Valp utan stopp
Jag har en blandras valp på 16 månader. Hon är schäfer, collie, doberman och rottweiler. Hur mycket och länge jag än är ute med henne så vägrar hon sitta still. Jag har börjat köra sök med henne, hon blir då lite lugnare men dock inte mycket. Har ni några tips på vad jag kan göra?
Detta är en bild på henne när hon var ungefär 10 veckor gamal :)
Träna mer med henne, varje dag. Försök att träna i alla fall minst en timme med henne varje dag och träna olika saker.
Man tröttar normalt inte ut hundar som är av bruksraser genom att bara promenera. Att ni tränar sök är jättebra, men ni måste förmodligen träna ännu mer.
Om ni är seriöst intresserad av någon sport (som ni får tävla henne i), t ex lydnad eller agility, så gå en kurs för att få lite kunskap och en bra grund att starta på, så kan ni börja träna in alla moment.
Trickträning är även ett sätt att trötta ut hunden. Googla "free shaping" och se om det kan vara något för er. :)

Det finns även "hundspel" som är ett bra medel att använda för att trötta ut hundarna mentalt med. Rekomenderar Nina ottosons spel, men det finns på rusta och hööks ochså. Men man måste givetvis ge hundarna motion med :)
Vi ha en Schäfer tik, Wilma som är 8 månader nu och hon är jämnt uppe i högvarv!! Hjälper inte att vi är borta i hundgården i några timmar o hon leker för fullt så vi kom på för någon vecka sen att gömma godis inne. Hade ju inte tänkt alls på detta för vi hade stirrat oss blinda på att aktivera henne o inte hennes hjärna, så min sambo tog in henne i ett annat rum sen gömde jag godis ÖVERALLT! :D i vardagsrummet då, så bakom stolsben, under bänk o lite sådant, så hon fick sätta sig utanför vardagsrummet o vi sasök! Ibörjan va hon lite små trög för hon "hade inte hittat nosen" då, men det tog henne typ 3 gånger sen visste hon direkt att nu ska jag leta, så gjorde vi så i andra rum oxå :) Så nu vet hon när vi säger sök i snöhögarna nu så gräver hon o ha skit kul :D haha.
& till de jag skulle komma till va att hon blev så sjukt mycket tröttare av att hjärnan fick arbeta ca 20min än det borta i hundgården tog på henne :)
Menar då 16 månader eller 16 veckor? Jag skulle inte kalla en 16 månaders hund för valp längre. Undrar bara för har tyvärr inga andra tips än vad de andra gett om hon är 16 månader.
Undrar precis som #4.
Jag har massa tips för båda åldrarna men jag vill gärna veta om detta verkligen stämmer med 16 månader? Mina tips är för mycket för en 16 veckors valp och för "lite" för en 16 månaders hund.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Lägg lika mycket krut på aktivering som på passivitetsövningar. Du måste lära hunden att man kan koppla av! Googla på passivitetsövningar så kommer du hitta massor av tips.
Tack så mycket jag uppskattar alla tips. Jag har börjat göma godis lite här o var i lägenheten och även när vi är ute och hon är lös. jag har funderat på agility ett tag och tror att det skulle vara väldigt posetivt för henne. Men jag tror även att hon är för stisig för det. Hon är 16 månader. Men hon beter sig som valp i sinnet. Hon är som tur va inte en stressad hund utan bara väldigt pigg. Jag ska nog testa dom flesta tips ni gett mig här :)
#7 Varför skrev du inte månader då? Det är otroligt stor skillnad på månad/vecka!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
7 aha oj jag trode hon var 16v :) är hon 1.5år så är det mer aktervering som krävs skulle jag tippa på det är ändå en ras som kräver en del aktervering för att vara nöjd :)
#7 Gå upp till texten så ser du att det srår 16 månader.
#9 Tack så mycket :)