Exspot.... (fästingmedel)
Insändare i Aftonbladet idag som jag tycker är läsvärd
"_Vi köpte för första gången fästingmedel åt våra hundar o katter i år. Exspot åt hundarna och Frontline åt katterna.
När vi efter 4 v skulle fylla på sker ett misstag: en av katterna fick en halv pipett , dvs en droppe Exspot på sig.
Resultatet av detta: efter ca 2 timmar tar han snedsteg, därefter drabbas han av väldiga skakningar och kramper.
Vi kollar förpackningen där det står endast:Ska ej ges åt katter.
Vi kollar då biverkningar för hund: skakningar, darrningar kan uppstå, schamponera då hunden, vilket vi gjorde med katten samtidigt som vi försökte komma i kontakt med vet. per telefon.
Djursjukhuset nästa!
Efter ca 12 timmar där avled han.
Medlet hade gått på centrala nervsystemet i hjärnan och andningsorganen slutade fungera"
_

Nej men fy så hemskt
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Känner med er verkligen
,tyvärr har även det medlet orsakat samma sak på hundar….
men gud, vad hemskt!!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Men gud vad tragiskt. Det måste ju verkligen vara giftigt.
Ja, jag hade ju köpt detta halsbandet som är mot fästingar till hundarna. När jag läste vad ni skrev så har jag inte vågat sätta på det ens. Inte det till katterna heller. 

Jag kör med örthalsband, beaphars, och det funkar här i Gävletrakten. Bor man så att dessa snälla preparat inte hjälper får man välja mellan pest eller kolera. Riskera fästingburna sjukdomar eller ge hunden gift…
Har man småbarn ska man inte låta dem komma i kontakt med hunden första timmarna eller dygnet (minns inte) som spot-on preparaten är på. Halsbanden, typ scalibor, samma sak, fast där ska man tydligen inte klappa hunden nära halsbandet och sedan stoppa handen i munnen. Hundar med scalibor ska helst inte bada i insjöar heller, då fisken tar skada av det. Fast enligt tillverkarna måste ca 100 hundar tappa halsband i en sjö inann det har effekt…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
men vad tusan ska man ha till hunden då!!.. jag har inte vågat köpa nått alls nu ju.. och ecko är visst en fästingmagnet:(

ska tydligen finnas halsband/medel som är ogiftiga vet inte vilka men nån annan här kanske vet eller dom i djuraffären
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
näää så hemskt… vi använder frontline till våra katter för här bokstavligen kryllar det av fästingar!!! Både jag och dottern har redan haft varsin fästing!!:O(

Vi hade örthalsbandet förra året men tyckte inte att det var så bra.
Men vi hittar ju fästingar på oss också stup i kvarten.
Jag har haft örthalsbandet på Skorpan bra länge nu och hon har inte haft en enda fästing, därimot när jag badade henne med det första så fick hon en massa tills jag köpte ett nytt :/
tog bort en fästing på ecko igår.. de är svullet och rött.. och huvudet är kvar?
Skönt att man slipper fästingar! Usch o blä!
Men vad tragiskt med katten =/
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
peppar peppar så har inte Lusse haft mer en 2 st fästingar hittils..
Lisette det kommer att torka och komma ut själv…men håll koll på rodnaden runt om. Dom kan faktiskt bli rejält svällda när man tagit bort äckeldjuren…stackars Eckogubben =) Ge honom en tröstkram från mig och Skorpan ;)
Själv använder jag hopp off, det får han direkt i maten, nyttigt och helt pfarligt, men dyrt
Axl får Frontline, droppar i nacken.
Lotta, Nu hade han bitit sönder de medans jag sov.. så de hade blödit endel.. så inte bättre ut precis, men han fick nog bort huvudet nu iaf.
Det kan vara lite svullet nån dag…men det är ingen fara. Jag har märkt på Skorpan när hon haft, hon kliar sig mycket där den sitter…så dom kanske känner ett visst obehag av dom *brrr*
nu har de gått ett tag och de är svullet fortfarande. och en jätte sårskorpa. Men får väl se när sårskorpan faller dän, om de är fint under..
Har du kollar runt om så det inte har blivit nån inflammation? Det har aldrig blivit en jättesårskorpa på Skorpan…haha det där lät ju det också
han har ju kliat upp de så de blivit en sårskorpa på såklart. Och såret är väl lika stort som en full fästing:P förut satt huvudet kvar från fästingen också, men de syns ju inte nu för sårskorpan
Stackars liten, förmodligen har han fått loss den om han har kliat på det =) Trösta honom från mig ;)
Ta jodopax och lägg på, utifall det skulle vara en inflammation, och håll ett öga på det slickar han så får du säga åt honom att låta bli ;-).

Det finns en artikel i Aftonbladet om Exspot och dess fara för katter.
Jag har scalibor på Hades. Fungerar bra på honom.

Usch vad hemskt :/
Åhh vad söt dom är tillsammans Tina =)