Uppfattning av podengo?
Tänkte höra vad ni har för uppfattning av min ras podengo ;) Skriv gärna om du känner någon som har eller om du själv har podengo, eller kanske träffat en :) Podengo Portugues Liso Pequeno
Aldrig träffat och bara sett ett fåtal bilder, så jag har ingen uppfattning alls 
Har heller ingen uppfattning. Om jag sett en ute hade nog min spontanta tanke varit att det var en DP-blandras. Vet ej om jag faktiskt sett en podengo överhuvudtaget.
Jag känner ingen alls tyvärr. Har nog aldrig träffat någon heller vad jag kan komma på. Dina verkar ju onekligen väldigt fina och trevliga :)
Tänker mig att det är små och spralliga hundar, möjligtvis lite egensinniga ibland? (ingen aning får bara för mig att de kanske kan vara det) Skulle vara kul om du ville skriva en artikel om rasen, om du inte redan gjort det? :) Tycker att det är jätteintressant med olika raser och jag har ganska dålig koll på urhundarna faktiskt… Visst är podengon en urhund förresten?
Det var en av de raser jag tittade lite närmare på när jag skulle skaffa hund. Jag har aldrig träffat (d.v.s. hälsat på) någon i verkligheten, bara sett dem ute på promenad enstaka gånger och på utställning. På de beskrivningar jag har läst verkar de vara väldigt trevliga och ha de egenskaper jag vill ha.
Problemet är bara deras jaktintresse. Jag läste om ägare till podengos som inte kunde ha dem lösa för att de stack iväg efter vilt så fort de fick chansen, och det fick mig att välja bort rasen. Jag bor ute på landet och har mest skog, och inga inhägnade rastgårdar i närheten, så en hund av vinthundstyp är svårt att ha (även om det såklart inte är omöjligt). Det är möjligt att jag skaffar mig en podengo senare, om jag flyttar någonstans där det skulle fungera bättre.
Jag har en podengo och roligare och mysigare hund får man leta efter :) Verkligen drömhund på alla vis.
#11 de jag har pratat med har inte några större problem med jakten och kan ha sina hundar lösa utan problem.
Min är inte heller några problem att ha lös, inte värre än min andra hund som är av sällskapsraser, och då kryllar det med harar där vi bor.
Det var faktiskt en av anldeningar TILL att jag skaffade min, just för att trots att det är en jakthund, så går de att ha lösa.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Min podengomix har ingen jakt i sig, ,möjligen småfåglar, däremot har jag även en podenco, och han har betydligt mer jakt i sig.
Har bara sett några på hundutställningar och en hel del mixar nere på ett hundcenter för gatuhundar där jag var volontär för några år sedan.
Vet inte alls hur dom är för jag tycker att de är för små så jag har inte läst något om dom. Rent utseendemässigt så gillar jag dom fläckiga haha heter de änns så? Tycker profilbilden du har är väldigt söt.
Har aldrig träffat någon men är absolut intresseras av rasen! Hade varit jättekul om du kunde skriva en artikel!
#14 vänj dig inte vid min Engla! Det är en superovanlig färg/teckning! De flesta är som #12 Driva och Englas valp Kiara som också finns på bilderna åvan.. SaraC ska skicka över min artikel från vinthundar hit till hundar.. #9 Ja! Det är en urhund, den går i grupp 5 men är även en vinthund ;) Jag bor mitt ute i skogen.. Fullt med vilt runt om och ingen inhägnad tomt + små barn som öppnar dörrar ut och glömmer stänga.. Visst, de sticker men när dem jagat färdigt kommer de tillbaka.. ALLTID! Och ja! Vissa podengo, (främst ledarhunden om man har många hundar) kan vara lite mer bestämmande :) Det är därför man ska ha en fast hand om man ska ha podengo.. På bilden är hon lös mitt i kanin området.. Det är gryyyyyyymt mycket kaniner här ;)
#12 Glömde fråga dig i en annan tråd, var kommer din driva ifrån? Gärna hela namnet ;) Bjuder på mina hundars namn med haha! SE UCH, NO UCH, DK UCH, NORD UCH, KBHV-09, INT UCH Faidros Santa Clara-A-Velha "Engla" SE JV-12 Fashion Star Isn't She Lovely. "Kiara" som då är egenuppfödd efter Engla ;)
har aldrig träffat någon, så har ingen uppfattning men skulle gärna vilja träffa någon :) fattar bara inte skillnaden på podengo och podenco..
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 Podengo och podenco är olika raser. Podencon finns dessutom i två raser, ibicienco och canario.
Den största av de tre podengo storlekarna är lite lik utseende mässigt, men som sagt det är helt olika raser, bara att de råkar heta olika.
#19 … fast det stämmer nog inte helt. Podengo är den portugisiska varianten, och Podenco den Spanska. Podenco finns i fler varianter, tex Andaluz och Campanero, förutom Ibicieno och Canario.
#20 fast det är fortfarande olika raser, de kommer från samma ursprung, ja men har utvecklats olika. På http://www.podenco.se kan man läsa om skillnaderna.
Har ingen uppfattning av dem eftersom jag aldrig träffat/sett en sådan vad jag vet i alla fall.
Skulle jag se en skulle jag nog tro att det var en blandis, haha! Tycker dem ser ut som det 
Driva: Läs #17 tack!