reparera det - go for it. Själv skulle jag inte ens komma på tanken.
Barn är förövrigt väldigt elaka mot djur i många fall, och kastar sten etc på hundar. Speciellt när föräldrarna inte är med, och vissa föräldrar bryr sig inte ens för det "bara är en hund". Skillnaden mellan där din hund bodde på gatan och Sverige är stor. Då kunde den springa undan om någonting hände, det kan den definitivt inte när du bundit fast den utanför.
#9 Det lät som att ni beskrev ghetton bara.
#8 kan bara hålla med i vad #9 skriver.
Jag är uppvuxen i ett såkallat lugnt idyll område och jag vet människor som fått sina hundar retade och kastade saker på där också. Visst det händer kanske inte ofta, men den gången det händer, vill du vara ansvarig för att ha utsatt din hund för det?
Jag förstår inte ens varför man ska lämna hunden utanför affären?
jag har gjort det EN gång och då var det för att jag var tvungen att hämta ut ett paket och jag kunde inte lämna min valp eftersom hon var så liten, och min sambo slutade efter de stängde.
Det var verkligen bara in och ut, och jag hade uppsikt över henne genom fönstret hela tiden, disken var vid dörren så jag kunde springa ut vilken sekund som helst och det var dessutom en öppen ytan och inga människor i närheten. Men de två minutrarna hade jag hjärtat i halsgropen hela tiden. bara tankena tt lämna min hund i en sådan totalt utsatt situation helt själv, mår jag dåligt av!
Men hur gör ni med era barn? De är också utsatta när de vistas ute ensamma eller med kompisar. Har ni uppsikt 100% av dygnet? Nu menar jag inte att man ska låsa fast sitt barn såklart. Hoppas ni förstår prallellen.
#21 nej jag förstår inte paralellen. Ett barn har ett helt annat sinne än en hund och de är heller inte fastbundna utan någon väg att kunna ta sig ur situationer själv.
Sen beror det väl på hur gammalt barnet är, man lämnar inte typ en 4-åring själv utanför en affär.
Jag skulle snarare dra parallellen att man lämnar inte en bebis i en vagn utan uppsikt på allmännplats heller. DET är ungefär samma situiation.
Visst att jag skulle vilja kunna lämna min hund utanför affären men jag litar inte på andra och jag skulle känna ånger och avsky mot mig själv om någon skulle göra nåt mot henne.. därför kan hon lika väl få vara hemma i trygghet medan jag tar mig en extra promenad i så fall.
Jag har ett ansvar över min hund, som är en levande individ, och att utsätta henne i en situation där elaka människor kan göra henne illa utan att jag ser det och kan skydda henne? Nej fy :(.
Jag har inte testat. Kanske skulle kunna vara en bra idé.
Jag lämnar min hund lite här och där när jag behöver göra ett ärende.
Jag är i ärlighetens namn inte speciellt orolig för att någon ska stjäla min hund. Det enda jag eventuellt oroar mig för är att ngt barn kan komma fram och hunden blir irriterad eller känner sig trängd och då hjälper ju inte kopplet.
Men en bra-att-ha-grej vid ngt speciellt tillfälle….ska lägga de på minnet.
Jag förstår er poäng med att det finns en risk att lämna hunden utan bevakning även om den är fastlåst. Men det låter jobbigt och tungt att ständigt tänka i worst-case-scenarion i ett samhälle där det förekommer otroligt mycket otrevligheter så som trafikolyckor, överfall, rån, personrån etc etc etc.
Bäst är kanske ändå att låsa in sig hemma och kasta bort nyckeln utifall att något kan hända.. Man kan ju bli påkörd när man vistas ute. Ta inte illa upp. Folk är olika och har olika behov. Intressant diskussion det blev! :)
#16 Såklart alla funkar olika, jag ser folk som binder fast deras hundar utanför affären och det är modigt gjort OCH det är bra av alla andra att bara gå förbi och inte göra nåt (klappa eller stå och prata med hunden, haha). Jag ville bara skriva av min åsikt om det hela och jag dömer heller ingen som binder sin hund utanför affären :). Alla är vi olika!
#17 :)
Jag lämnar inte min hund utan uppsikt utanför hemmet. Han är mitt ansvar och jag tänker inte riskera att nån gör honom illa, att han skrämmer nån eller att han hamnar i en skrämmande situation.
Jag är inte orolig att något ska hända men det betyder inte att jag försätter oss inte i vilka situationer som helst för det.
Jag har lämnat min hund utanför affären ett fåtal gånger, då alltid den lilla lokal by affären. Och då har väl inköpten tagit 2-3minuter. Annars är jag väldigt skeptisk till att lämna hunden utanför då det finns en hel del sjukamänniskor.
#16 fast varför utsätta hunden för mer risker än nödvändingt?
Att lämna en hund ensam och fastbunden utanför en affär är en väldigt utsatt situation.
Jag hr överhuvudtaget ingen förståelse hur man med gott samvete kan lämna en hund på det viset, för det finns i 9 fall av 10 är det bara en onödig risk som lätt kan undvikas.
Ungefär som att under mina 25 år har jag aldrig haft använding av bilbältet (peppar peppar), men jag sätter likväl på mig det varenda gång för den 100 gången det händer något så behövs det. Precis som att 99 gånger av 100 händer det antagligen inte hunden något utanför affären, men den 100 gången… vill du utsätta din hund för det?
Jag utsätter inte mina hundar för onödiga risker, tex har de alltid bilbälte när vi åker bil. Jag lämnar de aldrig utan uppsikt på okända platser. Skulle inte lämna de ensamma med hundar som de och jag inte har lärt känna.
Självklart ska man våga göra saker med sin hund, som träna och gå på promenader, men att lämna sin hund utan för tex en affär bara en onödig risk för hunden pga lathet från ägaren…
Sen även om det inte händer något som skadar hunden kan det fortfarande vara väldigt stressande för hunden. att lämnas ensam på en plats med främmande människor och hundar, även om de bara går förbi.
Barn har kastat pinner och retat mina hundar på avstånd även när jag har varit med!
Så aldrig aldrig ALDRIG att jag hade lämnat mina hundar ensamma utan uppsyn! Och det råder jag att ingen annan heller gör.
Mvh Jenna
I mitt fall handlar det om att hundarna antingen får följa med på en timmes promenad eller inte, eftersom det tar en halvtimme till affären i en lokal lugn liten by där jag känner folk som i princip alltid har uppsikt över hunden.
Hade jag trott att risken var 1 på 10 hade jag förstås inte gjort det, dock tror jag att den är bra mycket lägre. Särskilt om man har koll och använder vett. Som sagt var, jag skulle ju inte lämna dem där på kvällen när rövare springer runt med smällare eller syra och jag kollar ju att det finns folk på uteserveringen som ser vettiga ut som kan hålla lite koll. Eller en uteliggare med hund, tex.
Men alla gör ju som de vill. De som inte vill lämna sina hundar utanför affären behöver ju inte det, som tur är.
#16 Det är inte alls speciellt jobbigt att ha ''tänk om…'' i bakhuvudet. Visst ska man ju inte bli allt för paranoid och aldrig kunna slappna av, men man ska ju ändå ha saker i åtanke och tänka efter innan man gör något, det är ju just så som man kan förhindra vissa olyckor.
Om jag är krasslig så kan det hända att jag lämnar hunden utanför ''våran'' butik, men det är under förutstättning att det är tidig vardag och folktomt i butiken, så att det bara tar en minut. Vilket det alltid har gjort då jag bor i ett område med äldre och barnfamiljer.
Jag är även försiktigt när jag går över gatan då jag rastar min hund. För jag vet ju liksom inte om bilsten där borta kommer ha full koll på sin bil…
Så det är ju skillnad att ha i åtanke vad som kan hända om man gör si och så, till att leva i ständig fruktan.
Jag tror att de allra flesta är väldigt riskmedvetna när det gäller våra djur. Det är väl bara det att vi alla har lite olika åsikter om vad som är en stor risk och inte.
Personligen anser jag inte att lämna min hund utanför min kvartetsbutik är tillräckligt stor risk för att jag ska låta bli, däremot att lämna utanför ICA Maxi skulle jag ha betydligt svårare för.
Jag tror också det hänger på var man lämnar den och inte. En bedömningsfråga helt klart. Jag har behovet, så ska nog allt testa det.
Känner lite så att min hund är nog mer värd än en liter mjölk. Och hur akut kan en liter mjölk egentligen vara? Nej då skippar jag mjölken och köper det vid ett annat tillfälle.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Lämnar bara min hund utanför "lilla Ica" som vi bor vid som hör till ett väldigt litet tryggt bostadsområde, där de flesta vet vilka jag och nalle är :) Det är väldigt ofta hundar uppbundna där och sällan hundar jag inte känner igen. Kalla mig lat om ni vill men det känns smidigt att kunna gå en kiss-runda samtidigt som man ska gå och handla. :P Man har ju ibland stressiga dagar då det kan kännas skönt att slå två flugor i en smäll.
Hade dock aldrig lämnat han utanför någon annan affär.
#2 Kasta syra på den?? Och hur många är det som går omkring med syra? Har aldrig hört talas om nån hund som suttit utanför en affär och fått syra på sig.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Har aldrig om att någon stulit en hund här var jag bor , men jag är ändå nojjig. Men bara tanken av att lämna min lilla(eller min stora, fast det är nog inte så många som skulle vilja sno henne..) hund ensam och fastbunden utanför en affär känns hemsk. Nej det skulle jag aldrig göra, inte ens med det där låset.
/Lova
Ny blogg!
Nu kommer jag väl att bli lynchad.
Gå för guds skull inte ut när det är halt ute. Folk ramlar faktiskt o bryter benet eller armen. Åk inte bil folk blir påkörda eller bromsarna slutar att fungera. Använd aldrig en kniv det finns folk som skär sej på dom.Gå absolut inte över en gata. Det finns folk som blir överkörda där.
Att lämna hunden uppbunden 2 minuter utanför kvartersbutiken vad kan det göra för skada. Har själv många gånger gjort det o det har aldrig hänt något. Jag anser mej inte vara en dålig hundägare ändå.
Lyncha inte de som gör det o accaptera att folk aldrig skulle göra det. Vi bor ju faktiskt olika. Skulla aldrig binda min hund utanför köpcentrumet men har som sagt gjort det utanför kvartersbutiken.
Men visst finns det idioter på vissa ställen o vet man med sej att folket inte är att lita på så bind inte hunden utanför affären. Bor man på landet så kanske inte risken är så stor att det ens kommer någon förbi.
Däremot binder jag aldrig hunden utanför affären när det är minusgrader ute.
Varför jag ibland binder hunden utanför. Jo för att det är smidigt att köpa den glömda litern mjölk i samband med hundrastningen. Istället för att ta bilen den kilometern.
#31 Fattar inte hur du kan jämföra halka med att man MEDVETET lämnar sin hund utan uppsikt någonstans där det finns en massa okända människor. Det beror väl på hur högt man värderar sin hund också, vill man ta risken att lämna den utanför affären för att man själv är lat så är det väl ett bevis på att ens hund inte är så högt värderad.
/Lova
Ny blogg!
# 32
Men det beror väl på lite var man bor. Bor man i stor Stockholm så bör man väl inte göra det men bor man i lilla Ödeshög så är det kanske inte så farligt. Allt är inte svart eller vitt utan det finns gråsoner imellan oxå.
Lat när jag går 2km för att handla mjölk? Bättre det än att ta bilen?
#33 Jag har aldrig bott i en storstad, bodde i en liten by på ca 400 pers(i 12år) och det är ungefär 3 km till affären, lämnade aldrig hunden utanför. Gör inte det nu heller och jag anser inte att Kiruna är en speciellt stor stad, bor dessutom i utkanten av "stan". Men nej det spelar ingen roll, i de lugnaste vatten…
/Lova
Ny blogg!
Spela roll hur liten risken är kan jag tycka? Det finns en risk, oavsett om den är 1/100 eller 1/10!
Mina hundar är värda mer för mig. Skulle aldrig någonsin förlåta mig själv om det hände dom något på grund av min oförsiktighet och naivitet.
Och om man nu ser det som så att det är en promenad på 30+30 minuter som hundarna missar, ja då går man väl en timmes promenad när man kommer hem så att dom ändå får en promenad?
Mvh Jenna
#29 - Det var ett exempel och det tycker jag framgick tydligt i mitt inlägg, tog ju upp fler exempel också för den delen! Jag har iallafall hört talas om fall där hundar fått syra på sig när de lämnats obevakade utanför affären. Tack och lov har det inte till vanligheterna. Onödigt påpekande, jag försökte bara få fram att vad som helst kan hända även fast det är otroligt oväntat.
Jag är uppväxt i en by där alla känner alla, eller i alla fall - alla vet vilka alla är. Jag skulle ändå aldrig lämna min hund utan uppsikt utanför affären om det så bara var för att springa in och köpa en mjölkliter. Tänk om min älskade, älskade hund inte fanns kvar när jag kom tillbaka. Jag hade grämt mig för resten av mitt liv över varför jag inte bara kunnat hoppa den mjölken. Risken må vara liten, men det är ändå en onödig risk att utsätta sin hund för enligt mig.
Men jag tycker att petloc är en bra uppfinning! Alla uppfinningar som gör saker säkrare är bra uppfinningar. :)
#36 Tyckte det var ett väldigt konstigt exempel bara eftersom det som sagt är väldigt ovanligt med syraattacker i Sverige och jag har då aldrig hört eller läst om hundar som blivit utsatta. Självklart kan vad som helst hända. Ett rymdskepp kan ju landa och aliens kan ju hoppa ut och försöka locka med sig hunden och flyga iväg också. Sen kan ju vad som helst hända när man lämnar hunden hemma också. Nån kan ju bryta sig in i hemmet och stjäla hunden.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#38 - Väldigt konstigt påpekande, det må vara ovanligt men det förekommer, och chansen finns alltid att man blir ett av de där extrem-fallen som så sällan händer. Ett fall är ett för mycket, det tycker jag iallafall. Känns dock mer som du är ute efter att märka ord än att komma någonstans med denna diskutionen.
Dock tycker jag denna diskutionen är ganska låg så jag har inget mer att säga, har du yttligare problem med mina exempel etc får du gärna ta det via PM. 
JAha detär väl bara att konsstatera att jag är en dålig hundägare som inte älskar mina djur. Fy mej!!!
40# är på din sida . Jag är väl också en jättedålig hundägare som lämnar han utanför vår kvartersaffär i några minuter i samband med rastningen.
43# Herregud, att man ska gå till attack och säga att folk inte bryr sig om sina hundar elr använda argument som "ja, det beror väl på hur mycket hunden är värd för dig.." Gud vad less jag blir, … moralkakor.
Synd att ni inte känner er tillräckligt trygga i området ni bor i. Men kom f*n inte och säg att jag värderar min hund mindre än någon annan. Jag älskar min hund över allt annat och bara för att vi har olika syn på den saken tänker jag inte tolerera ett sånna påhopp som "dålig hundägare, att jag inte bryr mig om min hund och att jag är lat.
En hundbekant fick inbrott i sitt hus när de hade förra hunden. Vad som hände vet ingen men hunden blev traumatiserad.
Deras nuvarande hund lämnas aldrig ensam utan uppsikt. Det betyder att den är aldrig ensam hemma. Ska de bort o inte kan ta med sig hunden ordnar de hundvakt.
Trots att jag vet vad som hänt deras förra hund så lämnar jag både min hund och mina katter ensamma hemma utan uppsikt med jämna mellanrum och jag tror att jag älskar mina djur lika mycket som de.
Med detta vill jag säga att jag inte håller med om att man kan värdera hur mycket man älskar sina djur beroende på vilka risker man är beredd att ta. Man har bara olika erfarenheter med sig i bagaget.
#45 Skillnaden verkar mer vara att jag inte tror mina hundar är bebisar. Jag skulle inte låta en bebis springa runt i skogen hursomhelst eller vara hemma själva medans jag är ute och shoppar. Men du kanske inte gör sånt heller?
Så vitt jag vet kan inte bebisar springa i skogen eller vara ensamma i flera timmar? Det kan hundar, men bara för att en hund klarar av olika saker betyder det väl inte att det är värt risken? Haha, för jag tror ju verkligen att mina hundar är en barn. Nä det gör jag självklart inte, jag värderar dem däremot lika högt som om de faktiskt var mina barn.
/Lova
Ny blogg!
#47 Men det var ju du som gjorde liknelsen med barn? Jag tycker den är konstig för mina hundar är inte barn. Det säger dock ingenting om hur jag värderar mina hundar.
Så att lämnas hemma själv är en fysisk förmåga hundar men inte barn har?
Du förstår nog exakt vad jag menar, men självklart förklarar jag ändå: Ett barn är beroende av sin mor(eller den person som har hand om barnet) betydligt längre än en hund. Man kan exempeövis inte jämföra en två-årig unge med en två-årig hund. Det enda jag sa och menade var att jag lika lite skulle lämna hunden ensam utanför en butik som ett barn eftersom jag värderar människor och djur lika mycket.
/Lova
Ny blogg!
Ja det var precis det jag menade också. Jag lämnar ju tex min sambo utanför affären också, alltså värderar jag hundar och människor precis lika.
Haha, ja du jämför din sambo med din hund eller ett barn som är försvarslösa. Nåja :) min sambo brukar följa med in i affären och ibland stannar han i bilen, tror dock att han har större chans att försvara sig mot en hundtjuv eller liknande än både barn och hund med tanke på att han är en vuxen man..
/Lova
Ny blogg!
Man kan jämföra att lämna sin hund utanför affären med att lämna något annat betydelsefullt som är försvarslöst. Att lämna en hund utanför affären är att lämna en ägodel som är värd pengar. Folk kan vilja sno för att sälja vidare, för att man kan.
Mvh Jenna
Tänk på tonen här inne gott folk :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Lämnar aldrig mina hundar utanför affärer, dels för att människor kan vara elaka men också för att tjejen är rädd för främmande hundar. Hon är visserligen bättre än hon var förut men om inte jag var med så vet jag inte hur hon skulle reagera. Hon skulle antagligen bli ganska rädd, dessutom finns det folk som släpper fram sina hundar till hundar som står utanför affärer.
Nej, ska jag till affären så får hundarna stanna hemma och så går vi en promenad senare istället, eller att vi år två som går så stannar en utanför med hundarna när den andra handlar :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#53 Det hjälper nog inte att han är stor om det finns syrakastande galningar i farten. Jag använder bara samma jämförelse, men jag tycker ju inte att den fungerar överhuvudtaget, det var det som var poängen. #54 Bra att det finn hundlås då :) Det jag tycker är konstigt med diskussionen är att folk tror sig veta något om andras värderingar bara för att de ibland lämnar hunden utanför affären. Ingen härinne vet exakt hur min lokala affär ser ut, ingen vet exakt hur min situation ser ut eller hur mina hundar är. Minst av allt vet folk vilket värde jag sätter på mina hundar. I stället görs antagningar och jämförelser som i vissa fall är helgalna.
Tyvärr verkar det ju som att det finns alltför många som redan lämnar utan sk "hundlås", då det verkar vara realtivt nytt.
Mvh Jenna
#57 Får känslan av att du försöker tjafsa och jag gillar inte att tjafsa. Det är stor skillnad på att lämna sitt barn och sin hund utanför en butik än sin sambo. Det förstår säkert du också. Jag betvivlar på att det finns galningar som kastar syra på både människor och hundar hej vilt. Men det finns människor som utnyttjar försvarslösa varelser som små barn och hundar, och det är något jag inte vill riskera. Därför lämnar jag inte min hund obevakad utanför en affär.
/Lova
Ny blogg!
#59 Mjo jag säger ju det, att det är skillnad på barn, min sambo och hundar. Det var det som var grejen. Och jag förstår att du inte vill lämna din hund utanför affären, jag förstår också varför. Det jag inte förstår är kopplingen mellan huruvida man lämnar hunden utanför med hur mycket man värderar/älskar sin hund.
Om du inte förstår kopplingen mellan att lämna din hund ensam och utan uppsyn, och hur mycket man älskar/värderar den, så kan nog ingen förklara det bättre än vad det redan gjorts i föregående inlägg.
Finns ingen skillnad med att koppla hunden utanför affären eller utanför flygplatsen, eller utanför puben.
Det är en fin egenskap att tro på andra människor, men man kan också få enorma kosekvenser av att vara för blåögd. Hade det gällt en bil man väljer att inte låsa, spela roll. Men nu är det en levande individ som får ta smällen OM något händer.
Och mina hundar, eller någon annans, förtjänar inte att hamna i en situation där det riskeras. För jag värderar dom allt för högt, och det är en risk jag inte är beredd att ta. Har kopplat utanför affär två gånger när jag var nybliven hundägare. Var sedan med om att en väns hund blev släppt lös och sprang runt på parkeringen och gatan när hon kom ut från affären. Och många fler rysar-historier finns där.
Måste det ha hänt en själv för att man ska lära sig?
Mvh Jenna
känns egentligen helt värdelöst att ens ge sig in i denna diskussion, då den redan spårat ur.
Men jag vill i allafall säga att jag, precis som många andra här, inte förstår detta med att lämna hunden utanför affären. Jag tycker att alla fall med misshandlade/stulna hundar som bundits utanför affärer som man kunnat läsa om i flertalet tidningar är nog för att man själv inte ska vilja ta den risken. Kan länka till flera artiklar om detta ifall så önskas..
Finner det ganska intressant hur enkelspåriga en del verkar vara. Är det inte en bedömningsfråga om var och när man lämnar hunden utan uppsikt ett par minuter? Då kan det kännas lite tryggare att den är fastlåst för att göra det svårare för tjuven.
Jag tror inte hela världen nödvändigtvis är emot hundar och vill skada eller kasta syra på dem. Vad skulle föresten hindra folk som nu kan tänka sig att göra det på en hund ifrån att göra det även när ägaren håller i andra änden av kopplet? Oavsett tror jag att om någon försöker göra ett oskyldigt djur illa skulle dra till sig en hel del uppmärksamhet.
Behöver man lämna sin hund ute ensam ett par minuter kan man ju snabbt göra en bedömning av hur mycket männniskor det är som rör sig på området och vilken typ av människor det är som rör sig på området. Är dem klädda med ansiktsmasker och gatstenar bör man kanske avvakta. Är det människor som sitter och fikar på andra sidan gatan känns det kanske tryggare? (Nu när vi ändå använder absurda argument på ämnet). Alla människor som rör sig ute kan ju omöjligtvis vara ute efter, eller uppmuntra att man skadar djur?
Räcker att det bara finns en person som vill skada ett djur, eller reta det, eller bara vara elak. Det räcker att det går förbi en person som är sådan. Även om det finns 50pers runt omkring som skulle reagera, så är ju skadan redan skedd. :) Och det kan gå bra både 1, 2, 3 och 100 gånger. Men när man lämnar för 101e gången, kanske man har otur och det kommer en sådan människa..
Lite som att koppla hunden i dragkroken. Man kommer alltid ihåg det, tills man glömmer det.
Tycker absolut att det här hundlåset är en bra uppfinning för de som absolut måste koppla sina hundar utanför affärer etc. Då minskar man åtminstonde några risker. :)
Mvh Jenna
"Vad skulle föresten hindra folk som nu kan tänka sig att göra det på en hund ifrån att göra det även när ägaren håller i andra änden av kopplet?"
Om en person så gärna vill stjäla ens hund, eller skada den, så klart den kan försöka även om ägaren håller i kopplet. Men skillnaden då är att jag som äger är där och kan agera, jag kanske inte lyckas att skydda min hund, men jag har ialalfall FÖRSÖKT. Till skillnad från när jag lämnar hunden helt ensam utanför en affär.. jag säger absolut inte att alla som gör det är kalla, känslolösa svin, jag säger bara att JAG aldrig skulle göra det :)
Jag kan lämna Trixie utanför boden i byn om jag springer in och köper mjölk, det gör även hennes matte och husse. Klart att man aldrig kan vara 100% säker men å andra sidan kan man heller aldrig vara 100% säker när man släpper en hund i skogen heller. Det kan lika väl finnas främlingar som lockar bort hunden där, eller en jägare som vådaskjuter hunden eller något djur som skadar hunden, här finns både vildsvin och andra mindre vänligt sinannde djur.
Men Trixie njuter av att vara lös i skogen och jagar inte villt så jag anser att det är en riskt som jag (och hennes ägare) är villig att ta). Precis som det är en välvägd risk att lämna henne utanför boden. Jag kan hålla henne under uppsikt under helatiden jag är där inne och är aldrig inne mer än 3-4 min.
Alternativet är att lämna henne ensam i 1 timme medan jag går in till byn vilket hon skulle tycka var mycket värre. Sedan så får man ju naturligtvis ha lite kännsla för väder och vind osv.
Angående det här med barn och lämna dem ensamma så låter de flesta av mina grannar med småbarn barnen ligga ute i sin vagn på sommaren och sova medn de tex lagar mat inne. Jag har själv inte barn men när jag var liten så gällde samma sak där. Jag låg ute i min vagn och sov på altanen med vår dåvarande hund som barnvakt och mamma var innen och pysslade i köket. Här där jag bor så är det inget konstigt, så har vi alla blivit "uppforstarde" och det verkar som att vi gör likadant med våra barn.

Nu har jag inte läst hela tråden men vill bara berätta en grej som hände här för ett par år sedan. Jag bor i ett LUGNT lite mindre samhälle där "alla känner alla". Sista stället på jorden man tror att någon ska stjäla eller misshandla ett djur. Här var det många som ofta band sina hundar utanför ICA och ingen tyckte att det var något konstigt. NU är det väldigt sällan man ser en bunden hund någonstans här. Anledningen, en hund som stod bunden två minuter utanför ICA fick smällare kastade på sig av ett ungdomsgäng som åkte förbi på mopeder. Det gick ruskigt fort och ingen han reagera! Hunden fick smällare PÅ sig och blev så fruktansvärt RÄDD! Folk runt omkring försökte lugna hunden tills husse kom ut, men gjorde bara saken värre. Hunden skrek rakt ut i flera minuter även när husse kom och satt hos den fortsatte hunden att skrika en bra stund i ren skräck! Jag vet att ägaren efter det kämpade ganska länge med rädslor hos den hunden men fick senare avliva hunden då rädslorna blev värre.
Så jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man tänker när man lämnar sin hund ENSAM utan någon trygghet eller försvar på det sättet!
TS Du kan ha så många hundlås du vill. Men det förhindrar inte misshandel av hundkraken. Jag lyckades stoppa en misshandel (psykisk) för några månader sedan då en fritisgrupp gick förbi en hund som satt fast i ett cykelställ intill vårt köpcenter. En av smågrabbarna gav sej på hunden och gjorde utfall vilket ledde till att hunden blev fullständigt galen. Fritisledaren märkte inget utan fortsatte gå med resten av gruppen
Hunden var en blandis i retriver storlek. Folk stog och glodde och glodde ännu värre på mej då jag gick emellan. Men INGEN gjorde något.
OM hunden kommit loss kan precis vad som helst hänt. Vad som helst. Han kan ha dödat grabben eller skadad den för livet. Vems fel är det? Jo, hundägarens.
Så vad du gör. Lämna ALDRIG din finaste ägodel utanför affären.
Ställer man en olåst cykel utanför affären? Lämnar man bilen olåst eller med dörren öppen innan man går in och handlar? Eller lämnar man sitt barn utanför affären
Det jag menar på är att man aldrig skulle lämna sitt barn ensam. Cykeln och bilen låser man så den inte ska stjälas. Men man kan ändå hitta dom förstörda. Men det är ändå döda ting.
Kikade på länken. Har man en kniv med sej är det ju bara att skära loss hunden om jag inte fattat helt fel
Jag skulle seriöst hellre lägga min macbook utanför affären än lämna Dolly utanför. Om Dolly behöver ut och det behöver handlas då går vi minst två och så stannar en av oss utanför.
Gillar inte alls tanken på att låsa fast henne, för även om den ända faran hade varit att hon blev stulen så är hon fast. Tänk om jag hade fått en stroke, eller en hjärtattack, ller fått en burk champinoner i huvudet eller fått minnesförlust.
// Nadja
#61: "Finns ingen skillnad med att koppla hunden utanför affären eller utanför flygplatsen, eller utanför puben."
Betyder det då att det är minst lika hemskt att ha hunden i band utanför sitt hus på sin tomt? Jag är bara nyfiken.
#68: Beror väl på vilken affär, jag hade inte ens ett lås till min cykel när jag var liten. 
#70 Det jag menade är att det är ingen skillnad med var man kopplar hunden när det gäller offentliga platser. Alltså där andra människor kommer och går, fulla som nyktra, psykiskt störda som friska, omogna som mogna, människor med och utan empati för djur. Nu tycker ju inte jag att man har en hund kopplad utanför sitt hus heller alltför länge utan uppsikt då den kan trassla in sig osv. Men att lämna hunden i trädgården är ju absolut inte samma sak som att koppla den nere i centrum.
Mvh Jenna
jag kan inte lämna min hund utanför nått, då hon är ej säker på varken folk eller andra djur. =)
#71 Men det beror ju på vilket centrum vs vilken trädgård du har. Finns ju affärer som ligger mer lugnt till än hus med trädgårdar menar jag.
#71: Då förstår jag hur du menar och jag håller nog inte med.
Jag tycker att det är viss skillnad att lämna hunden utanför Arlanda och att binda upp hunden framför närbutiken i byn där jag växte upp där det mer eller mindre cirkulerar samma människor som skulle kunna ha vägarna förbi vårt hus.
Eller att lämna hundarna bunden utanför huset i ovan nämna by eller lämna hunden bunden utanför sin villa i Lerum under tiden idioten som dödadade både katter och hundar härjade.
Jag antar att folk generellt gör en riskbedömning över situationen och i situationer där det för dem förefaller låg risk (säker man kan aldrig vara, det fanns några barn som kastade sten mot våran första hund tills pappa erbjöd sig att spika upp dem på garageporten) gör bedömningen att det är säker att lämna hunden.
Sen kan man såklart tycka att det är rätt eller fel men att påstå att man värderar sin hund högre (vet inte vem det var som skrev det i tråden) för att man inte gör samma bedömning är väl lite väl magstarkt kan jag tycka.
Innan jag blr lynchad ska dock tilläggas att vi aldrig bundit upp någon av våra hundar utanför närbutiken.
Nej, jag tycker inte att det spelar någon rull hur centrumet ser ut. Jag tycker inte att man binder hundar offentligt utan uppsyn över huvudtaget.
Givetvis får man ju själv bedöma hur ens trädgård ser ut osv, och om det är okej att lämna hunden ensam där.
Visst är det skillnad på att binda hunden utanför arlanda eller ica. Det jag menar är att det spelar ingen roll, för olyckan kan vara framme var som. Du kan säkert binda hunden utanför arlanda 1min utan att det händer något. Det gör inte att det är säkert för det.
Och som sagt, när det gäller trädgård så är det ju något man får bedöma själv, det håller jag med om. Det är skillnad om man bor i ett villakvarter eller ute i skogen på en gård.
Ingen "råkar" komma förbi min mormor t.ex. där hennes hund ibland står kopplad tex.
Men hur liten en icabutik än är, så är det en offentlig plats där okända människor rör sig och kommer.
Mvh Jenna
jag skulle inte lämna ngn av mina hundar utanför affären, även om vi bor i en liten by.
Är inte ett dugg orolig för att vovven ska bli stulen eller misshandlad på ngt vis, utan mer av respekt för människorna som kanske är rädd för hundar och måste gå förbi mina hundar.
Många knyter fast hundarna i cykelställ eller aldeles utanför dörrarna, vilket jag tycker är fruktansvärt respektlöst mot de ev hundrädda människor som vill gå in/ställa sin cykel!!