Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3367 ggr
Ratzo
0

Sällskapshundar

Undrar varför det bara är små hundar i grupp 9. Min mamma avskyr alla småhundar förutom Tax och yorkie. Hon skulle aldrig gå med på att skaffa en hund ur grupp 9. Hon vill ha schäfer, collie och såna krävande raser. Men eftersom att jag vet att vi inte kan ge en sådan ras det som den behöver så kan vi inte skaffa hund. Lite tråkigt faktiskt.

Onödigt inlägg jag vet. Ville bara skriva av mig.

I can't drown my demons, they know how to swim.

[Besan]
2

Vad kan ni erbjuda en hund för aktiviteter då? :) Ni kanske nödvändigtvis inte behöver ta en ur grupp 9, finns en del andra mindre krävande hundar men allt beror ju på hur ni tänkt aktivera den!

joheck
0

Många av sällskapshundarna har ju använts som "värmeflaskor" i sängen och muffen med mera. De följde med överallt vilket blir lättare med en mindre hund. Det är vad jag tänker på när det kommer till storleken. Men sen finns det ju tibetansk terrier och kromfohtländer i den gruppen också som är något störr.

Annars finns det ju stora mastiffer som är lugnare och inte kräver så mycket aktivering. Grand danois är ju en väldigt trevlig och "lagom" aktiv ras i storlek stor^^.

Ratzo
0

Jag har tänkt träna lydnad och agility med den. Den kommer även få långa skogspromenader. Min absoluta favoritras är berner sennen men den passar inte till oss eller?

joheck
0

Berner sennen är ju stora hundar med endel problem med höfter så agility är nog ingen jättebra aktivitet för dom. Deras huvud syssla har väl handlat om drag har jag för mig, vagnar i lugnt tempo då inte spann som huskyn.

Hur aktivt hade du tänkt träna?

Chumagia
0

Har en schäfer som är för odräglig (haha) för att vara bland andra hundar, hon fungerar oerhört bra som sällskapshund och gillar långa promenader.

Är dock medlem i en brukshundklubb så vi har tillgång till agilitybanan där, brukar åka dit med min schäfer när det inte är några andra där. Hon tycker det är roligt, men som sagt, tävling är det inget snack om…

Hon gillar att vara i skogen och har man bara fantasi så kan en mer krävande hund också trivas. Vi brukar ändå låta henne få utlopp för sitt spårande genom att gömma godisar o.s.v.

Det är också viktigt att man tänker på att en t.ex. schäfer är en hund som behöver mycket daglig motion. En halvtimmes rastning om dagen är det liksom inte snack om…

Man kan heller inte säga att rasen inte "passar er", det handlar om hur ni anpassar er efter vad som är bäst för hunden, är man inte van att ta promenader så är det bara att tänka om. Agility är också en utmärkt motionsträning och hjärnträning för en hund.

Portie
0

Kolla in grupp 8, där kan det finnas en hel del intressant för er!

[Forest]
0

Finns större hundar oxå bla Pudel finns i 4 olika storlekar toy,dvärg,mellan och stor. Om nu din mamma gillar york så ser jag inget fel i skaffa en sån, mycket hund i liten förpackning. Har själv en kompis yourk  Sally som vi åker med o tränar agility :) De klarar av mycket trots att de är små, man ska inte tro att de är slöa hundar.
#2 hahah värmeflaskor o en o annan råtta tog de oxå Flört

Chumagia
0

På denna länk hittar du en hel del raser också. Och trycker du på "Presentation" så finns det information om rasen och vad man bör tänka på om man funderar på att skaffa just den rasen etc.

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/

joheck
1

En utställnings golden skulle kanske kunna vara något?

Noa-Nisse
0

även i rasgruupp 2 finns en del sällskapshundar faktiskt.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Mischa
0

Kanske Eurasier kan passa er båda?

Det finns ju mer sällskapsraser än bara i grupp 9

≧◔◡◔≦

russin
0

Kolla in grupp 2 - många molosser är lugna raser.

LLLINN
0

Jag tänkte också på eurasier faktiskt! Eller storpudel :)

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Beckibus
0

Mittelspitz eller Eurasier, mycket vackra raser som är lagom aktiva!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Michaela-N
0

Finns många hundar som inte avlas för arbete längre, eller som aldrig avlats på arbete, kommer inte på jättemånga på rak arm men Pudel, shetland sheepdog och kooikerhondje är ju såna raser. (Pudel finns dock i grupp 9 men inte de andra två)

Ratzo
0

#4 Inte så jätteaktivt, bara för skojs skull. Hade inte tänkt tävla.

Ratzo
0

#9 Ja kanske, men vi har haft en golden så jag vill helst prova någon ny ras :)

Ratzo
0

#5 Om den får 2 långa promenader cirka 2-3 timmar per promenad, räcker det då eller måste varje promenad vara lång? Jag är i skolan till klockan 14 så mamma kommer att gå ut med hunden på dagarna.

Ratzo
0

#6 Jag har alltid gillat cocker spaniel. Skulle en sån passa oss?

Michaela-N
0

#18 Min hund är ju ingen jättekrävande ras direkt men han får bara en långpromenad per dag, så hade det blivit även om jag haft en brukshund.

Beckibus
2

Jag tror absolut att en cocker kan passa er. På den hundklubben jag tränar på är det 3-4 stycken cockrar som tränar och tävlar agility, jättecharmiga och duktiga! Det är ju också en ras som finns i 2 varianter, utställning och jakt. Glad

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Arcadia
4

TS jag tror inte det är många hundar som faktiskt behöver eller ens mår särskilt bra av 6 timmars promenad om dagen. Träning kan precis lika gärna vara klickerträning i vardagsrummet några gånger om dagen tillsammans med normala rastningsturer morgon och kväll och en längre promenad på några timmar några dagar (och spontanträning under den lite sök eller spår kanske)  och träning på klubben några andra dagar. Få hundägare kan promenera/träna med hunden så mycket som 6 timmar om dagen och i de flesta fall går det utmärkt. Om man är påhittig kan man få sin hund nöjd utan att springa runt i timmar med den.

Men självklart ska man inte välja en BC om man inte ska valla, inte en krävande brukshund om man inte vill jobba brux med den o.s.v. , men det finns många hundar som med kloka ägare, lagom med motion och hjärngympa mår alldeles utmärkt.

[RMSLiners]
0

Shetland Sheepdog? ser många sådana på Agility.

Mischa
6

Skulle tro att det är få hundar överhuvudtaget som får komma ut på en 2timmar sammanhängade promenad om dagen faktiskt, så det borde vara en fullgod "underhållsmotion" för vilken hund som hellst..

Och jag tror att det ofta överdrivs på ex. forum när aktivering/promenadmängd kommer på tal.

≧◔◡◔≦

Lilllens
1

#18 Att gå 2/3 timmar per promenad är ganska mycket, det är inte så många som verkligen gör det varje dag.
Jag går ungefär 3 halvtimmes promenader(i rask takt) med min hund per dag(plus korta kissrundor). Hon är dock en Mops och de är inte speciellt krävande.

Chumagia
0

Jag har en schäfer och tar ut henne på ca två till tre 30-45 minuters promenader om dagen, plus morgon och nattkiss såklart.. Sen har min pappa stort hus med tomt (bor dock inte där) där hon får springa fritt någon timme varje-varannan dag.

Portie
0

#19 Kan inte så mycket om cocker men dom kräver ju viss motion och aktivering. Så jag tror nog att en cocker kan passa er bra

monstermash
0

#18 - TS, är din mamma medveten om att du planerar att hon ska gå på två tre timmars promenader varje dag? Flört Tror ingen gör det med sina hundar varje dag, faktiskt. Inte tre timmar på varje promenad.

Ratzo
0

#28 haha nej, hon får gå hur långt hon vill. men 1 timmes långpromenad om dagen då? och resten korta.

Rias
0

Tänk på att en cocker spaniel kräver en hel del pälsvård :)

Ratzo
1

Jag gillar att hålla på och borsta djur så det är okej :).