Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2891 ggr
lollolouise
0

Hund med rinnande ögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla shih tzu/lhasa apso/chihuahua valp på snart 3 månader har väldigt rinniga och kladdiga ögon. Jag har läst runt lite överallt och har sett man ska skölja av hundens ögon med ögonvatten. Har också sett att det finns salvor och ögondroppar, annars får man kontakta vetrinär. Är det någon som har varit med om något liknande eller har något tips?

Tacksam för alla svar! MVH

[fabienne]
1

Jag skulle kontakta veterinär. Ögonen är en såpass känslig kroppsdel att jag inte tycker att man ska laborera så värst mycket hemma när man inte riktigt vet vad man sysslar med. Läst huskurer med tepåsar och allt möjligt…

Så åk till vet och få rätsida på varför ögonen rinner. Det kan ju vara fodret, irritation av ögonlocken, hår som irriterar, någon sjukdom etc. :)

Vi var till vet förra veckan eftersom min hunds öga plötsligt svullnade upp och såg väldigt fult ut… Vi fick droppar och dagen efter var ögat normalt igen. Så smidigt kan det gå! :)

lollolouise
0

#1 Tack  för svaret. Har försökt att klippa lite hår runt ögonen… Men ska ta och kolla upp deta med en vetrinär!

[fabienne]
0

#2 Gör så, lycka till!

vallhund
0

Vad äter hunden för foder? En av de vanligaste orsakerna till rinnande ögon är brist på A vitamin.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.