Skaffa hund :)
Hejsan!
Vi har funderat på att skaffa hund och jag har lite frågor :)
Min favorit hund är collie, tycker att dom är så himla vackra! Så jag undrar hur det är att äga en. Gillar dom att motionera mycket? För vi både springer och går mycket och skulle gärna vilja ha med den nya familjemedlemen överallt.
Är dom lekfulla och lättlärda? Hur är dom mot nya människor och andra hundar?
:D
Själv skulle jag inte skaffa en långhårig collie p.g.a den mentala ostabiliteten som råder inom rasen. Korthårig collie däremot ligger bättre till mentalt sett, framför allt för att de inte har avlats efter utseendet på samma sätt.
Du får gärna beskriva mer detaljerat var ni planerar att göra med hunden, aktivering o.s.v. Då är det lättare att säga vilken ras som passar 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Som föredetta collie ägare kan jag säga att långhåriga collien är ena envisa hundar och är kända för att ha en mental ostabilitet. Väljer man den rasen ska man vara ytterst noga med vilken kennel man tar hunden från.
Lättlärda vill jag inte påstå de är eftersom de är rätt envisa, och egensinniga. Nya människor samt andra hundar beror helt på hur de är skapta i huvudet så att säga.
Det är ju ingen hyperaktiv ras men visst kan man springa med dem liksom man kan med andra hundar men det är ingen hund som skulle ha flera mils motion som favoritsysselsättning direkt.
Sen kräver de en del pälsvård och trimning. Sen med tanke på den långa pälsen får man vara beredd på att plocka barr, kvistar och annat som kan fastna i den.
Jag är själv lite sugen på att någon gång i framtiden skaffa en korthårig collie men tycker mig ha läst en del om att collies (kort som långhåriga) ofta är lättstressade. Någon som vet om det är så? Tycker korthåriga verkar vara en härlig allround hund.
#3 Korthåriga vet jag inte men långhåriga är lättstressade. Gäller att hålla sig stabil när man har en sådan, blir du stressad blir hunden stressad. I alla fall de individer jag stött på + den jag själv ägde.
Du börjar i fel ände, man går inte efter utseende när man söker hund.
Börja med att lista upp alla önskemål du har om en framtida hund, precis allt du vill att ska stämma in, egenskaper, temperament, pälsvård, aktivitetsbehov o.s.v och sen letar du hund utifrån det.
Jag håller med #5 utseendet är inte allt. Jag tycker hundar med spetsöron och husky liknande päls är det bästa och finaste men jag sitter här med en labbe pga det var den ras som passade mig mentalt sett.
Om du mot förmodan vill ha en långh collie så skall du välja uppfödare jääkligt noga. Det finns många collisar som är fruktansvärda rent mentalt. Rädslor som kan och ibland eskalerar till agresivitet. Jag vet en uppfödare som har jättebra mentalt och fysiskt sett bra hundar. Om dukickar ett medelande till mig så jan jag säga vad den kenneln heter…
Tack för svar!
Menar inte att gå efter utseende. Jag kan ju inte såå mycket om hundar (vad som skiljer dom olika raserna) men utseendet är ju det första man ser så jag ville ta reda på lite mer om denna hund. Jag skrev även att jag är ute efter en aktiv hund, eftersom vi rör oss en hel del och då tänkte jag att collie kanske skulle passa eftersom det är en vallhund? Har alltså tänkt ha hunden som sällskapshund :)
#7 beror på vad man menar med "en hel del"? Min definition av vad "en hel del" är kanske inte är den samma som din. ;)
#7 Sorry :D vi går långa promenader och så springer jag flera gånger i veckan. Åker även på mycket utflykter så det skulle vara himla kul att ha hunden med då :)
#9 Hmm, säger ju inte så mycket. Att springa några gånger i veckan och följa med på utflyckter kan ju vilken hund som helst. Något mer i hundägandet ni vill? Krav på hur hunden ska vara? Vad kan ni erbjuda hunden annat än springa och utflyckter? M.m
#9 låter som någon av raserna i grupp 9, du kan ju kika runt lite där :) http://www.skk.se/hundraser/?group=9
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Hur hunden ska vara - Tja vi vill att den ska kunna gå ihop med andra hundar, lekfull och lättlärd. Vi ska ju bara ha den som sällskap :)
Vissa hundar kräver väl mer motion än andra? Vi tränar inte bara några gånger i veckan utan vi tränar ganska hårt så en hund som kräver mer motion skulle kanske vara bra? För att den inte ska bli helt utmattad :)
Det vi kan erbjuda hunden är massa kärlek och ett stabilt hem :)
#11 Tack för tipset, får kika lite där :)
#12 fast dom lite mer krävande raserna behöver förutom mer motion, hjärngympa :) att få jobba med nosen, problemlösningar m.m
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Gå ihop med andra hundar är en tränings sak och inget man får gratis om man nu inte funderar på en malamute som kan vara lite dominanta. Om ni tränar hårt skulle inte collie vara mitt första val. Ni vill alltså ha en outtröttlig hund som orkar var med på allt? Collie är ju långt ifrån en sådan hund. Kanske Jack Russel vore något?
#14 Jo det är klart, har ju tänkt träna hjärnan också oavsett vilken ras det blir :))
Jag tror inte riktigt en Collie passar er ändå, de flesta hundar kan vara aktiva och hänga med på springrundor och långa promenader, man behöver absolut inte en brukshund för det ändamålet. När man börjar kolla på aktivare hundar så kräver de en hel del mental stimulans också, så någon brukshund passar inte er som enbart vill ha en hund till sällskap. Kolla in grupp 9 och även någon ur 5 kan passa.
#12 Hundar är ju gjorda för rörelse så jag tror lätt att en medelstor hund av sällskapstyp skulle kunna klara av er träning. Nu vet jag inte hur mycket träning "ganska hårt" är, men ju mer du tränar en hund ju längre kan den springa. Det är nog ni som kroknar först i slutändan ändå. :)
Hundar måste dock få hjärngympa också så ni får fundera på vilken typ av aktivitet ni kan erbjuda, enbart kroppslig motion mår ingen hund bra av. Lycka till! :)
#15 Jo förstår att det är en tränings sak också men tänkte att det kanske finns raser som går lättare ihop. Har hört att golden retriver ska vara väldigt bra runt barn och andra hundar tex. Nja outröttlig, men den ska inte bli helt utmattad :) Men collie kanske inte är en hund som kräver denna motion? Har fått för mig att den kan behöva det eftersom den är en vallhund :) Jack Russel, är inte dom ganska små? Fast dom kanske orkar med denna motion trots sin storlek :)
#19 Collie är en brukshund, och jag tror inte det är den rätta rasen för er, brukshundar är väldigt aktiva hundar, speciellt när det gäller den mentala stimulansen.
Hur aktiv en hund är har inte så mycket med storlek att göra, en JRT har väldigt mycket energi och ork, en sådan orkar med otroligt mycket för sin lilla storlek.
#19 Jack Russel är små men det är en aktiv hund men en krävande ras, de har också jakt i sig. Annars gör som andra nämnt och kolla grupp nio och fem om det finns raser där av intresse.
Vi har som sagt inte bestämt någon ras ännu utan jag tycker bara om rasen collie så ville ta reda på mer och se om detta är hunden för oss :)
Jag springer ca 1 timma om dagen och så går vi långa promenader i skogen sen så cyklar vi mycket under sommrarna, Så en hund som klarar av detta :)
Får kolla lite mer på hjärngyma också, är inte så insatt än men självklart ska den få det också :)
I motionsväg tror jag en collie skulle passa er jättebra!
#22 men har ni inte bestämt ras så skadar de inte att titta i grupp 9 och 5 efter fler alternativ. Jag skulle inte rekommendera Collie till er som sällskapshund, det är ingen enkel ras precis.
#24 Du som haft Collie kanske kan berätta vad som krävs då?
#25 Kan enbart skriva efter den jag hade. Vad som krävs är tålamod, en mängd med tålamod. En lugn och stabil tillvaro. Tydliga kommandon. Vilja till att lägga ner en hel del arbete för att forma den hund man vilk ha. Är man som TS inte så insatt i hund skulle jag säga hundkurser bör man gå om man ska ha Collie. Nu var det 8 år sedan jag hade Collie och jag hade ett sämre exemplar så att säga, en nervös, lättstressad och instabil tik. Just därav jag skrev till TS att ska de ha Collie ska de välja uppfödare med noggrannhet. Min Collie var aggressiv mot andra hundar så länge de inte beffan sig flera hundar runt om, då var hon inte lika kaxig. Hon kunde gå så långt att hon till och med kunde hugga mig i armen om hon blev rädd, grinig eller dylikt men inte så jag blödde, så pass instabil var hon. Det som krävdes var ju inte bara en lugn miljö när det gällde henne men också väldigt mycket träning med tanke på hur hon var mentalt. Hon var envis som en åsna och väldigt svår att ha och göra med. Hon var inte den typen som hade ork att träna hårt som TS berätta de gör men hon kunde hänga med på saker. Jag tränade dock endast lydnad hos brukshundsklubben, vallade med henne kanske en gång i veckan och körde spår på egen hand samt gick någon utställning. Hon avled sen vid äldre ålder av cancer. TS får ju skaffa Collie om så önskar men en brukshund och en inte okomplicerad hund som Collie till enbart sällskap är inte något jag skulle rekmmendera. Någon annan med Collie kanske skulle säga annorlunda då det som sagt var 8 år sen jag hade Collie och mycket har ju hänt inom rasen sen dess men har hört att ostabiliteten osv fortfarande finns kvar i rasen.
Collie är en av mina favoritraser också! Min första hund var en långhårig collie. Jag antar att det är därför!
Jag anser att långhårig collie är en fantastisk all-round hund. En bra förstagångshund då den är en ganska "lagom" hund. Den är förhållandevis lättlärd och följsam som den vallhund den är. Inte så vaktig som vissa andra raser i den gruppen och har generellt ganska lätt att umgås med andra djur och människor. Den har ganska lätt för att bli skällig så gillar man inte det så får man vara uppmärksam.
Nackdelarna (enligt mig): den pågående aveln. Alldeles för många uppfödare fokuserar enbart, eller nästan enbart på utsidan. Det har lett till att väldigt många hundar har en mentalitet som kan bli jobbig för ägarna. Hundarna har mycket rädslor och det de blir rädda för sätter djupa spår. Många collies är väldigt skotträdda och det finns också flera som är rädda för att gå på vissa underlag. det kan vara parkettgolv eller något annat de anser farligt. (Såg flera tendenser av det på My Dog) Helt enkelt blir det en jobbig hund att äga för den är så rädd för mycket. Det är självklart väldigt jobbigt för hunden själv.
SÅ- vill man ha en härlig hund - så som en collie faktiskt kan vara så gäller det att välja uppfödare NOGA! Det finns de som fokuserar på mentaliteten. De ä i minoritet men är inte svåra att hitta om man letar på colliklubbens hemsida. Eftersom collien räknas till brukshundarna måste föräldradjuren gjöra MH innan de används i avel och all statistik finns dels på SKK.s hemsida men även sammanställt på collieklubbens hemsida. Så som för många raser måste man sääta sig in ordentligt hur aveln ser ut inom rasen så man väljer så bra som möjligt.
Lycka till med rasvalet - vad det än blir!
En bild på min "gamla" collie. 12 år tror jag hon var där.
kanske Tibetansk Spaniel? Det är en liten hund, men som är aktiv och gillar att följa med på det mesta ägarna gör. Tillhör grupp 9, alltså sällskapshund.
Har även lång päls, men utan att för den delen kräva mer än pälsvård 1 gång/vecka. Tänkte att den långa pälsen kanske passar dig om det är den långa pälsen du gillar hos collien. I övrigt inte lik collien alls, men jag tycker den har de egenskaper du eftersöker :)
Du kan läsa om rasen här;
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/tibetansk-spaniel/
Lycka till med rasvalet!
Vill bara tillägga det som många har tagit upp. Det här med motion är en träningssak, de allra flesta hundar är byggda för rörelse och klarar av en heldag i skogen eller liknande. Jag har själv papilloner som då är rena sällskapshundar i grunden, dom kräver alltså relativt lite i jämförelse med många andra raser. Att trötta ut mina är dock väldigt svårt att göra genom endast fysisk aktivering. Visst blir dom trötta efter ett tag, men bara man drar ner lite på tempot en stund så är dom pigga igen. Jag har själv fjällvandrat med mina. Då va vi ute i 9 timmar i svår terräng, dom sprang i cirklar runt oss kan jag säga och dom skulle lätt ha klarat av mer.
Min poäng är att en mindre krävande huns klarar av och mår bra av mycket/mer motion, medans en väldigt krävande ras inte mår bra med lite/mindre motion. I grunden så är det dessutom hjärnan man aktiverar för att trötta ut hunden.
Hoppas du hittar rätt ras för dig! Stryk inte de mindre krävande raserna bara för att de ser lite "veka" ut, dom är lika mycket hund dom och klarar av det mesta!
#24 Har kollat lite i grupp 9, ska kika lite mer noggrant :)
#27 Väldigt fin hund! Går inte bara efter utseendet som några fått för sig utan jag tycker som du beskriver att collin verkar vara en kärvänlig hund och väldig snäll men det har väl med ägaren att göra också men det är iallafall det jag fastnat för och dens drömliknande utseende :)
#28 Tack för tipset, ska läsa lite mer :) Jo jag är väldigt förtjust i colliens fina päls och skulle gärna vilja ha en långhårig hund att pyssla om :)
Tack för ditt svar :) Det är väl lite så jag tänkt, att små hundar inte orkar så mycket men jag är ganska ny med hundar och vill gärna lära mig mer om dom olika raserna innan jag bestämer mig :)
#30 Jo det är ju tyvärr oftast så folk tror. Men det stämmer inte alls kan jag säga. De flesta av mina vänner har stora hundar och mina har inga som helst problem med att följa med i deras tempo. Min hane ska få börja springa med en kompis som åker spark mer sin aussie och stora blandras, kan lova dig att kommer inte vara han som säger stopp ;). Mitt tips är att kolla på hundarnas kroppsbyggnad, en balanserad kropp som inte är för tung och med en nos som inte är ihop tryckt så har du dig en atletisk hund oavsett storlek.
Du kan ju kolla Finsk Lapphund. Mycket fina allround hundar och sjukt snälla och mysiga.
Kennel Seamist tar fram bra LH, både utseendemässigt o mentalt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Annars finns ju alltid shetland sheepdog. Aktiv sällskapshund och ingen bruksras som collien. (sen kan ju vissa ifrågasätta skillnaden i detta fall, men det är en annan sak..) De är snabba och lättlärda, ser ut lite som små collies och vissa kallar dem felaktigt för dvärgcollie.