Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2129 ggr
Flöffo
0

Gnäller , skäller

Jag har en 6 månaders gammal papillon valp.Han gnäller och skäller väldigt mycket!Jag har inget imot att han skäller lite då och då eller när det ringer på dörren/någon kommer men inte att han skäller hela tiden!

Dessutom gnäller han på bussar eller när en annan hund är i närheten.Nu har vi börjat på valp kurs (sista kursen denna måndagen).Och då sitter han och gnäller HELA kursen!

Jag har försökt att belöna när han är tyst men det är lite jobbigt och svårt och det funkar inte sådär super bra (dessutom är han ibland inte inresserad av godiset alls).

//Flöffo

Maja2
1

Att lämna valpen ensam ute i trädgården för att du inte orkar gå ut med honom, kan mycket väl vara en av anledningarna till att det är som det är.

Vad gör ni på dagarna? Hur ser rutinerna ut?

russin
1

Låt för det första inte hunden vara ute själv - ta dig samman och gå ut istället.

Flöffo
0

Han får bara vara ute i trädgården på morgonen (hinner annars inte till skolan och då är han bara där för att kissa sen går han snabt in igen)

Vi brukar träna honom några minuter varje dag.Sen när jag hinner brukar vi gå en skogs promenad , annars är vi bara ute och går.Vi leker väldigt mycket också.När han blir större ska vi börja med agility hade vi tänkt.

//Flöffo

russin
3

Men även om valpen bara är i trädgården på morgonen, så följ med den ut och låt den inte vara ute själv - det lär bara förvärra skällandet om den ska behöva "vakta". Ställ klockan en kvart tidigare, så hinner du.

[eeklund]
0

Är ingen expert på sånt här men kan inte hundar gny och gnälla om de är uttråkade? Hjärngympa i massor kanske är nåt för han i så fall?

Jag har en väldigt aktiv tjej på snart 18 veckor som i stort sett kräver mycket mental stimulans. Aktiveringsleksaker, nosa upp gömda godbitar, leta efter leksaken, vanlig lydnad. Annars är hon kaos, faktiskt.

Att du bara belönar honom när han är tyst är också hjärngympa.. han får tänka till själv och lista ut vad som är rätt eller fel. Och överdriv din gladhet i så fall, var överlycklig och belöna med godbit när han ÄR tyst automatiskt och när han tystnar.
Gå annorlunda promenader, där ni inte varit innan? Det tröttnar ut också och dom blir lugna och trötta och kan sova och vila, alltså är dom i rätt sinnesstämning och även det kan man belöna.

Rätta mig om jag har fel, såhär hade jag nog gjort.. testat med i alla fall att börja med.

Michaela-N
3

#5 Ingen "hjärngympa i massor" för varken en 18-veckors- eller sexmånadersvalp! Förvånad Det gör mer skada än nytta, du vill inte få en överstimulerad valp eller överaktiv vuxen hund i framtiden.

[eeklund]
0

#6 Kanske inte i massor då :). I lagom mängd.

Maja2
1

#3 Det låter som att valpen inte får någon direkt stimulering? Några minuter per dag låter väldigt lite, och skogspromenad  när du hinner?

Lägg upp en plan, ett typ av schema, där du skriver in promenader, hjärngympa, aktiviteter, passivitetsträning, ensamhetsträning, miljöträning, socialträning.

Flöffo
0

Alltså det är olika varje dag , men så här kan en lördag se ut:

9.00 : Får han komma ut och kissa.

9.05: Tränar vi lite.

9.10: Sover han lite till.

10.00: Tränar vi lite mer.

10.10: lek!

10.30: tränar vi lite till.

10.35: Gör han lite vad han vill.

11.30: går vi ut på en promenad och busar lite ute.

12.00: Är vi bara hemma och tar det lugnt.

13.00: Leker vi lite.

13.15: Vila.

14.00: Lite hjärn gympa.

14.10: Paus.

15.00: Går vi till skogen och är där en stund.Vi tränar,leker och njuter.

17.00: Är vi hemma.Då sover han oftast.

19.00: Tränar vi lite.

19.05: Lek!

20.00: Då får han oftast något tuggben eller något.

21.00: Sova.

//Flöffo

Maja2
0

Om det är olika från dag till dag, och alltså ingen regelbundenhet, så säger den dagen inte så mycket. Vad tränar ni? Vad leker ni?