Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2080 ggr
[Murvel]
0

Student med hund?

Är det någon här som är utflyttad student och hundägare (dvs betalar för hund och hyra själva UTAN föräldrars inblandning) eller som har varit det för inte allt för länge sedan?

Vad har varit mest problematiskt för er? Hur fick ni ihop pengarna till hunden från första början? (sparade studiemedel? extrajobb?sommarjobb?) Om någon av er går heldagar i skolan - vad gör ni av hunden under tiden?

Jag är studerande och tycker det känns svårt att våga ta steget att köpa hund, då jag under första året räknar med att lägga cirkus 30 000 på den (inklusive inköpspriset). Om jag förutom studiemedlet ska extrajobba för att ha råd, så är jag kanske borta allt för mycket för att egentligen hinna med hunden som jag önskar. Och om jag inte extrajobbar så kanske det blir allt för klurigt med pengar - i synnerhet om jag skulle behöva lägga ut 1500 kr/månad på dagmatte den termin jag är på praktik. Jag har INTE möjlighet att ha hunden kostnadsfritt hos vänner/familj. Hmm.. Är detta gångbart överhuvudtaget? Hur resonerade ni och hur har det gått?

SaraC
0

Jag skaffade hund medan jag pluggade och bodde ensam. Vi bodde själva i två år innan jag träffade karln och det var för fyra år sedan. Hade enbart studiemedlen som inkomst (jag fick runt 7500 kr/månad) och bara hyran för min lägenhet låg på strax under 4000 kr. Det gick i alla fall jättebra, jag hade aldrig några problem tyckte jag. Men självklart får man prioritera. Jag betalade inget i inköp för min hund dock. Pluggade på distans så jag var väldigt sällan i skolan. När jag hade praktik hade min mormor eller mamma hunden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Fridaaaa
0

Jag är student med hund.
Har henne tillsammans med min sambo. Men han har inget fast jobb.

Vi fick henne av svärmor så slapp den kostnaden.
Får spara undan lite var månad så vi har över sommaren sen får då får man ju inget CSN.
Man får prioritera och tänka rätt helt enkelt. planera bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MatildaTure
0

Jag är student och har hund. Flyttade från Sthlm till Gbg för att läsa på Chalmers. För mig fungerar det utmärkt. Pengarna räcker till, lägger väl dryga 1000lappen i månaden på hunden. Om det skulle hända något, vetbesök eller liknande, så har jag föräldrar som betalar, ha dessutom rätt mycket pengar sparade.

Ang. långa skoldagar så kan det vara tufft. Vi har rätt hårda studier, trots att jag än så länge bara läser tekniskt basår, och dagarna är ofta 8-17. MEN då är det övningstillfällen, det är max 4 timmar föreläsning om dagen. Jag har bortprioriterat övningstillfällen samt plugg med kompisar efter skolan. Det gäller att ha disciplin att kunna plugga mycket själv hemma om man är tvungen att göra som mig. Min hund är ensam max 5 h om dagen, oftast mindre, och klarar det galant. Om jag har långa dagar med labb eller liknande har jag turen att ha min mormor i närheten.

Jag har köpt en lägenhet som ligger mitt i smeten, därför kan jag även ha ett socialt liv när jag slipper åka så långt. Dessutom är min hund väldigt populär hos mina vänner och han följer allt som oftast med när jag går hem till kompisar på en öl.

Pengarna är alltså inget problem för mig. Det som skulle kunna vara jobbigt är all tid som det faktisk tar när man egentligen behöver plugga, och att man blir så begränsad och inte kan hänga med på precis allt. Men jag har inte "ångrat" mig en enda sekund, den tanken  finns inte ens. Min hund ger mig såååååå många skratt varje dag och får mig att sätta händelser i perspektiv. Dessutom blir det en aktivitet där man kan släppa skolan för en stund, och träffar nya bekanskaper.

cupcakes
1

Jag gick på internat på gymnasiet. Mamma betalade försäkringen på min hund (190 kr/mån) men det hade jag kunnat klara. Hade hyra på 2300kr/mån och fick totalt ca 4400. Detta räckte till hund, alla kostnader som hör hunden till, mat och nöjen samt telefon och sådana kostnader. Däremot ingick både värme, vatten och el i lägenheten.

Sparade dessutom undan det jag kunde varje månad. Levde på ca 8-900 kr i månaden till mat och nöjen. Gick prima för mig, men det gäller ju att prioritera och vissa månader blir värre än andra.

På sommaren jobbade jag för att ha pengar.

Jag gick en hundskola så har inte varit några problem på den fronten för min del. Det man kan göra är väl att försöka få boende nära skolan så man kan smita hem ibland.

Inköpssumman sparade jag ihop till innan jag köpte hunden, så jag levde ekonomiskt som om jag hade hund innan jag hade det för att se om det funkade och samtidigt spara pengar till inköpet. Här kan man ju också spara ihop en buffert. På mitt djurkonto räknar jag som att det är 0kr när jag har pengar till varje djurs självrisk. Så min hund + min katt gör alltså att min nolla på kontot ligger på 3000, helst ligger jag över detta men absolut inte under.

Fridaaaa
0

#4 Vad köpte du då för mat eftersom du åt för så lite?:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mia
1

Jag studerar heltid på universitetet och har en valp, första tiden så stannade jag själv hemma från skolan för att vara hemma med valpen, jag gick inte på en enda föreläsning - jag hade tur att inget var obligatoriskt eller grupparbeten så just då fungerade det utmärkt. Jag pluggade hemifrån och skrev sedan tentan som jag klarade. Sedan så blev ju valpen äldre och nya terminen i skolan innebar rätt många obligatoriska saker och grupparbeten, då löste jag det med att ibland kunde sambon ställa upp och vara valpvakt, ibland kunde min ena kompis vara valpvakt och vissa gånger har jag helt enkelt fått vara hemma och jobba hemifrån på så sätt.

Det svåra med valp/hund överhuvudtaget när man studerar är att man verkligen behöver plugga samtidigt som valpen/hunden kräver aktivering, stimulans, kontakt och liknande - det tar tid och kräver mycket ifrån en men det är så värt det!!

Angåengde pengar så får man helt enkelt prioritera, jag har INTE råd att t ex festa, gå ut och fika konstant med vännerna, shoppa kläder och liknande utan dem pengarna lägger jag på valpen och på vad hon behöver.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.