Husky som inte drar?
Border collie som inte vallar?
Jakthund som inte används i jakt?
Hur funkar det? Är det så att BC'n har starkare vallegenskaper än huskyns drag eller är det lika starkt hos båda? Är det samma med jakthundar som inte jagar för det finns det ju mycket av?
BC aveln är ju väldigt unik eftersom renrasiga bc som avlas på måste klara av att valla. Jakthundar avlas det på utan jaktmeriter och många av dessa hundar går mer och mer åt sällskapshundar, tex spaniels. Huskyn är nog rätt delad skulle jag tro. Måste nog vara just det bästa individerna i rasen som funkar för att få fram draghundar, menar att många har nog inte kapacitet nog att kvalificera sig i seriösa spann.
Sen har ju huskyn delat upp sig i 2 grenar lite. Arbetande husky och utställningshusky typ. De senare mer fluffiga showhundar och de tidigare hundar som tål att va ute o arbeta ;)
Ok, få förstår jag bättre, jag visste inte att det var så med husky, är det ungefär som jakt och sällskaps labrador?
Fast med andra inriktningar?
'En siberian husky skall ovillkorligen fungera som en slädhund.Det är lika naturligt för en siberian husky att arbeta i ett hundspann,som det är för en jämthund att jaga älg eller en border collie att valla får.' så står det på sphk rasklubben för siberian husky…? Vart står det om utställningsledet? :)
Det är väl inget allmänt vedertaget att det är så så att de är uppdelade som andra raser, men jag vet med folk som håller på med husky att det ändå blivit som 2 uppdelningar. Även fast standarden säger att hundarna ska klara av att dra.
Alla rasklubbar är inte öppna med att det finns uppdelningar inom sina raser, trots att dom kan vara ganska kraftiga inom väldigt många populära, arbetande raser så som retrievers, spaniels, bruksraser.
≧◔◡◔≦
Ok! Tack för svaren!