Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5663 ggr
SaraB
0

Cavalier King Charles Spaniel

Vad har ni för erfarenhet av dem? Är lite sugen på en sådan i framtiden. ^^,

AnneN
0

Tycker dom är söta. Dom jag har träffat har vart väldigt glada och trevliga hundar.

Har dock vart med om att dom kan få sk cherry-eye

hittade en artikel om cherry-eye http://kennet.skk.se/SKK-Web-Plats/VetLex/vet_artikel.asp?rub=%26amp%3Bquot%3BCherry+eye%26amp%3Bquot%3B&sokord=%26amp%3Bquot%3BCherry+eye%26amp%3Bquot%3B

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lill-jarven
0

supertrevliga och glada hundar :) men man måste vara nogrann när man väljer uppfödare.

Rasen har bl.a hjärtfel och som Biobio skrev även cherry-eye. Ingen av dessa sjukdomar kan upptäckas på första veterinärbesiktningen.. om inte valpen har ett väldigt allvarligt hjärtfel d.v.s

Men hittar man en frisk hund så är dom underbara :)

SaraB
0

Om de får sk CherryEye, går det att bota?
tack för svaren! :D

Lotta
0

Jättemysiga hundar….dom jag träffat har varit jättelugna och väldigt trevliga till sättet =D

gejsa
0

Jag har haft en sådan hund. Han fick hjärtfel och åt medicin i flera år. Var överaktiv och kunde inte släppas lös för då sprang han efter fåglar och andra djur. Han skällde konstant i bilen så fort vi stängde luckan. Prövade med flera knep såsom spruta vatten, bromsa, och även munkorg. Veterinären tog prov om han hade fel på  hypofycen pga överaktiviteten osv osv. Han var glutenallerisk och fick operera sin analsäck vid 2 års ålder. Pga att han inte kunde tömma dom/den. Minns snart inte alla fel han hade. Det är ju över 15 år sedan han dog nu ung.

Men han var jäkligt gullig och snäll och mysig liten knähund. Var aldrig argsint och gick ihop med alla djur utom kaniner. Kaninerna ville han jaga. Han blev iaf 12 år gammal. Vi fick ta bort honom akut pga att medicinen som var så stark förstörde mycket i kroppen.

SaraB
0

Det verkar ju som en väldigt trevlig ras ^^

SaraC
0

Verkar vara trevliga och allsidiga hundar. Kan nöja sig med att enbart vara aktiv familjehund och vill man göra annat verkar de ställa upp på de mesta! :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Caroline92]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar Cavalierer :D:D Jag har en själv, å det är verkligen en underbar hund ^^ Men som sagt, det är väldigt vanligt med hjärtfel hos cavalierer vilket är väldigt tragiskt :( Men som tur är så verkar Dharma ha klarat sig så här lånt (hon är 5 år, det brukar kunnas upptäckas vid 4-års ålder) Cavalierer är mitt liv ^^ Jag vill hemskt gärna avla på dom när jag blir äldre :D Men det blir bara avel på friska hundar :D Å så vill jag  gärna avla på en fin "spot" så som Dharma har för att hennes uppfödare avlade på det. Det där med Cherry Eye hade jag ingen aning om vad det är, Men Dharma har inte det heller :)

En bil på min älskling. Corbona's Dharma

AnneN
0

#3 Cherry-eye går att operera så att det blir bra

_**/Mvh Anne

Hea_
0

Gejsa: Jag visste inte att hundar kunde vara glutenallergiker (Jag är det själv :S) Men vad gav ni honom för foder? För det är ju spannmål som innehåller gluten i dom flesta torrfoder…

AnneN
0

#10 Hundar kan ha i princip de flesta allergier och sjukdomar som vi kan

_**/Mvh Anne

Kristina-
0

Jag har haft två stycken cavalierhanar. Trevliga kloka och lättlärda, passar dom flesta då dom är sportiga och gärna hänger med på det mesta, samtidigt som dom inte kräver en massa motion och aktiviteter om man bara vill ha en trevlig sällskapshund. Kenneln som mina hundar kom ifrån, har fött upp rasen i över tjugo år och deras hundar är väldigt friska och sunda, är också mycket framgångsrika i utställningsringen.

SaraB
0

OK! Tack för alla svar! :D

[Theriss]
0

Jag har en cavaliertik född feb 1993. När hon var ca två år opererades analsäckarna bort, och hon fick börja ta medicin för hjärtat för ett år sedan.

Hon är en lugn och snäll hund, otroligt lättlärd. Älskar att vara med familjen och har samma humör som vi, dvs är vi slöa är hon slö och är vi aktiva är hon aktiv etc. Men hon kan vara lite som en katt, gör som hon vill ibland och kan vara en liten ögontjänare.
 Förr var vi ute 1-2 timmar med henne på långpromenaden men nu pga hjärtfelet orkar hon inte. Hade det ine varit för hjärtat hade hon lätt orkat 1 timme nu också. Med åldern har hon även blivit rätt skällig och gnällig.

Hon är väldigt glad i att jaga kaniner och rådjur och får hon syn på en är det kört… Har aldrig lyckats lära henne vara lös men nu på äldre dar upptäcker hon inte kaninerna om de så står framför näsan på henne så nu kan hon gå lös ;) Och så är hon inte så snabb längre så man hinner reagera på att hon ska hitta på nåt innan hon själv vet om det.

Andra cavalierer jag vet är väldigt aktiva och älskar att röra på sig och leka och göra saker. Vet en som typ aldrig blir trött….

Pälsen på öronen och halsen/bröstet tovar sig ganska lätt. Speciellt om man är ute i skogen mycket för det fastnar en massa skit i pälsen som trasslar in sig.

Tycker det är en underbar ras, ska absolut ha i framtiden också.

ElizitaRica
0

måste bara visa upp min fina cavalier :P

precis duschat här :D

stenberg83
0

hej jag har en cavaljer hon blir snart 8år. Min pappas bebis. EN väldigt trevlig vovve. snäll, glad… men som jag läste här uppe att kolla uppfödare denna ras har mycket hjärtfel..

lill-jarven
0

Min chef (distriktsveterinär i Kiruna) sa en gång att alla cavalierer mer eller mindre har hjärtfel, men att vissa klarar sig utan att bli sjuka. Man ska alltså vara väldigt beredd på att det kan hända och gärna gå på årliga undersökningar hos veterinären för att i god tid hinna upptäcka eventuella hjärtfel.

andaloce
0

Jag har en cavalier hane på 5mån. Min allra första hund!

En trevlig krabat som älskar att vara med överallt, går än så länge lös på skogs promenader, gillar allt och alla. Skäller aldrig.

Han hatar vatten, är kinkig på mat. En mycket trevlig familjehund.

Ellinor_ludde
0

Har också hört att de har mkt problem med ögonen, en kompis berättade att deras ögon kan ploppa ut? :O

AnneN
0

_**/Mvh Anne

[nathalie44]
0

ska skiffa en i sommar Skrattande

amela87
0

Va roligt att du är inne på Cavalier.
Det är en helt underbar ras,lagom i allt och mysig som bara den.

Jag har en 2 årig Cavalier tik som heter Ruby.
Tränar en del hundsporter med henne och även lite spår/sök
Hon älskar allt man hittar på sålänge hon får vara med. L
ikaväl älskar hon att kela inne framför tv:en

Har du några fler frågon så är det bara att frågaSkrattande

[nathalie44]
0

jag tycker att dom värkar helt fantastiska. i framtiden tänkte jag att jag skulle holla på med agility

polgara
1

Tråden är 6 år gammal