Skatta som dagmatte
Hej!
Jag funderar på att vara dogwalker över sommaren och vill gärna skatta på den lilla inkomst det ger. Men hur GÖR man det egentligen? Krävs f-skattesedel eller går det att ordna på annat sätt? Om f-skattesedel, kan jag då starta en firma med inkomster från både skrivandet (är blivande journalist/frilans) OCH hundverksamheten - eller måste man då ha två olika "företag" för de olika verksamheterna?
Skatteverket verkar ge helt olika besked beroende på vem som frågar. Några får tydligen svaret att hundrastningen ska klassas som hobbyverksamhet, ett svar jag aldrig har fått. Så om någon här vet vore det toppen. Då kan jag ha det i bakhuvudet när jag ringer skatteverket igen.
Mvh
jag lägget ett litet tass här eftersom jag tänkte på att man ringa skatteverket o kolla detta, men de har redan gett dig olika svar 
Som jag förstår det så klassas det som hobbyverksamhet så länge det inte är den huvudsakliga inkomsten under året.
Man använder en speciell blankett för att deklarera hobbyverksamhet (sist jag gjorde det hette den T2).
Där får man skriva upp vad man tjänat på verksamheten och vilka avdrag man ska göra. Det vill säga om du har haft utgifter eller om det har uppstått slitage på utrustning som man använder i sammmband med "hobbyn". Som hundrastare skulle man tex kunna dra av kostnader för inköp av hundgodis eller utrustning som har med hundarna att göra (se bara till att ha kvitton).
Sedan ska man dra av egna avgifter (det brukar finnas en tabell på formuläret där man kan se hur mycket man ska dra av).
Sedan ser man vad som blir kvar. Har man efter alla avdrag gått plus så skattar amn för den delen och har man gått minus skattar man inte alls.
Ett exempel:
Du har tjänat totalt 5 000 kr på att gå ut med hundar.
Du drar av 150 kr för bajspåsar och hundgodis (får då 4 850 kr "kvar")
Du drar av egenavgifter (vilket varierar efter när du är född men vi går efter mig som är 82:a) på 25% (har jag för mig) vilket blir 1 212,50 kronor.
Över blir det 3 637,50 kronor på vilket du kommer att få skatta.
Så funkade det sist jag skattade för hobbyverksamhet. Hoppas det inte har ändrats allt för mycket.
Det lät annorlunda, att frivilligt skatta! 
Men man behöver väl inte skatta om man inte tjänar över 18 000 kr per år på sin lilla "verksamhet" eller vad det nu kan kallas.
#3: I teorin så är det så är det så att man alltid ska redovisa hobbyverksamheter men det är sällan man tjänar så pass så att man behöver skatta. Men hellre att man fyller i blanketten och slipper skatta än att man inte fyller i och sedan får skatteverket på halsen som anklagar en att jobba svart.
Blanketten är inte så svår att fylla i om man läser igenom den och medföljande lilla broshyr.
Vad man ska tänka på är att olika hobbyverksamheter beskattas separat. Det vill säga om man är hundrastare och syr hund och kattsängar så räknas det som två olika saker och man får då fylla i en blankett för var och en av hobbyna.
#2. Tack för redogörelsen. Jag ska läsa mer om det där med hobbyverksamhet. Jag inte visste att man kunde göra avdrag där (vilket man kan göra som företag, men det kostar en del att registrera ett företag).
Om någon annan har erfarenhet av det hela, eller bara är allmänt påläst om vad som gäller, så svara gärna ni med. :)