Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3768 ggr
Rachix
1

Fysisk bestraffning/Cesar?

Är lite nervös här idag. Min cocker-hanne är på sin första provdag på dagis och jag blev lite fundersam när jag lämnade honom i morse.

Dagiset är inspirerat av Cesars metoder och jag kan tycka att mycket av det han gör är bra, men en del är mindre bra. Däribland anser inte jag att hundar ska bli fysiskt bestraffade när de gör fel.

Detta trodde jag dock inte skulle bli något problem, då min hund är lugn och sällan visar några tecken på aggressivitet. Vid ett tillfälle morrade han och visade tänderna när mitt ex skällde på honom och tog tag i örat på honom. Det var alltså en riktigt hård bestraffning även om det inte låter så. Jag tycker det var sunt att hunden försökte visa att det inte var ett acceptabelt beteende.

Detta berättade jag förstås för dagispersonalen och fick svaret att det beteendet förstås var oacceptabelt hos dem. Jag förklarade att det inte var något problem så länge de inte gjorde samma sak, men jag tror inte att det gick hem riktigt. De menade att det var hundens sätt att visa att det är han som bestämmer (är ledare). Jag tror han helt enkelt blev rädd och ville markera.

Jag har alltid fått höra att cockrar ska uppfostras med mjuka metoder,  främst från andra cocker-ägare. Att ta tag i en cocker på samma sätt som en del gör med sina pitbulls eller schäfrar tycker inte jag hör hemma när man fostrar en cocker. Om det fyller någon funktion när det gäller andra hundar kan jag inte uttala mig om, men jag är tveksam till alla former av fysisk bestraffning.

Så då undrar jag - är det jag som är mesig? Ingen riktig "ledare" ala Cesar? Har jag fel i att man ska uppfostra cockrar (och andra hundar) "snällt"?

Om en hund blir fysiskt misshandlad och den säger ifrån - är det då en mentalt instabil/dominant hund som borde tåla detta?

PS: Postade detta även i CockerSpaniel.ifokus

Rumblebee
2

Jag har ju ingen cockerspaniel eller känner någon, men om jag skulle fysiskt bestraffa min collie genom att ta tag i hans öra hårt, så är jag väldigt säker på att han skulle markera. För hunden markerar ju att det gör ont och är obehagligt, inte sjutton för att den försöker se sig som ledare.

Jag tycker att man ska uppfostra en hund snällt men bestämt. För jag ser ingen anledning till att hugga tag i hundar för att bestraffa dom.

Malva92
1

jag tycker inte att fysik bestraffning är okej alls, och det är ingenting som hör hemma i vår flock.
Sedan finns det de som uppfostrar på det sättet, och det får man acceptera. Vad du däremot inte ska acceptera är att den kan hända din hund på dagiset, så om jag vore du skulle jag kolla efter en annan lösning :)

Lycka till!

[Tess86]
3

Det finns inte en hund som mår bra att straffas fysiskt och misshandlas, det finns inte heller en hund som blir lydigare av det. Kanske att det finns vissa hundar som blir så nedtryckta av det att de till slut blir passiva, ger upp om livet så att säga, och därigenom verkar lydiga. 

Du gör helt rätt som reagerar och jag tycker att du ska byta hunddagis illa kvickt, innan du får en förstörd hund som inte litar på människor igen.  Det finns massor med duktiga hunddagis som behandlar hundar med respekt och med kunskap om hundar, du ska inte behöva betala dyra pengar för att få din hund misshandlad!

En rädd eller osäker hund visar tänderna, morrar och beter sig. En "dominant" eller säker hund behöver inte göra detta, de är så säkra i sig att de inte behöver visa sig stora och tuffa, de kan bara hålla sig lugna.

[Annamaja27]
4

Byt dagis om du har möjlighet!!

[Zlarviig]
1

Jag har en pitbullmix, min kompis brukar ta tag i henne när hon ska skälla på henne, fast hon vet att hon inte får det, och då brukar min hund skrika det högsta hon kan och om min kompis inte skulle släppa på en gång så skulle nog Mixa försöka markera eller ta tag i henne för att få henne att släppa.

Jag är också HELT emot att man ska uppfostra med fysisk bestraffning. Jag fick lära mig innan att jag var tvungen att använda det eftersom hon är en pitbullmix, men jag ville inte göra det så jag har uppfostrat henne med att säga åt henne ordentligt varje gång hon gör fel. Jag låter inte arg, men jag låter hård och bestämd och det funkar utmärkt. Hon är helt underbar och vi har en jättebra relation. Jag tvivlar lite på att en hund som får fysiska bestraffningar litar på sin ägare till 100% och det är just det som är viktigt i min och Mixas relation.

Om jag skulle lämna min hund på ett dagis så skulle jag allvarligt talat bli så otroligt sur om dem försökte uppfostra min hund med fysisk bestraffning, jag blir så förbannad bara jag tänker på det. Även om det är dem som tar hand om hunden på dagen så tycker inte jag att dem har någon som helst rätt att göra illa min hund… INGEN har rätt att göra illa min hund.

Det fanns en hund på dagiset som jag praktiserade på som skällde hela tiden. Två utav dem som jobbade där var gamla tanter som trodde på fysisk bestraffning, och varje gång hon skällde så sprang dem fram och sparkade till dörren till hennes box och sprutade vatten blandat med ättika på henne. Hundstackarn var livrädd för dem och hon blev så stressad så fort dem gick förbi och skällde ännu mer och så fortsatte det så hela dagarna.. Och hennes ägare visste ingenting.

Jag tycker att du borde säga till dem att du absolut inte tillåter att dem tar tag i din hund, utan du vill att dem uppfostrar honom på ditt sätt. Det är ju DIN hund och det är DU som bestämmer.

Rachix
0

Tack snälla för alla svar. Känner mig något lugnare av att jag i alla fall inte är helt ute på hal is. Önskar bara att jag kunde argumentera för min sak väl på plats. Sen vet jag ju inte om de verkligen kommer att använda fysisk bestraffning på hunden, men det känns otryggt på grund av hur personalen uttryckte sig. 

Det är svårt att hitta dagis där jag bor. Var på ett annat på besök som kändes jättebra och mer min melodi, men tyvärr ville de ha betalt även under de veckor på sommaren som de stänger. För att garantera att man hade kvar sin plats till hösten… Eftersom jag jobbar dessa veckor måste jag ju då ordna annat dagis och det blir ju en dubbel kostnad som jag inte känner att jag har råd med. Alternativet är om jag kan hitta någon privat, men det har inte lyckats än.

vallhund
6

En mentalt sund hund säger ifrån om den anser sig illa behandlad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lans
1

Byt dagis om du kan! Annars försök att prata med dom igen. Jag skulle absolut inte lämna min hund till någon som bestraffar med våld om jag själv inte trodde på sådana metoder.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[Forest]
2

6 Stänger dom dagiset på sommaren, trode man tog in extra personal så man hade öppet varje vardag iaf. Jag anser inte man fysiskt bestraffar sin hund iaf o verkligen INTE utbildad personal (de bör väl lärt sig lite bättre i sin utbildning)  som de bör vara om de arbetar på hunddagis.

reverse
4

TS, pm:a mig gärna vilket hunddagis det är.

Jag blir fundersam till om personalen verkligen har någon seriös utbildning bakom sig om de kör med hittepå-retorik som den du beskriver och skulle inte låta min hund utsättas för dem.

//Lina

joheck
1

Jag skulle aldrig acceptera den typen av hantering av någon. Mina hundar skulle bli helt förstörda. Visst det finns hundar som klarar av det utan att bli totalt nedbrutna, men jag lovar att det inte finns en ända hund som mår bra av den typen av hantering.

Jag tycker verkligen att du bör byta hunddagis.

Neela
0

Folk får uppfostra sina hundar som dom vill men min hund slår ingen. Jag har sagt ifrån och kommer göra det igen om jag måste. Vår dagmatte använde fysisk tillrättavisning första gången vi var där men hade inga problem med att jag sa att så gör vi inte med Sune. Lyssnar inte personalen på dig tycker jag du ska dra öronen åt dig.

Rachix
0

Nu har jag hämtat min hund och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det känns inte bra och jag kommer välja bort det dagiset. Kan hända att jag övertolkar hans beteende på grund av min egen oro. Bedöm själva.

När jag kommer frågar jag om det har gått bra, vilket personalen säger att det har gjort. Han har fått sitta halva dagen för sig själv och andra halvan har han tillbringat i en småhundsgrupp med både yngre och äldre hundar. De hämtar min hund och han är enormt skällig och gnällig. Nu är cockrar i allmänhet det, så jag tänker inte på det så mycket. Det kommer andra för att hämta sina hundar så jag sätter mig ner i soffan i väntan på att få prata lite mer. Hunden sätter sig med mig och klänger på mig, fortsätter gnälla och gny. Då ser jag att han blöder om nosen. 

När personalen kommer tillbaka frågar jag vad som hänt. Han böjer sig fram över min hund för att titta, och min hund gnäller och kryper in bakom mig. Personalen säger att det kan ha hänt antingen när han varit ute, att han sprungit in i något eller att någon annan hund gett honom ett tjuvnyp. Okej, sånt händer, men borde man inte ha koll på en helt ny hund? 

Det kommer flera för att hämta sina hundar, och jag känner att jag börjar bli arg, och dessutom slutar inte min hund att gny, så jag säger hejdå och går.

I bilen fortsätter han att gny, nästan yla och när vi går mellan bilen och dörren ser jag att han går lite konstigt. Han verkar ha gjort illa ena benet. Inne springer han till vattenskålen och dricker en lång stund. Jag försöker titta på benet, men han vänder sig bort hela tiden. 

Nu har han fått mat och vi ska gå ut på promenad om en stund, och då kan jag se lite bättre om det var något tillfälligt eller om något har hänt.

Som sagt, det kan hända att jag övertolkar hans beteende. Vissa hundar gillar väl inte dagis, men för min del känns inte det här bra. Jag måste försöka hitta en annan lösning.

Tack för alla svar. :)

[fabienne]
6

Känns det inte bra i magen så är det sällan det. Hoppas du hittar en annan lösning!

[Forest]
0

Håller helt med fabienne.

[Teddies matte]
1

Jag skulle aldrig i livet lämna min hund till något sådant trams-ställe, så bra att du byter! Skit i alla löjliga "Cesar-metoder", människan skall inte sträva efter att vara någon härskande "ledare", en människa kommer aldrig någonsin av en hund ses som en "ledare", däremot skall man självklart vara en trygg person för hunden.

Du skall inte bråka med din hund, du skall vara en trygghet för hunden, hunden måste kunna lita på dig och det gör den inte om du är orättvis, hoppas du hittar något bra dagis!

teezan
1

bara undrar, men vad anser ni är fysiskt tillrättavisning/korrigering? att man inte får ta i hunden alls eller att man inte ska ta i den på fel sätt? 

(lite ot kanske, dagiset lät inte så trevligt..)

vallhund
2

Sök på gamla CM trådar så har du att läsa i flera månader.

Sofy
0

Det låter absolut inget bra i mina öron, men då tror jag inte heller på dessa metoder. Jag hade bytt om det inte känns bra!

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fenix_Chicci
0

Jag är emot alla sorters av fysisk eller rent allmänt hård bestraffning.

Bättre att köra på mjuka metoder med mycket beröm och uppväga det som hunden gör bra istället frö att fokusera på det dåliga.

Brukar tänka såhär vad gäller att vara en god ledare: Det handlar inte om att bossa och bestämma över hunden utan om att vägleda hunden till att göra de rätta valen.

Som tex så vill jag inte att min hund ska skälla på andra hundar, då berömmer jag henne när hon är lugn och tyst för att hon ska vilja vara lugn och tyst fler gånger, alltså har hon ett val att om hon vill ha beröm så är hon tyst.

Jag tycker det är helt fel att hunden ska känna sig tvingad att göra en sak av rädsla för att bli bestraffad. Då har man missuppfattat vad ledarskap är.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

vallhund
5

[Empisen]
0

#21 Måste bara säga, väldigt läsvärda artiklar.. Kanonbra.

vallhund
0

# 2

Bock o tack!

reverse
0

#13 Jag tycker det låter mycket misstänkt att din hund verkar ha flera skador av att ha varit där en dag, inget jag skulle släppa, någon ansvarsförsäkring eller liknande måste dagiset ha? Eller har de någon friskrivningsklausul så de slipper ta ansvar?

//Lina

[Tess86]
2

#13 Jag tycker inte att det låter som att du övertolkar, det låter som att din hund har haft en riktigt fruktansvärd dag. Om det är en annan hund som har skadat din hund ska ju ändå personalen ha koll på detta. Och om det är personalen som har skadat din hund så är det fruktansvärt. 

I ditt fall skulle jag hellre ha min hund ensam hemma än att lämna den på den där platsen igen. Nu menar jag inte att man ska lämna hundar ensamma, självklart mår de inte bra av det, men ingenting kan vara värre än att vistas en hel dag i en stressig miljö, där hunden skadar sig eller skadas och ingen bryr sig om den. Människor som gör illa hunden eller gör den otrygg är ännu värre sällskap än inga människor alls.

Rachix
0

Nu är hunden som han ska igen. Det verkar som om han fått ett tjuvnyp i rumpan också, men idag går han som han ska, så det verkar inte behövas någon veterinärvård. Nosen får jag hålla lite koll på så den inte blir infekterad, men det ser också bra ut idag. Ett litet hack, men det blöder inte längre.

Var lite nervös när vi gick ut igår om han skulle visa rädsla eller aggressivitet mot andra människor eller hundar. Men det var inga problem med människor, två damer i hissen klappade honom och han viftade glatt på svansen. Hundar undvek han att hälsa på, men i morse var han återigen lite mer nyfiken.

Tänkte att jag ska ringa till dagiset så småningom och påtala bristerna, men just idag får det vila. 

Kommer att söka efter en privat dagmatte/husse i första hand och i andra hand kommer jag ge det andra dagiset som jag besökt tidigare en chans.

Frågan är vad som är bästa sättet att få tag på en seriös dagmatte?

SuperLimm
1

Skönt att hunden är bättre! Skulle aldrig sätta min hund på ett sånt dagis. Jag har också en cocker och tar man tag i henne så säger hon ifrån, ordentligt. På endel brukshundar fungerar det att ta tag i hunden och få den lugnare men de flesta hundar fungerar det inte alls på. Ett dagis måste kunna vara flexibelt och gå efter sina kunders önskemål. Dom känner ju inte hundarna så väl som ägarna gör, nästan synd att ingen av dom på dagiset fått sig ett erjält hugg av en hund som säger ifrån.

Jag hittade dagmatte genom lokala tidningen. Jag satte ut en annanons och en kvinna ringde på den. Det fungerade tyvär inte så bra då hon inte kunde låta bli att ge min hund saker att äta, vilket jag sagt att hon absolut inte får. Hunden är väldigt(läs extremt) matglad och vaktar tex köket om hon får mat där. Det uptäckte dagmatten den dagen hon började ha en hund till. Den hunden fick inte komma nära dagmatten alls, min hund vaktade hela tiden.

Nu har jag hunden på dagis och där trivs både hund, dagispersonalen och jag med att hon är. Dom följer mina önskemål och ger henne inget att äta sålänge hunden inte hittat nått gott ute som dom måste ta ifrån henne, då använder dom byteshandel och det fungerar väldigt bra.

Jag tycker det låter konstigt att man ska betala när hunden inte är på dagiset, på det andra dagiset du pratade om. Får man verkligen göra så? Om jag var du skulle jag försöka hitta en bra dagmatte/husse. Sätt ut annons i tidningar, sätt upp lappar i närheten där du bor på anslagstavlor och i affärer osv. Lägg ut annons på internet, blocket eller något annat ställe.

Mvh Linn

Driva
0

#26 jag annonserade på blocket och har nu en underbar dagmatte till mina hundar.

Man kan ju annonsera på grannar.se också

Besök min blogg: http://bumpi.se

ramm5tein_
4

Men samtidigt kan ni vill inte tycka att det är oacceptabelt att till exempel putta till hunden lite i sidan ute om den drar alldeles för mycket/skäller (alltså en liten puff för att väcka uppmärksamhet) eller till exempel att ha hunden liggandes ett tag för att den ska varva ner ifall den blir alldeles för hetsig i något läge? Det handlar ju helt enkelt då om att lägga ner hunden på sidan också hålla litegrann så den slappnar av så att allt adrenalin går ut så hunden själv kan slappna av sedan. Min hund har då aldrig blivit förskräckt eller rädd för något sådant. Jag tycker Cesar är bra på många sätt för han återspeglar just hur det går till i naturen, och agerar lite så som en hund hade gjort mot en annan hund som inte sköter sig.

Får en känsla av att det knappt är ok att röra i hunden… Ibland måste man ju ge en liten touch för att väcka uppmärksamhet, hunden lyssnar ju inte alltid jätteväl i alla situationer.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

vallhund
4

# 29

"Jag tycker Cesar är bra på många sätt för han återspeglar just hur det går till i naturen, och agerar lite så som en hund hade gjort mot en annan hund som inte sköter sig."

Hur går det till i naturen?

Varför tror alla CM anhängare att vi andra inte tar i våra hundar? Om man måste väcka hundens uppmärksamhet genom att ge den en "touch" har man misslyckats med att bygga en bra relation med sin hund.

Förutom länkarna jag postade i # 21 så kan du läsa:

http://www.dogma.nu/artiklar/myter-och-fakta-om-hundars-och-vargars-beteende

[Zlarviig]
2

För mig räcker det att jag pratar med hårdare röst när min hund drar, det väcker massor av uppmärksamhet. Och om jag vill att hon ska varva ner så brukar jag sätta mig bakom henne och hålla i henne tills hon är still, ungefär som "ryggsäcken". Jag har aldrig gjort något som skapar fysiskt obehag för henne, och det har funkat utmärkt. Isället berömmer jag henne när hon gör rätt.

Och att cesar agerar som en hund skulle ha gjort tycker jag är fel, då vi är människor och inte hundar. Jag tycker inte att ens relation till hunden ska gå ut på att man ska bevisa för hunden att man är en ledare, utan jag tycker att man bara ska visa hunden att den kan lita på en och att både hunden och jag känner mig trygg. Jag vill inte att hon ska tänka att om hon skäller så kommer jag peta till henne i magen utan att hon tänker att om hon INTE skäller så kommer hon att få beröm och kanske lite lek eller kel.

Jag tror att en hund kan bli frustrerad av att veta att varje gång den gör fel så kommer man pita till den/lägga ner den på golvet osv. Ifall jag gjorde så med Mixa så skulle inte våran relation vara så bra som den är nu.

TINOO
0

Tycker absolut inte att du ska ha hunden på ett dagis där du upplever att personalen har en metod av uppfostran som du uppfattar som orätt för dig och din hund. Vad jag däremot reflekterade över när jag läste inlägg #13 är att din ängslan och oro kan ha reflekterat av sig på din hund, varav han blir ängslig och orolig.

När det händer dramatiska saker (ramlar något över hunden eller dylikt) så är det ju brukligt att själv hålla sig lugn och inte jaga upp sig även om hunden blir förskräckt, för då har man ju bevisat för hunden att det var något hemskt och obehagligt. Så när du kommer och hämtar honom efter en lång spännande första dag i en ny miljö så är han kanske upphetsad och stressad, känner din nervositet/oro/ängslan och blir själv upprörd.

Hoppas du inte tar detta som kritik på något sätt, jag bara brainstormar och tycker som sagt att du tänker helt rätt som försöker hitta ett annat dagis eller dagmatte med samma uppfostringsfilosofi som du själv

Lycka till :)

ramm5tein_
5

#30 "anhängare", ja jag hör ju redan här vilket hat det finns mot Cesar. Jag tycker många av hans metoder är bra, jag är ingen anhängare.

Men stämningen i den här tråden är ju att man knappt får ta i sin hund, därför tog jag upp det? Nej, man har inte lyckats dåligt med sin uppfostran om man måste rycka en gång extra i kopplet eller ge en liten puff. Tillslut vill man väl vara där då hunden lyssnar på vartenda ord man säger under promenaden, men det tar ett tag. Men är vi så trångsynta i den här tråden bör jag nog lämna. Alla hundar är olika, min är fortfarande 1,5 bara och det hjälper inte att höja rösten. Då är det mycket smidigare och schysstare med en liten liten puff i sidan, istället för att nästan stå och skrika. Inte trevligt alls. För när han fått en liten vink är det som att han vänder tänket och tänker "oj, jag var inne i något annat, vad sa du?". Och han står inte och känner sig överkörd. Hundar är lite tuffare än så. I övrigt lär ju han som de flesta andra hundar bli bättre på att lyssna ju äldre han blir.

#31 Ja för vissa räcker det, alla hundar är olika och jag har en terrier som väldigt lätt fastnar i saker, att andra hundar går förbi längre fram, att ett gäng med barn cyklar förbi osv. Det handlar inte om att peta till när en hund skäller, vilket min hund för övrigt aldrig gör ändå. Bara att blockera lite med foten eller så att man liksom nuddar hunden. Förstår inte på något sätt hur det kan tyckas vara illa eller en dålig metod…

För mig är det lönlöst och stressar bara upp hunden om jag ska stå och säga "nej, nej, nej, nej, sluta". Och senare höja rösten. Men då vet jag, åtminstone i den här tråden bör man inte yttra sig om att en lätt fysisk guidning kan hjälpa :)

vallhund
2

# 31

"För mig är det lönlöst och stressar bara upp hunden om jag ska stå och säga "nej, nej, nej, nej, sluta". Och senare höja rösten."

Ja o det anser nog de flesta som är det minsta insatta i hund.

Testat skvallerträning?

[Zlarviig]
0

#33 Min hund är också en terrier, lyssnar väldigt dåligt ibland, men hon lyssnar faktiskt ännu sämre om jag petar till henne. Och det där med att peta till för att dem inte ska skälla var bara ett exempel.

Och det beror ju på vilket sätt man säger åt hunden. Jag börjar med att säga "Neej Mixa, sluta nu" så lugnt jag kan och ibland lyssnar hon då, för jag får hennes uppmärksamhet när jag pratar lugnt emn hon förstår ändå att det är dåligt eftersom jag har lärt henne vad nej betyder. Om hon inte lyssnar när jag pratar lugnt så höjer jag rösten direkt och då räcker det med att jag säger "MIXA!" så vänder hon sig om och tittar på mig och då säger jag ett enkelt "Nej" och då slutar hon.

Min kompis försökte uppfostra henne ett tag på Cesars sätt och då var hon en av världens osäkraste och olydigaste hundar. När jag tillslut sa åt min kompis att hon inte fick fortsätta eftersom det inte funkade så blev hon som hon är nu, glad, självsäker och åtminstonde dubbelt så lydig och nu kan jag lita på henne till 100% vid alla tillfällen.

[eeklund]
5

Alla hundar är olika. Det är nog inte så svårt att förstå det.. olika metoder funkar på olika hundar med olika personligheter och man vet bäst vad som funkar på ens hund. Vissa kanske måste lägga ned sin hund på sidan för att lugna den, vissa kanske bara måste säga ''nej'' och så hjälper det. För alla hundar är olika och kräver olika uppfostran. Vissa är envisare än andra, vissa är kaxigare än andra. Vissa är mer samarbetsvilliga än andra. Vissa behöver bestämdhet i sin uppfostran medan andra behöver en lugn ton m.m. Och därav kräver alla hundar olika uppfostran. Är det så svårt att inse det? Det som funkar på din hund kanske inte funkar på någon annans. Att vara trångsynt är nog värre än att vara öppen för olika metoder. För alla är, för hundrade gången, olika.

Men att döma och påpeka saker är bara otrevligt.

ramm5tein_
2

#36 Håller helt och hållet med dig. Nu blir det ju lite OT, men jag har inte hängt så mycket här just på hundar iFokus. Är det så otroligt farligt/fel/elakt/skadande och att vända hunden HELT åt fel håll genom att ge en fysisk guidning liknande det jag beskrivit?

Har då aldrig mött ett sådant motstånd då jag pratat med vänner, familj och andra kunniga. Det är ju självklart jättebra om du kan prata med din hund som med en människa eller bara utstråla all den positiva energi och att hunden glatt lyder allt du vill den till, men hundar pratar inte med varandra. Så jag föredrar oftast min egen energi, min egen utstrålning, kroppsspråk och små fysiska guidningar om det behövs. Jag dömer inte den som går och för samtal med sina hundar under promenaderna för det.

[eeklund]
3

#37 Jag har petat till Molly då hon är en kaxig och envis hund som inte alltid lyssnar på ''nej''. Hon VET vad ordet betyder för det ser man de stunder hon accepterar det ordet. Och 90% av vår tid funkar det ordet. Men sen kommer det stunder min kines (som i rasen är speciell och envis och lever sitt egna liv och KRÄVER en viss uppfostran) inte alls vill bry sig om vad jag säger så för att lugna henne, inse felet så lägger jag ner henne på sidan och håller kvar i några sekunder. Sen släpper jag och vips så är hon lugn och sansad igen. Är hon rädd för mig? Nej. Hon följer fortfarande efter mig och vill vara med mig, sover med mig och lyssnar på mig. Det är fortfarande MIG hon är beroende av och BEHÖVER. Så att vår kontakt är sönder för jag har lagt ner henne och petar lite på henne stämmer INTE.

Nu kommer vissa tjafsa emot detta och er tänker jag inte svara :).

ramm5tein_
4

#38 Du beskrev precis min relation till min norfolkterrier! Så gott som precis! Tack för den :)

Han är en kaxig rackare emellanåt ute och han blir inte ens rädd om ambulansen kör förbi i fullfart med signaler på. Han ligger och vilar i utblåset på dammsugaren när den är på etc och är väldigt orädd generellt. Så nej, vi har inget rädslaproblem här heller för att jag skulle ge honom en liten knuff eller en "konsekvens". Därför funkar det säkert så bra just för oss! Alla hundar har olika personligheter, alla kan inte "behandlas" på samma sätt.

Neela
4

Nu är det OT, tråden handlar om TS och dennes hund och inte om vilka metoder man föredrar. Hundar är individer och ägarna likaså.

[eeklund]
0

#39 Som sagt, alla hundar är olika ;) Kräver olika och allt jag skrev innan. Och Molly gnäller fortfarande efter mig när jag går iväg utan henne så att hon inte har förtroende för mig är skitsnack :).

Men precis! Våra hundar kräver tydligen en bestämd uppfostran MEN jag berömmer Molly som tusan när hon gör bra saker.. som att gå i sina skor hon måste ha på sig nu inomhus pga ett sår. Hon får beröm och belöning för att hon accepterar dom. Hon får beröm när hon lägger sig och vilar och när hon slickar andra och inte nafsar. Bestämdhet, envishet och kärlek går vi efter.

Och herregud vad mycket beröm JAG får över hur fin Molly är och hur duktig hon är för sin ålder. Hade jag gjort fel hade folk märkt det och framför allt JAG hade märkt det.. hade hon undvikit mig hade jag slutat med mina metoder. Hade hon sagt ifrån på skarpen hade jag slutat med mina metoder. Jag kan läsa av min hund bättre än någon annan kan, så enkelt är det.

[eeklund]
0

#40 Det blir lätt så tyvärr :). Jag har sagt mitt och lämnar denna tråd!

vallhund
3

# 36

Har någon påstått att alla hundar är lika o kan uppfostras på samma sätt?

ramm5tein_
4

#43 Just att använda fysisk beröring ibland är ju uteslutet för de flesta i den här tråden, och det är ju en slags uppfostringsmetod. På så vis kan det ju låta som att alla hundar ska uppfostras på samma sätt, genom tal.

[jahoda]
4

#29 För att det är jäkligt onaturligt för en hund att bli fasthållen när den ligger på sidan, det är en av de mest sårbara positionerna en hund kan vara i. Din hund kanske tycker det är ok men min hund skulle kämpa i panik mot mig om jag gjorde så, även fast vi har en väldigt bra relation och han litar på mig. 

Att ge hunden en knuff är ju inte en särskilt hård korrigering, jag kan ge min hund en liten puff och säga "hallå där" när han fastnar vid en luktfläck och inte lyssnar.

ramm5tein_
4

#45 Fast det är väl i den positionen många lägger/håller sin hund när klor ska klippas till exempel eller hos veterinären? Om hunden jagar upp sig jättemycket blir åtminstone min hund mer avslappnad om den får ligga ner ett tag. Adrenalinet får gå ur lite. Jag har en väldigt liten hund så jag vet inte om det hade fallit sig lika naturligt om jag haft en stor schäfer.

[eeklund]
2

Rensade tandplack på Molly igår.. undra om hon hade lyssnat om jag sa ''Molly, gapa nu och LE så vi kommer åt!''? :)

ramm5tein_
4

#47 Ja, är det något som är onaturligt är det väl om hunden ska lära sig människospråk! Är det inte vi som ska lära oss hundens språk…? Det hade alltid jag trott.

[Zlarviig]
5

#47 Men herregud… Det är väl inte riktigt samma sak va? Att TA i hunden MÅSTE man ju göra. Man måste ju klippa klor, klappa, mysa, leka osv. Men man MÅSTE däremot INTE trycka ner den i golvet eller sparka den i magen som Cesar gör.

Fast Mixa däremot skulle faktiskt ha lyssnat om jag sa så då hon kan både kommandot "gapa" och "le"..

LinaK
3

Nu får det vara slutdiskuterat angående detta med vilka metoder som är rätt och fel. Det finns andra trådar man kan diskutera detta i.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Malva92
2

fysisk bestraffning är inte det samma som att ta i sin hund för att påkalla uppmärksamhet, enligt mig.
Jag slår INTE min hund, jag lägger henne eller inte på sidan, jag petar inte in mina fingrar i hennes revben etc (om vi ska nämna några av CM's metoder) MEN, jag kan däremot "knuffa" min hund som för att säga "hallå? hör du mig?" om hon tex blockerar sig och står och stirrar på något ute väldigt länge. (vi pratar en lika mjuk knuff som för att peta en vän på armen om den är insatt i tvn och inte hör mig) Ett bestämt "HÄR" rör henne inte i ryggen, hon stänger liksom av. Jag anser inte att jag fostrar min hund fel för det..

Men det är inte vad TS tråd handlar om, utan den handlar om hennes känslor inför det dagis hon placerat sin hund på.
SÅ, till dig TS, av vad jag läst låter det inte som ett bra dagis, och absolut inte ett dagis som fostrar så som du gör. Så jag håller tummarna att du hittar ett annat dagis/annan lösning :)

Tack för mig!

LinaK
3

Snälla ni, kan ni vara vänliga att respektera det jag skrivit i #50. Jag kommer radera kommentarer som inte handlar om trådens ursprung och trådskaparens hund/situation.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se