Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4107 ggr
evelina1991
0

När är löpet över?

Så som rubriken lyser, när är löpet egentligen över?!

Finns de några saker man kan "se/märka" när hunden slutat löpa?!

Detta är 3dje vecka vår tjej löper o de e första löpet oxå kan jag tillägga o börja tycka de e sjuuukt drygt o inte kunna va ute i hundparken med henne! Alla hennes kompisar längtar ju :O

mikkan01
0

Väldigt olika från hund till hund =)
Blöder hon fortfarande?

Om hon slutat blöda så är hon i höglöpet eller så är löpet över helt och hållet (hon kanske har varit i höglöpet ett tag).
Lätt sätt att kolla om hon är i höglöp är att stryka henne över baken, vid svansroten lite. Flyttar hon svansen åt sidan så är hon definitivt i höglöp och ska inte ut bland andra hundar.
Det kan hålla i sig i flera veckor om det vill sig. Vanligast är väl 1 vecka tror jag.

Vår schäfer höglöper i ca 4 dagar. Skrattande

~mikkan

evelina1991
0

Provade o stryka henne över baken o hon höll svansen rätt ner så ingenting där :) Ja våran tjej är blaning med schäfer o hennes svullnad på vulvan ha minskat extremt men fortfanade stor jämfört med hur den va innan allt, vet inte om den "växer till sig" eller om den bli som innan igen? :P Jag ha inte sett att hon blöder, hon är väldigt duktig att städa efter sig så lite svårt o se för det oxå :P

mikkan01
0

Ta lite toapapper och tryck upp mot vulvan och se om hon blöder =) Är det ens lite rosa på pappret så blöder hon fortfarande.

~mikkan

[cindrus_89]
0

det är så individuellt hur deras löp ser ut. Min tjej har löpt två gånger å jag ahar aldrig märkt att hon kommer i höglöp för hon ahr alsdrig flyttat någon svans eller vänt upp sig mot en annan hund.
Så hon blöder i ca 2 veckor å se brukar jag räkna emd en vecka höglöp. men de e så svårt för alla är ju olika.

Har en vän vars hund inte blöder nästan någonting bara någon droppe så svårt å ens se om hon löper=P

evelina1991
0

Jaa de e ju super svårt! Tog lite papper på vulvan som de heter så fint xd men de kom ingenting så hoppas innerligt att de e borta nu då!! :D Trött på att sitta hemma o inte kan va iväg o leka med andra hundar men snart är de dags igen :D:D Vi som längtat så :D haha

[Forest]
0

5 Passa dig lite med leka med hanar ett tag till,hon lär lukta gott o får då efterhängsen kompis är inte alltid det roligaste ;)

mikkan01
0

Duscha av henne rätt noga så att hon inte luktar gott för andra hundar Flört sen är det bara att hålla lite extra koll ifall någon skulle vara jätteintresserad av henne så är hon fortf i löp.

~mikkan

[Doglovers]
1

Man brukar räkna på 21 dygn, alltså tre veckor. Men inget att lite på. Det är väligt olika från individ till individ. Jag har haft tikar som löpt över och det har varit lugnt. Sen har dom lekt med en hane och efter en stund har det blivit tvärnit i leken och dom ställt upp sej. Så ha koll över din tik. Skriv upp varje löp, så kommer du ihåg från gång till gång.

Jag har under åren lärt mej, så jag ligger lågt med hanhundsträffarnaSkrattande

Driva
0

Jag kan säga att på min hund funkar inte de där med att stryka över rumpan. när hon inte är i löp tar hon det som en lekinvit och vänder upp rumpan då med….

Man märker ganska tydligt när hon väl löper och från det att jag märker på henne att hon definivt löper så låter jag det gå tre veckor innan hon får träffa andra hanhundar. Jag gissar att jag brukar märka att hon löper definitvt när hon är ca 1 vecka in i löpet, så då har jag marginal.

Besök min blogg: http://bumpi.se