ruffwear webmaster sele .
har köpt en till min voffis nu, har kollat på den innan och det var nästan halva priset förra veckan så var tvugen att slå till! har annars vgw på honom men då jag vill springa, spåra, eventuellt cykla och göra andra aktiviteter kändes inte vgw så passande… hoppas vi blir nöjda med den :)
har ännu bara fått hem den och provat. undrar om någon här använder sig av selen, vad ni använder den till och vad ni har för erfarenheter? :) alltid bra med lite information så jag inte köpt skräp ;) enligt reklamen låter det ju alltid så himla bra men man vet ju aldrig.
så länge den funkar till mina ändamål blir jag nöjd :)
för den som inte vet vilken sele jag pratar om är här en länk till sidan jag beställde på, är tyvärr inte rea på den längre.
Du får gärna berätta hur du tycker att den är, alltid kul att få lite tips om nya hundsaker 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
har använt den en gång nu och den verkar bra. tycker den sitter fint på hunden kropp. dock drog min hund rätt mycket i den men det kan ha haft att göra med att vi var ute med en ny hund som han inte träffat innan. haken sitter rätt långt bak på selen så då kanske han fick mer kraft också.
tanken är dock att vi ska använda selen när vi cyklar och springer med honom, två projekt vi inte startat upp ännu :)
men som sagt, den ser ut att vara bekväm, inte i vägen och så har den ju en smidig hake i ryggen så man kan lyfta och hjälpa hunden uppför till exempel ett "berg" om man gillar att klättra bland sånt. vi brukar experimentera i all möjlig terräng ;)
Jag har en sån sele till vår jämte. Vi använder den på vanliga koppelpromenader, om hon går med flexi i terrängen, om vi klättrar upp och ner för bergen i skogen eller när vi är ute och springer. Jag har haft den ibland också om vi cyklar eller åker skidor, eller om hon drar vagn eller pulka, men oftast har hon en nome-sele då, som är till för att dra i. För henne spelar inte selen någon roll för om hon drar eller inte utan peppar jag henne att dra så drar hon och säger jag att hon ska gå med mig så slutar hon dra.
Jag tycker i alla fall att selen är riktigt bra. Den sitter bra, går att ställa in på många sätt och är tålig när hon har den ute i terräng och ofta rullar sig med den på.
#3 det låter bra :) ! det verkar vara en ergonomisk sele som lämpar sig för det mesta :)
och nää det var nog inte selen som fick honom att gå så illa ;) hade nog blivit så även om han haft sin vanliga.
blir han upppelt ska han bara framåt och han fick inte hälsa på den andra hunden så det bidrog till att han blev ofokuserad :P när vi gick framför blev det bättre ;)
#4 Ja, eftersom den sitter så pass bra på hunden så kan man ju ha den om hunden hjälper till att dra t.ex. cykel också. Bara man ställer in så att y-korsningen på bröstet sitter på bröstbenet, och inte för högt upp på halsen. Som du säger är det så bra med handtaget på ryggen också, för då kan man hjälpa hunden när det är brant.
Om han är van vid vgw-bälte kan jag tänka mig att han drar lite mer när selen plötsligt inte "vänder runt" honom längre. Men det är inget fel med det, du kan växla mellan de två selarna och arbeta likadant med ruffwear-selen, belöna när han inte drar.
Ja, många hundar som går med andra hundar vill ju gärna gå först hela tiden. Man har lite mer att jobba med då, för att få hunden att fokusera på en själv istället. Men med övning blir det bättre och bättre :)
Skönt att höra om en ägare som inte löser "problemet" med stryphalsband eller andra skadliga antidragprodukter.
Älskar den!
Enda nackdelen är att en är så grymt svår att ställa in första gången.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#5 jaa precis, kan ju ha med det att göra också! det är nåt vi får jobba på :) och jaa, upptäckte att det handtaget var himla bra :) har nu lärt mig att gå på min magkänsla istället för de konstiga råd man fått genom tiderna, som kom från de "mer kunniga" . Man ska inte göra nåt man inte trivs med. sele är det bästa för vår hund :) han drar i stort sett ingenting i sin vgw förutom vid en del hundmöten, om vi går promenad med en annan hund eller om han blir exhalterad för nåt annat. #6 bra att du är nöjd! Liite krångligt kan jag hålla med om att det var till en början men väl fixat blev det hur bra som helst :)