Bära saker-skvallerträning.
Hej!
Härom dagen när vi var ute och promenerade så var Rico lite "låg" så jag gav honom en boll och bära på. Då blev han pigg & glad. Han såg en hund på avstånd och jag klickade av ren reflex. Men han hade ju en boll i munnen och fick därmed inget godis. Däremot så betedde han sig precis som om han hade fått belöningsgodis.
Jag har grubblat ganska mycket på detta så måste fråga. Tänker angående framtida liknande situationer-hur gör man?
Hälsningar Madde&Rico
ha med bollen hela tiden, och belöna med den om det funkade :) då kan du ju bara ge honom bollen så blir han uppenbarligen glad, dessutom känner han nog att du ger honom en uppgift vilket ingen hund tackar nej till ;) då konsentrerar han ju även sig på bollen och inte på den andra hunden
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Fast det var inte riktigt så jag menade. Det funkar perfekt med skvallerträningen! :) Men vid enstaka tillfällen då han bär nåt vid ett hundmöte. Kan jag klicka ändå?
Var mer så jag menade, jag vill inte byta ut godiset mot bollen, därmot kan man ju kanske varva belöningarna lite.
Men om jag t ex möter en hund, klickar och ger honom bollen som belöning. Kan jag fortsätta klicka på samma hund fast han redan har belöningen i munnen?
haha aha, då fattar jag ;) men gör så, varva bollen med godis så blir det en överaskning för honom ^^
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ingen som vet ifall jag kan klicka fast han redan har bollen i munnen? :)
men jag sa ju det, du kan ju varva bollen med godis så kan du ju klicka ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jaha, jag fattade inte det :P Sorry! :)
#4 Jag förstår hur du menar! Jag har tänkt på det själv förut. Jag vet inte om det ger samma effekt att ha belöningen i mun hela tiden som när hunden får belöningen efter klicket. Men kör på det #5 skrivit, tycker det låter bra :)
Jag skulle strunta i att klicka och bara berömma honom muntligt, kanske ge honom en snabb klapp på huvudet (om han gillar det) eller om han vill, så ta bollen och kasta den någon meter åt sidan. Vid det sistnämnda kan du klicka, då blir apporten/leken liksom belöningen.
#7 & #8
Ja, det känns nästan lite som att "förstöra" effekten av klickern eller missbruka den vid ett sånt tillfälle!
Tack för svaren! :D