Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 6845 ggr
Seppele
15

Djurvän eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förmodligen kommer det här bli en het tråd, så säger redan nu att försök att vårda språket och respektera att alla har olika åsikter.

Det finns bra mycket djur/hundar överallt i världen, utomlands, i Sverige osv. Som faktiskt behöver hem, såkallade omplaceringar har vi här i Sverige. Här finns det inga hemlösa hundar, men hundar som folk inte kan ha kvar av olika anledningar eller vanvårdade osv osv.. Såkallade gatuhundar, dem som står inför döden varje dag och är HEMLÖSA och dör dem är det för att dem svälter ihjäl, blir ihjälslagna osv osv..

Så går du och köper en hund, som en uppfödare avlat fram för att det är viktigt för dig med just den rasen, den stamtavlan osv. En person som skapar fler hundar även fast det finns hundar som riskerar att dö pga att du/ni väljer att avla/köpa en renrasig hund? Samma gäller ännu mer blandras uppfödare.

Jag tycker det är hemskt att man väljer att köpa en hund, samt avla när andra dör. Man kan inte rädda alla, man kan inte skylla bort problemen på "att det inte är vårat problem med utländska hundar" MEN borde man inte värna om ALLA djur om man är djurvän? Speciellt när man kan få tag i renrasiga hundar i hund hägn om det nu är så viktigt!

Övertyga mig VARFÖR jag ska låta en hund dö för att supporta en hunduppfödare.

_Facebook sida, OTROLIGT bra budskaps bilder. Ta gärna en titt på vad uppfödare har gjort med hundarna med åren också..
_

https://www.facebook.com/pages/I-Hate-Dog-Breeders/167747893303842?ref=ts&sk=photos_stream

" Be the person your dog thinks you are"

Jamie+Engla
12

Köpa en blandrashund från andra länder??? Nejtack! 1: Dem har lätt att bära på sjukdomar, som både är ärftliga och smittsamma 2: Tycker inte om blandrashundar överlag, jag som håller på med uppfödning och utställningar har INGEN nytta av en blandras. Sedan är den utan stam så vet jag inte vad jag har i snöret! OBS! Detta är vad JAG tycker!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

LillPom
11

Ja alltså jag var inne på detta när jag först planerade hundköp… men efter ett tag kom jag på att jag själv visste inte vad jag skulle göra om jag fick en korsning som inte skulle funka med mig.

Grejjen är för mig där är ju att när de säger schäfer mix så vet jag ej vad mer de är där? Kanske inte kan ge den de livet den behöver för att få ett bra liv.

Jag har helt enkelt inte kunskapen för att kunna känna mig säker i ett sånt val tyvärr. Där med valde jag renras och en ras jag har velat haft i hela mitt liv.

Visst är detta en jätte bra synpunkt att man ska rädda de som finns. Men alla kan inte även om man vill. Man måste kunna också annars gör de ingen skillnad i slutet.

[eeklund]
6

Jag köpte Molly för jag ville ha min första hund direkt från grunden - mina regler, min uppfostran. Jag ville ha en valp och jag som är allergiker vet att jag klarar av Kinesisk Nakenhund och ville därför inte chansa att köpa en annan ras för att sedan lämna tillbaka den. Hur snällt är det om jag hade adopterat en då? Inte så snällt direkt.. därför satsade jag på en ras jag visste jag klarade av och kommer göra framöver med. På så sätt är jag en djurvän - jag köper en ras jag klarar av som kommer få ett underbart hem hos mig istället för att chansa och adoptera en ras jag inte vet om jag tål och sen måste jag placera om den.

Min nästa hund blir en omplacering, för jag vill ''rädda'' en hund och jag har nu upplevt valptiden och så. Jag klarar av en bra omplacerings hund också.

Seppele
7

#1 - Så du menar att det inte finns ras sjukdomar? Vissa hundar går ju faktiskt inte ens att ge heltäckande försäkring medans du kan försäkra en gatuhund till 100%.. Jag vet inte vad detta beror på, men att "ur hundar" förmodligen är friskare. En hund är ju vad man gör den till :/ Det beror på den som håller i kopplet inte den som bär halsbandet..

Sjukdomar? Jag fick sitta och berätta/lära dem på Ultuna djursjukhus om dem vanligaste sjukdomarna när jag var där för att dem var så fruktansvärt dömande. Dem visste ingenting förutom namnen, så tror knappast du läst på såpass mycket att du kan yttra dig tyvärr.

#2 - Jag förstår absolut vad du menar, men givetvis så vet man karaktären på en hund och vad som passar DEN, OM det inte är en valp för då är det givetvis jätte svårt att veta.

Seppele
4

#3 - fullt förstårligt när du är allergisk :)

[eeklund]
4

#5 Yes :). Valptiden är jobbig därav en omplacering, men också en Nakenhund. Hade jag däremot varit 100 på att jag tålde alla hundar hade jag funderat noggrannare på att adoptera istället.. men nu hade jag inte den valmöjligheten tyvärr :/ Tycker man gör en stor tjänst att adoptera!

LillPom
3

Nja en hund karaktärr som beskrivs behöver inte alls bli samma som när den byter miljö.

Problemet är ju att ska man ta en så kallad gatuhund så är de ju inte de lättaste att komma och träffa dem innan, utan du får lägge den största delen av din tro på den infomationen du får.

Min uppföddare vet jag var hon är, hon kan jag som första egna hund ägare gå till för hjälp, jag åkte flera gången under 1 års tid till henne och träffade hundarna. De är ju endå ett stort beslut och jag vill inte få kalla fötter.

Blir de problem så kan hon ta hunden den tiden jag inte kan passa osv.

Sånt lockade mig att känna mig säker som gör livet med hunden säker.

De finns andra alternativ som man kan göra för att hjälpa dessa hundar utan att adoptera dem om man inte känner sig kapabel.  Jag donerar själv pengar när jag kan.

Men vill tillägga att man ska inte göra så att någon som valt att ta en renrasig eller en annan hundvalp härifrån ska känna skuldkänslor!

linda88
31

Ungefär lika dumt argument som att de skulle vara bättre att adoptera en flicka ifrån kina än att ta emot ett svensk fosterbarn vars föräldrar knarkar och ofredar henne.

Jag har ett intresse och en hobby. Hund! Jag vill kunna tävla och ställa ut mina hundar. Jag vill veta vad jag köpt, vilka linjer jag valt och där jag vet hur hunden haft det.

Det spelar ingen roll hur många hundar folk adopterar ifrån andra länder sålänge hundsynen i dessa länder är som den är.

Dessutom finns de många hundar som avlas för ett speciellt syfte - polishundar, ledarhundar, narkotikasökhundar mm men du tycker såklart att vi kan ta in vilka okända hundar som helst ifrån gatan att utföra dessa jobb?

lillalycka
4

Mycket bra inlägg TS! Blir väldigt glad av att någon tar upp detta och att det finns människor här som tycker som mig. Värdera hundarnas liv framför stamtavlor och utställningsmeriter.

Själv köpte jag en valp (blandras). Stod länge i valet mellan att adoptera eller köpa valp.. Beslutet blev till sist att jag ville ha en valp som första hund. I framtiden kommer det förmodligen bara bli omplaceringar, gärna från utlandet.

[eeklund]
1

#9 Önskar så mycket att jag kunde adoptera från utlandet men har tyvärr inte sett många nakenfisar :(. Annars hade jag slagit till på en gång.. ibland suger det att ''veta'' att man bara kan ha två raser - Kinesisk Nakenhund och Mexikansk Nakenhund.

lillalycka
8

#8 Du måste ju skämta om du tror att det är "yrkeshundarna" TS syftar på? Sjävklart syftade hen på de vanliga valpköparna.

Vad menar du med det med fosterbarn? Varför skulle det inte vara lika bra att adoptera hundar från Svergie som utomlands - båda är ju hemlösa och bor på djurhem, så vad är skillnaden?

------------------------------------------------------------------

Människans lust att vinna och vara bäst går ut över djurens välmående på alldeles för många plan i dag!! Varför kan vi inte sätta djurens välmående framför våra egna egon?

linda88
0

#11 TS skriver ju att de är fel att köpe en hund ifrån en uppfödare eller ta en hund ifren tex hundstallet där det sitter svenska uppfödda hundar som folk av någon annledning inte kan ha kvar.

FB gruppen har länkat till en grupp som heter I hate dog breeders. Yrkeshundar är uppfödda!

Frida B
1

Så man är inte djurvän för att man köper en valp?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Malva92
3

jag har adopterat en hund ifrån föreningen Hundar utan hem därför att jag ville ha en bästa vän och brydde mig inte så mycket om detta med fin stam, meriter och allt vad det nu är (är noll insatt).
Mitt intresse är hund, och för mig är det att ha kul ihop med min hund, träna, kanske tävla, hitta på saker ihop, utan en massa krav om att man ska få bra bedömning på utställning osv.

MEN, min nästa hund blir antagligen en renrasig därför att, oftast, vet man faktiskt inte vad man får om man köper en adoptionshund. Om det inte rör sig om en renrasig med stamtavla.
Min hade en sjukdom så ledde till att vi var tvugna att adoptera bort båda höftkulorna. En dyr operation, som vi var tvugna att bekosta själva (med hjälp av försäkringsbolag såklart) Inget livsfarligt eller så, men ändå, onödigt lidande för hunden.  Hade det rört sig om en renrasig hund hade detta inte hänt då man inte får avla på hundar med denna sjukdom, och ifall det ändå hade förekommit hade jag haft en garanti från uppfödaren att denna skulle ersätta mig ifrån detta.
Så jag FÖRSTÅR varför folk väljer att köpa renrasiga, därför att "man vet vad man får", men jag tycker att man gör exakt som man vill och dömer ingen.

Mischa
13

Jag tänker inte övertyga någon, men för min egen skull är jag inte intresserad att ta hand om en slumpmässigt vald hund bara för att ge den ett hem.

Jag väljer en ras baserat på mitt syfte som hundägare för att få leva med den typen av hund som jag tilltalas av och jag väljer uppfödare/avelslinjer som passar mig och är i synk med vad jag anser är viktigt, inte bara första bästa kull av rasen.

Jag gör även samma val vid köp av katt, jag vill inte bara ha en katt utan den typen av katt jag tilltalas av och vill dela mitt liv med, och lustigt nog så har man stött på en del hånande ord om hur man kan lägga ut så mycket pengar på "bara en katt" när man kan få en gratis.

Jag lägger ner pengar, tid och engagemang i mina val av djur, sedan får andra göra som dom vill.

≧◔◡◔≦

mopsen12
2

Något man också kan tänka på är att om man som förstahundsägare adopterar en hund man inte vet historien bakom, kan det sluta illa. Har hört dåligt om många adoptionshem just för att hunden kanske inte riktigt är vad som står på adoptionssidan…

Självklart tycker jag att ett seriöst hundhem som verkligen ser till att hundarna har det bra, är ärliga med vilken hund det faktiskt är och fixar allt som hör till veterinär osv är fantastiskt bra!

Men det är också väldigt osäkert idag vilka adoptionshem man kan lita på, och om man verkligen är redo att ta emot en hund som kanske levt i ett våldsamt hem eller på något annat sätt har problem.

[TeamGolden]
6

Vänta nu, ''Jag har intresset Hund. Därför köper jag en hund jag vet vad jag får med'' - stod det nånstans i tråden. 

Så en blandras är inte en hund som man kan göra saker med? Måste en blandras vara en hund som går promenader och ligger tjock i soffan och har det bra?
BLANDras står för en hund som är korsad med flera raser, inte att den helt plötsligt, turning to a lazy fat dog, med sjukdomar. 

Ser inget fel i att abdoptera hund utifrån, det är rent utsagt för j*vligt att folk är så ytliga att det ligger i att man vill vara stjärna tillsammans med sin hund, och därför väljer renras. Det beror helt klart på att Sverige borde anordna riktiga utställningar för blandraser med. Nu är det bara roliga utställningar, och jag som äger blandras, skulle gärna vilja testa att ställa ut seriöst. utan att behöva gå och köpa en tjugotusen hund för det.

Nästa hund kommer för mig bli renras, men efter det är det inte omöjligt att jag tar en hund från hundstall eller liknande. 
Varför jag väljer renras som nästa hund är för att jag är intresserad av en viss ras nu, jag vill ha den och prestera med den rasen. Det är inte fel av folk att vilja ha renras, det är ju en smaksak helt klart, och man vill vara fri att kunna göra vad man vill.

Vad är det om att renras är bättre? Har vi börjat värdera våra djur? vart ska det leda då? 

Vill bara få det klart för vissa som tydligen fullhjärtat tror att blandraser är inkompitenta rabies smittade små skitar. Öppna ögonen och tänk längre än näsan räcker.

Smullis
6

Jag håller med dig TS.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Lilllens
17

Tror du på fullaste allvar att alla människor som vill ha en hund, har tid och tillräckligt med kunskap för att ta sig an en omplaceringshund? Jag säger inte att alla omplaceringar är psykiskt förstörda, men de flesta har varit med om otroligt hemska saker och är ofta mentalt ärrade för livet. Jag tror inte att historien skulle sluta lyckligt om omplaceringshunden hamnade hos någon som saknar den kunskap som behövs för att ta sig an en hund som har levt under svåra förhållanden. Hunden kanske säljs vidare igen, och igen och igen. Och hur shyst är det mot hunden..? Ska man då inte få chansen att skaffa sig en hund? Är det verkligen rätt att kalla någon för "icke djurvän" för att personen inte klarar av att ta sig an en sån hund utan kanske köper en hund från en seriös uppfödare istället? Anledningen till att jag inte skulle ta mig an en okänd hund från ett annat land är helt enkelt den att jag faktiskt inte har en aning om vad jag har i kopplet. Jag vill gärna veta vad jag har att göra med, för jag är inte säker på att jag skulle ha tid eller kunskap att faktiskt ge hunden ett värdigt liv, för det är ju det viktigaste, eller hur?

[Murvel]
14

Finns miljoner hemlösa katter också. Vänligen adoptera dem innan ni köper hund. Själviskt att köpa hund, en hund ni vill ha och en ras ni valt av en anledning, när ni KUNDE ha räddat ett annat djur typ en stackars mink från en farm eller en kråka från en lyktstolpe. För ni är väl ändå DJURVÄNNER?!?!

Mvh
Sarkasm

[TeamGolden]
6

#20 Extremt onödig kommentar. så underbart med människor som ska driva skiten ur andra, men när de gäller med själva ska alla sitta och lyssna och titta snällt på deras åsikter.

joheck
4

Tycker vi kan börja med att titta på varför det finns hundraser över huvudtaget. Jo, eftersom vi i århundraden har avlat på egenskaper vi vill bevara och lyfta fram. Människan har avlat fram hundar till ett syfte, ett syfte så att de passar in i våra liv. Man kan fråga sig hur etiskt det är att styra en art på detta sätt, att styra den så att den ska passa oss? Men hur etiskt är det egentligen att inte göra det och ändå tvinga arten att leva med oss? En varg, vilket är grunden och vad hunden vore utan våran selektiva avel, skulle aldrig trivas i vårat samhälle. Egentligen är det nog etiskt mycket bättre att styra arten åt ett håll som faktiskt gör att den trivs och funkar på sättet vi lever.

Detta är i grunden vad rasavel handlar om, matcha hunden med ett syfte så att båda parterna får bästa möjliga livskvalitet. Jag är ledsen, men om ni frågar mig så är denna typ av selektiv avel en nödvändig för att hunden ska fungera i vår vardag.

Húni
6

TS varför har du fått för dig att det inte finns hemlösa hundar i Sverige?Det är ett relativt stort problem i storstädernas ytterkanter att det springer runt hemlösa hundar!Många som inte längre vill ha sin hund bryr sig inte om att omplacera eller avliva utan åker och helt enkelt släpper dom lösa nånstans.Varför titta utomlands först när det finns så många hundar på olika hem och föreningar i Sverige som söker hem?Och att ge sig på renrasaveln är ju bara dumt,det säger sig själv.Ditt resonemang håller inte ett dugg.

linda88
2

#17 Det är väll klart du kan tävla o träna med en blandras men du vet ju aldrig vad du får. Sen kan du inte veta de till 100% i alla fall men chansen är ju större att du får de du förväntar dig om du själv kan välja ifrån vilken kombination du väljer individ. Vilka mentala egenskaper som finns i linjerna, sjukdomar hälsa mm.

Ställa ut blandras seriöst säger du, hur skall de gå till? Vet du överhuvudtaget vad en utställning går ut på? Vad skall vi döma på en blandras?

Kalli
11

Jag ser det som mitt ansvar för att se till att stödja verksamheter som ser till hundens bästa, detta oavsett om det är en seriös renrasuppfödare eller en omplaceringsverksamhet. Jag ser det som mitt ansvar att se till att den individ jag sedan väljer får ett så bra liv som bara är möjligt.

Jag ser det dock inte som mitt ansvar att rädda alla världens hundar, även om jag gärna velat. Jag ser det inte som mitt ansvar att välja hund utifrån vem det är mest synd om, eller utifrån vem någon annan tycker jag ska välja utan jag väljer utifrån den individen som passar mig och mitt liv bäst.

Samma gäller såklart andra, så varför skulle jag vilja övertyga TS om att välja renrasvalp om hen inte vill. Själv sitter jag här med två omplaceringar, men vet inte om jag är någon djurvän oavsett. Jag menar jag skulle ju teoretiskt kunna rädda fler, även om jag inte vill, inte känner att det är vad som passar mig och eventuella hundar.

För det är ju det man tydligen måste för att vara djurvän, skaffa omplacering även om man inte vill och inte känner att det passar en själv eller eventuell hund/hundar. Eller?

Personligen tycker jag väl att skuld ska placeras där skuld förtjänas, alltså på ägarna/uppfödarna till dessa hundar som far illa. För i förlägningen har alla haft sådana, människor som har satt dem i den situation där de nu befinner sig.

[TeamGolden]
4

#24 Nej absolut inte jag är helt bakom flötet och vet ingenting Skrattande

Jag sa mer seriöst. I dagens läge får alla lika mycket poäng vad jag vet, för att ingen ska bli ledsen, vilket är förståeligt men det blir man väl i renrasen också om man får dåliga poäng?

De ändlösa diskussionerna här inne om blandras och rätt och fel. Man får svindel bara av att tänka på dem.
Måste bara få ställa frågan, och vill att man svarar 100% ärligt vad man egentligen tycker.
**Är blandraser mindre värda i dina ögon?

**Tanken skrämmer mig fortfarande att allting ska vara så perfekta linjer och de som blir fel rensas bort. 
sen brusas det upp, om man skulle skriva en klago text om BARA mopsar, och vad man tycker och tänker om deras negativa sidor. Då får man allt veta att man lever och då är man så hiskeligt dum och fjantig som dömmer ut en ras. Men blandraser, yes go on. kasta upp all skit bara, det gör ni så bra så.

Noa-Nisse
19

Man kan ju vända på det också! Sluta "köpa" hund från föreningar som t.ex hundar utan hem, hundrondellen och ta inte över vanliga svenska blandraser, omplaceringshundar för gör vi det så gynnar vi den "avlen" istället för den kontrollerade avlen som ärliga uppfödare som tänker sunt gör. Precis som i t.ex. USA. Man ska inte köpa en valp i en djuraffär bara för att man tycker synd om den. Det gynnar bara affären mer och på så sätt kan valp-leverantören bara pruducera fler valpar under hemska levnandsförhållande. Nej snälla gynna de seriösa och sunds uppfödarna som faktiskt vill jobba för sin ras och utveckla den till något bättre genom att köpa valp därifrån.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

Chansen är dessutom större att du inte bara gör dig av med hunden om man har planerat länge att dkaffa hund och får träffa en uppfödare flera gånger innan man får hem hunden. Och att man faktiskt har gjort sitt rasval och valt vad som passar en, t.ex en härlig labbe från en seriös uppfödare istället för en huskeyblandis från blocket som man knappt klarar av och därmed måste omplacera…

Medarbetare på Hundar.ifokus

linda88
0

#24 Nu får du ju inte poäng på en hundutställning utan en kritik som talar om hur väl hunden stämmer överens men den standarden som finns. Har du en hund du vet inte alls stämmer ut ställer du inte ut specielt mycket. Min nuvarande hund har gått riktigt bra men hon har även fått VG och de är klart de är tråkigt att bara få ett VG men alla domare tolkar ju rasstandarden oliak o de bedömer ju hunden för dagen o just de dagr min hund fått VG har hon väll helt enkelt inte visat sig ifrån sin bästa sida.

Jag stöjder varken blandrasavel eller avel på raser jag tycker är för defekta, bla mops. Men det är klart att individen i sig ovsett ras/blandning har samma värde och skall ha ett bra liv men jag tycker fortfarande att de är fel att avla fram extrema hundraser eller blandraser bara för de är söta.

Att vara emot blandrasavel eller att adoptera hundar ifrån andra länder handlar inte om värde utan om sjukdomarer, egenskaper och mentalitet.

Kalli
1

#17: Vill du testa att ställa ut seriöst med sin blandras är det väl bara att jobba för att det anordnas fler och seriösare utställningar?  Tyvärr verkar det inte finnas lika stort intresse inom "blandrasvärlden" att organisera eller engagera sig. Det är ju inte så att utställningar anordnar sig av sig själva.

Sen är det väl ingen som sagt att man inte kan göra saker med en blandras eller att de är mindra värda för den delen. Men vill man satsa på ex. en viss hundsport är det större chans att lyckas om man väljer en individ som passar för det ändamålet. Och det är större chans att veta vad man får om man väljer renras. Dessutom finns det en del begränsningar när det gäller blandras som inte finns med renras.

Så länge inte hunden far illa, vad är så fel med att vilja bli bra inom en hundsport som man förhoppningsvis älskar att hålla på med? Vad är så fel med att vilja ha en hund som också kommer älska sporten och bli bra på den? Sen kanske det ändå inte blir så och jag gissar att de flesta människor kommer älska sin hund ändå, men vad är så fel med att skaffa sig de bästa förutsättningarna man kan?

[TeamGolden]
5

#29 Extrema hundraser eller blandraser för att de är söta? 
Gatuhundar är inte uppfödda för att de ska vara söta, de behöver hjälp.
Det är en tik som säkert är undernärd och blir slagen med spadar ur trädgårdar varje dag, som får valpar. Det är helt naturligt för hundarna att föröka sig, det är vi som får ta lite ansvar och visa att vi kan ta hand om det. Genom att sterilisera dem och hjälpa dem till bättre hem. 
Det är det hundar utan hem och andra hjälp orginisationer går ut på. Hjälpa hundar i nöd. Som är nära att dö. 

Faktiskt så skulle jag vilja kunna göra skillnad. Jag vill kunna se förändring på det jag vill hjälpa. Är rätt otålig som person så anar alltid det värsta när saker inte går framåt. T ex att gatuhundarna bara ökar fast man kanske skänkt pengar.

Jag hjälper hellre en hund, och vet att jag gjort något som förändrat.
jag skulle kunna ta en hund från hundar utan hem imorgon, om jag bodde själv och faktiskt var redo för omplacering.
Jag kommer själv starta eget efter skolan och antagligen starta pensionat för hundar som haft det dåligt i andra länder, i sverige osv.

Hellre att jag hjälper en skadad hund, en hund som aldrig upplevt lycka. Jag hälper hellre en hund som bara fått sova ute i regn och lera, än köper en kennelvalp. Det är någon moraliskt tror jag, att hjärtat klappar liite mer för de som är utsatta och inte mår bra. Att man vill hjälpa. Både människor och djur. 

Trots det behövs för somliga, att titta in i ett lidande djurs ögon och se en själ som behöver hjälp. 
Jag insåg inte vad gatuhund betöd innan jag mötte en. Så skadad på insidan och så rädd. så försvarslös och liten i den stora kalla världen. 
Han behövde kärlek och omsorg, han är en redig blandning raser och idag är han superduktig inom agilityn och rallylydnad.

Tror det är dags för mig att lämna Hif, man orkar tillslut inte kämpa mot denna blandras-antin.
Det är överallt från olika håll. Sen min valp var 8 veckor är det majoritet bara skitskitskit som svämmat över oss.

Vi håller oss nog hellre till trevligare hemsidor framöver, inte alls med denna diskussionen enbart att göra, utan tillslut orkar man inte diskutera för sin sak längre.

Mysisa
19

Jag förstår inte hur man kan tänka tanken att ta hit en gatuhund från ett annat land och fortfarande kalla sig för djurvänn.

*Man för in sjukdommar i Sverige (djuren drabbas)

*Man stödjer i många fall oseriösa hundhem (djuren drabbas)

*Så länge folk fortsätter importera gatuhundar kommer fler gatuhundar produceras, det har plötsligt blivit vinstdrivande att avla fram "gatuhundar" som sen säljs till Sverige (djuren drabbas)

*Hundarna har ofta svårt att anpassa sig till livet i Sverige (djuren drabbas)

Jag har absolut ingenting emot bandraser men blandras aveln är något som jag aldrig för mitt liv skulle stödja, jag stödjer inte heller valpfabriker. Tar man hem en gatuhund så är risken stor att man köper en uppfödd hund från en valpfabrik i ett annat land som kommit på att dumma svenskar med blödande hjärta gärna köer dessa hundar.
Man är med och medverkar till att problemet med gatuhundar i andra länder inte stävjas då dessa länder istället för att kastrera/avliva hundarna samt utbilda invånarna bara låter situationen vara som den är, för dom blir ju av med hundarna iaf + att dom tjänar en hacka på det.

Jag måste inte absolut ha en renrasig hund, jag kan rädda en blandras, men då blir det en svensk blandras som jag har möjlighet att träffa o lära känna lite innan hunden flyttar hem till mig så jag VET att vi passar ihop. MYCKET viktigt för att hunden ska må bra.

Just nu i mitt liv har jag valt renrasigt då jag vill föda upp hundar på ett seriöst sätt, för jag är så förbannat trött på att se alla dessa sönderavlade blandraser som finns till enbart för att nån idiot utan kunskap om avel, genetik och etologi fått för sig att söta lilla Rufus och snälla lilla Donna säkert skulle få ssssssssåååååååååååå ffffiiiiiiiiiinnnnnnnnaaaaaaaa vaaaaaaaaaaaalppppiiiiiiisar ;) :P :D <3<3<3 (klirr i kassan) Att både rufus och donna är carrier av demodex vet ju inte denna "uppfödare" för sånt tar man inte reda på när man ska trolla fram söta valpar, inte bryr man sig om ärftliga hjärtsjukdommar eller trasiga höfter heller för Rufus har ju aldrig varit sjuk O_o

Nu ska jag nog sluta skriva innan jag blir otrevlig här….

minavitas.wix.com/kennel

Frida B
6

Är det bara jag som känner att denna tråden skapades lite för att provocera?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Seppele
3

#8 - Någon som inte läst vad jag skrivit? Menar omplacerings hundar samt fd gamla gatuhundar. Hundar som behöver är behov av "HJÄLP"..

#15 Slumpmässigt? Man väljer väl en hund som passar en själv och som passar till familjen. Precis samma som en uppfödare så tar man väl en hund från en SERIÖS organisation?

#19 Och återigen man får det man gör det till, kan jag säga om min första hund jag fick. Helt utan erfarenhet av fd gatuhundar & enda jag visste att han var 1/4 överlevande i en dödsmassaker i ett dödshägn där 250 hundar mördades. Stackarn var så rädd och jag var så ledsen/trött och frustrerad i 3 månaders tid för vad jag gett mig in på. MEN, jag visste redan innan att vad jag än köper för hund så kommer det bli jobb och jag får INTE ge upp. Jag gav inte upp :) Imorgon är det ett år sedan han kom och tro mig vi kommer vinna varenda lydnads tävling trots att han bott på gatan i 3-4år och har en hemsk bakgrund!

Min andra hund är en golden retriver som är köpt på en "pet shop" i Rumänien alltså renrasig men hamnade i ett dödshägn som 3 månaders valp. En perfekt familje hund. Men även hon kan bli en "döds masskin" det beror på MIG som ägare.

Låter som att om man köper en renrasig med stamtavla så är det en garanti för en bra hund? Jag har säkert träffat 200st gatuhundar varav EN fått problematik hos sin familj och det berodde EJ på hunden, det berodde på ägaren som faktiskt inte klarade sig av ett åtagande av en hund överhuvudtaget.

#22 Sen är ju 90% av raserna sönderavlade och inte som ur hundarna ska vara.. Hur kan man tycka det är rätt?

#23 Hemlösa hundar som springer omkring??? Det finns inga hemlösa/hemlösa hundar i Sverige. Och finns det de så tar polisen hand om dem och då blir dem omplacerings hundar.

( Omplacering eller utländsk hund, både behöver hjälp, OM jag var otydlig )

Rent allmänt har mina hundar samma potensial som en renrasig att "bli något" och även mina första hundar jag äger själv förutom mina föräldrar. Så jo man kan visst hitta en första hund, det handlar bara om EN själv och viljan. Sen har svenska barn samma rätt som utländska, jag har själv bott i foster familj så skulle bara ha dubbel moral om jag sa att dem inte hade det. Alla har rätt att få samma möjligheter. Tycker bara det är hemskt för sitt EGO att man väljer en hund pga dens stamtavla och tvingar inte någon att "rädda" en hund. Men jag känner att det är onödigt att avla fram fler hundar när det redan finns. Samma med katter givetvis!

joheck
1

#34 Det är absolut inte rätt att avla på raser med allvarliga defekter och hälsoproblem! Tackvare uppfödares jobb kan jag istället välja en väldigt frisk ras där hälsoproblem avlas bort. Jag kan hålla med om att vissa raser bör sluta avlas på helt pga den utbredda hälsoproblematiken. Men det du måste förstå är att en blandras är en blandning av renraser, hälsoproblemen finns även här alltså. Och till skillnad mot renras-avel går det inte att gå bakåt i leden för att studera och undvika dessa sjukdomar/defekter.

linda88
2

Gatuhundar är inte uppfödda för att de ska vara söta, de behöver hjälp.

Vad tror du gatuhundarna kommer ifrån då? Inte är de ifrån en seriös uppfödare som är noga med att hitta bra ägare till sina hundar och som lägger ner tid, pengar och arbeta på att få fram hundar som har de egenskaper just den rasen skall ha.

Malva92
6

Det du säger om gatuhundar stämmer ju inte riktigt då. I vissa fall, ja, kanske. Men absolut inte i allafall så det är riktigt fult av dig att dra alla över en kam.
När man köper hund är detta ofta välplanerat, så om man köper en hund ifrån en förening så är det mycket man kollar upp innan också. Tex, är hunden frisk? finns papper på detta? Föreningen, är den seriös? Finns det något som styrker att den är seriös? osv..
Så, att ta in en gatuhund från ett annat land betyder inte att man för in sjukdomar till Sverige, eller att man stödjer oseriösa föreningar.
Det kan i vissa fall vara så, men då är det personen som köper hunden som inte kollar upp fakta ordentligt. Och det kan garanterat även hända när man köper valp från en uppfödare. (Att man stödjer en oseriös avel alltså) Har man inte ordentlig koll, så kanske man råkar få sig en valp med någon ärftlig sjukdom pga uppfödaren avlat på en hund som det kanske inte borde avlats på.

Och "Så länge folk fortsätter importera gatuhundar kommer fler gatuhundar produceras, det har plötsligt blivit vinstdrivande att avla fram "gatuhundar" som sen säljs till Sverige (djuren drabbas)"
Är väl kanske inte heller ett riktigt hållbart argument då de flesta föreningar faktiskt arbetar med kampanjer och ser till att hundarna steriliseras och kastreras.
Och även om vi skulle sluta importera hundar, så skulle det fortsätta att vara ett växande problem med gatuhundar då fler skulle leva på gatan = förökar sig ännu mer = mer hundar och resten kan du kanske räkna ut själv?

Nej fy, jag blir så trött på att folk är så anti detta med att köpa en hund råkat vara hemlös i sitt hemland…

Seppele
9

#31 - Jag jobbar med flertal organisationer nere i Rumänien och skänker varje månad pengar till kastrering men tänker man att det inte hjälper så kanske alla tänker så. Vill man inte ha hit hundar från andra länder, men hjälp till på kastrerings kampanjer som framförallt är i MAJ MÅNAD. Dock min personliga åsikt om "hundar utan hem" är att det är en väldigt oseriös, ohuman förening och inget jag alls skulle supporta av flera olika skäl. I försig finns det ingen svensk organisation jag skulle välja att supporta, anser bara det som en mellanhand i pengar handeln och har även starka grunder och bevis för att många av föreningar stoppar cirka 100tusen i fickan varje "transport"..

Vilket gör mitt val att supporta rumänska organisationer utan mellanhänder ännu bättre. Men det finns money makers där också, man ska vara försiktig. Kvitton/bilder/uppdateringar osv osv så man vet att det gör någon skillnad!

Vilka sjukdomar? Hjärtmask? Rabies? Babesia? Leishmanios? TVT? Är det någon av dessa du är rädd för? OM du är det, så beror det på okunskap..

Ett tips sluta stöd svenska organisationer (mellan händer) och var medveten om vad "DU" gör som person.

Avla gatuhundar? Vem fan avlar på gatuhundar? Källor tack.. Det finns t.o.m veterinärer i många dödshägn (kommunala hägn) nu för tiden som kastrerar hundarna. För att folk kämpar. Den enda långsiktiga lösningen är KASTRERING, varför inte bidra om man så gärna inte vill ha hit dem. Det hade varit TOPPEN om dem inte behövde komma hit och det är väl ändå det som är målet?
Mina hundar är plockade direkt från kommunala hägn, det som händer där är att dem rensas bort från gatan och sen får svälta ihjäl där. Alltså ingen valp/hund fabrik!

Mysisa
0

Jag har inte sagt att alla gatuhundar har dessa problem men det fuskas vädligt mycket inom vissa organisationer och det förekommer förfalskade papper, personer som har arbetat på "seriösa" organisationer har gått ut med massor av fusk. Så även om den som köper en gatuhund kollar upp att allt är seriöst så betyder det inte att det är det…

Jag orkar verkligen inte leta rätt på all fakta men du borde kunna hitta själv hur "hjälporganisationer" "råkar" få valpkull på valpkull efter en stackars tik om du bara öppnar dina ögon lite

minavitas.wix.com/kennel

Malva92
1

okej.

Jag orkar inte skriva mer i denna diskussion då jag inte har för intresse att övertyga någon att tycka si eller så.
Skrev i min första kommentar att jag tycker det är upp till var och en hur man gör.
Jag har en omplacering/gatuhund, och siktar på att köpa en renrasig nästa gång.

Em_
13

Så länge det finns en marknad för gathundar tror jag inte att de kommer försvinna. Om folk är beredda att betala stora summor för de kommer det alltid finnas någon som "räddar" hundar.

För majoriteten av alla "äkta gathundar" gör det varken till eller från att några enstaka individer adopteras bort till lyxliv eller omplaceringskaruseller. Möjligtvis blir det tillfälligt lite mer sopor att äta i ett visst kvarter så att nya hundar kan vandra in och föröka sig.

Men om alla i hela norden slutade köpa hund från kennlar och vi räddade allihop på en gång! Det skulle ändå komma nya gatuhundar. Det är den allmänna inställningen till hundar och hundars värde som är problemet där gatuhundar finns. Det är den som måste ändras i stället för lägga tiotusentalskronor på en enda individ.

Tänk om alla som adopterade gatuhundar tog sina hundköparpengar och sin hundinskolningstid och åkte ner till t.ex. Spanien och föreläste på skolor. Barn är smarta. Om man så bara lyckas ändra inställningen hos två framtida hundutsparkare har man räddat dubbelt så många hundar, och varit med och ändrat ett helt samhälles värderingar till bättre.

joheck
0

#41 En mycket bra poäng!

Misarn
5

Att vara en djurvän är inte bara att man har ett intresse av djur.
Det är ett ansvar att man ska se till att djurens liv blir värdigt och att man ser till djurens bästa och inte tänker på sig själv. Djuren ska alltid komma i första hand.

Man kan ta hand om omplaceringar till höger och vänster men det gör en inte till en djurvän om du inte kan ta hand om dem på ett bra och värdigt sett och
att du kan tillgodose djurens behov och kan man inte det ska man inte skaffa djur.

"Att man ser till att djurens välbefinnande och livskvalite är det som är viktigt, det visar att man är en djurvän enligt mig"

Jag gör inte skillnad på renrasiga och blandrashundar, men det jag inte tycker om är människans okunskap att bara skaffa en söt liten valp och sen omplacerar den, för att den söta lilla valpen växer och kräver mer tid och aktivering som vissa helt verkar ha "glömt bort".
Att man verkligen lägger ner tid att kolla upp vad det är för hund man skaffar, vad den kräver och hur dens behovs ser ut. Att man redan innan hunden kommer lägger ner tid på att verkligen fundera över och vara säker på sitt val att man verkligen är kapabel att ta hand om en levande individ och kan ge den ett värdigt liv.
Men det är där det också visar sig hur seriös uppfödaren  är (oavsett om det är renrasig eller blandrasig) , hur engagerad den är att valparna får ett bra och livslångt hem där den får den aktivering och stimulans som den behöver. Det är lika mycket uppfödarnas ansvar att vara noga med hos vilken familj/person som valpen hamnar som hos den som skaffar en valp/hund.

Lilllens
1

#34 Jag har själv en omplacering, en renrasig sådan, för det finns såna också. Fast det kanske var dåligt av mig att köpa henne eftersom jag bara tänker på stamtavlan och skulle istället ta en gatuhund..? Seriösa organisationer säljer väl inte fd gatuhundar till folk som inte har någon erfarenhet alls, eller? Vad jag har förstått så är det rätt strikta regler? Nej det är inte garanterat, men chansen att få en frisk och stabil hund är 10 gånger större än om du köper en fd gatuhund.

LinaLj
4

Jag väljer att köpa hund av en uppfödare av flera anledningar.

-Jag kan välja ras efter vad jag önskar att få ut av min hund, vill jag vall så köper jag en vallras, vill jag ha en knähund köper jag en sällskapsras osv.

-Jag har bättre koll på hälsan hos hunden jag får. En seriös uppfödare har uppgifter som sträcker sig flera generationer tillbaka och därför minskar risken att "köpa grisen i säcken".

-Jag får hjälp, råd och stöd av en kunnig person som vet mycket om rasen och som är engagerad i min hund (uppfödaren).

-Jag bidrar inte till att stödja organisationer som tänker mer på pengar än på djuren. Inte heller stödjer jag organisationer som till varje pris ska rädda alla djur oavsett om det ligger i djurets intresse. Och sist men inte minst så stödjer jag inte oseriös avel.

Allt dett agör att jag förhoppningsvis får min drömhund. Denna principen gäller inte bara för hundar ska jag säga utan för alla djur jag ev skaffar. min katt kommer från en uppfödare som jag ägnade nästan två år att hitta och ytterligare ett år att prata med innan jag ens stälde mig i kö för att köpa katt. Men så fick jag precis vad jag ville.

Sedan så är det som någon här ovan sa, alla blivande hundägare är inte lämpade att ta sig an en omplacering. Speciellt gatuhundar kan ju ha ganska otrevliga upplevelser när det kommer till människor.

Húni
2

TS vilken planet bor du på??Finns inga hemlösa hundar i Sverige??Välkommen tillbaka till verkligheten.Har man lite koll på hur det ser ut i Sverige så vet man att det finns ett antal hemlösa hundar i landet.Vet inte i vilken skyddad värld du befinner dig.men det finns ett rätt stort antal hemlösa hundar i detta land för att vara ett I-land.Det är väl okej att du har din uppfattning men förneka inte det faktum att det finns även i vårt land.

Húni
9

#34 Du skriver att du och din första hund kommer vinna allt inom lydnad,upp till bevis först och främst.På nåt sätt har du fått för dig att hemlösa blandraser från utlandet är bättre hundar än renrasiga svenska hundar.Sen skriver du att 90% av de renrasiga är sönderavlade,hör du inte själv hur dumt det låter?Visst det finns vissa raser som behöver titta över avelsetiken.men 90%?Ge mig en länk till fakta på det.Det där är ju bara i ditt huvud.Sen säger du att alla omplaceringsorganisationer i Sverige är oseriösa och bara vill tjäna pengar,hur tänkte du där?Men det är ju klart att alla organisationer i så kallade fattiga länders gör det bara på grund av välvilja! Större delen av dessa orginastioner har ju sett att de kan tjäna pengar på dessa hjälplösa djur.Men så länge det finns personer som du kan dom fortsätta göra det.Sen är det ju också som så,att om du tror att alla dessa fina valpar och unghundar är infångade från gatan har du blivit rejält dragen vid näsan.Stordelen av dessa sk hjälporganisationer har ju insett att det är lättare att distrubiera söta valpar och gulliga unghundar.så vad gör dom?Jo dom avlar på de hundar de har tillgängliga för att få fram så många valpar som det bara går.Tänk efter,tänk till och kolla fakta innan du ger dig in i en sånhär diskussion.

Inlägget redigerat då det inte är okej att gå på person. // LinaK

[dynamitella]
5

Den enda anledningen till att dra hem en hund från utlandet sådär är i mitt tycke om man åker ner där och råkar bli kär i den.

Jag har vänner som har fått hundar hemflugna från rumänien och bosnien, och dessa har i 3 av 4 fall varit mycket svåra att ha med att göra. De gick inte att jämföra med våra hushundar, så att säga. De har ju en överlevnadsinstinkt ibland som vi inte är vana vid. Nu senast fick min vän avliva sin vovve från rumänien då han hade okontrollerbar aggression mot andra hundar, revirpissade i hela lägenheten och var ohövlig mot alla.

Jag tycker inte att det är rätt mot hundarna att flyga dem hela vägen hit för att sen avliva dem när de inte passar våra mått :)

Så som sagt. Ska man ta hem en hund sådär så ska man ha träffat den på plats och känna att man inte kan lämna den kvar. Inte skicka efter dem som postorderfruar.

Susanna_w
3

Fast va? Hade det inte varit för alla järnspikars blandraser hade det ju inte knappt varit några hemlösa hundar eller omplaceringar så det är ju blandrasavelns fel. Nej ush jag tycker det är skrämmande hur man kan säga att uppf. inte är schyssta m.m. Köper men en renras vet man oftast vad man får och det resulterar ju i att den kommer troligen INTE hamna på blocket vilket en blandras gör för där vet du inte vad du får. Uppskattningsvis är 85% av alla omplaceringar är ju8 blandraser. Och ska vi ta in hundar från utlandet kommer vi snart att få deras sjukdommar till våran hundar också…

Och jag sitter på en omplacering som är blandras.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Anna-Helga
0

#32 Instämmer i det du skriver.

russin
6

Om folk slutade köpa suspekt uppfödda hundar (blandraser oftast) och enbart vände sig till seriösa uppfödare av rensashundar, så kanske dessa omplaceringar skulle minska…

Nä, jag vil ha en hund med specifika egenskaper och köper då den ras jag vill ha. En hund ska jag förhoppningsvis leva med i många år och då är det bra om vi passar ihop. Med en renrasig hund är det lättare att veta vad man får.

Jag är inte blandrashatare och jag har själv ägt blandraser - men kommer troligtvis aldrig göra det igen.

CelsiusT
5

För det första hjälper det ingen mer än möjligtvis den specifika individen att vi adopterar hundar från andra länder. Dessutom är det ofta som det inte ens hjläper den individen då den kommer från att leva fritt på gatan till att leva i en lägenhet i stan, gå i koppel hela dagarna (kanske inte går att ha lös) förhållandesvis små korta promenader, möta andra hundar på ett onaturligt sätt som den inte är van vid sedan valp (och dessutom går emot allt det den lärt sig sedan valp).

Jag ser mycket stora problem med att ta hit dessa gatuhundar. Det gynnar inte sverige någonstans och tyvärr inte ens alltid individerna som får komma hit. Jag ser så många sådana individer som får det jobbigt när dom kommer hit och för att inte tala om ägare som kämpar på med sina s.k. adopterade hundar. (Varför ska det heta adoptera? Isf så adopterar vi väl alla valpar o hundar vi tar oss an? Blir lite läskigt när dom sätter ett sådant namn på det som får folk att tänka på barn)

Vill man göra något för gatuhundarna i spannien så åk dit och sprid information och kunskap. Vill man göra något för övergivna hundar, ta en omplacering i sverige och se till att stödja seriös avel så det inte blir fler oseriösa försäljningar som slutar i omplacering. Vill man göra något för hundsverige, sin blivande hund och sig själv, köp en valp/vuxen hund av en bra och seriös uppfödare (som inte låter hundarna omplaceras hipp som happ eller låter hunden hamna på ett hundstall utan tar tillbaka hunden om det inte fungerar för köparen).

Att vara djurvän handlar inte om att hjälpa alla individer som har det svårt eller som vi tycker synd om. Att vara djurvän handlar om att göra val som gynnar djuren i längden, och sätta sina egna känslor åt sidan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[hästängeln-love]
2

Vadå djurvän eller inte?! är man inte en djurvän för att man väljer att köpa hund från uppfödare? Alla kan inte skaffa sig hund från hundhem av olika anledningar men det betyder inte att de inte bryr sig i de stackars hemlösa hundarna? Att vara djurvän är inte bara att man måste adoptera hund från hundhem, Många människor vill ju ha hundar med specifika egenskaper. Det finns så oerhört många annonser med hundar som omplaceras och tråkigt nog mest blandraser, det är både valpar och vuxna hundar och så är det ju när folk ser en hundvalp eller vuxen hund på annons för en billig peng och tycker den är söt och impulsköper bara för att de vill ha en hund o att den är billig, men sedan blir det ju så oftast att efter nån månad så är hunden ute igen på annons och det är så oerhört onödigt, nu menar jag inte att alla som skaffar blandras impulsköper för det finns ju seriösa människor också som kanske valt att skaffa blandras istället för renrasig hund.

Nu menar jag inte att hemlösa hundar och blandraser är dåliga på något vis och jag har själv haft blandras hundar tidigare och de är inget fel med dom.

Jag har inte adopterat hemlösa hundar eller så, men sen tycker jag inte det bara är hundar som skulle behöva hem, det finns ju andra djur också. Förra våren så tog jag alla kaniner = 14 st kaniner från en djurgård där det hade levt ett dåligt liv och blivit misskötta och jag tog hand om dom och ordnade så de fick flytta till människor med kaninvana o där kaninerna skulle få leva lyckliga liv i stora burar, nu när jag tittar på bilderna som de nya kaninägarna skickat så blir man alltid lika lycklig när man vet att man gjort något bra och känns så bra i hjärtat när man vet att man räddat djuren ifrån avlidning.

Glad Det är bara mina åsikter och skriver bara vad jag tycker och tänker, så inga dumma kommentarer tack! Glad

Susanna_w
4

Så att om man har en gård med tex får som man behöver hjälp med så ska man skaffa sig en Gatu/omplacerings hund och hoppas på det bästa(?) för det är elakt att skaffa en renrasig hund som faktiskt har den specifika egenskapen att valla? Hur tänkte ni där? Vissa har ju framavlade syften för att hjälpa människan i vardagen. Och hur ska man få fram servicehundar som hjälper handikappade människor? Ska man ta hundarna från gatorna då som har haft det liv dom haft i flera år där det kanske och säkerligen är en uppsjö av raser i individen med alla olika egenskaper? Man kan ju heller aldrig veta säkert en ålder på en gatuhund och sen ska man träna/utbilda den till att bli en bra service hund oavsett hur gammal den är? Knarkhundar? Polishundar? Hur gör man då om man ska ta och använda omplaceringar/gatuhundar? Skulle inte känna mig direkt trygg i det. Ska vi inte ha service hundar då eftersom det måste ju vara djurplågeri? Eller är det okej bara för att man använder dom till ett yrke? Förstår inte riktigt det där. Hur gör man med jakthundar? Ska vi ta en spansk gatuhund med 718 olika raser har levt på gatan sen den kom till världen och släppa den i skogen och hoppas på det bästa?

_

[Zorita]
9

Hm egentligen gillar jag inte den här diskussionen, men eftersom jag ser en del fel i kommentarerna vill jag ändå lägga mig i.

Någon kommentar nämnde att så länge folk adopterar finns det en "avel" eller marknad för omplaceringshundar. Av 100 hundar som omplaceras avlivas 1000. Det finns ingen avel eller marknad för detta. Hundgårdarna är fulla till bristningsgränserna och ändå avlivas hundar, i många fall med smärtsamma metoder.

Sjukdomar osv? Om du tar en omplacering via en seriös organisation kan de inte föra in smittsamma sjukdomar till Sverige. Leishmania som någon nämnde KAN inte smitta vidare i Sverige, och mask osv behandlar en seriös organisation innan hunden kommer till Sverige.

Det var en dokumentär på Kalla Fakta som tog upp att en tant avlade hundar och gjorde pengar på omplaceringar. Att generalisera alla organisationer utomlands pga denna händelse är som att tro att alla uppfödare är oseriösa blandisuppfödare som inte testar sina avelsdjur.

En seriös organisation ska inte omplacera en hund som inte passar för den som tar omplaceringen. Till skillnad från vad många tror är många hundar här nere inte alls fd "gatuhundar", de är fd "hemmahundar" som slängts ut på gatan, ungefär som semesterkatter i Sverige. Dessa kan få ett fint liv i Sverige utan mycket krav på rehabilitering. Att dra alla över en kam är fel.

Precis som du måste göra din research innan du köper en renrasig hund måste du göra den vid omplacering. Man MÅSTE se till att organisationen är seriös och han hjälpa till om saker mot förmodan inte funkar. Man MÅSTE vara säker på att informationen som står om hunden är korrekt.

När man tar en omplaceringshund från utlandet hjälper man på två sätt. Du räddar två hundar, varav en räddas från ett liv på hundgården och den andra från avlivning på ett kommunalt hundhägn när den får din hunds plats. Du stödjer organisationer som jobbar med kastreringskampanjer och med att sprida information till allmänheten.

Ett generationsskifte är på gång tycker jag. Spanska veterinärer är ofta duktiga på att informera om kastrering, de jobbar gärna med hundgårdar osv. Det kommer att bli bättre.

Men när man adopterar en hund gör du inte det för att du ska rädda hela världens hundar. Du gör det för att du har fallit pladask för individen och kan inte tänka dig att ha en annan hund. Precis som när du köper en hund, med andra ord.

Jag tycker renrasaveln behövs, för jag tycker det är vikigt att förbättra raser och avla på friska individer. (Sen håller jag inte med vissa i kommentarerna som skrev att man "vet vad man får" med renrasiga. Med omplaceringshundar vet du precis vilken personlighet hunden har och därmed vet du mer om den än vad du vet om en valp. Men det beror kanske på vad man menar med "vad man får".)

Vad jag skulle vilja är att se blandrasaveln ersättas av omplaceringshundar. Blandrasaveln är i sig oseriös (den diskussionen hör hemma nån annanstans, men jag tycker det), och ersätts den med SERIÖSA organisationer som jobbar för hundens bästa kan man göra mycket.

Jag tycker man är djurvän hursom, och det att jag har två adopterade spanjorer gör inte mig till mer eller mindre djurvän. Däremot tycker jag att stödja seriösa uppfödare ELLER seriösa omplaceringsorganisationer är otroligt viktigt. Att göra vad man kan tex. via köp och spridning av information för att främja de som ser till hundens bästa är ett bra steg på vägen.

LinaK
1

#53 Kan du vara vänlig att inte skriva med fetmarkerad text, det är jobbigt att läsa så långa inlägg när det är fetmarkerat Glad Vill påminna om att vi håller god ton, det är inte okej att diskriminera någon för dennes åsikter. Man måste acceptera att alla har olika åsikter och kunna diskutera på en vettig nivå.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Zorita]
5

#54 Faktiskt är några av de bästa sniffhundarna här i Spanien fd gatuhundar Glad De säger att det är för att de tvingats använda näsan under sin tid på gatan och därför är väldigt duktiga. Även inom servicehundarna finns duktiga omplaceringar.

Men jag håller med, visst måste renrasaveln finnas, så länge den är seriös.

Och givetvis ska man inte "hoppas på det bästa". Precis som vid hundköp måste man veta mycket om hunden innan man tar en omplacering. Seriösa organisationer ska hjälpa till med det.

Susanna_w
1

Några av det bästa kanske men jag är väldigt säker på att renrasiga hundar som inte är "adopterade" gatuhundar gör jobbet bättre. Finns alltid "ingen regel utan andantag"

_

Cissi-93
3

Alla hemlösa katter då? Alla föräldrarlösa barn då? Är folk dåliga människor bara för att de vill skaffa egna barn när det finns tusentals barn som behöver ett hem? Nu kanske det är lite drastiskt att jämföra med människor men ni förstår vad jag menar..

Jag är inte en dålig djurmänniska bara för att jag har köpt mina hundar från uppfödare. Jag älskar djur men det betyder inte att jag har möjlighet att hjälpa alla djur som behöver ett hem. Jag har heller inte råd då det ofta medkommer sjukdomar eller andra besvär som behöver veterinärvård. Jag har heller inte den kunskap som behövs för att kunna hjälpa en hund som antagligen varit med om mycket i dens liv. 

Någon skrev att omplaceringshundar antagligen kommer minska om folk slutar köpa blandrashundar. VARFÖR? Allt ligger ju hos människan! En normal hundägare älskar väl sina hundar OAVSÄTT ras? Jag har en blandras och en renras och jag bryr mig absolut inte mindre om blandrashunden! Jag håller dock med att det skulle minska om vissa uppfödare blev mer seriösa, men man kan vara seriös och föda upp blandrashundar.

[Zorita]
1

#59 För att en seriös uppfödare inte skulle sälja en hund som semesterhund till en familj som bara vill ha en valp och ångrar sig en månad senare, då de släpper ut den vid sidan av gatarn. För att en seriös uppfödare tar tillräckligt betalt för att familjen ska tänka efter innan den köper en hund. För att en seriös uppfödare kontrollerar att familj och hund passar ihop och minskar risken att hunden hamnar på gatan eller omplacering. För att en seriös uppfödare endast avlar på friska individer (många generationer bakåt) och minskar risken för att en hund får plötsliga mentala fel eller sjukdomar som familjen inte kan betala, vilket leder till att de släpper ut hunden vid vägkanten.

Nej jag anser inte att blandrasuppfödning är seriöst, men det är som sagt en helt annan diskussion. Här är det också renrasavel som är oseriös då den utförs i puppymills och hundarna säljs i djuraffärer.

Sen vill jag säga en sak också som jag ibland får känslan av att folk tror när de tänker gatuhundar. Gatuhundar är INTE lyckliga. De är inte fria. Hundar kan inte klara sig utan ägare och ingen gatuhund har ett fullgott liv. Jag ska ta nån bild nån gång och lägga ut. De har ett fruktansvärt liv och vill helst av allt hitta en soffa att sova på.

Dock måste ju organisationen försäkra sig om att hunden klarar av att gå från gata till soffa och att ägaren kan hjälpa den med omställningen!

[hästängeln-love]
0

#56: Ok, ursäkta SkämsSkämsskäms SkämsSkämsSkämsGlad

Seppele
0

#38 Nej tyvärr, alla hundar är kastrerade asap i ett hägn. Du skulle nog behöva läsa på lite. Du måste även se skillnad på ett privat hägn och ett kommunalt. I det kommunala är dem där för att dö och alla har inte veterinär där, det är helt upp till borgmästaren i den staden och om folk kämpat för att göra det möjligt.

#41  Visst du att en hund kostar inget från Rumänien? Flyg/transport och vacc/chip och pass kostar. OM du tar från seriösa organisationer alltså inte Dinas Ark, Hundar utan hem eller övriga svenska organisationer vill säga.
Sen vilka sopor? Har du varit där nere? Du skrämmer mig..

#43 Handlar ju fortfarande inte om hundarna det handlar om oansvariga som inte borde ha någon hund överhuvudtaget! Spelar ingen roll vad för hund, den ska tas hand om på rätt sätt! Kan man inte ta hand om en valp som väntar på döden, kan man förmodligen inte ta en valp från en uppfödare.

#45 Man får precis samma hjälp och vägledning hos en seriös organisation. Ska man ha en vallhund, fine. Men ska du ha en sällskaps hund eller en att tävla lydnad/agillity med så är det DU som ägare som måste forma hunden renrasig eller ej!

#46 Jag får väl gå ut och leta, då jag är väldigt aktiv inom rumänien samt omplacerings världen här i Sverige så kan inte påstå att det finns hemlösa hundar som ränner runt på gatorna nej.
#47 Osaaaa…. 4-sure kommer jag starta en ny tråd vid det tillfället, jag är uppvuxen med golden, schäfer & vitherde hund bland annat och ser faktiskt ingen skillnad överhuvudtaget på deras arbetsförmåga och vilja. Vill jag, så vill dem. Positiv energi :)
Sen då jag faktiskt har fakta på vilka organisationer som faktiskt tjänar pengar och privatpersoner som förmedlar djur så behöver jag inte bevisa för dig någon fakta. Men är du intresserad så kan du skicka ett PM om det känns viktigt för dig, så ska jag se vad jag kan plocka fram :)
#48 Skämtar du eller??????? Jag hoppas din kompis aldrig får ta en hund någonsin och att den organisationen som tog hit den lägger ner.

#52 Det är väl skit bra att hjälpa EN specifik individ, man kan inte hjälpa hela världen? Anledningen för att jag endast är jourhem åt svenska hundar är för att jag känner att jag inte klarar av att få heltid ha en amstaff som är bla den rasen som mest behöver omplaceras. Jag lever inte ett sådant liv så jag har möjlighet att ge den det, därför har jag valt att ADOPTERA min hundar som är mina barn. En hund borde vara lika värd som en i sin familj, annars ska man nog inte ha hund. Det är ingen leksak.

#53 Ser du "?" det var en fråga, inte ett rakt dömande från mig. Ett rakt dömande från mig hade förmodligen blivit en polis sak. Jag är allergisk mot både katter & kaniner. Jag har en katt, men den är den enda jag kan ha också, plus att han är ute katt. Sen kan man inte trycka in alla djur som behöver hjälp, det kostar också. Men när man ändå ska skaffa sig en hund, varför bidra till aveln.. Det är min fundering. Aldrig meningen att man ska ta varenda djur som behöver hjälp, utan om man ändå SKA skaffa så hjälp ett djur som en oansvarig idiot inte kan ta hand om.
Som, varför finns det gatuhundar? Pga oss människor.. Varför finns det omplaceringar? Pga oss människor.. Djuren har ingen synd i detta..

Rent allmänt vill jag ha en Aussie, det är verkligen min dröm hund. Men tyvärr har människorna och mitt medvetande förstört min dröm pga att jag inte väljer en hund som avlats fram när det finns dem som behöver hjälp. Ska jag ha en till hund, då hjälper jag en som behöver mig inget snack om saken. Det handlar INTE om pengar, jag är inte egoistisk bara. Behöver du en vallhund eller en jakthund köp det. Men ska du ha en sällskaps hund, shame on you om du köper en renrasig från en uppfödare. Det finns en hund för ALLA, det gäller bara att man hittar en organisation som är seriösa och ser till att det blir perfect match. Sen kan jag säga att alla hundar är INTE adopterbara, inte en chans. Vissa kommer få leva där nere hela sitt liv, för dom tyr sig inte till människor eller har andra problem. Det vet en seriös organisation. Men för att en hund är lite stirrig och rädd av sig dem första veckorna betyder bara att du som ägare behöver tala om för din hund vad som gäller och ge den självförtroendet den förtjänar, PRECIS som med en valp som inte har sett saker förut.

[dynamitella]
2

#62 Nej, jag skämtar inte. Det är tyvärr inte ovanligt när man tar hem hundar som farit illa och bott ute hela livet. Självklart är dem osäkra och kan ha underliggande problem.

Cissi-93
0

Men vad har det med blandrasuppfödning att göra? Det är väl klart det finns seriösa blandrasuppfödare som ser till att hundarna är friska och att valparna kommer till bra hem? Sen kan jag hålla med om att en stor del av blandrasuppfödningen är oseriös men det betyder inte att det inte finns seriösa uppfödare. Men som du skrev, det är en annan diskussion. :)

Seppele
0

Det handlar ju om ägaren i vilket fall som helst, men vissa hundar borde inte tas hit så är det. Det är upp till organisationerna som man väljer att adoptera ifrån att ha den kunskapen. Vad det än var för "fel" på den hunden så tycker jag inte att man går och avlivar en hund på det viset. Men det är jag..

Kanske hade hon inte gjort hunden rumsren och därför den kissa inne *haha* …

[dynamitella]
1

Jag försvarar henne inte :) Hon är oansvarig och jag litar inte på hennes djurhållning. Hundarna får slåss sinsemellan hemma tills det blöder och morrar om man kommer för nära dem i soffan eller säger nej till något.

MIN hund hade inte fått beté sig så.

Han var rumsren annars, men kissade i ren protest på folk eller på dörrkarmar. Irriterande liten krabat. Men jag gillar inte småhundar öht, så jag är kanske fördomsfull.

Driva
1

#62 man kan inte säga att man kan forma en hund till precis det man vill ha. Speciellt inte en hund som har massa trauman med sig i bagaget.

Känner många som har tagit gatuhundar ifrån olika länder, bland annat rumänien, och majoriteten av de har olika betenden problem. Nu har de flesta hundarna blivit bättre eftersom de har kommit till hem som vet hur man ska handskas med det och jobba med beetendena, men vissa saker kommer aldrig gå att jobba bort.
Men jag vet även de som varit tvugna att ta bort eller omplcadera hunden pga beetenden som de inte klarat av.

Jag skulle inte rekommendera någon som inte har haft hund förut eller är beredd att få en hund med problem att ta en gatuhund ifrån ett annat land.

Dessutom vet jag flera organisationer som har fuskat med veterinärpapper och hunden inte alls har varit full vaccinerad eller karantäniserad, vilket riskerar hundarna i Sverige. Så jag är väldigt skeptisk mot de flesta organisationer, även om det säkert finns enstaka som är bra.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Zorita]
1

#63 Tyvärr finns det ju organisationer och individer som vill rädda hela världen trots att vissa hundar kanske inte går att rädda. Precis som med hundar man köper måste man verkligen göra sin research så det blir rätt Glad

Min hund tex hittades på gatan. Han hade inga men och ställde om sig jättefort till ett liv som "innehund". Man skulle inte ens märkt på honom att han levt på gatan om det inte var för ett galet intresse i soppåsar, pizzakartonger och katter haha. De har nu efter 2 år helt försvunnit för övrigt. Men sen finns det hundar som är väldigt skadade som inte kan omplaceras hursomhelst (och som inte borde omplaceras annat än i specialfall till hundkunniga!)

Dock kan ju det sägas om alla hundar. Är man inte beredd att ta en BC ska man inte kunna köpa en BC, är man inte beredd att ta en fd gatuhund ska man inte kunna göra det. SERIÖSA organisationer ska hjälpa en med att hitta rätt!

[Zorita]
3

Sen kan jag tycka att alla hundar kommer med problem. Alltså, valpar är ju inte helenkla heller. Mina två har varit 100 gånger lättare att vänja vid sitt nya liv än de valpar jag har tagit in (och de var alltså så små att de inte "skadats" av sitt tidigare liv)!

Oavsett vilken hund man skaffar ska man veta att man kan hantera den! Spelar ingen roll var den kommer ifrån!

Sen kan jag tycka att djurvän är man oavsett vart hunden kommer ifrån. Dock är man inte djurvän om man är beredd att döma alla hundar för att de kommer från en viss bakgrund (svensk eller utländsk). Hundarna i sig är det inga fel på. Det är människorna som är ansvariga för att de vet vad de ger sig in på. Ingen skillnad om det är en krävande ras eller omplacering.

Frida B
1

#62 fast man vet aldrig vilka raser man får i  en sk. gatuhund från ex spanien, är man ute efter en sällskapshund och man hittar en hund som ser söt ut vet man aldrig hur mycket den kräver, någon som vill ha en hund till promenad och sällskap kanske får en schäfer/BC blandning. Köper man en renras från uppf. vet man att man kan ge hunden det den behöver

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Seppele
1

#66 - Då tycker jag du ska anmäla det, låter rent utsagt förjävligt.

#67 - Alla hundar är inte "problem" hundar.. Det är min Sascha ett levande bevis på, en helt vanlig fjompig golden som bott i ett hägn ett år bara i Rumänien.

#70 - Köper du en valp har du ingen aning om vad du får, tar en en vuxen däremot så ser jag inget problem. Tog en valp samtidigt som min första hund, ja han var jätte gullig. I dagens läge en hund som inte passar mig, men det är min sambos hund och vi gör det bästa av situationen trots att han kräver en hel del. " Vi fick en amstaff fast vi ville ha en golden " av simpla anledningen att jag var korkad nog och tog en valp. :)

Frida B
1

#71 jo man vet på ett ungefär vad man f¨r. Vill man ha en sällskapshund och man väljer mellan en shi tzu och en schäfer så är det väldigt stor skillnad och man vet vad dom båda kräver. Det vet man aldrig med en gatuhund

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Seppele
0

MEN hans syster är inte lik honom i sättet alls, hon är en trevlig liten knä hund medans han behöver aktivering på alla sätt som heter duga.. Så när man köper en renrasig valp vet man inte heller vilken PERSONLIGHET den får :) Det här handlar om personligheten också inte bara för att det är blandraser.

Frida B
0

#73 ingen personlighet är sig lik, men jag snackar inte om det. Jag pratar om vad hunden BEHÖVER

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Zorita]
2

#74 Bra organisationer har koll på sånt från hundgården. När de bor i kennel ska det finnas folk på plats som gör en utvärdering av hunden. De ska vara duktiga och vana vid att göra sådana utvärderingar. Från deras synpunkt är det jätteviktigt att få beskrivning rätt och sedan föra över det till den som intervjuar omplaceringshemmet, eftersom en organisation vill att alla som adopterar via dem hittar rätt hund.

En organisation som inte gör en sådan utvärdering och inte kontrollerar omplaceringshemmet är oseriös på samma sätt som en uppfödare som inte kontrollerar hemmet till valpen. Du kan visst veta vad hunden behöver i förväg, men precis som vid köp av valp måste du göra dig säker innan val av omplaceringshund.

Frida B
0

#75 men man kan ändå aldrig riktigt veta, med en renras vet man. Eller en blandras där man vet raserna. Jag ser nämligen överallt på sådana organisationer på beskrivningar av hundar som ser ut att vara i till exempel jack russel " denna hund är liten och kräver inte mycket" vilket inte riktigt stämmer

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Driva
0

# Om du läser vad jag skrev så sa jag jag inte att ALLA gathundar är problemhundar. Men risken ar mycket större eftersom de flesta hundar faktiskt har trauman efter att ha levt på gatan, och vissa saker (precis som hos äanniskor) kan ge spår som inte kommer fram förans långt efteråt.

Som jag skrev så har de flesta fd gathundar JAG känner någon typ av betende problem, pga saker som har hänt tidigare i livet. Det är diverse rädslor för olika saker, det är svårigheter för barn, katter, andra hundar osv osv
Risken att få en hund med en beetende störning om man köper av en seriös uppfödare och är valdigt liten, speciellt om man vet vilken ras man köper eftersom man då på förhand oftast vet rasens mentaliet och kan lägga in övningar redan fran början att jobba med det.

Som jag skrev tycker inte jag att alla som vill skaffa hund ska köpa en gatuhund, just för att du vet inte riktigt vad du får.
Visst de beskriver hunden i hägnet, men även om den är på ett satt i hägnet kan det komma fram helt andra beetenden när den ska bo i en helt ny miljö.

[Zorita]
0

#76 Du kan ju aldrig riktigt veta med en renras heller i så fall, eftersom det alltid finns individer som inte stämmer in i beskrivningen. Det är ju något man alltid måste vara beredd på som hundägare.

Om det står så är det kanske inte Jack Russel i eller så är det en lugn hund. Eller så har de beskrivit hunden fel och är i så fall inte så seriösa som man kan önska. Det man kan göra är att ta kontakt med tidigare adoptörer och höra med dem, samt att prata med någon som verkligen känner hunden.

De jag jobbat med har lyckats fånga individerna perfekt och överdriver snarare behovet av aktivering. Det viktigaste för dem bör alltid vara att det ska bli en bra kombination och att ägare ska hitta hundar som är rätt för dem.

Jag har gjort utvärderingar av våra fostervalpar och tycker att just aktivitetsnivå är rätt enkelt att lista ut. Man får titta på hunden som individ, inte på hunden som delar av raser.

Frida B
0

#78 nej men man har ett hum om vad den kräver och hur den kommer vara. Det finns direktiv för en anledning, vilket man inte har med en gatuhund. Som sagt, jämför du shi tzu med schäfer så vet du vilken som kommer kräva mest

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Malva92
1

hallelujah Amen! haha

Seppele
0

#77 - Som jag skrev syskonen var helt olika och BEHÖVDE olika. Got it now? Så deras karaktär/personlighet har gjort att dem behöver så olika. Sen har jag gissat mig till att min hund är någon corgi blandning med liggande öron dock. Få den där soffpotatisen att valla kommer bli flera års utmaning, för ingenting är omöjligt. Så går inte att säga att en jack russel inte är en soff hund. :) Tycker man ska bedöma i slutändan på individ inte ras. Det är som att säga att alla amstaff/pittbull är aggressiva kamphundar. Men dem som kan något om hundar vet ju att det är ägaren det är fel på och inte hunden & att man kan göra vilken hund som helst till kamphund.

Är la inte så j*vla svårt att göra en bedömning på en hund, dem sitter ju oftast där 3mån i samma hägn. Så är man hundkunnig, vilket dem jag känner i Rumänien är så placerar man rätt hund till rätt familj. För att det för BÅDA ska passa.

" Frågan är går BARNEN ihop med hundar, inte om HUNDEN går ihop med barn "Tror inte det finns massa hundar som flyger på barn hej vilt, aaaaahhhhh eat the children ;) löjligt.

Chumagia
4

Wow, det här är ju nästan som att säga att man bör adoptera barn istället för att skaffa egna. Barn på barnhem är ju utsatta de med? Tycker bara att det är ett skumt argument.

[RMSLiners]
1

Jag skulle kunna tänka mig att adoptera MEN då måste det också vara en hund som ligger i samma energinivå som den jag redan har med samma arbetsvilja, ork mm just för att jag sysslar med drag och det kan bli svårt att hitta. Hunden måste också hr liknande kroppsbyggnad, tassar, päls mm.

Skaffar jag en hund som är tvärtemot det riskerar jag att få ett spann som drar ojämnt och orkar olika mycket vilket skulle resultera i att den hunden skulle behöva lastas in och ur släden hela tiden när den inte orkar längre, inte direkt något man vill göra kontinuerligt.

Så mycket enklare att då köra på samma ras men redan har.

Mischa
2

Sorry för att jag går OT, men jag känner att det är en viss myt jag måste ta kål på.

Alla hundar kan inte bli kamphundar, precis som alla andra användningsområden så handlar även detta om mångårigt arbete genom selektiv avel för att få fram hundar som lämpar sig för detta.

Till skillnad mot vad många blint tror på så varken tränas dom för att betee sig på ett specifikt sätt, dom tvingas inte heller, en sådan hund är värdelös…det handlar helt och hållet om avelsarbete.

≧◔◡◔≦

[Zorita]
0

#84 Ja det funkar ju inte alltid. Nästa gång det blir dags för mig att skaffa hund får jag se hur jag gör. Kanske blir det köp från en seriös uppfödare. Man får göra vad som känns bäst och passar en bäst för stunden.

kodex
5

Jag har inte läst i denna tråden mer än det ursprungliga inlägget och tänker inte göra heller. Vet redan att det kommer utvecklas till en het debatt som bara får mig på dåligt humör (t.ex. blandrasägare som kommer påstå att renrasägare tycker blandraser är sämre…och vägra förstå att så inte är fallet).

Detta är ett påstående som jag självklart har tänkt på och är sliten i. Men tycker fortfarande att det jag gör (köper en renrasig hund från seriös uppfödare) inte är fel. Om det vore det så skulle det alltså vara lika fel att skaffa egna barn, tänk på alla barn som växer i barnhem och aldrig riktigt får en egen familj.

Jag skaffar en renrasig för att det är en hobby. Jag kan tävla med henne i SKK ansluten tävlingsgren.(ja, det kan du med en blandras också men du kan inte bli champion t.ex., och nej, det är det minsta som spelar roll men om jag kan få BÅDE en älskvärd kompis som jag kan ta hand om och lägga hela mitt liv på och samtidigt utöva min hobby så väljer jag det, tyvärr).

Seppele
0

#83 - "Logisk" jämförelse, men varför inte göra båda? Sen handlar det inte ens om bara utländska hundar. Har man läst tråden vet man vad det handlar om, HUNDAR I NÖD överlag.

#87 - Om du bara har en hund till en hobby så köp dig en motorcykel, leksak eller vad som helst. Djur känner precis lika mycket som vi, jag skulle ta det som en förolämpning om någon sa att jag var deras hobby ;)

LinaK
6

#88 Nu får du väl ändå läsa om inlägg #87 så ser du precis hur hon menar. Mina hundar är också en hobby, dom hundsporterna jag utövar med dem är en hobby vilket gör hundarna till min hobby OCH kära familjemedlemmar.

LinaK
2

Sen tror jag inte man får fram sitt budskap angående det här med att man väljer renrasvalp framför en utländsk omplacering genom att skriva ett inlägg på ett hundforum där man menar att det är hemskt och att man inte är djurvän för att man gör det valet. Tror inte det är det bästa sättet. Isåfall får ni ju bearbeta SKK då det är dom som står för detta med renrasavel , för så länge uppfödare av hundar finns så kommer folk fortsätta köpa valpar

kodex
4

#88 Läs om det jag skrev här: "om jag kan få BÅDE en älskvärd kompis som jag kan ta hand om och lägga hela mitt liv på och samtidigt utöva min hobby så väljer jag det, tyvärr", tack.

Alltså, bara för att man har en renras behöver det INTE betyda att man älskar sin hund mindre. Jag har svårt att föreställa mig någon som älskar och tar hand om sina hundar så mycket som jag gör och många av de jag känner, som även de har rashundar OCH blandraser. Och jag känner många som har blandraser som inte vet ett dyft om hundar och har köpt sin hund av en otroligt oseriös uppfödare och inte alls älskar sin hund lika mycket som jag.

Med älska menar jag att man verkligen innerligt älskar sin hund och tar hand om den på ett sådant sätt som en hund kräver med motion, aktivering och anpassad omvårdnad och närhet. Och att man inte omplacerar den hipp som happ, utan ger den ett livslångt och tryggt hem.

Driva
2

#82 Jo det är svårt att göra en bedömninga av en hund i ett hägn. För när den sedan kommer till sitt nya hem så är det en HELT annan miljö mot hur den levt innan.

Det finns massa olika typer av människor, katter, djur, bilar, diskmaskin, dammsugare och situationer den inte har träffat på i hägnet och kanske aldrig har träffat på innan överhuvudtaget.

Visst du kan göra en intial bedömning, men du kommer ha svårt att säga hur hunden kommer bete sig i ett nytt hem. Speciellt med hundar som man inte har någon aning om vad de har upplevt eller behövt göra för att överleva.

Tex min mammas hund som är från en omplacerings organisation hund, han är världens lugnaste och finaste och snällaste, men sen visade sig att han reagerade jättehäftigt på paraplyer . Det var ingen som hade sagt, och ingen hade antagligen någon aning om det heller, för ingen vet vad han har upplevt under sitt liv.

Seppele
0

Jag pratar inte ens bara om utländska hundar, som jag nämnt flertal gånger nu. Skit irriterande att behöva upprepa.

Handlar om alla svensk eller ej som är i behov av hem, så vad är anledningen för att inte ta en svensk omplacerings hund?

Sen kan man ordna så hunden är i fosterhem innan om man är tillräckligt engagerad. Många barn familjer gör så.

Kalli
0

#93: Man kanske vill ha en valp av någon särskilt ras till ett speciellt syfte?

Fenix_Chicci
2

Jag skulle ev. kunna tänka mig att skaffa en hund från hundstallet någon gång i framtiden.

Men nu senast vi skaffade en till hund (2008) så blev det inte så. Jag gick och förälskade mig i en liten tjej från en uppfödare så det blev hon.

Det är ju också så att många hundar från tex. hundstallet har farit illa tidigare och man behöver en del kunskap för att hunden ska kunna må bra och fungera i livet. De på hundstallet är ju duktiga och har tränat hunden en bit men man måste fortfarande veta hur man ska fortsätta.

Och detta är vår andra hund och den första hunden som jag uppfostrat i stort sätt själv (den andra hunden var jag bara 4 år när vi skaffade) så ville inte ha en för svår ras.

Vi ville också ha en liten ras, gärna allergivänlig så då blev det denna helt enkelt.

Men tanken om att ta hand om en "andrahands"-hund har slagit mig flera gånger så är helt klart något som kan bli aktuellt i framtiden.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Jamie+Engla
3

Har inte läst allt här men tycker det är så.. Iretterande! Jag och min mamma är uppfödare, har väl meriterade hundar OCH mycket älskade familjehundar! Vi har så mycket mer än bara en hund, det ör vår livsstil! Vi lever för våra hundar! Men, jag lever för uppfödningen och utställningarna också. Engla, vår bästa hund ÄLSKAR att åka på utställnig.. Dagen innan när jag packar ner utskopplet så kryper hon nästan ur skinnet, hon blir så hysteriskt glad! Och nu, när hennes tävlande får vänta för att dottern ska få tävla lite blir hon sååå avis och typ ledsen. Så hon följer med och får träna med mig lite utanför, bara för att få vara. Meningen är inte att jag gör detta bara för att JAG tycker detta är kul! Jag gör det för rasen, hunden OCH mig. Att ställa ut en hund som tycker de e tradigt är svintråkigt även om den är svinsnygg, visar den inte sig kan den inte vinna, men en "sämre" hund kan vinna om den tycker de e kul och har utstrålning. O detta med adoptera från utländer? Vill man skaffa sin första hund så ska det vara en lätt som är valp, så man kan fustra efter sig själv. Inte en hund som är vuxen och omplacerad. Då är det lätt att när hunden gör något den it ska att man inte vet vad man ska göra. Ooo vad händer då? Hunden mår inte bra och familjen mår inte bra.. Köp något man vet att man kan klara, har man då barn eller planer längre fram på så ta en renras som är allergivänlig, då behöver ni inte omplacera pga allergi! Vad är det för mening med blandrasavel? Kan någon förklara det för mig? Vad är den RIKTIGA meningen med de??

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Fenix_Chicci
1

USA är ett land där man har sjukt stora problem med övergivna hundar m.m. Det avlivas massor av hundar varje dag för att ingen vill ha dem och det finns inte plats på shelters. Dessutom är det ofta med mindre angenäma metoder som gasning, ihjälsparkning osv. Samtidigt finns det många oseriösa uppfödare som föder upp på löpande band och bryr sig inte vare sig om hundmamman eller om valparna utan bara om att tjäna pengar. Så vill man adoptera från utlandet så tycker jag att USA är ett land som är aktuelllt.

Läste i en tidning om en husse som förälskat sig i en hund på en utlandsresa och hon fick flytta hem till Sverige. Men hon hade problem med att anpassa sig i Sverige eftersom hon var van vid att slåss för maten, att en främmande hund var en fiende med mera. Hon var en helmysig hund men vissa saker var så djupt inrotade efter livet på gatan.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Driva
8

#93 För att man vill ha en speciell typ av hund. Man vill ha en hund som kommer från en bakgrund med friska föräldrar en och bra mentalitet.
Jag köpte en rashund eftersom jag ville ha en speciell mentalitet eftersom det är en tänkt tävlingshund, jag hittade en ras som stämde in på precis vad jag ville ha. Jag träffade mamma och släktingar och det var underbara hundar och jag sitter nu med verkligen den perfekta hunden, enligt mig.

Jag tycker inte det är en bra anledning att skaffa en omplaceringshund bara för att man ska "rädda" den. Visst det finns supertrevliga omplaceringshundar (har en själv, hon är verkligen en dröm) men det är fortfarande lite att köpa grisen i säcken, om man inte känner hunden eller ägaren sen innan.

Jag vill stödja bra avel med friska och sunda hundar. Annars kan det sluta där tex amstaff är i dag där det inte finns så många uppfödare som är seriösa och som kollar hälsostatus varav många många hundar med resultat lider av HD-problem. och jag vet flera som tagit över omplacering av amstaff och amstaff korsningar som sedan behövt avlivas pga gravt allvarliga höftproblem.

Man kan ju vända på det svart/vita-tänkande att om alla köpte renrasiga hundar hade det inte funnits någon marknad för "jag har avlat på min hund för den är så söt och nu säljer jag de billigt till vem som helst" och sedan blir valpana impulsköp som sedan hamnar på blocket eller hos omplacerings organisationer.

Själv vet jag att vi lever inte i en perfekt värld, det kommer alltid finnas djur och människor som far illa. Självklart ska man göra vad man kan, du hjälper till med rumänska hundar, det är ju jättebra. Jag har varit aktiv i en omplacering förening för råttor, någon annan har gjort något de också.

Alla gör det de kan, och man kan inte rädda alla.

Att säga:

"Övertyga mig VARFÖR jag ska låta en hund dö för att supporta en hunduppfödare."

Är ju ganska befängt. Hunden dör inte för att jag köper en renrasig hund. Hunden dör för att det finns länder med helt kass djursyn och djurskyddslagar och människor som är idioter.
Kasta skulden där den faktiskt ligger och inte på oss som älskar hundar och inget hellre hade velat att alla hundar hade haft en trygg familj att leva med.

Seppele
1

Jag tycker det är allas ansvar att reda upp situationen, man kan inte skylla ifrån sig på andra för att deras djursyn är korrupt.

Ska djuren behöva lida för det? Dem har INGET val, det är vi människor som väljer åt dem. Det är inte deras fel att dem är hemlösa, det är inte deras fel att dem förökar sig eller att dem inte har mat på dagen. Vi människor över hela världen borde ta vårat ansvar. Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon.

Sen är det ingen fel på mentaliteten på någon av hundarna jag adopterat bort, eller träffat från utlandet. Tvärtom, jag undrar varför jag ens la tanken på att köpa en hund från en uppfödare och jag har mina hundar som sällskap men vi tränar även och blir lite tävlingar i sommar. Enda begränsningen är att man inte kan tävla i bruks, sen har blandraser/gatuhundar whatever precis samma potensial om inte bättre då dem är så tacksamma och det kommer så mycket mer med det.

I slutändan beror det på MIG som ägare.. Det är JAG som formar hunden, det är JAG som ser till att den är uppfostrad och lär sig saker och fungerar i samhället och lathet tycker jag inte är en anledning att köpa en renrasig. Sen låter det på många i den här tråden som att om man köper en renrasig så har man garantier, finns inga garantier att hunden kommer komma 1:a på agillity eller uppfylla "dina krav".. Ställ krav först och främst på er själva och inte hunden..

Jag måste verkligen vara professionell som fått en vildhund till en tillgiven och mycket lydig hund… I tråden låter det som att det skulle vara svårt, kan säga att uppfostra en valp är 100ggr svårare och nu utgår jag inte från en, två eller tre hundar utan många många fler..

Susanna_w
2

"Ska djuren behöva lida för det? Dem har INGET val, det är vi människor som väljer åt dem. Det är inte deras fel att dem är hemlösa, det är inte deras fel att dem förökar sig eller att dem inte har mat på dagen. Vi människor över hela världen borde ta vårat ansvar. Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon."

Nej djurens ska inte behöva lida för det, men alla kan/vill inte skaffa en hund med okänd bakgrund av olika anledningar och man är ju inte mindre djurvän för det. Och jag själv sitter med en omplacering som jag har jobbat jävligt hårt med och det har varit 3 års kamp, där jag har slitit som ett djur så jag tar inte parti för renrasiga bara för att jag har en själv för det har jag inte. Och jag tycker att om man kan och har viljan och go i sig så ska man ta en omplacering men det är upp till var och en och jag ser inte att man är mer eller mindre djurvän för det. Man ska ha i åtanke att hunden faktiskt har men efter sitt förra liv och vissa kanske inte har den säkerheten i sig själv att faktiskt jobba med det. vissa hundar kanske inte har men efter sin tid på gatan eller vad den nu har varit och då är ju det jätte bra men man kan inte utgå från det.

"I slutändan beror det på MIG som ägare.. Det är JAG som formar hunden, det är JAG som ser till att den är uppfostrad och lär sig saker och fungerar i samhället"

Tänker du då på att hundar är individer precis som oss? Dom är unika! Nej det är inte alltid det beror på oss, hur vi gör! Det finns ägare som är så duktiga och så engareade men hunden beter sig inte 100% ändå för den är en helt unik indeivid med en egen hjärna. Alla hundar funkar inte hur man än bär sig åt!

"Sen låter det på många i den här tråden som att om man köper en renrasig så har man garantier, finns inga garantier att hunden kommer komma 1:a på agillity eller uppfylla "dina krav".. Ställ krav först och främst på er själva och inte hunden.."

Nej det finns inga garantier men garantin är större med en renrasig med en rasstandard. Och det är inget som säger att om man ställer krav på sig själv och kämpar så betyder inte det att allt kommer gå bra med hunden, fortfarande är hunden en egen individ.

"I tråden låter det som att det skulle vara svårt, kan säga att uppfostra en valp är 100ggr svårare och nu utgår jag inte från en, två eller tre hundar utan många många fler.."

Det beror ju väldigt mycket på. Samma sak där så är hundarna individer, det kan vara väldigt svårt och tidskrävande med en omplacering, alla har ju olika historier! Och ja jag utgår inte heller ifrån en hund utan flera. En valp har inte ens hälften av alla problem och psykiska men som vissa omplaceringar har. Allt är inte svart på vitt och nu menar inte jag att en valp är mycket enklare än en omplaceringar.

_

Driva
7

#99 Själv tycker inte jag att man reder upp situationen med att adoptera hundar. Jag tycker inte det är en lösning, för den enskilda individen JA, för problemet NEJ.

Det löser inga större problem att adoptera enskilda hundar. Om man ska börja "reda upp situationen" får man gå upp på EU nivå och börja arbeta därifrån genom att stifta bättre lagar och börja informera människorana som bor i såna länder att ändra på sin djursyn.

Du verkar inte läsa vad vi andra skriver, för det är ingen som sagt att en omplacering INTE kan vara en underbarhund. Men faktum är att de många dras med rädslor och osäkerhet ifrån att ha levt ett miserabelt liv. Vilket är helt förstårligt men problemen finns fortfarande där.

Det är inte alltis lätt att uppfostra en valp, nej, men då har man ändå kontroll över vilka situtioner man utsätter den för och hur man hanterar de. Chanserna ökar att man får en lugn och frisk hund när man skaffar en hund ifrån stabila och friska föräldrar, det är simpel genetik.

Min ena hund är en omplacering och hon är en underbar hund, verkligen en dröm, men hon var fruktansvärt osäker när hon kom till mig. Hade hon hamnat hos en första gångs hundägare som kanske är osäker på att hantera det så hade hon kunnat bli hur förstörd som helst.
Min valp däremot hade nog utan problem kunnat hamna hos någon som gjorde lite basic misstag utan att bli förstörd, för att hon är stabil i psyket, tillskillnad från min vuxna omplacering som var väldigt nedbruten när hon kom.

Jag tror inte det är någon här som inte säger att omplaceringar/gatuhundar osv inte kan vara underbara hundar. Men de är inte för alla, och man löser inga problem genom att säga att man inte ska köpa en rashund.

Seppele
0

#101 - Jag och många miljoner andra sliter arslet av oss dag in och dag ut för att få EU att vakna. För att kastrera, för att få ett STOPP.

Nu har inte jag läst hela ditt inlägg förutom det första, satte i halsen.

Okunskap åter igen. Köp en ras hund, OM NI VILL. Min fråga var vad som anses vara djurvän. Och jag PERSONLIGEN har rätt att tycka att man inte har rätten att kalla sig djurvän i det fallet. Alla hundar är INTE problem hundar som är från gatan eller omplacering. var kommer hundarna från, från början? UPPFÖDARE.

Inlägget redigerat av Sajtvärd då det inte är okej att bemöta andra medlemmar på det viset.

LillPom
2

Jag tycker du är ganska så otrevlig i ditt tyckande så jag förstår att många inte kan ta din åsikter seriösa eller ditt budskap på ett seriöst sätt…

Så vill du verkligen hjälpa kanske du ska slipa dina sätt att utala dig?!

Jag kan kalla dig ice djurvän isf också? För skulle en renras hund fara illa här i sverige så är de inte samma?? Den kanske tas illa om hand genom inte tillräckligt aktivering så den är extremt stressad och får slag av ägaren för att hunden ska bli tyst? Men att hjälpa en sån hund är inte att vara djurvän? Ge den aktivering och motion så den kan ta de lungt och somna i famnen i soffan?

ALLA HÄR är VI djurvänner tror jag! Men sen gör man de man KAN! Alla har inte möjligheterna och de gör inte DEM mindre djurvänner för det?? Inte enligt mig!

De är bättre att alla gör något än inget alls. Jag som många andra donerar pengar till dessa orginationer som gör de möjligt för dig att adoptera…

Driva
1

#102 På vilket sätt tycker du att det jag skriver är pinsamt och ett skämt?

Du kan inte på allvar tro att man löser ett större problem genom att adoptera hundar från utlandet? 
Som jag skrev så för den enskilda hunden, men problemet med hundar som fortsätter far illa löser man ju inte, då måste man arbeta ifrån roten. Och jag vet att det jobbas med det och att det går långsamt. Men på inget plan så löser man det av att bara adoptera hundar.

Jag tycker absolut inte man kan säga att folk som inte köper gatuhundar inte är djurvänner.

Det finns så många aspekter på att ta in en hund från ett annat land. Vad händer om man tar in en hund som bär på en parasit eller sjukdom som sedan sprider sig och dödar andra hundar? Är man fortfarande en djurvän?
För såna fall finns det flera av (och eftersom du bara verkar läsa svart och vitt, så nej absolut inte alla hundar utomlands som bär på smittor men det finns enstaka fall).

Som du skriver själv så kommer hundar från uppfödare, är det inte bättre då att lära folk att köpa av SERIÖSA hunduppfödare? På det sättet så gynnas både hundarna och köparna.

reverse
3

Är inte många människor som slänger ut en hund de köpt för 10000-20000 på gatan i första taget. En så stor summa pengar funderar de flesta människor både en och två gånger på innan de lägger ut. Olika blandraser, sällan seriöst uppfödda med mål utan för att tiken var söt eller någon ville ha lite snabba pengar, kan däremot fås för så lite som 1000 kronor. I många andra länder går det att skaffa hund för noll och ingenting och många länder har dessutom en mycket unken syn på en hunds värde (som levande varelse). (Let's Adopt Global kan visa en riktigt krass och ocensurerad verklighet på hur illa djur ((inte bara hundar)) behandlas, inget för den kräsmagade, men man kan ju inte anses vara djurvän om man inte läser och tittar på de hemska bilderna över vartenda djurs öde här ¤sarkasm, det sista¤.) Det rätta när man talar om "the big picture" är att jobba hårt på attitydsförändring. Något man försökt göra länge med katter i Sverige till exempel - varje år skaffar många katt på sommaren då de semestrar på landet och sedan lämnar de den helt enkelt kvar där, som resten av möblemanget, en sak som hör landet till. Sveriges katthem är översållade med bortkastade katter och många står på kö - adoptera dem eller så är du ingen djurvän! Right.

Varför skulle jag vilja köpa mig problem? Hundar lever i omkring 15 år, det är lång tid och jag kommer bara "hinna med" ett litet antal hundar i mitt liv innan jag är för gammal. Självklart vill jag ha ut det bästa av de åren. Jag vill påverka min hund ända från start (valp) för bästa möjliga förutsättningar, träffa föräldradjur, syskon mm för att kunna bilda mig en uppfattning om vad jag kanske har att vänta mig etc. Visst finns det gatuhundar och omplaceringar som blir mysiga hundar, men många är redigt förstörda och kräver otroligt mycket jobb för att funka bra i samhället. Jag har generellt inte lust att spendera min tid på att fixa det någon annan förstört och dessutom betala för det. Det kräver dessutom sin hundförare att faktiskt kunna hjälpa en sådan hund. Och man vet ju aldrig riktigt vad det är man får hem med dessa hundar. Det är en väldigt snäv syn på vad "djurvän" är om man inte är det bara för att man inte vill adoptera utländska hundar.

Med allt detta sagt sitter jag trots allt med en valp från Irland just nu, som hade dumpats i en låda intill en väg. Jag är bara jourhem och har honom i väntan på att ett permanent hem dyker upp och jag har inget emot att försöka få denna avstängda valp att bli mer normal igen - tillfälligtvis. Som ett jobb. Jag har en hund köpt från en fantastisk uppfödare och är nöjd med det. Jag är inte mindre "djurvän" för att jag inte vill adoptera alla hundar det är synd om. Det finns fler sätt att hjälpa.

//Lina

mikkan01
2

Har inte läst tidigare inlägg men var inne på fb-sidan du länkade till.
Känner att det var lite hårt med "I hate dog breeders" för det finns ju en hel del bra uppfödare. Såna som vill hundarna väl, att de ska komma framåt i rasen och som individer. Sen finns det ju de som avlar bara för utseendet och skiter fullständigt i hur hundarna mår - det är sjukt!

Jag är en sån som gärna köper en hund från bra linjer, en som mår bra i sig själv och från en uppfödare jag tror på. Jag vill gärna veta vart hunden kommer ifrån. 
Det finns en hel del oseriösa uppfödare hos både renrasiga och blandrashundar, tråkigt nog. Man får vara extra försiktig vart man köper sin hund ifrån, annars kommer hundarna på hundstall bara öka i antal.

Hade kunnat tänka mig själv att adoptera en hund, funderar mycket på det inför framtiden. Det känns så rätt att hjälpa någon som farit illa när jag vet att jag kan ge det en hund behöver.

Tycker att fler borde uppmärksammas och tänka efter väldigt noga innan dom köper en hund, innan de avlar på sina hundar och innan man väljer att adoptera en hund. Ingen hund mår bra av att forslas fram och tillbaka och ingen hund mår bra av att inte få kärlek och omtanke - av oss.

~mikkan

Asuna
3

hmm jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad du vill med den här tråden? hade du tänkt att folk skulle få upp ögonen för gatuhundar? din text är ju väldigt provocerande och till och med jag som sitter här med en hund från ett shelter på Irland blir irriterad..Att skaffa hund är ett stort beslut och alla måste ju kunna ta det beslutet som de känner sig bekväma med utan att inte kallas för djurvänner.

Sen är det ju ett faktum att många hundar som kommer i från utlandet m.m har "bagage" och det kanske inte är så bra som första hund..Min Irländare kom med en del problem det gick fort för mej att träna bort dem men jag är inte alls säker på att det varit lika lätt om han var min första i stället för min femte..

Sen är ju frågan vad man skall ha sin hund till, vilket hund intresse du har vill du ställa ut eller tävla på högre nivåer ja då är det en renrasig som gäller.

LinaK
0

#102 Ber dig tänka på hur du skriver till andra här inne, det är inte okej att gå på någon och kalla dem dumma saker. Håll diskussionen på en bra nivå nu!

Cissi-93
0

Seppel, jag tycker inte att du har rätt att döma oss som köper en valp istället för att adoptera en hund. Du känner inte oss, du vet inte vad vi har för livssituationer och hur stor hundvana vi har. Innan jag skaffade min andra hund så bollade jag lite med tanken om att skaffa en omplacering men valde att köpa en valp istället. Jag hade inte tid med en omplacering och har allergiska familjemedlemmar och det är väldigt svårt att hitta en omplacering av en sådan specifik ras som det jag ville. Dessutom hade det inte varit rättvist mot min andra hund som inte skulle få så mycket tid jag ger henne idag. 

Jag älskar djur och har alltid gjort det. Jag funderar dessutom på att utbilda mig till veterinär. Så när du kallar oss för icke djurvänner så tycker jag att du tänker väldigt konstigt. Bara för att vi inte väljer att rädda en hund så är vi dåliga djurvänner? Det är som att kalla alla människor som inte adopterar hemlösa barn för dåliga människor! Alla kan eller vill inte dedikera hela sina liv åt att hjälpa de som behöver hjälp! Vi väljer själva hur vi lever våra liv och det är inte så enkelt att bara adoptera en hemlös hund. Det är ett väldigt stor beslut som förändrar ens liv. Det måste du väl förstå? Jag har inte tid att att ta hand om en hund som antagligen mår psykiskt dåligt och antagligen behöver mycket vård och det skulle inte vara rättvist av mig att inte kunna ge hunden den tid som den behöver. 

Så försök att sätta dig in andras liv innan du dömer andra. Alla lever inte sina liv som du gör men det gör dem inte till mindre djurvän än dig..

Flaxa
2

Enligt mig är en djurvän en person som visar empati och sympati för djur. Och som inte hycklar med detta (köper dansk eller svensk skinka fast man tycker att det är hemsk djurhållning t.ex). Frågan gällande omplaceringshund/kenneluppfödda hundar tycker jag man är lika djurvän oavsett…så länge man vänder sig till seriösa organisationer/uppfödare samt väljer en ras som kan leva ett fullvärdigt hundliv. Så länge man så gott som möjligt är insatt i konsekvenserna av sina val, och kan känna gott samvete av dem, så kan man kalla sig djurvän enligt mig!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.