Hundar iFokus

Hundar

Etikettefterlysningar
Läst 546 ggr
_Ty_
0

Vad är min rätt???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 2,5 år sen försvann min hund Ayla spårlöst i skogen. Vi hade bott på nya stället i knappt någon vecka. Vi gick till samma skog varjedag i stort sätt och en dag bara hon stack.

Jag har inte hört eller sett något p LÄNGE nu.!

Jag kan inte släppa henne. Jag kan inte. de går inte en dag utan att jag tänker på henne.

Nu fick jag höra att de bor en familj i hålan vi bodde i som har en IDENTISK hund som Ayla. Bara att jag inte sett henne. Hon tänkte inte då på att fråga vart hon köpt hunden osv. (min kompis alltså såg henne i veckan)

Jag menar hon försvann för mig dec 04.
OM de nu är MIN Ayla vad har jag då för rättigheter?

Om jag misstänker att de är hon och jag har alla papper på plats kan jag då tvinga med dom till polisen och scanna hennes chip och är de min så får jag henne åter?
Eller alla skepp är brännda?
Dom kanske hittade henne och sket i att gå till polisen och sket i alla lappar som satt upp mm. Dom kanske köpt henne i god tro av någon som hittat henne?

Och hennes chip kan väll ingen plocka ur? e de väl på plats så sitter de eller? Vad tror ni?

Jag blir galen av att inte veta vart min hund finns. om hon lever eller är död. Ska jag sätta upp nya lappar och skriva att jag gör ett nytt försök att efterlysa henne och ber alla som har nfo att höra av sig till mig. ?

Någon som vet?

Malin-A
0

om du tror att det finns chans att det är din hund så kan du ringa polisen så tror jag att dom ordnar så att hunden blir scannad. och dom som nu har hunden har nog ingen rätt att neka d.. jag tror inte att dina skepp är brända.. jag hoppas verkligen att det är din hund dom har, så att du äntligen får veta vad som hänt… ush måste vart hemska år sen hon försvann.. kram till dig…

Malin-A
0

o ang. chippet så tror jag inte d går o plocka ut?!

Lotta
0

Jag tror inte heller dom klarar av att ta ut det själv…ring polisen och tala om att du tror att det är din hund, och att dom får kolla upp det. Hoppas verkligen att du får tillbaka din hund så det blir ett lyckligt slut. Många lyckosparkar från mig ;)

JimJ
0

Det går att ta ut chip. Det gör sådana där personer som lever på att sno valpar och sälja vidare. Det är därför som stämpel är mycket bättre. :-)

Men om hunden försvann i trakterna som den misstänkta hunden bor på nu, tror jag inte han/hon har blivit offer för någon chip-utdragning. :-)

Vi blev tvingade (av grannen som klagade på allt) att ge bort våran hund som vi hade haft i ett och ett halvt år, till en kompis. Hon blev överlycklig och kär. Men efter några månader, fick hon arbete och kunde därför inte behålla hunden. Vi kom överens om att vi istället skulle ge bort honom till min mormors syster. Där trivdes han utmärkt och var väldigt glad, man riktigt såg hur han njöt av att vara där. Men efter någon ynka månad, hade min kompis ändrat sig och ville ha tillbaka hunden. Nu hade ju hunden kommit till rätta och kände sig hemma hos min mormors syster, desutom ville hon inte släppa taget om honom, hon älskade honom redan på tok för mycket. Men det blev ett stort liv utav det hela, för min kompis skulle ha tillbaka hunden till varje pris. Hon ringde polisen! Polisen sade att det var hon som hade rätt till hunden eftersom det är hon som haft vårdnaden om hunden längst. Så hunden fick flytta tillbaka. Ändå var det jag som stod som ägare för hunden.

Men jag vet inte om det gäller likadant för bort-sprugna hundar. Det är ju nästan kiddnapning. Ring polisen och hör efter. :-)

Hoppas allting går bra. Lycka till,
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Faxlin
0

Det är mycket som inverkar på om hunden blir din igen. Svårt att veta i förväg.
Men hur gammal är hunden?
Polisanmälde ni försvinnandet så att det finns hos polisen?
Vad har ni för papper på hunden?
Och har ni bilder?
Ni får dock inte själv ta tillbaka er hund då blir det egenmäktigt förfarande.
Just att köpa saker i godtro är borttaget nu. Det kan man således inte göra längre. Men 04 kunde man det.
Så mer information behövs.

Hoppas att allt löser sig för er. Men det kan bli en hård kamp.

Kram Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

_Ty_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klart vi polisanmäde både här och i närliggande län för vi bor juh på grensen mellan bleking och kronoberg. Nära gränsande alltså här nere i emmaboda :D

Hon är införd från spanien så jag har juh alla papper på henne sas. chip nummer, sterilisering etc.

Foto har vi massor sen dag ett.

Hon va ca 4 år när hon försvann.
Anledningen att jag inte vet exakt ålder är juh för hon är hitte hund från spanien från början. Mötte henne på flygplatsen i februari 02 då va hon ca 2 år.

På fotot ligger prinsessan och slappar efter bus med sina spanska kompiar :)

elena
0

Så bra att hon är både chipmärkt och anmäld försvunnen hos polisen. Kontakta polisen så bör du få hjälp. Lycka till så mycket.

Lotta
0

Åhhh så fin hon är, hoppas det ordar sig för dig =)

gejsa
0

Åh liknar ju en schäfer. Jättefin hund. Hoppas ni får klarhet i detta nu. Lycka till!

CamillaAndersson
0

Är hunden chipmärkt? Och är du reggad på chippet? Isf borde du väl få tillbaka din hund?