Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1934 ggr
Soeffia
0

Passar Australian sheperd oss?

Väljer att skicka texten till både hund och vallhund ifokus… Hallå alla glada! Vi är en familj med hundvan mor och två relativt hundvana barn på 13 och 10. Det har blivit mycket prat om hund och nu letar vi aktivt efter passande ras. Australian shepherd ligger nu överst på listan. Om någon ägare/fd skulle kunna svara på om aussie passar oss hade det vart snällt. Vi tänker aktivera hunden främst med agility, lydnad och självklart långa dagliga skogs promenader. Bruks kan ev senare komma på tal. Passar denna rasen för oss? Varför/varför inte? Några andra alternativ? Villen typ skulle passa oss bäst, briks eller utställning? Och till sist, en bra kennel nära Göteborg. Tack på förhand! Vi bor i lägenhet med tillgång till stor gräsmatta.

Lita aldrig på pannkakor i luften.

Michaela-N
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det beror lite på vilken sorts linje du väljer ifrån. Jag vet att du kommer få många negativa svar härifrån som säger att du ska välja en ras ur rasgrupp 9 istället. Själv är jag också lite kluven till att välja en brukshund för annat syfte än just bruks, men kan bara tala för herren på bilden nedan, som nöjer sig med spår och lydnad, vi har även börjat med agility.

För en aussie av utställningsvariant skulle nog din vardag passa bra, en bruksavlad kanske skulle behöva mer fokus på någon av bruksgrenarna.

Tycker att du ska höra med lite olika kennlar om du är seriöst intresserad av rasen. Ring och be om att få boka ett besök så du får umgås med hundarna. Jag tror att det kan finnas flera kennlar som kan tänka sig att sälja en valp till er, men räkna inte med något från de väldigt bruksinriktade uppfödarna.

Bra kennlar har jag flera stycken av på lager, skulle hellre dock diskutera kennlar enskilt i PM, än öppet här.

Soeffia
0

Tack för svar!

Kanske inte riktigt uttryckte av vi söker en aktiv hund till en aktiv familj. Kan även tillägga att vi är intresserade av hundar i aussiens storlek.

Lita aldrig på pannkakor i luften.

RedMonsters
5

Alltså, jag skulle aldrig skaffa en utställningsavlad aussie, isåfall skulle jag letat efter en annan ras.

Medarbetare på brukshundraser.

[Murvel]
2

Vad tycker ni om finsk eller svensk lapphund?

Jag säger inte att ni behöver utesluta aussien, men en aktiv och intelligent sällskapshund hade kunnat passa lika bra till det ni vill göra. I synnerhet om ni inte har tävlingsambitioner. En "aktiv sällskapshund" är i mening typ en finsk lapphund, vanlig golden, shetland sheepdog och dylika. Sheltien är kanske för liten, därav mitt förslag på finnen :)

Jag håller lite med #3. Ska man ha en utställningsavlad aussie kan man lika gärna ta en annan ras. Detta eftersom de ofta bortprioriterar funktion, mentalitet och hälsa till förmån för utställning och typ "att vara en trevlig hund". Vill man ha en lugn och trevlig hund så kan man ju köpa något som inte borde ha avlats för arbete..

[Teddies matte]
2

Jag är lite tveksam till om den passar er, det finns ju många andra raser som kan passa utan att ni behöver ta en brukshund och som många andra nämner, tänker ni ta en utställningsaussie så fundera på en annan ras. Vissa delar av brukset kan du ju köra ändå fastän du inte har en ren bruksras.

Någon lapphund låter passande.

ellebelle1994
0

http://www.skk.se/hundraser/schapendoes/

kolla den länken.

jag är i alla fall svag för schapendoes, dom jag har träffat är väldigt mjuka individer mentalt och det jag läst om lär dom ha en av och på knap och är mentalt stabila.

precis som australian sheperden är detta en valhund men varjant lungnare .

dock är det pällsvård :( men läs om dom och se om det e något, ta kontakt med uppfödare aveln spelar roll när det kommer till krav av pällsvård :D

lycka till ^^

Ralktad
0

Jag skuggade igenom kommentarerna, och jag förstår inte varför man ska välja utställningsvarianten (som folk tror kräver mindre) bara för att man ska ha den rasen. Aussien är en bruksras, det är en bruksras av en anledning, och det är för att den ska arbeta i brukset. En utställningsaussie kräver också sitt, den behöver också få jobba med hjärnan och fys.
Självklart är det en allroundhund som passar till allt möjligt vill jag påstå.

Tyvärr är det många aussies som inte passar i brukset pga rädslor, skotträdslor mm. Det är inget måste att arbeta i brukset med aussien, men det är det den är avlad för (bruksaussien).

Jag tror en aussie skulle passa er, men då måste ni erbjuda någon hjärngympa, nosarbete. Aussien är duktig på att använda nosen, så spår skulle fungera utmärkt!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

[cindrus_89]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bor i göteborg och har en aussie, umgås även emd väldigt mycket aussie folk, följ med och träffa våra iolika hundar någon dag så får du se vad ni tycker om rasen.

Min vovve och jag pysslar med rallylydnad, disc dog och viltspår och även börjat ltie smått med agility nu, sen självklart massa skogspromenader och så vidare. hon är så nöjd med det så. Men jag säger itne att de inte e mycket hund. Men en otroligt fantastisk ras tycker jag, en gång aussie aldrig något annat än aussie, så har de blivit för mig iaf.

Var i gbg bor ni?

finns så många uppfödare men ni får ju fundera på vad ni vill med er hund och utifrån det välja en uppfödare. Jag kan rekomendera några men det är ju efter min smak och mitt tycke, så de bästa e att välja själv.

Mvh Sandra
Pm:a gärna mig om ni vill träffa min aussie=) 

Fotot: Linda Lundquist