Bäddar och är rastlös
Hej!
Min tik är skendräktig, men dem ända tecken hon har visat är att hon har mjölk i tuttarna och att hon gömmer mat och godis och bäddar innan hon lägger sig.
Men nu så har hon lagt sig under min säng, vilket hon annars aldrig gör. Hon har krypit längst in och dragit in en av mina filtar och nu ligger hon och bäddar och gnäller, precis som att hon ska föda..
Kan det bero på hennes skendräktighet och att hon tror att hon ska föda? Eller kan det bero på något helt annat?
Det är skendräktigheten, om hon hade vart med valpar skulle hon ha fött dem nu, men nu "låtsas" hon. Se brukar våra hundar också göra. Man får vara extra försiktig då att man inte var hundarna lösa. För de kan gömma sig för hitta ett ställe att föda på, som din hund för nu. :)
Minska på maten o öka motionen under några dagar så går de fortare över.
#1 Okej, det väl det jag trodde
Nej jag har henne inte lös nu för hon har tendens att rymma då och hon blir också lättare irriterad på andra hundar..
#2 Det har jag gjort, fast hon vill inte vara ute nu när det är så kallt ute men jag gör det bästa jag kan för att motionera henne.
En till fråga: Jag hade lagt en ficklampa på golvet framför henne för att kunna se vad hon gjorde och då försökte hon gräva över den med filten. Någon som vet varför?
Jag tror hon gjorde så för att hon blev som "avslöja", hon vill ha det lugnt och mörkt. Så därför gjorde hon så tror jag. :) Det bästa är nog att bara låta henne vara och kolla till henne ibland.
På med varma skor o kläder både på dig och hunden o ge er ut i skogen och lek rövare :P Cykla eller åk skidor efter henne finns mycket kul att göra även på vintern i kalla väder.
#4 Jo det var säkert därför.
Hon såg påkommen ut och tittade på mig med stora ögon som att hon trodde att jag skulle krypa in och förstöra något.. Men hon kröp ut efter ett tag och nu är hon ute på promenad med min bror.
#5 Men problemet är att hon är så pass låg så att det kommer in snö innanför hennes kläder så hon blir helt plaskblöt och iskall. Hon har inga skor ännu men nästa vinter ska jag skaffa riktigt bra skor och varmare kläder med längre ben. Jag själv har inga problem med att vara ute nu på vintern, men Mixa vill bara gå högst 20 minuter och sen vill hon hem igen, även med torra kläder på..
Men jag har börjat leka med henne (springa runt, brottas, ha dragkamp osv.) inne minst 20 min om dagen eller tills hon blir trött.

För att få bort en skendräktighet ska du minska maten och öka motionen så att kroppen går in i svält, och hormonderna säger åt henne att stänga av, att rädda sig själv istället för valparna.
Så länge hon inte får mjölkstockning lider inte hon av det, lider ni av det?
Låt henne hållas annars tycker jag-. Det är en fullkomligt naturlig biologisk sak för en tik. Hon övar på att ha valpar, ifall hon ska ha riktiga sen. Det pågår sällan mer än en vecka. Lägg en hand på magen, styk över denm så att du känner om det blir varmt och svillet från ett juver. ÄÖr det så, är det mjölkstockning, då du bör konatakta veterinär.
Låt henne annars ha sin lya och låtsasvalpar, så mår hon bra av det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Får man fråga en sak ang skendräktighet. Donna här kan jag tänka mig är lite på G att bli skendräcktig dessa tecken är det som säger men det kan vara det piper lite, tar gärna en boll o går o piper som den (liten boll med pip) Så jag har tagit bort den ökat mortionen minskat ner maten lite. Men en sak jag undrar över kan dessa skendräcktiga hundar blir mer "skälliga" hon verka blivit harigare allså skäller på lite allt möjligt o det har hon inte gjort innan. Jag har även ökat idag med sysselsätta så ger henne lite mer o göra, idag var det spårning som avslut av promenaden. Hon är pigg glad busig o normal annars :) Låna tråden lite för slippa skapa ny tråd 
#7 Nej jag lider väl inte så värst mycket av det. Fast Mixa är skendräktig i flera veckor..
Hon har faktiskt inga låtsasvalpar och det är synd tycker jag för det hade varit kul att se hur hon skulle vara som mamma, eftersom jag inte ska para henne.
Men men.. Jag får fortsätta som vanligt och sen ska hon troligtvis kastreras när skendräktigheten går över. 
#8 Mixa är mer skällig när hon är skendräktig. Hon blir lättirriterad också, hon skällde för första gången mot en hund förra gången hon var skendräktig och hon är lite skälligare och argare överlag.
9 tack då är mer aktervering som kommer göras, får se om man kan trötta ut tösen på så vis. Har vart så skönt att inte ha små skälliga pudlar så detta vill jag verkligen inte att hon får försig att forsätta med :)
Ha koll så tiken inte får mjölkstockning om hon har mycket mjölk - det är oerhört smärtsamt.
Har hon mycket mjölk skulle jag höra efter med veterinär om att få Galastop utskrivet - det tar bort både mjölkproduktionen och dämpar beteendet.
Det är viktigt att hålla koll på om det är mjölk, eftersom någon som har mjölk men inte blir diad kan lätt få juverinflammation!
Besök min blogg: http://bumpi.se
Tack för svaren 
Jag håller koll på henne hela tiden. Vi sover ju tillsammans och jag spenderar all vaken tid med henne (förutom när jag är i skolan). Jag brukar alltid värma händerna på hennes mage och jag skulle märka om det var svullet, rött eller om hon hade ont.
Om det inte går över snart så får vi lov att åka till vetten och köpa Galastop. Men än så länge så mår hon prima! 
Visstja: Har hört att hon stimulerar mjölkkörtlarna så att hon får mer mjölk om hon slickar på magen, är det sant?
För jag säger åt henne varje gång hon slickar på magen men det är ju lite dumt att göra det om det inte behövs..
Japp, det stämmer. Låt henne inte slicka på magen, då får hon mer mjölk.
Okej tack då vet jag det