renal dysplasi
Någon som haft en hund som har eller gått bort i renal dysplasi?
Ska beställa vetrinärstid till på fredag, Sheldon har troligtvis öroninflammation. Men nu när jag såg på dokumentären "ett renrasigt helvete-vad hände sen?" så pratade de om 2 boxer som hade dött i det och symptomen i början påminner om Sheldons.
Vi har ju redan undersökt honom för att han dricker och kissar mycket, då hade han en förhudskatarr och även streptokocker som vi fick behandla. Men han dricker fortfarande lika mycket och nu när jag såg det där så blev jag jätteorolig.
Vi har skjutit fram vetrinärsbesök eftersom vi trodde att han bara hade en vattendille. Men nu när jag fick höra att han faktiskt kan ha en dödlig obotlig sjukdom så vill jag kolla upp honom så fort som möjligt.
Han är en eurasier och sjukdomen är inte känt i rasen så jag hoppas att det är något annat ofarligt.
För er som inte vet är renal dysplasi en medfödd njursjukdom.
Symptomen tar sig i uttryck när valpen är 2-6 månader (Sheldon började dricka mycket när han var 3-4 månader). De första symptomen är att hunden dricker och kissar mycket. Senare kräks de och får diarré. De kan tappa matlust och tappa i vikt och ha en dålig växkurva (detta har inte Sheldon haft, han har dock spytt och haft diarré ibland, men inte på senare tid. Har ju tänkt att han är valp och äter allt han ser så dessa symptom har vi inte direkt tänkt på).
Ni kan läsa mer:
http://hunddna.slu.se/?artikelserie/artiklar_renal_dysplasi.html
Någon som haft en hund som haft detta ?
Ska jag vara orolig, vad tror ni?
Det står att hundarna lever typ bara tills de blir 2 år om de har detta.
Vad hemskt det låter. Jag kan tyvärr ingenting om sjukdomen men jag ville bara säga lycka till på fredag! Jag hoppas verkligen att ni får goda besked och att det inte är någonting farligt!
usch, förstår att du är orolig. har också haft symtom på min hund som liknat en obehanglig sjukdom och det är jättejobbigt när man inte vet vad det är. vi har haft tur och det har inte varit något farligt.
hoppas innerligt att din vovve inte har den sjukdomen! var första gången jag hörde talas om den när jag såg programmet dock.. önskar också lycka till, verkligen.
Det är jobbigt eftersom det är ju ett tillstånd som inte går att bota eller göra något åt, så jag hoppas verkligen att han är fri från det.
Men jag är rätt lugn ändå, jag försöker inte jaga upp mig i förväg, innan jag vet något säkert. Återkommer när vi fått provsvaren,
Vad tråkig situation! Håller alla tummar för er.