Rätter för hundar
Vid speciella tillfällen kan man laga till något lite extra till sin fyrbente vän. Här kommer lite tips på hundgott att laga.
Gryträtt:
1 liten hackad lök
1 skivad morot
matolja
500 g magert nötkött skuret i tärningar
100 g champinjoner
1 tärning oxbuljong
1 liter vatten
Fräs löken och moroten i lite olja tills det hela mjuknar, men låt det inte ta färg. Lägg de frästa grönsakerna, svampen och köttet i en ugnssäker gryta. Lös upp buljongtärningen i 1 liter vatten och häll i grytan. Ställ grytan i ugnen vid 175 grader i två timmar.
Låt grytan svalna till rumstemperatur och servera med enkla hundkex.
Smaklig måltid.
Strö gärna över lite Plaque Off.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Gott! Kan jag få komma på middagen då? Jag har hört att lök är en utav de saker man inte ska ge sin hund eller?

Det var ju en liten hackad lök bara, inget de tar skada av om de bara får det ibland. Men det är klart man bör väl inte ge dem några mängder kanske.
Vitlök är annars väldigt bra att ge sina hundar i maten, dock är det att föredra granulerat i pulverform liksom. Detta kan man ge dem i maten så hjälper det till att minska angreppen från fästingar.
Jag trodde inte riktigt på det där förrut, men har gjort ett test här hemma då vi har mycket fästingar. Och det hjälper både på hundar och hästar faktiskt. Så ett tips är att mata sina vovvar med vitlök, men man bör börja redan nu för att de ska hinna få det i systemet riktigt inför säsongen.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Vilket bra tips Åsa. Fästingar är ju så otäcka.

Ja inte är det några trevliga djur att hitta på sina djur precis. Och jag vill inte heller dränka in mina djur i en massa medel som är så giftiga att fiskarna i sjön dör om jycken badar liksom. Vet att många använder det medlet som en lösning, men jag kör på det mer naturliga.
Audiatur et altera pars

Jag har hört att man kan göra ett eget fästingmedel bestående av:
5 vitlöksklyftor,1 burk timjan och en liter vatten.
Pressa vitlöken och blanda ihop med timjan och vatten koka ca 5 minuter, sila av låt kallna. Häll upp i en duschflaska, förvaras kallt. Hållbarhetstid ca en månad. Spraya hunden var annan var tredje dag.

Nackdelen med det är att du har en hund som doftar vitlök. Inte alla tycker om lukten. Då är det bättre att ge hunden det i maten i torr form så luktar den inte vitlök.
Men har man inget emot vitlöks doft så kan man gott spraya den med detta medel. Jag gör ett liknande till mina hästar på sommaren som hjälper till mot mygg, knott och broms.
Audiatur et altera pars
själv ger jag mina hundar vitlök & chilli i både min & deras mat. men ej i all mat. de får detta i tex köttfärssåsen. gott tycker dom mina hundar har aldrig tagit skada av detta.

Här en specialare som garanterat slinker ner 1 kg 20%fet nötfärs från irland serveras naturellt de gillar mina hundar å sen får man inte glömma rå vom eller nötlever de är mumma enligt dom.
Fast vanligtvis blir de kyckling som får gå i ugnen gör 2 åt gången sedan kokas ris i fettet å buljongen å priset blir ungefär som för burk mat som dom oxå får plus att dom får torrfoder ibland å våran mat ibland ,förr om åren körde jag fryst våtfoder från fodax men tog upp en hel frys så vi gled sedan mer över till hemlagat å nu börjar burkarna komma in ibland:-))man blir lat med åren .
När de gäller fästingar så kör vi med det medlet man köper på apoteket "expot" och de fungerar verkligen bra men man måste upprepa var 6 vecka ,tidigare år har vi haft en massa fästingar på hundarna å på oss själva men dom senaste åren när vi kört med dropparna så är fästingarna sällsynta fast man får dom på sig när man är ute å går men de sitter inga på hundarna jag är lite tveksamm till vitlök då jag har provat vitlöksextrakt för skadedjursbekämpning i växthus när jag yrkesodlade men den hade ingen effekt tyckte jag fast kasnke funkar den på fästingar .
mvh/bjorsa

#1 de stämmer lök är giftigt för hundar men då i större mängder men enligt tex din vetrinär så bör man undvika matrester med lök i
Hittade detta på denna sidan http://hem.spray.se/e.snygg/Vxtmed/lok.htm
Vanlig lök (även kokt sådan), liksom vitlök, kan orsaka anemi hos flera däggdjursarter såsom katter, hundar, hästar, boskap för att bara nämna några. Ämnena i dessa lökar förstör de röda blodkropparna hos många djur med hemolytisk anemi som följd. Hos hundar lär det främst vara mindre hundar som drabbas. FÖR HUND OCH KATT KAN HÖGA DOSER, ELLER ETT LÅNGVARIGT BRUK AV VITLÖK OCH LÖK MEDFÖRA DÖDEN.
mvh/bjorsa

#9 vill bara tillägga att de var inte jag som gjorde stilen fet i texten utan den var så ifall någon kanske tycker att jag är ute å vimsar
mvh/bjorsa

Oh, vilken tur att mina hundar inte är läskunniga, då hade de kanske varit döda nu.
Här har det fungerat jätte bra i alla fall. Har sluppit fästingar de sista åren på vovvarna. Sååå skönt då jag tycker de är riktigt äckliga.
Audiatur et altera pars
#11 den va bra den åsaF
Ne ger du din hund god saker I måttliga mängder så är de inte farligt forsätt ge god mat och motion så är de grönt ljus mvh defender

#11 de e likadant med mina inte ett ord kan dom läsa inte ens prata men mat skall dom ha :-)))
De e väl som med chocklad där med löken giftig i större mängd ,när jag var liten å jag hade en boxer så gavs hon ofta chocklad framför allt dukat å hon blev 14 år men såklart de var ju vanlig marabou inte så mkt chocklad i den ,idag så ger jag dock ingen chocklad pga äter inte chocklad särskilt ofta.
mvh/bjorsa

Vad trevligt att fler vovvar här inne inte är läskunniga. Då är mina inte ensam om att sakna det. ;-)
Appropå choklad så hade jag en risen när vi växte upp. Han fick en plopp om dagen och han blev jätte gammal.
Audiatur et altera pars

Jadu de där med chocklad de fick man ju reda på först när man fick parabol å började se på animal planet å likn kanaler då dom gav kräkmedel till hundar som smackat i sig en typ 100 grammar chocklad men de var ju utrikes chocklad å den har väl bättre kakao halt å efter de blev man ju lite mer betänksam när dottern var liten å åt chocklad å ville dela med sig till vovvarna men nog fick dom en bit då å då .
Likadant de här med lök de var oxå något vetrinär program som sa att de var farligt för hundar sen läste jag nån gång om en hund som blev ordentligt sjuk eller dog men den hade ätit en hel lökpaj och då kanske de ingår 10 lökar i en sådan kan dock inte hitta eller komma ihåg riktigt vart eller när jag läste om lökpajen å hunden.
mvh/bjorsa
mvh/bjorsa