Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1326 ggr
semenius95
0

Lös i magen..

Hej !

Jag har en nio veckors valp som jag haft sen i lördes.. Hon har ätit doggy junior innan och igår bestämde jag och min mamma oss att byta foder, då vi tycker de är lite lite kött i doggi.. Just nu kommer jag inte ihåg va de nya fodret heter men de har 60 % kyckling.. (junior) då..

Hon får 0,50 dl doggi, och 0,25 dl de nya, så jag blandar i så till slut ska hon äta de.. OM de nu funkar vill säga.. Hon åt i morse runt 8, och innan de bajsa hon 2 ggr stora högar (än den jag sett innan från henne) Hon är mer intresserad av maten nu än innan. Sen runt 14 bajsa hon då ljusljusbrunt lite löst, och sen kom de någon vätska och nu nyss för 5 minuter sen bajsa hon en pytte liten tolle och sen kom de vätska, såg ut som vatten…

Nu undrar jag, va ska/kan jag göra ? Ska jag ge henne kokt ris, A-fil?

Eller ska jag gå tillbaka till doggi och prova om någon dag igen fast lite mer doggi än nu och lite mindre av de andra ?

Tacksam för svar :)

Fridaaaa
0

Jag hade inte bytt foder så tätt inpå inflyttning, att flytta från mamma och ev syskon kan vara stressigt och lite jobbigt för en valp.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

semenius95
0

Förövrigt är hon pigg :)

semenius95
0

# Hon är inte stressad utan avslappnad, och hon har inte gett tecken på att sakna dom, för hon va själv i 1 vecka utan sina syskon (dom flytta tidigare än henne) Hon pipper inte eller ger ljud ifrån sig, (gnällljud)

Fridaaaa
0

#3 Men om hon är 9 veckor nu, och ni haft henne i 1 vecka och om syskonen flyttade tidigare än henne, måste uppfödaren sålt dem tidigare än vad lagen säger :/

Michaela-N
0

#4 De andra valparna kan ha åkt på 8-veckors-dagen, och TS valp blev hämtad vid 9 veckor prick.

semenius95
0

#4 #5 Hennes syskon hämtades på 8 veckors dagen och jag hämtade henne 2 dagar innan hon var 9 veckor.. Så 5 dagar menar jaöpg102 då..

Fridaaaa
0

#5 Missuppfattade texten i så fall…

mollymay
1

Min 10-veckors valp blev jättelös i magen för ett par dagar sedan, bajsade i princip vatten. Jag fastade honom i 12 timmar (han hade själv ingen aptit) men såg hela tiden till att han drack mycket vatten som jag hade kokat med salt och lite honung i.
Det är lätt att valpar blir uttorkade så om hon inte vill dricka på egen hand måste du se till att hon får i sig det med en sån där matspruta man kan köpa på apoteket.

Sen gav jag honom kokt vit fisk och ris i små portioner när han ville äta igen… Därefter får man långsamt gå över till det vanliga fodret om magen stabiliseras som den ska.

Som sagt - viktigt med mycket vätska när de är dåliga i magen!

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus