Ras val..Hur känner du?
Jag står och väger på två olika beslut..
Jag har en spetstik Eurasier som jag älskar högt och lågt, men nu är det dags för hund nr 2!
Vi har kontaktat en uppfödare på Am.Akita :) så där står vi i kö för en hane.. (har stått i kö i över ett år nu) Vill ha just från den hanen i såfall :) då ja anser att temprament och lynne spelar stooor roll i en sådan hund!)
Men nu har jag börjat träna på bhk här hemma med lilla damen och insett att ja faktiskt tycker det är RÅ kul att träna hund.. men inte min egen eftersom hon tappar fokus på en gång, ja har fått övningar av instruktören som ja försöker köra med henne men de tar tid kan ja ju få lov att säga.. tillockmed inklickningen tar otroligt lång tid..
Så häromdagen satt ja och kikade runt på lite olika raser och fann.. TADA… Rysk svart terrier…
Detta vågar ja dock inte nämna för min sambo ÄN ;)..
Men det verkar vara en stor stark hund som Älskar att arbeta..
Är det någon här som har någon relation till en sån och vad tror du isåfall om en sån in i vår familj.
Jag jobbar halvtid i en Djurbutik den andra halvan är jag ute och drar och tränar hunden eller mig själv samt sticker på turer här och där.
Jag är på bhk minst en gång i veckan och just nu har vi påbörjat lite ipo träning vilket är suuuuper skoj :)
Åh nu är det så att jag är fullt införstådd i hundens krav, aktivering och motion så tro inte att ja bara tycker den är häftig, utan jag vill ha en arbetskompis, en som vill vara ute timmar med mig och arbeta, lära sig olika trix och samtidigt vill jag ha en STOR hund då jag älskar stora muskliga hundar annars skulle ja aldrig kikat på am.akita..
Am.akita är dock som min tik lite långsamma…. det är minuset..
Detta blev vääldigt långt men ja :) Tacksam för era tankar och råd!
Med Vänliga Hälsningar
Alexandra

Låter som att du tänker rätt. Men försök träffa några uppfödare alt ägare först av rysk svart terrier (hur många finns det i sverige?) så att du inte inser i efterhand att det var för mycket brukshund för er familj:)
Varning för risk att låta dum, men är inte den rasen utdöd? :p eller förväxlar jag den med en annan?
Såg nu att jag faktiskt förväxlade den med en annan!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ts: Vilken kennel av Am.Akita är det du stått i kö på? Det har fötts ett par kullar senaste året så vill gärna veta :) Samt för att mamma föder upp american akita, dock vilar allt just nu.. Mamma har på mindre än 3 år fått 3 barn! Kennel Fashion Star -såklart OBS, gammal bild
Det finns sådär 5-6 kennlar av svart terrier :).. så jag ska bara ta kontakt med dom och se vilken ja vill besöka i första hand :)
Rockports kennel :) Jag visste att jag skulle få vänta vilket även är en bra sak, Hon ska para sin tik i slutet på mars nu :)
Jag vet att det fötts valpar lite här och där och att dom väntar tror det är två kullar uppe i dalarna.
Jag vill så gärna ha efter hennes hanhund Tyler då jag satt mig in i rasen så mycke ja kunnat och vill ha en stabil hund med bra lynne för träning och utställning :)
Även tiken är ett pussmonster så det föll på hennes kennel i slutändan och att dom inte bor så himla långt ifrån mig spelar in eftersom jag vill ha bra kontakt med kenneln ifall jag hamnar i (tonårs)trassel och behöver ringa, åka dit och be om hjälp :)