Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2880 ggr
[Murvel]
0

Skogsagility valp/unghund - ok?

Tjena!

Eftersom många avråder från att man ska träna valpar/unga hundar i agility med hinder och slalom, så undrar jag vad som gäller för "skogsagility"? Bör valpen inte hoppa över stockar och stenar? Eller är det ok så länge det inte blir repetativt?

Frågan är även applicerbar på "streetagility" som att hoppa upp på/över bänkar, gå i trappor, slaloma förbi vägskyltar med mera.

Vad säger ni? Blir det för mycket? Eller är det bara bra?

joheck
0

Det är ju inte agility hindrena i sig som är skadliga för valpen, så samma regler gäller ju oavsett vart du ärTungan ute.  Det beror också på vad för ras det är på hunden, stora tunga raser löper större risk att skada sig i ung ålder pga fysisk överaktivering bla.

[Murvel]
0

#1. Så man ska i princip inte låta hunden hoppa över någonting innan den är ett år gammal? Hopp upp i sängen? Upp i bilen? Nu tänker jag ras modell mindre, typ sheltie, som inte bara kan "kliva upp".

Skillnaden, som jag ser det, mellan att träna agility aktivt på en plan och att hoppa över någon stock i en skog, är att det ena innebär repetition och därmed upprepad belastning och det andra innebär enstaka belastningar.

Hmm. Om vi struntar i skogexemplet och i stället bara tänker agilitybanan. Är det skadligt för en hund som är under ett år gammal att hoppa över ett eller två mindre hinder under en träning? Eller är det bara skadligt om man gör en massa hopp och slalomövningar hela tiden?

För det känns som en så naturlig grej att en hund ska kunna hoppa då och då.. Även om den är inte fullvuxen. Så länge den är uppvärmd och inte gör det hela tiden. Men jag kanske tänker fel där. Vill bara lära mig :)

joheck
2

#2 Jag personligen tycker inte att det är några problem att låta en valp yngre än 1 år hoppa över låga hinder. Vissa verkar väldigt strikta med att dom inte ska de, utan att dom endast ska kliva över pinnen när den ligger på marken. Slalom vet jag inte hur de sliter på kroppen. Tunneln är ju annars ett hinder man kan börja tidigt med då det inte sliter på kroppen.

Jag va inte speciellt försiktig när min hund va valp kan jag ju säga och han lider inte av det nu snart 2 år gammal.

Att låta valpen hoppa över nångång ibland eller på eget initiativ tror jag inte spelar någon roll. Men som sagt, vissa raser är väldigt skadebenägna vid låg ålder.

[Murvel]
0

#3. Vilka raser är väldigt skadebenägna vid ung ålder?

Sheltien har ju tex problem med "slipped tendon", kanske att man bör vara extra försiktig då. Vet inte riktigt om det är genetiskt eller miljöbundet - någon som vet?

I och med att jag aldrig har haft valp så vet jag inte heller vad som är normal aktivering och hur mycket de själva hoppar över objekt eller inte. Har inte bevakat vargungar heller. Då är det svårt att uppskatta vad som är en naturlig belastning för valpen och vad som inte är det. :P

Så jag tar till mig av alla åsikter :D

joheck
0

#4 Tänker mest på de tunga raserna samt de raser som har lång rygg, tex Tax. Vet inget om slipped tendon.

När jag gick valpkurs med min pojke och dom hade ett väldigt lågt hinder så sa dom att vi skulle låta valparna hoppa över det bara ett par gånger, taxen fick inte hoppa alls.

[Murvel]
1

#5. Det är kanske de magiska orden: "ett par gånger". Man bör inte upprepa felbelastning och krävande övningar, men att låta hunden hoppa över ett nedfallet litet träd, hoppa upp i sängen eller över ett hinder på gatan är ingen fara i sig. 

Min egen tanke är att det blivit en hets mot att låta valpar utföra helt naturliga rörelser - av en felriktad rädsla mot de som på riktigt överbelastar hundarna. Det borde vara en helt annan sak att låta valpen testhoppa över ett lågt agilityhinder några enstaka gånger, än att tre gånger i veckan köra ett agilitypass med sin valp. Klart som *** att det sistnämnda kan vara skadligt. Men att det förstnämnda skulle vara det har jag mycket svårt att tro. Finns ju delade meningar där dock, som du sa.

joheck
0

#6 Jo det tror jag är den bästa planen. Dom måste ju få chansen att upptäcka världen också ^^

Hiro
0

Jag tycker att valpen skall hoppa och ha sig som den vill (altså på saker som är OK) tex upp på lägre saker eller övre lägre saker. Dock ej över/upp på högre saker…

russin
2

Min 1-åring har fått härja som hon vill, men då är hon en mindre hund (heeler på 7,5 kg). Denna hund är helt galen - hon har från liten fnuttvalp älskat att hoppa och klättra och jag har inte hindrat henne om det inte varit rent farligt.

Alla stenar, nerfallna träd, stockar har hon hoppat upp på och gör så fortfarande. Hon är som en geckoödla och klättrar uppför nästan lodräta bergsväggar - tror hon har sugploppar på tassarnaTungan ute Hon har ett balanssinne som är enormt.

Jag tror på att låta valpar få prova det dom själva vill i skog och mark, så länge det inte är risk för att ramla ner och mosa sig. Jag skulle dock inte be en valp hoppa upp på mer än mindre stenar och stockar. Större och högre saker som kräver mer, tycker jag valpen själv ska få komma på att den kan och inte ha för bråttom.

Ut i skogen och gå inte bara på stigar, utan ge er ut i snår och ris. Det är även lite så att ju merbalansövningar en yngre valp få göra, desto bättre balans har den som vuxen - men allt ska ändå ske i valpens takt.

[cindrus_89]
0

Man kan ju träna andra saker på agilityplanen. Att hunden ska spring ut ifrån en. Kontaktövningar och något lågt litet hinder e väl inga problem. Kontaktfält kan man träna. Inte att hunden ska ta å springa över hindret men bara öva vid kontaktfältet. Sen öva bankalek på gungbrädan. Vänja hunden vid det smällande ljudet.

[Murvel]
1

#9. Låter mycket vettigt tycker jag. Du råkar inte ha någon bild när din hund klättrar "nästan lodrätt"? ;P

russin
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 - har tyvärr ingen bergsklättringsbild. Jag hinner inte med då hon är snabb som tusanFörvånad

Här en bild när hon var ungefär halvårsvalp och hade egen balansövning på en gren och sitter som en papegoja och gungar. Det syns inte, men grenen är 1,5 meter upp i luften och inte bredare än mellan 1-1,5 dm

russin
4

Alla stockar ska hon ta sig upp på - oavsett snö eller inte ivägenGlad

Bilden tagen nu i vinter.

russin
4

Även här var hon valp och hittade ett nerfallet träd som sträckte sig långt och gick från marken till ca 1,5 meter upp - jättekul att knata längs med och även ta sig över diverse grenar som är ivägen.

joheck
0

En riktig liten klätterapa alltså! Tungan ute

russin
3

#15 japp. Det enda "problemet" är att hon kör grindslanten av det = tycker hon ska få belöning för varje sten, stubbe, osv hon hoppar upp på så hon letar efter allting. Hon såg som liten fnuttevalp en gång när min äldre hund fick belöning för ett hopp upp på en sten och efter det började hon själv. Den vanliga skogsrundan vi går nästan varje dag (typ 3,5 kilometer)  brukar det bli 20-25 belöningsställen på hahaha Tungan ute Hon verkligen letar efter alla saker hon kan ta sig upp på, men hon är så jäkla söt så det går inte motstå då hon tycker det är så roligt Glad

joheck
0

#16 Haha en väldigt smart liten dam^^

[Forest]
0

Jag tillhör den som altlid vart ute i skog o mark även med valpar/unghundar. Att ta sig över sten eller nerfallet träd kunde ibland vara spännande o visst såg man att valpen/unghunden ansåg sig otroligt duktig när hindret var avklarat. Men ja har inte manat på att hoppa. Liksa så inne så har alltid de hoppat upp om de tror sig klara av det själva, annars har vi lyft upp dom. Här är det två mindre hundar 28cm-31cm.

russin
0

en kortfilm från dagen lilla trädklättring. Han dock inte med att filma bergsklättringen (var även för mörkt där och jag hade bara Iphonen med mig).

Detta är Pollys ena favoritträd och ibland kutar hon längre upp än där hon stannar nu - men måste snart kolla trädets skick så hon inte dråsar nerSkrikandes

Detta träd är inte så smalt och är lätt att kuta uppför, men Polly har ett enormt balanssinne och kan vända på 3-4 cm grenar/brädplank utan problemGlad Min lilla galenhund.

http://www.flickr.com/photos/62980984@N07/8433793900/