Bajsar inne
Jag har en Cockerspaniel tjej på 9 år som bajsar inne,detta började i sommras och det pågår ännu,hon kan även kissa inne det har hänt någon gång bara,hon kan gnälla till sen sätter hon sej direkt och kissar,senast igår då vi hade varit ute vid 16.00-tiden sen vid 19.00-tiden sätter hon sej och kissar på hallmattan och nu utan ett ljud
Så inatt vid halv tre vaknar jag av att det luktar skit,som jag gör då hon gjort inne och då har hon bajsat en rejäl hög på köksgolvet,det är alltid rediga högar då hon gör inne,var ute med henne sista rundan 23.30
När hon kissar de fåtal gånger som hon kissat inne då väljer hon att kissa på en matta,det är inte någon liten pöl utan en stor kisspöl och bajsa gör hon på golvet
jag ger henne foder och ibland en rå potatis eller morot i det,hon kan även få någon matrest så som kokt potatis,köttbit eller en korvsnutt
Problemet är att hon bajsar inne,hon är ändå inte någon liten valp längre
Det kan gå någon vecka så sköter hon sej,upp till en månad och så är det dax igen och hon bajsar inne,hon bajsar alltid nattetid vid två-tre tiden
Det lustiga är att när jag har någon ledig dag och går ut med henne senare vid 23.00-tiden då gör hon inne,när jag jobbar och går ut med henne tidigare på kvällen vid 20.30-tiden då gör hon inte inne
Hur ska jag få bukt med detta hon är trots allt 9 år och har aldrig gjort inne sen hon var liten valp.
Hur gör jag??
Nettan-00
Ser du något samband mellan vad hon ätit och de gångerna hon bajsat inne? Är hon dålig i magen på något vis (lös/hård) när hon gör inne?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det kan inte vara åldern som gör det, att hon inte kan hålla sig lika länge längre?
När du inte är hemma, var är hon då? Har hon tillgång till hela hemmet eller har hon bara ett rum att vara i under tiden? Bajsar hon på samma ställe varje gång?
Det första råd jag kan ge dej är att du kontaktar veterinären eftersom det är ett beteende hon hamnat i den sista tiden. Det kan vara något fel på din hund.
Det andra rådet är att du skurar av området hon både kissar och bajsar på eftersom dom ställena har blivt hennes toalett. Hur mycket man än tvättar av mattan så känner hon fortfarande vittringen. Ta bort mattan och lägg dit någon annan så får du se om det blir någon skillnad. Eller ingen alls, ett tag. Köp odörspray i butiken. Tror det finns överallt. Tvätta ordentligt och sedan sprayar du på fläcken.
Hoppas det ordnar sej
SaraC:Hon är som hon är normalt i magen lagom hård
Trodde det berodde på att hon ätit råa mortötter,lät bli att ge henne det
hon bajsar inne ändå,så jag kan inte se något samband.
WildaE.R:Jag har oxå misstänkt hennes ålder,ibland håller hon sej,då kan det gå några veckor upp till en månad
Doglovers: När jag inte är hemma då har hon tillgång till hela min lägenhet men då bajsar hon inte inne,det är alltid på natten
Ja hon bajsar på samma ställe varje gång,inatt gjorde hon i köket annars är det vardagsrummet på golvet.
Jag skurar ordentligt när hon gjort sitt behov,kissar inne har bara hänt någon enstaka gång,ena gången var på köksmattan så den åkte ut,igår hallmattan den åkte ut men imorse var det på vardagsrumsgolvet där hon annars bajsar,problemet är hennes bajsande
Jag kanske ska rådfråga vetrinären
Tack för svar och råd…
Ja, kontaka veterinär är nog det bästa och är det inte något allmänt fel på din hund så kanske det är åldern då och då vet du det och får kanske gå tillbaka lite till valpstadiet med kisseriet och bajseriet, ha lite koll på henne på natten och gå ut oftare..
Jag har pratat med vetrinär som tycker jag ska lämna ett urinprov,morgonurin från min hund om det kan röra sej om kortisolöverskott s.k cushing när min hund har ökad törst då blir det även ökad urinavgång och då ska även blodprov tas Det låter inte så trevligt,jag får göra detta och se vad proverna visar