Hjälp! Vad är Hd grad A??
Har suttit och letat efter uppfödare och såg på en hemsida att två av deras tre tikar hade omnämd Hd grad… Första tiken Hd grad B och den anrda Hd grad A… Indikerar det höftledsfel eller något heeelt annat?
Tacksam för svar då vi planerar valpköp!

Vad ska ni titta på för valpar? *nyfiken i en strut*
Men kan inte svara dig på frågan. hehe

HD grad A är perfekta leder och HD grad B är nästan perfekta och även avelsgodkänt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ett tips är att kontakta rasklubbens valpförmedlare. Då kan du få information om valpar till salu/planerade valpar.
Framförallt kan du få information om vilka sjukdomar som är vanliga inom rasen och vilka undersökningar föräldrarna ska genomgå innan parning.
Som #2 skrev räknas både A och B som fritt, dvs att hunden inte har något höftledsfel och är godkänd att användas i avel.
Ahaaa… ok tack! Psst… vi kikar på borderterrier:O)

#5# Jaha sådana hundar. På vår hundklubb finns det två som är jätteduktiga i agillity. Dom är snabba som sjutton och är inte rädda för något. Fast dom är så små. *ler*
Grad A är som sagt perfekt, och grad B är den nyare motsvarigheten till förra systemets "godkända" höfter.
≧◔◡◔≦
hmmm… men då måste det ju finnas ngt som inte är perfekt om det blir B?
Sist jag var verksam så använda man siffror inte bokstäver

Håller med #8 om man har hd/ad B så är det ju antagligen nått som inte är perfekt.
Har så småningom funderat på att starta uppfödning vet dock ännu inte vilken ras eller nått sånt men det kommer då det kommer men jag skulle aldrig avla på nått som inte är perfekt i lederna alltså enbart hd/ad grad A
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
vad jag hatar att jag inte kan kopiera adresser bara för att jag har firefox…(som är överlägset IE)
får skriva för hand *sur*
≧◔◡◔≦
tack tack mischa för din länkadress!!
Ja du Gejsa de är inte så stora men det är helt underbara små hundar… jag har ju alltid haft större hundar innan men tycker att de mindre passar oss bättre nu och är så mkt enklöare att resa med etc…

#11# Ja, vill man ha små hundar så är dom där ok. Har själv haft en liten hund en cavalier king charles spaniel. Men jag gillar nog större och stabilare hundar såsom schäfer osv. :)