Introducera ny hund
Hallo!
Ska iväg och hämta en vakthund imorgon, en 6årig kastrerad hane.
Tänkte höra med er om tips på hur jag ska introducera honom på bästa sätt för min lika gamla sheltiepojke?
Han är ej kastrerad men är försynt av sig när det gäller nya hundar och det har aldrig vart problem. Den kastrerade har enligt ägaren funkat med alla hanar tidigare men jag vill ändå göra så rätt som möjligt lixom.
Är bara van att ha tik + hane så är lite nytt för mig.
Jag brukar ta en promenad.
Kanske kan någon vara med och hålla i den ena hunden så du slipper hålla i båda och sen gå en promenad så de får nosa av varann och lite sånt. :)
Tycker också en promenad är bra att börja med. Går det utan problem kan man avsluta med att låta dem bekanta sig närmre lösa.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tagit en neotral plats och tagit promenad gemensamt, tagit bort allt som sin hund kanske vaktar leksaker,ben osv. men ska man skaffa omplaceringshund så är det lite fördel tycker jag att man ser till att de träffar innan man hämntar hem nya hunden.

Jag hade sex timmar till hunden så att de kunde träffas var svårt. Men nu är han hemma i alla fall och det går bra! Min lilla är lite skeptisk så när vaktisen vill leka eller liknande. Men en ligger i soffan och en nedanför och sover nu. De har varit med mig lös i stallet båda två utan problem. Så det känns lovande i alla fall :)
4 skönt o höra :) Grattis säger jag till bli med hund nr 2