Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2563 ggr
[postmortum91]
0

Han är förändrad

Hej, vi fick hem vår 8 månaders valp igår efter att han varit hos min svärmor under 5 dagar. Han är en Eurasier och skäller ALDRIG, innan han åkte iväg drog han endel, men när vi fick hem honom igår så känns det faktiskt inte som samma hund i alla områden. 
Han har ätit skitdåligt sen han kom hem, han skäller både ute och inne nu, vilket verkligen inte är önskvärt. Det var ju en av alla anledningar till varför vi ville ha en Eurasier från början. Och innan vi gick och tränade honom förut så drog han för kung och fosterland, alltså EXTREMT. Men efter att vi var ute förut och tränade honom så har det blivit lite bättre.

Hon skulle även behandla hans öron och tvätta dem med örondroppar, vilket hon inte gjorde för att han fick som han ville, så nu är han jobbig när vi även ska göra det på honom.

Min svärmor har aldrig haft hund och det märks väl. Jag och min sambo är annars väldigt stränga på vissa delar kring vårt hundägande:

*Han får absolut inte tigga, en av de första grejerna vi lärde honom var att gå ut från köket när vi sa till honom, nu funkar ju det i alla rum.
*Innan försökte vi bara ge honom hundmat, ytterst sällan han fick annat, nu har ju hon gett mat vid bordet och människomat och riktigt skämt bort honom, så nu vill han inte längre ens ha fil som han gillade.
*Han har ju aldrig skällt, så det har aldrig varit ett problem, men nu är det de, för vi vill verkligen INTE att han ska skälla. Sambons mamma tycker det är bra när hundar "varnar", så jag antar att hon uppmuntrat honom till detta när han var hos henne.

Han är inte ens lekfull längre, han känns typ depp eller något. Nu har det hänt två gånger idag att jag ska leka/träna honom och helt plötsligt bara vänder han och går iväg, helt bestämt. Det har aldrig känt innan.

Situationen känns riktigt jobbig, jag ångrar en del att jag lämnade bort honom, våra regler måste ju vara samma hos hundvakten känner jag. För hos henne gick han ju aldrig i koppel, hon lät honom springa ut och in som han ville (hon bor på landet). Och här inne i stan funkar inte det. 

Sen hade hans öra varit bra nu om hon hade behandlat det som hon skulle, nu får vi börja om med hela kuren typ.

[postmortum91]
0

Vill tillägga att han gnyr väldigt mycket och drog nu när vi var ute så JÄDRA mycket, hela han känns instabil till skillnad från innan

[Annamaja27]
0

Jag tror personligen inte att hundar har speciellt svårt med att det är olika regler på olika ställen. Jag upplever att de är väldigt duktiga på att inse var det lönar sig att göra vissa saker och inte (tigga till exempel).

Om ni fortsätter med precis samma regler som innan så tror jag inte det kommer att vara några problem och jag tror inte egentligen heller att ni behöver oroa er för att lämna hunden till samma ställe i framtiden. Möjligtvis att han visar att han tycker att mijöombytet är jobbigt pga av hans låga beteende. Ha det under uppsikt så det helt enkelt inte är så att han är sjuk.

Skällandet tror jag också kommer att ge med sig om ni fortsätter som ni gjorde innan.

Tänk på att han är i en ålder då mycket händer i kroppen och omgivningen kan vara MYCKET intressantare än vad matte/träning är.

[Murvel]
0

Ge det några dagar, din hund kommer snart bli sitt gamla vanliga jag. :)

Att din svärmor inte gav honom sin öronkur, och gav människomat, var ju dock inte ok alls. Det gäller ju hundens välmående först och främst. Så tacka för att hon passade honom, men kanske bör ni lämna hunden till en annan person och NOGA komma överens om reglerna nästa gång.

Em_
0

Förstår hur det känns! Speciellt örat hade jag blivt skit sur över.

Min hund kan rata både middag och frukost om han fått äta mycket av något gott, typ köttben. När han var 8-12 månader spontanvägrade han vissa dagar. Jag brukar bara vänta ut honom, tillslut äter han. Duger inte frukosten tar jag undan den, sen tröttar jag ut honom på dagen och då brukar middagen försvinna snabbt sen. Om ni håller era matrutiner och inte trugar med godis tror jag han kommer igång och äter igen rätt snabbt.

Samma med era andra regler, håller ni på de är fattar han snart vad som gäller igen. Min hund var mycket för att testa gränser i den åldern och jäklar vad jag ångrade mig när jag hade varit slapp någon dag och inte stått på mig.

Att han går i väg kanske också är någon sorts test grej? Eller har du tränat/lekt för hårt? Att hunden tröttnar i träningssitutioner verkar inte vara ovanligt. På de kurser jag har gått har de pratat mycket om att hitta rätt och varierade belöningar.

Jag tror det kommer ordna sig för er om ni är konsekventa ett par dagar. Balansera upp med beröm och lek så ni inte blir två tjatiga tråkmånsar i hundens ögon :)

[Timantis]
6

Tycker du är lite orättvis mot svärmor. Hon har aldrig haft hund o är inte hundvan. Att be någon sån att göra rent öron är inte snällt. På 5 dagar kan det inte ha blivit så illa så att det inte blir normalt på några dagar hemma.

Hundar lever i nuet o gör som dom får. Det där fixar ni.

[postmortum91]
0

En vän till mig letade upp på internet där några inlägg på engelska beskrev att han typ kan ha separationsångest. Men kan det komma nu efteråt när han är hemma igen eller är det separationsångest från min svärmor? För när vi var borde och frågade henne hur han hade det så sa hon att han mådde bra och var glad. Tänk om han är olycklig för att vara hemma?

Någon mer på engelska skrev att hennes hund var deppig när den kom hem, för att ha blivit bortlämnad. Men vad tror ni?

#4Nej jag hade knappt tränat honom i 2-3 minuter ens. Han klarar långa träningsstunder annars. Det verkade mer som plötsligt ointresse.

[Murvel]
3

#6. Hundar kan stressas av att "byta hem". Tänk på att han både kom till din svärmor OCH därifrån på hyfsat kort tid. För nej, din hund är inte ledsen av att vara med er igen. Han behöver några dagar att vänja sig bara. Om ens det.

polgara
0

Känner igen detta, jag lämnade bort mina pälsklingar till syrran över natten då jag skulle jobba o ungarna är hos pappa, vill ju inte lämna om ensamma så länge.

Syrran har iof oxå hund, en Chihuahua, hos henne hade mina käkat av hans mat (jo jag skickade med mat åt dom, men det dög inte där) o nu vägrar dom totalt att äta sin mat här hemma, observera då att de bara varit borta ca 15 timmar. På 5 dygn hade jag inte ens vågat tänka på hur det hade kunnat vara även om syrran har en sund syn på hund. De lägger snabbt till med ovanor borta tycker jag, men blir sig själva igen efter nått dygn

[jahoda]
0

Ring en veterinär och berätta vad som hänt, det låter ju som att hunden har förändrats väldigt mycket under en kort tid och det kan vara ett tecken på att något är fel.Veterinären kanske har någon idé om vad felet kan vara och vad man kan göra åt saken, skadar ju aldrig att ringa och fråga :)

Att en hund skulle bli ledsen för att han blivit bortlämnad tror jag inte är så sannolikt, inte ens min mammasjuka vovve beter sig annorlunda när jag hämtat honom förutom att han är väldigt glad såklart!

[Timantis]
0

så ska jag ta upp det klassiska nu i nyårstider då. Det kan inte vara så att han är skotträdd o det skjuts raketer?

Min hund blir stressad o drar massor i kopplet när det smälls bomber.

[postmortum91]
0

#9 Jo får ringa imorn och kolla.

#10 det kan faktiskt vara det, men hans uppfödare bodde jättenära en skjutbana så han ska ju vara van mycket högre smällar än så här.

[Timantis]
0

Men smällare o skott är absolut inte samma sak. O om hans mamma/pappa var rädd för smällar så är det troligt att även avkommorna är det.

Min hund fixar skott från skjutbana men INTE från startpistol, gevär eller smällare o raketer

vallhund
0

Varför skall hundens öron tvättas stup i kvarten, har han haft öroninflammation?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[cindrus_89]
0

jag tror starkare på att ha fått bli bortskämd å att han är unghund å som har förhoppningar om att han kan fortsätta de goa racet. få mat från bordet, helt okej och skälla osv.
bara å stå på er med era vanliga regler ni brukar ha så blir han sig själv snart igen tror jag.
Oavsett om man lämnar bort dom eller inte så lär ju den dära unghundsiden komma snart då man nästan kan tro att de faktiskt varit hos svärmor i tre vckor, för då helt plötsligt en dag så kan de ingenting av de man traglat första tiden..

Min hund är alltid en annan hund när hon kommer hem, för smart för andra å hon tror hon ska komma undan med allt när hon kommer hem å det gör hon inte. åh har hon varit hos sv'rfar å svärmor mer än två dagar då vet jag att jag har mycket å bita i när hon kommer hem.

Jag är tacksam att jag har någon som gillar å passa min hund när jag behöver hjälp så då får jag väl ta det. inte alla som harnågon som kan ställa upp sådär.

russin
0

Hunden är 8 månader och börjat få korn på vad löptikar är - tror gnället och gnyendet kan komma från detGlad inte ovanligt att det blir knäck i lurarna vid denna ålder.

Hundar brukar inte ha problem med att ha olika regler i olika hem, så han kommer nog snart in i gamla vanor igen.

[Doglovers]
0

#12 Du har helt rätt.

Skottträdsla är nedärvbart.

[Timantis]
1

Jag tycker du ska iakta honom när det smäller o se hur han reagerar. Det kostar inget. Sen ha era regler fortfarande. Jag tror absolut inte han är sjuk utan det är något som är övergående. skott, test, hormoner löptik eller slyngel helt enkelt. Men är han skottberördhet så försvinner det efter nyår.

[postmortum91]
0

#13 Han har svampinfektion i högerörat, vi skulle behandla dagen innan vi åkte bort och även rengöra örat varje dag för att få bort smutsen som uppkommer efter svampen, men nu fullgjorde inte hundvakten sin uppgift så vi måste börja om från skretch. 

Jo han kan ju säkert gnälla för löptikarna också, hela han är så mesig tycker jag :P
Han är bättre idag med att gå i koppel, och han verkar sakta med säkert bli sitt rätta jag igen. Tack för alla svar :)

[Doglovers]
2

#18 Något du måste lägga på minnet är att du absolut INTE får ömka med honom när han visar sej rädd och orolig. Då visar du att han har fog för sin rädsla. Han är i en väldigt känslig ålder just nu. Den så kallade spökålderna. Sträck på ryggen och visa att inget i hela världen är farligt. Han läser av dej som en öppen bok.

Jag stänger in mina hundar, släcker lyset och höjer volymen på radion. I det hundhus som ligger mot stan, så hänger vi för en filt så dom inte ser blixtarna. Och så får dom varsit tuggben och gnaga på. Ingen är skotträdd, men dom blir oroliga för att hela himlen flimmrar.

Hoppas det går braSkrattande

[postmortum91]
0

#19 Det vet jag :)
Men tack ändå