Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1106 ggr
[MiBosson]
1

Lyckan blev kort...

Rynkar på näsan

Fick idag sms från förra ägaren av valpen att hon nu vill ha den tillbaka. Se under brukshundsraser-sidan.

Fridaaaa
0

Hänt? :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

Du får gärna berätta vad som hänt eller i alla fall länka dit var du skrivit om det.

joheck
0

#3 La in länken i #2. Vi skrev samtidigt så du missa nog den. ;)

[MiBosson]
0

#2  Tack joheck.

Karmatarerskanise
0

Ja vi skrev samtidigt, tack :)

Lade in länken i TS inlägg också.

Fridaaaa
5

Men om du står i papprena kan dem ej ta tillbaka hunden.

Karmatarerskanise
5

Vem står som ägare? Om det är dom undrar jag varför ni inte ändrat det? Är det du kan dom inte ta tillbaka hunden.

[MiBosson]
0

Det finns papper skrivet men jag orkar helt enkelt inte ta strid. Har varit mycket förluster senaste tiden och nej, jag orkar helt enkelt inte. Finner inte ens ord för att beskriva hur det känns…

Fridaaaa
11

#9 Men du behöver ju inte strida :) Du äger hunden  = dem har ingenting att säga till dem :)

[Tess86]
11

Det blir ingen strid så länge du har papper på hunden och står som ägare. Du ringer till dem, säger att du inte vill ge tillbaka hunden och att de inte får komma hem till dig. Bråkar dem så säg bara att du är ägare enligt kontrakt, sedan kan du lägga på telefonen om du vill.

Jag tror att du kommer att ångra dig i år framöver om du inte står upp för din egen rätt!

Kitten86
7

Du har ingen strid att utkämpa. Du har ett kontrakt, du står som hundägare. Den gamla ägaren kan säga vad h*n vill, för hunden är er!

Karmatarerskanise
6

#9 jag hade tagit "striden" för barnets skull. Men jag undrar lite vad det är för papper som är skrivna eftersom du kallar det strid?

[MiBosson]
15

Har beslutat mig för att hunden stannar här som avtalat. Glad Känns skönt att ha bestämt mig och nu kör vi som det var tänkt.

Vad jag menar med strid ar att jag tror att mamman i familjen kommer att sms:a och kanske annat för att få sin vilja igenom. Men jag kan ha ljudlöst på telefonen tills det lugnat sig eller byta nummer. Hoppas bara det stannar vid det eller ännu hellre, inget alls.

Hur som helst…vovve stannar här!

[MiBosson]
0

Tack alla för support!

Praefatio
2

Bra beslut! Klart man inte kan ta tillbaka ett djur som man sålt. Sålt är sålt, och så enkelt är det med det. Min mamma gjorde samma misstag som du var nära att göra, och lämnade tillbaka en katt som hon köpt och älskade högt.

Det lustiga var att det var exakt samma sak där: Sonen hade blivit allergisk mot katten, mamma tog den. Några veckor senare ringde mamman och sa att det hade visat sig att sonen var allergisk mot byggdammet i huset, inte katten. De krävde tillbaka den och mamma var för snäll.

Hon sörjer fortfarande den där katten. Det var hennes bebis.

[Tess86]
5

Bra val av dig. Stå upp för din rätt! Ingen ska få behandla dig fel och komma undan med det bara för att du har haft en tung period i livet. Svara henne en gång, att du kommer att behålla hunden och har rätt till det eftersom ni har genomfört ett köp och skrivit ett kontrakt, efter det kan du ignorera henne. Skulle hon gå vidare och t.ex. polisanmäla dig kommer det att räcka med att du visar upp kontraktet och problemet kommer att vara löst. Vid köp av hund gäller exakt samma lagar som andra "varor", dvs. köpt är köpt.

Jenna_Nord
7

Om dom inte ens testade sitt barn innan dom bestämde sig för att sälja hunden visar ju bara hur mycket den betydde för dom.

Jag menar, helt ärligt.. Ser man inte till att någon passar hunden så länge eller löser det på något annat sätt tills man gjort tester ifall djuret är en älskad familjemedlem?

Tycker du gör helt rätt i som tänker på din och din familjs skull, och behåller er lilla valp! :)

Mvh Jenna

TjockaBerta
3

De verkar inte alls seriösa. Så gör man inte. Och att skicka SMS är ju konstigt. Man ringer när det gäller så viktiga saker.

Behåll din hund du, annars kanske någon blir "allergisk" igen om någon månad eller så.

>>>Malum domesticum<<<

Karmatarerskanise
1

#19 så ni har inte betalt för hunden? Står du som ägare? Om inte ens hon stod som ägare kan hon inte heller sälja hunden. Vem stod

[MiBosson]
1

Nu är även köpesumman insatt på säljarens konto. Hoppas det gör susen. Flört

[RMSLiners]
3

Skulle förra ägaren börja jaga dig med diverse sms, telefonsamtal mm så kan du anmäla denna till polisen. Förra ägaren har ingen som helst rätt till hunden, sålt är sålt och det är nu du som bestämmer om hunden, den förra får helt enkelt stå sitt kasst och leta annan hund om den nu promt vill ha en.

Hunden är din och den förra kan inte kräva tillbaka den på egen hand utan måste gå den långa vägen rättsligt i så fall men det är något den kommer förlora i ändå så hur den än gör kommer hunden aldrig tillbaka till den ägaren utan ditt medgivande. 

Bra av dig att hålla kvar hunden och upphör kontakten med den ägaren, dvs svara inte på sms osv.Glad

Karmatarerskanise
0

#22 frågar igen. Står du som ägare? Och hur kan ett köp genomföras av någon som själv inte står som ägare? Vem stod som ägare på hunden då hunden såldes till dig? Var det inte personen som nu vill ha tillbaka hunden är köpet antagligen inte lagligt.

joheck
0

#24 Antagligen är hunden inte registrerad än. Ingen står som ägare alltså. Ts har nu skickat papper till JBV och registrerat hunden i sitt namn. Hen har även köpekontrakt på skrivet av tidigare ägare.

joheck
0

#24 Kan ju tillägga att hunden inte har stamtavla, om du missat det. SKK är alltså inte aktuella i situationen. (Står inne på brukshundar)

Karmatarerskanise
0

Har inte frågat något om skk?

joheck
0

#27 Nej jag vet tänkte bara att det kunde vara av intresse. En hund (utan stamtavla) registreras väl bara i JBV, vilket denna inte har gjorts än. Ända beviset på ägarskap är väl köpekontraktet. Vilket förra ägaren har från uppfödaren och ts har från förra ägaren. Finns ingenstans att "stå som ägare" är min poäng.