De 20 mest registrerade raserna 2012
Var in på Skk.se och kikade på 2012 statistik på mest registrerade raser och såhär ser topp 20-listan ut.
- Labrador retriever (2 282 st)
- Tysk schäferhund (1 844 st)
- Golden retriever (1 788 st)
- Jämthund (1 742 st)
- Chihuahua, långhårig (1 287 st)
- Chihuahua, korthårig (1 073 st)
- Cocker spaniel (1 066 st)
- Cavalier king charles spaniel (1 016 st)
- Shetland sheepdog (948 st)
- Jack russell terrier (845 st)
- Chinese crested dog (838 st)
- Flatcoated retriever (825 st)
- Fransk bulldog (818 st)
- Border collie (788 st)
- Staffordshire bullterrier (787 st)
- Rottweiler (737 st)
- Norsk älghund, grå (714 st)
- Finsk lapphund (697 st)
- Mops (686 st)
- Dansk-svensk gårdshund (681 st)
Vilka av er äger någon av dessa raser och vad tycker ni om att ni har en så populär ras både positivt och negativt?
Äger två Staffordshire bullterriers. Fördelen med att det är en populär ras är att fler fått upp ögonen för dessa underbara hundar! Nackdelen är väl att flertalet fortfarande har medias benämning "Kamphund" i bakhuvudet när de ser dessa.. Men det har ju inget direkt med populariteten att göra. Att det är en populär ras verkar inte heller locka fel typ av ägare och då menar jag de som vill ha sig en penisförlängare i princip. Min gissning? Det går så mycket enklare att få tag på en billig shitbull, där uppfödaren inte har några som helst krav på ägaren mer än pengarna, att de hellre väljer dessa framför en renrasig.
Konstigt att Jämthund ligger fyra, såna hundar ser jag nästan aldrig!
Helt otroligt så vissa raser kivit uppåt med stormsteg senaste åren.
Jag är jätte glad att mina raser inte ligger på den listan eftersom det är så smmå raser poppulationsmässigt skulle det inte vara bra alls för aveln om raserna plötsligt blev så populära..
Sen stör jag mig lite på att chihuahuan är indelad i kort och långhårig, det är ju frotfarande samma ras :/
minavitas.wix.com/kennel
Äger en Chinese Crested Hairless :). Så länge dom är bra i psyket och nte är osäkra och tillbakadragna är jag bara glad att folk tycker om dom. Min tös är framåt, social, älskar nya människor lika mycket som dom hon redan känner. Hon är även en väldigt glad, lycklig hund som älskar livet. Så jag har ju fallit pladask för denna ras och det blir absolut en till i framtiden :).
#2, Beror nog på var man bor, i min by har typ alla jämthund.

Jag är väldigt glad att Leonbergen inte är med på listan. Ju populärare rasen blir desto större risk är det att man avlar på fel individer och kan både försämra hälsan och förstöra rasen i helhet om det går allt för hårt åt på att avla fram många hundar istället för få och hälsosamma hundar. Men det är också positivt om rasen är något populär då det också håller rasen kvar så den inte blir utrotad men den risken är väldigt minimal för Leonbergen åtminstone :-)
#2 Beror nog på att "många" sitter i en hundgård hela livet under tiden de inte jagar… Sorgligt men sant. Familjemedlemmar är med i jaktlag och jag kan säga att måååånga av de hundarna är understimulerade och ej miljötränade. Rent hemska att ha omkring sig.
Hoppas det blir stor skillnad i tänket nu när den äldre generationen slutar jaga. :/
Äger ju både schäfer och sheltie som båda ligger högt på listan. Förståeligt då det är underbara raser men alla vet ju att om efterfrågan på något är högt så vill folk producera mer. Många som avlar på fel individer när raserna är så populära, tråkigt nog. 
~mikkan
9 det är tyvärr så, sen så ser jag flera raser som oxå sjunkigt bra i pris o tror oxå det har med efterfrågan att göra mer ufd o då måste man ha bättre pris för att få köpare. Dit hör bla Chinese crested dog för 4 årsen kosta dessa 13-15000kr idag hittar man dom för 9 000kr då utan skönhetsfel 
Jag har en Finsk Lapphund (18.e plats) och en Dansk-Svensk (20.e).
Vad jag tycker om att dom är populära… Ja, dom är ju superbra raser tycker jag. Tror dock det är så att Finnen är på väg upp i popularitet, och Dansk-Svenska har stannat av lite. När jag skaffade min Gårdis gick det nästan inte att hitta, sedan har dom varit ganska dyra eftersom dom varit populära och lite ovaniga, men nu ser man en massa annonser på gårdisar på blocket.
Visst blir det säkert mer fel avlat när en hund blir mer efterfrågad, men det är nog snarare när efterfrågan är större än tillgången. När det sedan finns många efter ett tag så kan man ju välja och då väljer man ju inte en sämre, för ofta samma pengarna. Så jag är inte helt övertygad om att populariteten betyder att dom är sämre.
Gick uppfödarkurs med någon som hade någon superovanlig ras som det bara fanns ett fåtal av i Sverige. Hon menade att hon var tvungen att avla på sin fastän den inte följde rasstandarden. Helt totalt fel och idiotiskt tänkt tycker jag, då sabbar man en ras ännu snabbare eftersom det just finns så få. Så det kan lika gärna vara åt det hållet.

nej ;)
Alis volat propriis 
Jag har Papillon, ligger nog rätt högt i popularitet trots att dom inte är med bland topp 20. Skulle man slå ihop Papillon och Phaléne skulle de säkert vara med och konkurrera^^ (en gissning från min sida, har ingen koll på siffror men vet att det finns en hel del uppfödare i landet)
Jag har en jämthund :) Men att jag har sveriges fjärde vanligaste ras har jag knappast inte märkt av. Förutom på jaktmässa har jag bara träffat en enda till jämte och har sett en från bilen också. Jag tror jag har träffat ungefär två personer som inte är jägare och som sett vad det är för ras jag har, varav en invandrare som undrade om jag hade en jämtland :)
Annars brukar det frågas om jag har en slädhund. Inte ens på hundklubben visste instruktören vad det var för hund vi hade, lite skamligt tycker jag av en person som påstod sig ha arbetat med hundar i 30+ år att inte känna igen en av de mest vanliga, även om den inte är så vanlig här nere. Men det verkade mest vara brukshundar som räknades…
#14, Jag tycker det är intressant! Som sagt finns det otroligt många jämthundar där jag bor, skulle säga att det är vanligaste rasen här (på andra plats kommer små "blocketblandisar" som min egen haha). Bor i norrland.
#15 Ja, i norra Sverige ser man nog helt klart hur vanlig jämten här. Jag bor i stockhoms län och här tycker jag det känns som att man ser flest amstaff, staffe och liknande raser. Det vore intressant att se statistik för varje län.
#16 Så är det hos mig med men tror att majoriteten av de amstaff-/staffe-/ och pitbullhundarna som finns här är utan stamtavla.
Jag har Rottweiler och tyvärr är det väl mest negativt att den rasen har blivit så pass populär. Bakom de registrerade döljs ju även en hel del oreggade rottisar och de är oftast dessa som hamnar hos fel personer då det är en ras som lätt tilltalar olämpliga hundägare.
Dessutom öppnar denna popularitet upp för dålig avel och det är ett bra exempel när det gäller Rottweilern. Man avlar idag mycket på rottisar som inte håller måttet för arbete utan uppfödarna tycker att det viktigaste är att den ska fungera som en aktiv familjehund.
Det positiva med populariteten är väl att det är lätt att hitta folk som kanske har samma ras och så kan man utbyta erfarenheter och kunskap. Även att det finns mycket information som man kan få om rasen och uppdatera sig kontinuerligt.
Men i alla fall.. jag önskar att Rottweilern vore en ras som var mindre populär för då tror jag faktiskt att en hel del saker hade förbättrats.
#15 Jag bor åxå i Norrland, och här skulle jag säga att jämten är klart överrepresenterad :)
Att man sällan ser jämthundar beror nog delvis på hur jakthundar av den typen tranditionellt hålls dvs i hundgård, det är sällan dom är med "på stan".
Sedan har det ju också med vart i landet man bor, troligtvis är dom enormt mycket vanligare i mellersta och främst norra sverige än i södra, jaktraserna är ju olika spridda beroende på vart man har behov av just den typen av jakthund, jämtland är förövrigt sveriges hundtätaste landskap.
≧◔◡◔≦
Att jämthundar just ska bo i hundgård tycker jag är synd för de är otroligt mysiga "innehundar". Vår jämte är så lugn och fin inne, snäll med alla och älskar att ligga i soffan eller sängen och bara gosa, helst uppe i knäet. Däremot att de hålls hos dem som kan erbjuda rätt typ av jakt för hundarna tycker jag bara är bra. Att hitta så stor mark som jämtarna behöver här nere kan vara svårt för många. Som tur är har vi en stor mark utanför Arboga där Skade kan få göra just det som hon är född till. Igår var det älg- och vildsvinsjakt och vi var så stolta över Skades prestation. Vi kom hem med ett 58-kilos vildsvin :)
#21 Tycker också det är tragiskt att så många jämthundar sitter i hundgårdar och inte får vara med familjen. Jag älskar jämthundar, de är otroligt mysiga och lättlärda hundar. :)
Som jag skrev ovan så är det ju mycket av tradition som jakthundar hålls i hundgård, detta tror jag kommer förändras då dom flesta yngre generationer jägare ser sin hund som mer än ett jaktredskap, dom vill ha en familj/sällskapshund också.
Sedan kanske det också kan ha med "lättja" att göra, en hund som inte lever med familjen behövs inte "fostras" och gör inget om den är understimulerad utanför jaktsäsong för det märks inte av på samma sätt som om den bott inne, men jag tror man tappar mycket av att ha det så.
≧◔◡◔≦
#22 Vår jämte kan vara lite tjurskallig när det kommer till finlir, dvs t.ex. tricks, konster och "överdriven" lydnad (varför ska man t.ex. sitta och vänta när man får ett sitt-kommando när man istället kan lägga sig ner :P ) Men när det kommer till att lyssna och att göra som man säger är hon otroligt duktig. Hon förstår så mycket bara man pratar med henne. Det kanske alla hundägare tycker iochförsig men jag tycker att hon förstår mer än vår andra hund. Hon är en arbetsmaskin helt enkelt. Fjamsa runt med leksaker och klickers och hon går och lägger sig, gå ut på ett redigt träningspass och hon är med på noterna :P
#23 Ja, det är nog så. Många som har hundarna har nog inte ens övervägt att ha dem inne. Och om man tänker på hur fort det blir hårigt hemma hos oss kanske man förstår dem :P Bland yngre jägare här nere så har jag sett en blandning av hundägande. De flesta har nog hunden inne och som sällskap men vissa har de fortfarande på ett väldigt begränsat sett, t.ex. bara i hallen, och vissa ser dem nog fortfarande som redskap i att man t.ex. kan strunta i att lära hunden att gå i koppel och sedan när hunden inte kan gå ordentligt på jaktmarken sätter man på ett stryphalsband, släpar med sig hunden och "sparkar" till den då och då när man ledsnar på att den flänger omkring och stryper sig själv.
Vi har ju också haft folk som skrattat lite tyst åt oss för att vi byter från vildsvinsvästen till ett värmande täcke när vi sätter in Skade i bilen och där vi sedan har hört om hur deras hundar har fått vattensvans efter jakt. Och hundar som börjar blöda om trampdynorna i snön. Det kan ju bara vara otur men jag skulle tippa på att de tassarna inte har blivit insmorda innan.
Det har nog en del med lättja att göra, som du säger. Det har ju alltid fungerat, för jägare i tidigare generationer, så varför ska man göra det svårare för sig nu. Man går tyvärr miste om mycket med sin hund.
Alla jägare jag känner o deras bekanta har hundarna inne, även om de har hundgård, det har jag oxå btw.
Tror det är mycket gammla fördomar i omlopp ff, tyvärr. En hund som inte motioneras ordentligt året runt duger inte så bra som jakthund.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#24 De flesta jägare jag känner har sin hund i hundgård hela dagen utan att ha någonting att pyssla med, förutom att skälla då. De är dock inne på natten. De flesta hundarna har mycket sämre kondition än vad min sällskapshund har. De flesta jägarna jag vet "cyklar igång" hundarna någon månad innan jaktsäsongen. Nog fäller de älg ändå, men en sån hund är nog ingen vacker syn efter jaktdagen. :/ Sorgligt men sant, så det är inte BARA förutfattade meningar och fördomar inblandat tyvärr. Mitt hjärta blöder varje gång jag ser dessa hundar.
Det beror nog helt på vilka kretsar och bekantskaper, tyvärr förekommer fortfarande mycket förlegad hundhållning och trots att en okonditionerad hund kan bli rejält skadad så finns även dom som som släpper helt okonditionerade hundar för att låta dom träna upp sig under säsong, hunden gör ju tyvärr alltid sitt yttersta även om den själv tar stryk av det.
Mina fördommar gällande delar av jägarkåren är tyvärr grundade på erfarenhet.
≧◔◡◔≦