Låna ut hane
Hejsan!
Våran familj äger en Golden retriver hane på 1 och ett halvt år. Vi har under hela tiden i haft våran hund Milton fått många kommentarer om hans fina kropp och beömm om hans psyke.
Vi hade i tankarna redan sedan han var valp att det skulle vara kul om han skulle få bli pappa eftersom han troligen är väldigt fin. Men då var det bara en rolig tanke. Men nu har vi kommit fram till att vi skulle väldigt gärna vilja ha en valp efter denna underbara hund och vi skulle tycka det vore kul att se hans gener gå i arv eftersom vi tycker att han är så fin.
Vi är inte så insatta i det hela och med detta inlägg vill jag ha lite info. Tycker det hela med hund avel är en hel djungel men vi vill ju se till att göra det bästa vi kan och se till att våran hane är frisk och kry.
Det vi vet är att han ska kollas höfter på och ögon. Samt att det är väldigt bra att ställa ut honom så att köpare av valpar kan ha koll på stammen?
Ni får gärna överösa mig med info och länkar :)
Dom flesta tik-ägare vill nog ha en meriterad hund till sin tik. Är det utställningslinjer på honom? Då är det ju minst ordentliga utställnings meriter han borde ha. Om ni kontaktar er uppfödare kan nog denne ge er nyttiga tips och mycket hjälp. Hälsotester och meriter är det jag kan komma på för tillfället.
#1 Uppfödaren ställer ut. Är det det du menar med utställningslinjer? Hehe Är som sagt helt ny på detta :)
Jag har börjat intressera mig för det hela med utställning då jag tror Milton är väldigt fin.
Dock har han varit med om en olycka och slagit ut tre tänder men av vad jag förstått så ska det inte göra något om man har ett skriftligt intyg av veterinär till utställning och då om man ska para med någon att det var just en olycka, har jag rätt?
Hej!
Innan ni lånar ut honom är det ju alltid bra om ni kollar ögon, armbågar och höfter som du skrivit. Att ställa ut minst en gång officiellt är ju också bra om du kan göra.
Vilken kennel kommer han ifrån?
#3 Vi börjar med att kolla höfter armbågar och ögon sen går vi vidare ifrån det. :)
#4 Bra att höra det ifrån någon annan med :) Vad innebär Dual purpose?
Hade varit super kul om det fanns någon linje med "jobb hundar" milton älskar aatt arbeta med. Tror han skulle vara prima som jakthund, bara det att ingen i familjen jagar. ;)
#4 Dual purpose är hundar som ska fungera både på utställning och under jakt.
#5 Gold Klitts kommer han ifrån och han heter Gold Klitt´s You are mine :)
#4 dp är en blandning av dom två, alltså ingen ren jakthund. Har han inga meriter inom apportering/jakt blir det nog svårt att hitta någon som vill använda honom i arbetandelinje, jakt alltså. Eventuellt att han skulle vara intressant för dp-avel, men då ska han nog ha lite meriter inom arbete. Är inte jättehaj på det här med linjerna hos golden.
#9 okej då satsar vi på utställning :)
Då blir det att läsa på ^^
Ok. Det ni bör göra är:
- HD
- ED
- ögon
- ställa ut officiellt
- ev meritera inom t.ex viltspår
Även om ni inte jagar praktiskt så kan man ju alltid träna apportering och ställa upp i jaktprov om man tycker sådant är roligt.
Men hunden är ju fortfarande ung, ni har gott om tid, rådfråga uppfödaren (så vidare det är en bra sådan)
≧◔◡◔≦
Vill du nu använda honom i aveln så ta din uppfödare till hjälp. Uppfödaren känner till linjerna. Tycker det är lite oroväckande att så få syskon har röntgat sej. Sen tycker jag pappan har dåligt resultat vad gäller HD där 6 av 12 röntgade hundar har HD fel.
Du bör öven ta DNA test för PRA o se om han är fri från PRA genen. Pappan är testad fri men mamman är inte testad.
Du måste röntga både höfter o armbågar samt lyda ögonen annars får du inte använda honom i aveln över huvud taget.
Har kollat stamtavlan o du har säkert en jättetrevlig hund men för aveln har han inget att tillföra enl mej. O det bygger jag på att ingen av föräldrarna har några meriter pappan har några CK på utställning o ett Cert. Mamman inte ens ett CK. Mamman o pappan har inte heller lämnat något "att hänga i julgranen"
Ska man avla så måste man vara kritiskt till sin hund o inte använda vad som helst. O golden har ingen smal avelsbas o din hund har en ordinär stamtavla. Nej njut du av din hund som han är. En trevlig familjehund.
Men ställ ut honom först o se vad domarna tycker. Vet ni inte hur man gör prata med uppfödaren o testa först på en inofficiell utställning. Sen en officiell eller en flera skulle jag säga. Får han där CK o är med i bästa hane o placerar sej bra o kanske tom får ett Cert så ja då så är han väl så fin som alla säger. Sen går det ju även att meritera i tex viltspår som är den lättaste grenen att meritera i. Då visar du att hunden kan jobba. Vilket en hund avlad för jobb bör kunna.
Sen behöver man ju iten avla på en hund för att alla säger att han är fin. O det finns massor av söta o gulliga hundar att köpa.
Ni skall inte använda hunden till avel bara för att ni tycker han är så fin och snäll och det vore kul att ha en valp av hunden, det är ingen orsak att avla på hunden, ni kommer aldrig få samma typ av hund två gånger. Vill ni ha en riktigt trevlig hund till väljer ni ut en uppfödare med en riktigt bra kombination.
Hunden ska tillföra rasen något, ifall ni nu tror att hunden verkligen skulle vara lämplig för avel kontaktar ni uppfödaren för att ta hjälp, hunden ska vara röntgad både fram och bak och ögonlyst, meriterad är alltid bra och så tycker jag också ett MH eller BPH skulle vara på sin plats.