Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 12537 ggr
JessicaRex
0

Lagotto romagnolo!

Hejsan!!

Jag köpte min första hund 2001 och det blev av rasen Bichon frisé och sen 2005 så blev det ännu en Bichon frisé.

Februari fick jag på grund av cancer ta bort min äldsta hund och nu börjar jag känna mig redo för en ny hund. Jag har alltid haft ett extra öga på rasen Lagotto romagnolo och sett den rasen som en ras som kan passa mig och mitt liv.

Jag har läst på mig om rasen och är förberedd på hur ett liv med den rasen skulle kunna se ut. Men jag skulle vilja veta vad just du som äger en Lagotto romagnolo tycker om rasen.

Jag är såklart intresserad av det som både är positivt och negativt Glad.

Så nu hoppas jag på en lång tråd med många inlägg.

Aristarcos
0

Vi tittade på just lagotton när vi skulle skaffa hund, tyvärr har jag efter hört mig efter, hört mycket negativt. Bland annat en veterinär sa absolut inte, de är instabila, lätt för att bitas, många har varit tvugna att avlivas tidigt. Har diskutterat även med SBK medlemmar, de säger precis samma sak… Så jag skulle om jag var du verkligen tänka mig för. Och vill du fortfarande ha rasen, se till att du verkligen har superföräldrar på hunden, som är mentaltestade. Vi kände att vi inte vågade riskera våra barn genom att skaffa en. De ser så fina ut, men det finns en baksida.

Om de biter så gör de det utan att ge någon varningssignal i form av morrande…

AnneN
5

Har ingen lagotto själv, men en vän har den rasen och har träffat några på kurser och socialträffar på Hundhuset.

Det jag sett av rasen är att de är aktiva, busiga, pussglada, arbetsvilliga, älskar allt och alla.

Har pratat med min vän om detta med rasens mentalitet då även jag hört från andra att de är instabila och opålitliga. Hennes svar var då att man ska vara noga med sitt val av uppfödare, en del avlar tyvärr bara efter utseendet (gått bra på utställning) men struntar totalt i hur de är mentalt. En bra uppfödare säger hon avlar endast på mentalt stabila hundar (helst mentaltestade). Man ska vara noga med att innan man tingar en valp, hälsa på hemma hos uppfödaren, få träffa tiken (och hanen om möjligt) och även de andra hundarna som uppfödaren har hemma för att kunna avgöra om man tycker att deras hundar har den mentalitet man söker.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
0

Jag har träffat 2 lagotto i mitt liv som jag har haft liksom kontakt med, sett fler på håll som t.ex på utställningar.
Dom 2 har varit mycket trevliga, aktiva hundar. Lättlärda och sammarbetsvilliga.

Jag upplever inte den som #1 och #2 beskriver att dom biter utan förvarning

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aristarcos
2

#3 en veterinär borde man kunna lita på, hon sa direkt, jag vet 100 raser som är bättre än lagotton.

En annan hade varit med om att en valp på 4-5 månader skulle vaccineras, vaccineringen gick bra, det var bara det att valpen helt utan förvarning efter allt var klart bet veterinären. Många veterinärer ska tydligen kräva munkorg på dem. Vi var och hälsade på en kennel, hunden var lugn och fin, men helt omeriterade föräldrar och inte mental testad.. Men med familj och barn så tänker man till extra.

Men det kan ju finnas bra, men med tanke på vad hon sa så ville jag/vi inte gå vidare med rasen.

Michaela-N
6

Aveln på lagottos har ju gått lite utför men håller på att stabiliseras igen. SKK har ett särskilt avelsprogram och prioriterar bl.a. lagottos i BPH.

[Forest]
1

Kan bara säga gott om lagotto just för att jag känner 4 mycket väl o de är så trevliga hundar. Som andra säger aktiva,glada och mycket kramgoa/pussglada framåt hundar. Lätt att få on och off knapp det tycker jag är stor fördel.

Fridaaaa
3

#4 Veterinärer vet inte alltid bäst ;)
En veterinär som jag praktiserade hos sa att sankt bernhard är lömska och aggresiva hundar vilket ju inte stämmer så.

Aristarcos
1

#4 jo, men jag har sökt på nätet, pratat med flera olika personer, och tyvärr hade ingen av dem hört något positivt om dem..

Fridaaaa
1

#8 Ja jag har pratat med folk som har rasen och dom säger inte så, så gäller helt enkelt att bilda en egen uppfattning om rasen :)

Aristarcos
1

Tom uppfödaren tom medgav att de kunde vara lynniga..

Fridaaaa
4

#10 Som jag sa, man får göra sin egna uppfattning :)

JessicaRex
0

Eeehh det kanske inte var den här tråden jag hade väntat mig. Som jag skrev så har jag läst på om rasen och jag vet att ett mentaltest är ett stort krav som seriösa uppfödare har på rasen. Och då att både tiken och hanen ska vara mentaltestade innan parning.

#1 Jag har själv aldrig hört om en väldigt aggresiv lagotto och jag blir lite förvånad när du beskriver dom som väldigt negativa. Självklart så finns det säkerligen aggresiva lagottos men det finns aggresiva hundar inom alla raser för den delen.

#2 Tack för en riktigt bra kommentar =)

#3 De jag har träffat har också varit väldigt trevliga.

#5 Ja det är väldigt synd att många raser tyvärr avlas sönder i dagens samhälle. Men är man väldigt noga i sitt letande tror jag att man kan lyckas.

#6 Ja det är den bilden som de flesta ger som jag samtalat med rasen om.

nadilda
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten underbar lagotto-tös på drygt 6 månader. Jag och min familj har aldrig ångrat rasvalet en endaste sekund.

+ med rasen:

Otrligt lättlärd

Super social

Fäller inte

Sammarbets villiga

Har ofta väldigt lätt för andra hundar

Galna ;)

Hade kunnat fortsätta med detta i en vecka….

- med rasen

Man måste dra hår ur öronen

Kan bli hemedka tovor i pälsen

Kan nog vara lite skälliga (Dolly är inte det)

Otroligt lättlärd

Kommer inte på mer just nu!

Om det är nått mer du undrar skka jag se om jag kan svara! Glad

nadilda
4

#1 Har jag aldrig hört något om förut!

Det lömskaste Dolly har gjort är att hoppa upp på bordet, sno pappas glasögon och lägga dom under soffan.Tungan ute

Arcadia
3

Jag har ingen Lagotto, men det var en av de raser jag tittade på när jag letade valp. Jag hälsade på hos någa uppfödare både av Lagotto, Pumi, Bedlington och Portugisisk Vattenhund (Portis). När jag började var jag helt inne på Lagotto, men valet blev en Portis och det var helt rätt för oss.

Vi ville ha en aktiv lättlärd hund som inte fäller - därav urvalelt. Pumin och Bedlington upplevde vi som skälliga och lite kattlika (älskar katter också men det räcker med de vi har). Lagotton kändes som rätt storleksmässigt, men min veterinär som också är hundmänniska avrådde mig föra rasen precis som tydligen fler veterinärer gjort. Allt för många incidenter med Lagottos som huggit utan varning då de befinner sig i lite pressade situationer (typ veterinäsbesök). Munkorg på allts…. och det kan jag säga min veterinär har ett fantastiskt handlag med djur vad jag har sett under de tio år jag gått hos henne.

Ett besök hos Portis uppfödare (trots att vi egentligen tyckte rasen var lite för stor…) och vi var sålda. Fyra glada urtrevliga hundar som inget hellre vill än att lära känna oss alla.

För oss blev det en Portis och hon fyller vårt liv med glädje, hon älskar alla människor och alla djur. Har aldrig sett henne blir arg eller rädd, hon är en trygg, busig och glad hund. Hon har lätt att leka med andar hundar när vi träffas i hundgården.

I vårt område finns det två Lagottos vars ägare jag pratat med ett par gångar. Ingen av dessa hundar kan omgås med andra hundar (två tikar) De är osäkra och gillar inte andra hundar eller människor enligt ägarna…Jag har hört om trevliga Lagottos också, men jag har tyvärr ännu inte träffat någon.

Aristarcos
1

#15 ville också ha en portis, men vi hittade ingen omplacering..vi ville inte skaffa valp, och de omplaceras mycket sällan..vilket i sig är ett mycket bra betyg för rasen.

Praefatio
13

Jag kan ingenting alls om lagotton, men jag vill ge ett varnande finger till TS: Försök att inte förkasta den negativa kritik mot rasen som har framkommit från många håll här. Ser en tendens i dina inlägg att bara vilja hålla med de som säger "Nej, jag har aldrig hört något negativt…" och vifta bort den information som inte faller dig i smaken.

Anledningen till att jag säger det är inte för att vara taskig på något sätt, utan för att jag gjorde precis likadant i mitt första rasval. Det blev katastrof. Liksom du så fick jag många varningsflaggor från olika personer, men jag valde att bara lyssna på de som sa det jag ville höra. Resultatet var att jag fick hem en hund som var så oerhört fel för mig, som mådde jättedåligt och som fick mig att må jättedåligt. En hund som jag tillslut, tack och lov, kunde lämna tillbaka till uppfödaren utan sura miner efter att ha kämpat i ett år med att få hunden sådär lycklig och härlig som de positiva kommentarerna utlovat.

Du kan absolut fortsätta att överväga en lagotto, men snälla ta med i beräkningarna att människor faktiskt kan ha rätt i att det är en vek/bitig ras. Oavsett om det får dig att välja en annan ras eller helt enkelt välja uppfödare efter om de mentaltestar sina hundar, så är det enormt viktig och givande information för dig att känna till. Var alltid kritisk. En hund är ju ett djur som du ska leva sida vid sida med på ett helt annat sätt än något annat husdjur, så det är helt sjukt viktigt att det blir rätt för annars påverkas hela ditt liv.

nadilda
0

Var noga med att köpa ifrån en bra kennel!

JessicaRex
2

#13 Tack för din kommentar.

#17 Självklart så tar jag till mig av alla kommentarer som jag får och överväger fortfarande mitt beslut om själva rasen. Ska ner på Stockholms utställningen i dec och tänkte även där besöka Lagotto ringen för att se hur de hundarna fungerar i en sådan situation.

Jag vet att lagotton har ett rykte om sig att de kan vara ostabila i psyket och det är väl därför jag vill vara väldigt förberedd innan jag ens bestämmer mig för en valp. Så nu lägger jag tid på att samla på mig så mycket information som jag bara kan för att det ska bli bra. Och mentaltestade föräldrar är väldigt viktigt för mig i mitt val av uppfödare och valp.

Jag har ju sen tidigare en Bichon frise här hemma som självklart måste fungera ihop med en ny hund så det är också en viktigt aspekt i valet av hund.

Jenniferri
9

*Långt*

Jag har en Lagotto hane runt 9,5 månader (som han bli nu på tisdag). Han är en riktigt glad kille som älskar allt och alla vare sig det är en människa eller hund och står alltid med sin viftande svans uppe (har alltid fått kommentarer av andra att Wille alltid ser så glad ut och ja han är en glad kille nästan 24/7). Och han fungerar ihop med alla slags hundar och människor, vilket en lagotto ska kunna. Samt så skäller han inte alls i vardags men kan göra några skall när det kommer en människa förbi på tomten när han är utomhus men det är våran miss i uppfostran så nu håller vi på att lära honom att man inte skälla på människor som går förbi.

Wille bryr sig faktiskt inte alls om höga plötsliga ljud utan om det är något som t.ex  en kastrull helt plötsligt ramlar ner bredvid honom så reagerar han inte (dsv sitter/står kvar på samma ställe) men kan undersöka kastrullen efteråt vilket många (inkl ledarna för MH-beskrivning för hundar) ser som positivt att hunden vill undersöka saker som ramlar ner och inte blir rädd för den istället. Sen så har han hört fyverkerier och det brydde han sig inte heller om. Men en Lagotto kräver en fast hand i uppfostran.

Rasens fördelar enligt mig är ju att de är:

+ Lättlärda, nästan lite för mycket ibland.

+ Älskar mat.

+ Över Sociala, oftast så älskar dem allt och alla men kan bli jobbigt i längden när de vill hälsa på alla.

+ Fäller ingen päls, dsv att man måste klippa dem.

+ Arbetsvilliga.

+ Fungerar med andra hundar. För oftast så jobbade lagotton i grupp när de letade efter tryffel och då måste ju hundarna kunna omgås med andra hundar utan att börja bråka.

+ Clowner. Lagotton är allt små clowner och det finns säkert en clown i varje Lagotto.

+ Man har aldrig tråkigt med en Lagotto.

+ Envisa. Men haha, alla tycker nog olika men jag tycker iaf att envishet är positivt enligt mig, så andra kanske tycker att det är en nackdel… Oskyldig

Hmm.. ja, jag kan säkert fortsätta i en evighet men detta får räcka nu :)

Nackdelarna är väl mest:

-Lätt till skall. Vissa lagotton har väldigt lätt till att bli skälliga medans andra lagotton inte skäller alls. Så väldigt indivuellt det dära. Men detta är en uppfostringssak.

-Gräva. De gillar att gräva så om man lämnar dem ensamma på en trädgård så kan de börja gräva där. Så om man har en fin trädgård som man är rädd om så bör man nog tänka om lite. För många lagotto ägare kan nog hålla med om att vissa lagotton är allt små grävmaskiner (inkl min Wille) men man kan uppfostra dem att gräva mindre och visa dem vart det är tillåtet att gräva och vart det inte är tillåtet men oftast borde man ha ett/några ställen där hunden får gräva för att få utlopp för sin egenskap. <- Det har faktiskt hjälpt mig enormt mycket så nu gräver han inte alls mycket på våran tomt som han gjorde när han var liten.

-Mattjuvar. Deras kärlek till mat gör så att om de hittar en liten mums bit någonstans så vill de gärna sno den men man kan självklart lära dem att inte sno mat vilket jag har gjort med Wille. Han snodde mat konstant förut vare sig om jag var precis bredvid eller om jag bara vände ryggen till eller gick ut till en annat rum och när man var tbx så var maten borta innan man ens hann blinka ^^ Men uppfostringssak är detta.

Mer nackdelar kommer jag faktiskt inte på, hehe. Tycker faktiskt att en bra avlad lagotto är en underbar ras och jag kan verkligen tänka mig en till lagotto i framtiden.

De som får en dålig avlad lagotto säger nästan alltid -Aldrig mer Lagotto! Medans vi som får en bra lagotto säger -Älska Lagotto! Och jag är en del av de som älskar rasen.

Rasens MH problem är ett stort problem inom rasen men jag har träffat på hundra tals exemplar och alltså det är inte ofta att man träffar på en helt vrak till hund. Oftast så har de lagotton jag har träffat varit glada med en viftande svans, väldigt gosiga, arbetsviljan finns verkligen där och väntar på att du vill göra något, fungerat ihop med alla slag hundar och m.m. Så jag har väl alltingen haft tur när jag har träffat Lagotton. För jag har nästan bara bra erfarenheter av lagotton som är rastypiska enligt deras rasstandard. Men visst jag har kanske träffat på några som har varit ett stort vrak men sällan att jag träffar på såna. Men de dåliga avlade lagotton är som alla andra säger. Avskyr andra hundar, rädd för massa plötsliga ljud och osv.

Lagotto är som en bruksras fast i en mindre format (enligt mig och massa andra lagotto ägare). De behöver arbeta för att bli nöjda med t.ex (spår, agility, lydnad, freestyle, sök m.m) och helst ska dem få kunna arbeta med nosen med. De säger aldrig nej till arbete om de har rätt motivation till att göra det. Vad jag har märkt är att det verkar finnas två varianter av Lagotton. En lugnare och en vildare variant men vilken man får är en ren slump. Men båda behöver få jobba mer eller mindre.

Och att många säger att lagotton inte varnar med t.ex morrningar innan de bits utan biter på en gång utan varningar, är väl ändå liiitte överdrivet?? Alla lagotton gör inte alls det men självklart finns det kanske en del som gör det.. så inget jag kan säga om lagotton gör det eller ej.. Men min egna hund morrar nästan alltid innan han börjar bitas eller tycker att jag gör något fel.. Men han bits väldigt sällan men de gångerna han har viljat/gjort det så har han ALLTID varnat mig innan med morrningar. Och han klarar av vetrinär besök toppen till och med att ta sprutor utan att börja bitas eller visa något aggressivt beteende.

Men var riktigt noga med val av kennel så får man säkert en underbar lagotto Glad

*Jag är trött nu när jag skrev inlägget så ni får obs att jag kan ha skrivit lite konstigt och kanske saker som jag menade på ett helt annat sett*

// Hannah

Fridaaaa
6

#20 Ljuvligt söt!

nadilda
0

#20 Håller med dig i allt du skriver!  Hihi, nog har jag en grävmaskin här hemma! Men efterssom vi har mullvadar i våran trädgård så skrämmer hon bort dom när hon gräver! Det roliga är att man kan hitta allt möjligt i hennes hål, från klädnypor till tofflor :D

JessicaRex
0

#20 Tyst Vilket kanoninlägg TACK så mycket.

Och en helt härlig hund verkar du ha fått tag i också.

Du gav mig mycket bra information och tvekade inte för att ta upp det som du ser som negativt även fast du själv äger en lagotto. Det är det som jag hoppas att de uppfödare som jag tänker ta kontakt med också kan göra så att de inte förskönar rasen på något sätt.

Det enda jag reagerade lite på i ditt inlägg var väl det du skrev om att din hund alltid varnar morrande innan han biter eller säger ifrån. Och att de gånger han bitit dig så har han varnat innan. Men jag hoppas att jag misstolkat det lite Flört.

Som du även skrev så var du ju trött när du skrev inlägget.

Jenniferri
0

#21 haha tack! :)

#22 Jepp, allt gillar dem att gräva. Men du.. blir inte Dolly nästan alltid lerig efter att ni har vart i skogen? Wille kan aldrig gå till skogen utan att han kommer hem som ett ler monster :O

#23 Inga problem :) Ja, allt är han härlig!

Haha uppsi, lite trött där. Menade när han t.ex har hittat/snott mat som han vet att det är absolut förbjudet att sno och då försöker jag ta det ifrån honom och då kan han morra = varning för bitande om jag fortsätter. Men jag har tagit an det problemet och lärt honom att jag ska kunna ta ifrån mat som han hittar/snott utan att han ska säga emot mig, utan han ska kunna acceptera att jag tar det ifrån honom även fast att han vill kunna äta den mumsiga mat biten för sig själv. Så nu har vi inga såna problem kvar längre :) Hehe. Men annars så morrar han aldrig mot mig för övrigt :) Och nej, han har aldrig bitit mig utan jag avbröt honom varje gång han morra så att han aldrig fick chansen och istället så började jag träna positiv förstärkning med honom så att jag tillslut skulle kunna ta maten ifrån honom utan problem och resultatet blev kanon :)

Men han gjorde detta enbart när han hittade/snodde mat av sig själv. För när jag gav honom t.ex någon slags mat så visste han redan att det var jag som gav honom den = att han accepterade att jag tog det ifrån honom men när han hittade/snodde maten av sig själv så trodde han att det var en annan sak.

Men du ska bara veta att det var jag som råkade starta det problemet när han var liten för jag tog alltid ifrån mat som han snodde ifrån oss och då blev han mer beskyddande över det och ville inte att jag skulle ta det ifrån honom Skäms Så, ja jag skulle ha gjort på ett annat sett när han var mindre annars skulle aldrig detta problemet dykt upp.

// Hannah

nadilda
0

#24 Det blir hon faktiskt inte, fast kan ju bro på att hon nästan alltid badar i dammen när vi har varit i skogen! ;) Är ju mest när hon grävit som hon blir lerig!

Kan säga att jag har mött kanske 5 stycken lagottos, en av dom har varit arg, morrig och skygg.

Jenniferri
0

#24 Haha, våra skogar som finns nära oss finns det nästan alltid någon fin lerpöl eller träsk som han vill bada i och när han ser de så springer han dit fort som attans och badar lerpölen/träsket :O Riktigt äckligt är det och inte luktar han gott efter ett bad i leran/träsket ^^

Ja, så är dem dåligt avlade lagotton. Väldigt aggressiva är dem. Har själv en sån som bor här i samma område som oss och den hunden har verkligen stora problem :/

// Hannah

Arcadia
0

#19 Bra idé att beöska rasmontrarna på Stockholmsmässan. Det gjorde jag också - glömde skriva det. Även om alla hundar vi träffade där skötte sig (dvs inget morr eller utfall) så var det helt tydligt vilka raser som var mer avvaktande än andra. Vi var fortfarande inne på Lagotto efter besöket även om de visade ett ganksa måttligt intresse för oss (vilket jag tyckte inte var så konstigt med tanke på omgivningen). Beddisarna mest stod och led som jag uppfattade det. Portisarna var glada och nyfikna. Pumi missade jag helt - där emot hittade jag Puli som jag blev lite lätt förälskad i. Men inte en hund för oss pga rasegenskaper och päls .-) Men mysiga.

Praefatio
0

#19 Bra! Som sagt, jag säger ingenting för att vara elak, utan av ren omtanke. Det är bra att du gör mycket efterforskningar och tänker efter noga. Det viktigaste, som du säger, är ju också att i slutändan välja en valp från en riktigt bra och seriös kennel.

JessicaRex
0

#24 Ja då är jag helt med på noterna.

#28 Jag tar tacksamt emot att hjälp och information som jag kan få och är bara glad för vettiga och informativa svar =)

JessicaRex
8

Nu har jag bokat in ett möte hos en uppfödare i samband med att jag ska ner på utställningen i Stockholm i dec.

Känns bra att börja någonstans i alla fall Glad

NathalieT
0

Jag har också lagotto och min erfarenhet säger att de som ägt en lagotto oftast är mycket positiva medan de som aldrig haft rasen är negativa.

De allra flesta lagotto ägare som jag ahr talat med (och det är en heeel del) säger ungefär samma sak.

- De är otroligt lättlärda.
- Har en stor portion humor.
- Envisa.
- Badgalna.
- Mysiga.
- Charmiga

Jag kan fortsätta hela dagen.

Men ja, det finns också problem inom rasen i och med dess ökade populäritet kommer jú också oseriösa uppfödare. En lagotto från en bra uppfödare är en underbar hund. De flesta som är så negativt ställda till lagotton har förmodligen inte träffat an bra avlad lagotto - för det är fantastiska hundar.

Och angående att lagotton skulle bita veterinärer mer än andra raser är bara bull. Vilken hund som helst oavsett hur bra mentaltest den har bakom sig kan bita när den känner sig hotat. Vilket hundar oftast gör hos veterinärer så det tycker inte jag är så konstigt. Till och med min hund, som är jordens snällaste varelse, har bitit en veterinär en gång när han hade öroninflammation och han bet för att han hade ont, så ont att han skrek om man rörde vid hans öron :(

Jag tycker att #20 skrev ett bra inlägg :) Kan ju lägga till en nackdel på listan också. 
- De får lätt öroninflammation.

JessicaRex
0

Tack för ditt inlägg. Det ger mig väldigt mycket när lagotto ägare kommenterar som faktiskt bor tillsammans med rasen.

Min förra hund var en öronhund så då känner jag mig lite förberedd på den biten i alla fall. Men av det jag läst så är det väl ungefär som på Bichonen att man får rycka håret i öronen på dom.

I vilket fall som helst så blir jag bara mer och mer sugen på en egen lite lagotto så jag hoppas verkligen att drömmen blir verklighet.

[Teddies matte]
3

Fortfarande intresserad av lagotton och vill veta mer?

Jag har också en och är väldigt nöjd, mer lätthanterlig och charmig hund får man leta efter! Lagotton är en väldigt lättlärd hund som också är rätt aktiv och behöver någon vettig aktivering för att hållas nöjd, ingen "ren" sällskapshund. Att det finns folk med erfarenheter av sämre lagottos kan delvis bero på understimulans/fel aktivering hos hundarna, får den inte den stimulans den behöver kan det bli en jobbig hund.

Lagotton är väldigt allround och passar till det mesta och hänger gärna med på olika aktiviteter, ett citat jag också fått höra ett flertal gånger är "lagotton mår bäst när den får vara med, gärna överallt", stämmer bra in på min hund, de gillar det mesta, bara de får vara med, brukar ha med min på marknader, olika evenemang, öppet-hus med mycket folk/hundar och man märker hur bra han trivs. Passar både till enbart hobbyträning men även tävling, finns både mer och mindre aktiva och tävlingsinriktade linjer.

Det gäller att vara noggrann i sitt sökande efter valp (som med alla raser förstås), speciellt i Sverige blev rasen allt för populär allt för fort, vilket har lätt till en del dåliga hundar och dålig avel som till viss del finns kvar även idag. Bättre att välja en uppfödare som inte är så "fixerad" vid t.ex utställningsmeriter utan mer är inriktad på häsla och mentalitet. Avelshundarna skall ha fria höfter(A eller B) och ögon, helst ha gjort MH/BPH och en BFJE-bärare skall alltid paras med en fri. Allergier/klåda kan förekomma men är inte sådär jättevanligt, något man kan kolla upp så det inte förekommer iallafall.

Ifall du vill ha tips om uppfödare kan jag hjälpa dig, har även bekantat mig med svenska uppfödare.

JessicaRex
5

#33 Jag har redan bokat en valp som jag hämtar hem i början av januari. Och det känns som ett kanonbeslut och jag längtar och väntar tills jag får hem min lilla valp.

Jag valde noggrannt bland de uppfödare som intresserade mig och hela tiden återkom jag till mitt första val. Och det är en uppfödare som ägnar mycket tid åt just hälsan hos hundarna och även den mentala biten. Så det känns som om att hon har koll på vad som är bra för rasen och att även följa upp valpen sen i vuxen ålder.

Men jag tackar såklart för din information och vi verkar vara inne på samma spår kring rasen i alla fall =)

nadilda
0

#34 Grattis! SkrattandeLycka till och bomba med bilder! Skrattande

NathalieT
0

#34 Vad kul, grattis :D Får man fråga vilken uppfödare? *nyfiken* ;)

Rafflan
1

Lycka till, hoppas det blev en bra individ, uppfödaren säger såklart att dem focuserar på bra mentalitet, men sen var bra mentalitet är skilljer sig emellan personer och då rasen är liten så får man ibland ta ok individ. Vet t.o.m insabila lagottos som gått igenom mh-test liksom…

Jag skaffade min lagotto och vart förvånad när veterinären sa att min hund var så snäll, så läst på mer och finns MASSOR med problem på lagottos.

Visst dem är snälla när man träffar dem och hälsar på dem, men när du vill nåt den inte vill eller den mopsar upp sig det är då dem inte är någe trevliga längre + att många är instabila.

Veterinärerna säger än idag att lagottos inte är någon bra ras, äldre individer verkar bättre än dem yngre…

Min lagotto avlivades 2 år gammal pga hjärntumör r.i.p <3

MatildaTure
1

#37 Tycker att det verkar som att TS har undersökt noga. Och visst kan du se om det är trevliga individer eller inte.

Kul med valp TS! Lycka till och vi vill se massa bilder!

sheltiesarna
1

Innan jag träffade en lagotto för första gången hade inte jag heller några förutfattade meningar om rasen. Har träffat ett 15-tal och nu är min uppfattning att de generellt sett är instabila, skälliga och svårlärda. Jag har aldrig träffat någon som kan gå lös eller som tränar lydnad.

De flesta som är medlemmar på olika hundforum (som det här) har ett stort hundintresse och tränar mycket med dem. Därför tror jag att de flesta som har lagotto och skriver här har fina och mentalt stabila hundar.
Ser man till rasen i stort är nog inte antalet stabila hundar av lagotto lika många som bland de flesta andra raser.

MatildaTure
0

#39 Precis, och så är det ju med de flesta hundar som inte är rena sällskapshundar. Självklart förekommer dålig avel, och inom dessa ras verkar det finnas mycket dålig mentalitet. De som aktiverar sina hundar seriöst har ofta väldigt trevliga hundar. Det beror nog dels på att de får den aktivitet de behöver, men även för att man är nogrannare vid köpet - istället för att köpa första bästa hund.

NathalieT
0

#39 Jag håller inte med dig. Ja, det finns tyvärr en hel del instabila lagotton men det finns också lika många stabila lagotton.

nadilda
0

Jag har träffat betydligt fler snälla och stabila lagottos än vad jag har träffat instabila!

Men jag tror många underskattar hur mycket aktivering dom behöver för att vara nöjda!

Misarn
0

Vi känner två Lagotto och det är väldigt delade uppfattningar om dom båda.
N är väldigt dominant och har svårt att gå ihop med andra hundar, men det kan ha att göra med hur ägaren har uppfostrat honom och om han är understimulerad. Hur hunden blir hänger nog väldigt mycket på ägaren som med mycket annat.

Sen har vi då T som är jättehärligt, matglad och supersnäll och stabil på alla sett och vis. Så jag tycker det är bra att du TS frågar andra om deras uppfattningar och erfarenheter om rasen men också att du bildar dig en egen uppfattning och pratar med olika uppfödare likväl Glad

[Teddies matte]
3

Nu skiljer ju sig avlen mellan länderna, verkar finnas större problem i Sverige. Här har jag enbart träffat på härliga Lagottos, förutom en som var lite knepig vid hanteringen som kom för klippning, dock har just sådana problem ibland med understimulans (och ev. saknad av uppfostran) samt dålig eller ingen alls hanteringsträning. Just den hunden vet jag att fick för lite stimulans och träning överlag.Har även träffat och hanterat kullsyskon till denna och de var inte alls på samma sätt.

Särskilt svårt är det inte att få tag i en bra lagotto, varken när det gäller mentalitet och hälsa, inte i Sverige heller, bara man tar sig lite tid att efterforska, som med alla raser. Dock är det tyvärr många som inte gör det och helt enkelt inte vet vad för typ av hund det är de tänker köpa. Även om jag inte känner till alla svenska uppfödare helt och hållet så vet jag att det finns bra uppfödare där också, som verkligen bryr sig om mentaliteten och hälsan framför t.ex. utställningsmeriter.

JessicaRex
0

#36 Min valp kommer från kennel Lagottessa =)

#37 Det jag kan göra i nuläget är ju att lita på vad min uppfödare säger till mig och hon verkar väldigt ärlig. Hon hymlar inte alls med att det finns gott om mentala problem inom rasen och att MH eller BPH test är väldigt viktigt att göra. Självklart så har jag läst och kollat runt innan jag ens bestämde mig för att det skulle bli en Lagotto. Och jag är van hundägare och förberedd på att få en hund som jag måste jobba med. Men egentligen så är väl det något man måste göra med alla raser oavsett??

#38 Tack för ditt inlägg =). Bilder kommer så snart det lilla livet kommit hem. Försökte fota hos uppfödaren igår men det var inte det lättaste märkte jag.

#39 Det var kloka ord =) Tack så mycket!!

#44 Nej det var väldigt viktigt för mig att hitta rätt uppfödare som har koll på rasen och vad den behöver och det tror jag verkligen att jag har gjort nu =)

NathalieT
0

#45 Aldrig hört talas om faktiskt, vad konstigt! Speciellt eftersom att hon bor nära "min" uppfödare!

JessicaRex
0

#46 Hon föder upp i ganska liten skala med en kull vartannat år så det kanske kan vara därför.

NathalieT
0

#57 Så är det nog :)

JessicaRex
1

#48 Vart kommer din hund ifrån då???

NathalieT
1

#49 Han kommer ifrån en kennel i Finland som heter Foogel men han ägs utav kennel Updates :)

Erika89
0

Vad roligt med valp, lycka till! :)