Aktiviteter inomhus
Nu när kylan närmar sig så kommer nog min nakenfis inte gilla att vara ute, dvs att promenaderna kommer vi trappa ned på som annars är utmärkt för henne att få bort lite energi då hon är en väldigt aktiv valp..
Har ni tips på aktiviteter hemma som kommer tröttna ut henne? :) Vi har tre olika aktiveringsleksaker, vi tränar en gång/dag på att söka efter godis och hon älskar det. Vi tränar på att leta efter leksak också, samt vanlig lydnad. Och kastar boll och leker allmänt. Samt ögonkontakt som hon har lite svårt med.
Allt detta plus fyra-fem korta promenader har vi kört idag och hon har varit lugn och sover bra om dagarna (annars är hon lätt uppe i varv och vet inte vart hon ska ta vägen riktigt).. det är såhär jag vill ha det! Men hur ska jag göra på vintern? Om det ens blir massvis med snö här :). Har någon tips på roliga saker vi kan göra?
Hur gammal är hunden? :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#1 Enbart 4 månader :).
Med en så ung valp skulle jag lägga in mer passivitet och lite mindre aktiviteter, inte kasta boll etc, som kan GE mer stress än vad det reducerar.
Oj ja men då tycker jag ni ska ta det lugnt :)! Ju mer aktivitet h*n få nu, desto mer krävande kommer h*n bli som vuxen. Fokusera hellre på relation och inkallning framförallt istället för lydnad, och ha valpen mycket lös! Ett bra elternativ för promenad kan vara att gå ut o sätta sig i skogen medans valpen får gå runt själv, då valpar inte behöver särskilt mycket motion för att må bra. Så mitt råd är att ta det lugnt med aktivitet, om du slutar fokusera på att aktivera valpen så kommer h*n till slut inte kräva aktivitet för att bli lugn heller :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#3 Vi är lugna också :). Jag sätter mig på golvet och vägrar leka med henne.. ben kan hon få tugga på men inte leka, till slut somnar hon. Vi brukar efter längre promenader sätta oss och glo på folk och bilar. Hela denna vecka, fram tills idag, gjorde vi ingenting i stort sett under hela dagarna för jag ville lära henne ta det lugnt. Men hon är en aktiv valp i sig som älskar att göra saker och vara med :).
#4 Vi har ingen skog i närheten tyvärr :(. Bor rätt centralt.. men som jag nämde ovanför är hon en aktiv valp i sig, spelar ingen roll om vi slappat en hel dag eller varit igång! Hon älskar att göra saker helt enkelt och vara med..
#5 En valp har massor att utforska, bara genom att vara med. En valp ska inte motioneras, utan i sin egen takt röra sig. Som det såg ut i ditt första inlägg, så såg man inte mycket till passivitet, därav att jag nämnde det. Nu säger du att ni under hela veckan inte gjort något … det blir lite förvirrande och missvisande.
Att minska promenaderna som du säger i första inlägget att du tänker göra, det behöver du inte, såvida du inte tar långa promenader, men det gör du nog inte med tanke på valpens ålder. Det finns bra täcken och kläder till dem, som gör att de kan vara ute lika mycket som pälsade hundar :) :)
#6 Jag skriver oftast konstigt så det blir förvirrande, ber om ursäkt för det :). Men oftast när jag inte gör nåt med henne under en hel dag så blir hon galen till slut.. hon älskar att aktiveras och använda hjärnan och lära sig nya saker. Och eftersom hon tycker om det så vill jag tillåta henne att få göra sådant i lagom mängd. Hennes favorit just nu är att nosa sig till godsaker, hon verkligen älskar det! Därför ville jag ha råd om just mer aktivering och inte passitivitet som vi redan övar mycket på då jag dissar henne mycket på dagarna också, förutom just idag då jag ville just aktivera henne lite mer :).
Och vi brukar besöka djuraffären, vara hos vänner där hon får leka med en annan valp ibland, mina vänner är över och då ignorerar vi henne oftast så hon ska lära sig att inte alltid vara i fokus. Brukar möta mamma efter jobbet så hon hänger med och blir buren 90% av tiden (då går vi igenom stora folkmassor, trafikerade vägar och andra hundar väldigt mycket).
Jag har kläder till henne (förberedd inför vintern) redan nu, men ruggigt väder avskyr hon verkligen och tycker det bara är jobbigt. Beroende på hur vintern blir så får vi se hur promenaderna blir.. det är hennes första vinter så man vet aldrig, dom säger ju att nakenfisar gillar snö mer än regn så :). Men ville ändå ha lite tips på aktivering inomhus de dagar vi inte är ute längre stunder.
Nej, jag är ute i cirka 10-20 minuter några gånger/dag med henne (inte varje dag, några dagar i veckan) då vi står och glor på folk, bilar och hundar 80% av tiden :). Hon gör sina ärenden, nosar lite, kollar mest och sen går vi in. Har en runda som passar bra för henne och hon blir buren dit bara för att jag inte vill att hon ska kissa eller bajsa på vägen utan det passar mer på gräsmattor där hon får nosa på andras kiss och dofter. Vägrar hon gå bär jag henne.
# Hur ser era 4-5 promenader per dag ut?
#8 Jag beskriver detaljerat:
Jag klär på henne sitt täcke, sätter på kopplet, bär ner henne nedför alla våra trappor och sedan bär jag henne till gräsmattan som ligger typ 2 minuter bort. Sen går vi den rundan som med normal takt tar kanske 5 minuter att gå.. men med henne 10-20 minuter, beroende på hur mycket hon nosar och kollar runt. Ibland vill hon inte bajsa där fast jag vet att det är tidpunkt för det, då får det vara och vi går hemåt (hem går hon alltid själv, men dit bär jag henne) och innan vi går in går vi till gräsmattan runt husknuten och då bajsar hon.
Varje gång hon kissar eller bajsar får hon massa beröm.
Ibland stöter vi på hundar, hon brukar bara stå och glo. Men om mötande hundars ägare står och små pratar med mig brukar hon få hälsa på människorna då hon älskar människor mer än andra hundar.
Ibland varierar jag rundorna så hon får upptäcka och utforska lite mer.. beroende på väder också :).
Jag går alltid i hennes takt, hon får bestämma takten. Stannar hon och nosar så får hon det, står hon och glor på människor eller bilar eller naturen så får hon det. Jag har inte bråtom alls.
Då skulle du kunna utnyttja miljön på ett annat sätt tänker jag, just som mental träning :)
Passa på att träna inkallning tex.
att låta valpen stanna och nosa när den vill, eller stanna när den vill, skulle jag säga: gör inte det. Lär valpen att DITT tempo gäller vid promenader, dvs när DU stannar och säger typ: varsågod, så kan valpen nosa … annars kan du få bekymmer längre fram. Lär valpen att den ska följa DIG, inte tvärtom. Då behövs inte långa promenader.
Något som kan vara trevligt är de sk "aktiveringsspelen" som finns för hundar. Man gömmer godis på kluriga bräden, och så får hunden fundera lite på hur den ska bära sig åt för att få godisarna. På de lättaste ska de bara lyfta/putta upp en liten cylinder med godiset under, på de svårare så kan de behöva skjuta cylindern i en liten bana, kanske lyfta hinder och grejer.
Det positiva med dessa spel är att man kan kontrollera hur intensivt/stressigt det blir. Vill man så är det en oerhört lugn aktivitet, där bara nosen och hjärnan får jobba. Har man en hund som blir väldigt uppspelt/stressad så får man dämpa det. Hunden tränar upp sin finmotorik och självförtroendet brukar få sig en rejäl skjuts, speciellt om matte/husse sitter med och uppmuntrar. Kan tänka mig att det är en bra aktivitet för en valp helt enkelt.
De kan vara rätt dyra och de blir för lätta allt eftersom de lär sig så har man andra hundaktiva kompisar så kan det vara jättesmart att köpa tillsammans och dela. Jag har turen att ha två kompisar med flera spel, som jag kan låna. Jättebra!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#11 Dessa spel kan kanske vara trevliga och bra, men tror du inte att det ger relationen MER att kanske träna tillsammans, dvs att man som ägare ger uppgifter som hunden ska lösa, så att hunden känner att ägaren är viktig? Det är bara en fundering
#13 Fast tanken med spelen är väl att hunden ska tänka själv? och belöningen blir när den hittar godisen som är gömd?
#12 Som joheck säger så utesluter ju inte det ena det andra :) Och jag är personligen alltid med hunden på golvet då den spelar och peppar, ger ledtrådar när det blir svårt, "hurrar" när hunden lyckas hitta en godis och hjälper till att fokusera rätt när det blir för mycket "på måfå".
Resultatet blir att hunden ideligen söker ögonkontakt, ber om hjälp och gläds åt berömmet. Om inte det är kontaktskapande så vet jag inte vad det är :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#14 Jag ser det som ett träningsredskap, ett pussel som man löser tillsammans. Hunden måste ju fortfarande klura ut hur den ska nå godisbitarna, hjälpen består mest i att peka och uppmuntra.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#13 Ja det är tanken. Men det är det ju när du som ägare ger hunden uppgift också. Det är ju egentligen samma sak som att tex gömma godis osv. Sen behöver man ju träna kontakt och så också, men valpen måste ju lära sig att ta initiativ själv också.
Jag förstår inte riktigt på vilket sätt du tycker det skiljer mot annan aktivering? I relationen menar jag. Du får gärna förklara lite tydligar =P.
#15 Jovisst kan det vara kontaktskapande, men då finns det ju massor med andra aktiviteter i samma genre, som inte kostar ens en bråkdel, om man ska spela på det sättet.
Mycket billigare alternativ är tex att lägga godisar under div olika burkar och lock, gömma en godis i en tändsticksask som man lägger i en större ask som man gömmer tex mellan dynorna i soffan eller whatever …. Alternativt gömmer en godis i en ask som man lägger i en ask som man lägger i en garderob och stänger dörren så att hunden först får visa vilken garderob som ska öppnas, för att hitta stora asken , för att sedan hitta lilla asken, för att hitta godisen … men det är ju en smaksak hur mycket pengar man vill lägga ut … :)
#18 Man kan väl få ge tips om saker som kostar pengar också? :) Det är ju upp till TS att kolla upp det och besluta om hon tycker att det verkar roligt och värt pengarna eller ej. Det behöver ju ingen annan bestämma åt henne! Varken du eller jag.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#19 Självklart, jag ber om ursäkt :)
#11 Har redan tre aktiveringsleksaker som jag skrev :P. En pyramid som hon ska knuffa och puffa på så flyger godiset ut, en labyrint och en där hon ska flytta klossar. Hon älskar dessa, en aning stressande kanske därav att hon inte får dom ofta alls. Och jag brukar ibland sitta med, berömma när hon lyckas och ibland visa lite lätt hur man ska göra.
Samma som jag brukar gömma godis hemma, under burkar och säga åt henne att söka efter godbitarna och det älskar hon med. Nosen och hjärnan arbetar så himla mycket och jag berömmer när hon lyckas.
Nu däremot tycker jag inte att jag fått så mycket tips om vad jag kan göra med henne? Visst att en valp ska vara lugn men dom måste ju få arbeta också, utveckla sig själva!
#21 Visst ska en valp få arbeta åxå, men den ålder din valp befinner sig i, utvecklas enormt mycket bara genom att utforska miljö, befinna sig på olika underlag osv. En valpkurs kan vara bra att gå.
För en hund är det otroligt uttröttande mentalt, att lära sig nya saker, vad det än månde vara. Trickträning, lydnad osv Att vara utomhus och uppleva nya lukter och miljöer är också mentalt uttröttande.
Stressande lekar som trissar upp energin är tex bollkastande och andra jaktlekar. Många missförstår sin hund och tror att den behöver aktiveras MER, när den egentligen är uppstressad och måste varva ner.
Vad du kan göra med henne, beror ju på vad du är ute efter själv, dvs är det lydnad, freestyle, agility, eller har du andra planer för henne när hon blir äldre?
#22 Jag har inga större planer för henne direkt… utan mer allmänt.
Det låter som om jag är sämst hundägare känns det som.. vi upptäcker nya miljöer regelbundet, under en hel dag så gör vi ingenting - som idag - och då vilar hon eller gör bus. Vissa dagar så aktiverar jag henne lite mer än normalt, som igår, bara för att hon ska aktiveras och att vår kontakt ska stärkas. Vi går ut 8 gånger/dag - det blandat med att bara gå ut och kissa och in igen eller en lite längre promenad som jag beskrev ovanför. Jag tar med henne på större promenader då och då och hon blir buren mestadels och då går vi igenom stan så hon ser en hel drös av människor, vi passerar bussar, bilar, hundar, barn m.m. Ibland är vi med andra hundar - grannarnas hund, en väns valp eller en bekants vuxna hundar.
Vi har en väldigt varierande livsstil hon och jag. Hon har INGA problem att ta det lugnt en hel dag och inte heller har hon problem med en aktiv dag.
Jag tröttar ut henne mentalt, mer än fysiskt. Nya trix, lydnad, nya miljöer och människor. Hon är en väldigt fin valp som kommer bli en vacker och fin hund både mentalt och fysiskt. Jag ägnar hela mitt liv åt henne, är sällan iväg (delvis för att jag är hemma-tjejen men också för att min valp går före allt annat i mitt liv) och tänker alltid på henne först. Åker jag och gör ärenden åt övriga familjen passar dom henne för jag vill inte lämna henne själv än.
När min bror åker och gymmar följer jag med nästan hela tiden så vi kan gå i skogen i närheten (tyvärr får hundarna inte vara lösa där) och den promenaden tar 10 - 20 minuter, sedan virrar jag in henne i en varm filt jag tagit med mig och så sitter vi på en sten och kollar på alla som går till och från gymmet, alla lastbilar och dom andra som motionerar i skogen och hon sitter där så fin så. Gör inget ljud alls, hon sitter och njuter och kollar runt och bara tar det lugnt.
Idag har vi en göra-ingenting-dag… gör hon nåt bus säger jag åt henne och hon lyssnar och lägger sig där jag är och vilar. Jag ska träna lite kontaktövningar senare under dagen men annars har jag valt att denna vecka är en passivitetsvecka. Träna ensamträning ska vi göra med.
Men jag vill inte framstå som en dålig ägare, som det känns som jag gör. Som bara aktiverar henne fysiskt? Det är inte så det är.. jag tänker först och främst på hennes mentala träning. Promenaderna vi tar är till för att hon ska bli av mer lite mer energi som även gör henne trött, och jag ser inget fel i det. Jag över-aktiverar inte henne på promenaderna utan tar helt lagom promenader med henne..
Detta inlägg handlar om hur jag ska aktivera henne under vintern om promenaderna minskar - det är min hund, jag känner henne bäst och hon avskyr ruggigt väder och jag tänker faktiskt på vad som är obehagligt för henne och om regn och rusk är nåt hon inte gillar så är det bara så. Då gör vi våra ärenden och går in, det funkar för henne med. Därför vill jag ha tips om aktiviteter inomhus som tröttar ut henne mentalt. Men detta inlägg har gått lite överstyrd och tips har jag inte direkt fått känns det som…..
#23 Men, ingen har väl sagt att du är dålig?? Och du GÖR ju massor med grejer, du aktiverar, miljötränar, tränar lydnad och trix, passivitet, ska börja ensamträna. Valpen kan slappna av och du verkar ju veta allt du behöver veta? Vad MER du ska göra? Ingenting. Fortsätt precis som du gör, och om promenaderna blir kortare och mindre, så säger du ju själv att hon mår lika bra ändå, så vad är bekymret?
#24 Kruxet är att hon gillar att aktiveras lika mycket som att ta det lugnt? Såklart jag vill göra henne nöjd också och om jag kan uttöka med nåt så är det bara kul? Jag gillar att arbeta med min hund och hon gillar att arbeta också och aktiveras, som sagt. Och om jag kan lära henna nya trix som jag just nu inte kan komma på vad det kan vara så är det bara roligt att få veta om andra har tips? Det är det som är poängen. Få idéer och tips! Det är det jag vill ha.
Om promenaderna blir mindre vill jag ändå aktivera henne lite mer hemma så hon inte går i ide hela vintern liksom? För hon går ju miste om dofter, miljöer osv om jag minskar promenaderna om hon nu kommer hata snön - det återstår att se - och då vill jag väga upp det med annat roligt om det finns nåt vi kan öva på.
Som dofter kanske? Hon verkar älska att använda nosen, hon blir så ivrig att hon inte kan sitta kvar liksom. Hur kan man utveckla doftsinnet? Jag gömmer godisar på golv, på skor, på lister, på små bord osv. Hur kan jag utveckla det då?
Du kan tex lägga en godis i en liten ask som du gömmer någonstans, under en soffdyna, under täcket osv. Du kan även dra tex en korvbit efter golvet och lägga den så att den inte syns (och hunden får inte se när du lägger spåret) och sen visa henne på starten av spåret och låta henne spåra upp korvbiten. Det går att göra nästan hur svårt som helst
#26 Tack :P. Ska prova det..
#26 Ja, korvspår är ju en klassiker och brukar vara VÄLDIGT uppskattat. Det är dessutom en bra förberedelse för om man vill börja spåra i naturen senare. Korv luktar såpass mycket att det blir lagom lätt för valpis att lyckas.
Och du TS, jag tycker verkligen inte att du verkar vara en dålig hundägare, tvärtom tycker jag att du framstår som klok och duktig med din lilla nakenfis. Hon verkar ha ett väldigt bra liv hos dig. Lite självförtroende tack! 
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#28 Molly verkar gilla att nosa upp spår :). Det verkar vara hennes grej, aldrig sett henne så ivrig och förväntansfull som när hon märker att det är dags att söka. Hon söker även när vi är klara för hon tror det finns mer, haha.
Haha, men ibland tar man åt sig lite väl mycket.. jag gör det. Perfektionist som jag är i olika sammanhang, det blir lätt för mycket :). Tränar på det så det lär försvinna med tiden men ja.. det vart för mycket kände jag. För mycket fokus på min träning än vad jag bad om hjälp för liksom. Tack, ialla fall för komplimangen :).
#29 Vad roligt, tänk vad fräckt om ni kunde börja viltspåra så småningom! Det är ju inte första aktiviteten folk tänker att man har en nakenhund till. Min nakenfis ogillade å det starkaste allt som hade med utomhusvistelse att göra tyvärr, annars hade vi sopat banorna med viltspår :) Min hund fick upp ett kaninspår när vi var i skogen i förrgår, det var skitfräckt att se. Den lilla osäkra lappisen med lågt självförtroende blev världens stoltaste hund när han sprang med näsan i backen och letade. Svansen rätt upp i vädret! När han var klar hade han ett helt nytt schwung i steget och gick med huvudet högt. Han brydde sig inte alls om att de läskiga hundarna bakom skällde på honom och ville ta hans spår själva, utan tog verkligen plats och gav en glimt av sin egentliga personlighet. Det var sjukt roligt att se honom så… så snart ska vi också börja spåra ordentligt.
Man blir lätt lite perfektionist. Tänk på att hunden aldrig är perfekt, eller någon annan för den delen, och då behöver inte du heller vara det. Det är helt okej att bara slöa i soffan en dag ibland. Gillar Molly att vara inne och gosa och busa, så ska du ju inte ha dåligt samvete för att du ibland låter henne göra just precis det. Alla dagar måste inte vara späckade med mental stimulans och motion med en hund som är lugn, vissa dagar räcker det med myket närhet och kärlek.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag tycker att det bästa man kan göra med en liten valp är att leka. Jaga, brottas, dragkamp osv. Det blir man trött av också ;)
När det kommer till att din hund inte gillar att vara ute i ruskigt väder (min tik är likadan), så va inte för kinkig med henne. Hon måste lära sig att man är ute trots att det är vått och inte jätte trevligt väder. Om du börjar leka med henne i snön när den kommer så blir det ju roligt med snö och inte tvärtom. Försöka att få henne att acceptera alla väder, annars blir det rätt jobbigt.
Sen måste jag bara tillägga att viltspår är det roligaste du kan göra med din hund! Jag ska själv börja tävla nästa år med mina papilloner (en av dom i alla fall).
#30 Ja, spår känns rätt roligt faktiskt :). Får se om hon gillar det ute sen, haha. Som sagt, nakenfisar är inte så förtjust att vara ute om det inte är fint väder.. så funkar Molly iaf :P.
Det låter ju helt fantastiskt! :D
Jag vet.. det blir nog som sagt bättre med tiden :).
#31 Jadå, vi är ute tills hon gör sina ärenden hittills och då och då har jag gått en liten runda med henne i dugget :).
Jag tycker själv att spår är roligt. Det är kul att se henne så engagerad i det!
Sorry om någon redan skrivit detta, orkade inte läsa riktigt allt! En enkel lek är att sitta framför sin hund och leka med en leksak. Efter en stund tar du leksaken och gömmer den tex under ditt ben eller bakom ryggen och säger var är leksaken eller sök eller vilket ord man nu vill använda. Om hen gillar att använda nosen tror jag den fattar med en gång. Efter ett tag kan man göra det svårare och svårare, tex genom att låta hunden vara i ett annat rum medan du gömmer leksaken. Gömma godis i toalettpappersrullar vars ändar man viker in är ett annat tips. Enkel kontaktövning där du har en godis i knuten hand och placerar handen framför dig och öppnar den först när hunden tagit ögonkontakt är roligt. Annan övning är att låta hunden ta en godisbit ur din mun (beror på hur pass lättäcklad man är, haha), för att inte hunden ska bli fixerad av händerna utan fortsätta vilja ha ögonkontakt och titta på ens ansikte i stället för händerna. Att ta tre pappmuggar och gömma godis under en av dem och låta hunden nosa sig fram till rätt mugg är ett annat förslag. Med mera!
#33 En del av det där gör vi redan :). En annan del var nytt, tack tack!