Övertyga mamma
Hej! Jag är en 14 årig tjej som under en sak. Min mamma har alltid varit anti-hundar. Medans pappa alltid velat ha hund. På sista tiden har vi tjatat mer än vanligt och mamma Har börjat .. Ge med sig. Hon säger nu att vi ska skaffa Hund snart. Men så sa hon för fyra år sedan! Finns det något Jag kan göra för att övertyga henne om att jag är mogen Och beredd att ta det ansvaret man får när man skaffar hund.
Visa att du är kunnig inom området hund,
Visa att du kan ta hand om en hund, om ni till exempel passar någons hund eller om du går ut med någon annans hund.
Förklara fördelarna med att ha hund.

Kanske hjälpa grannar med hundpassning?
Visa att du kan ta ansvar i största allmänhet.
≧◔◡◔≦
Ja, men nästan ingen vi känner äger hund. Får kanske besöka en uppfödare med henne. Jag tar mycket ansvar redan men antar att jag kunde ta mer. Tack så mycket! :-)

Börja ta hand om en låtsashund. Ha ett koppel, en matskål od, sen kliver du upp tidigare varje morgon och rastar hunden, du ger den mat 2 gånger om dagen, tar långa promenader och sköter om den. Visar du att du kan kliva upp tidigt en regnig lördag och gå ut med en låtsashund, så förstå¨r hon att du skulle göra så med en riktig.
Många gånger anar mammor att även om hela familjen vill skaffa en hund, hjälps alla bara åt i början. Sen är hon rädd att hon får sköta allt, promenader, extra städning pga lera och hår, matning, träning mm själv.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 Jätte bra idé ska genast börja med det. Tack så mycket! :-D
Involvera även din mamma i valet av ras, det finns massor av sidor med test man kan ta för att se vilken ras som passar en bäst. På de flesta får man välja hur stor hund man vill ha hur mycket tid man vill lägga på aktivering och pälsvård m.m
Känner hon att hon får vara med och kontrollera såna saker så kanske det kan bli lite mer intressant.
Låtsashunden var ett jätte bra tips då får inte bara din mamma se att du kan vara ute o kasta boll en timme i spöregnet om det krävs av hunden utan du får även en liten försmak av vad det faktiskt innebär att ha hund. Börja träna låtsas hunden som en valp. Gå ut efter "mat" lek och "sömn" för att göra låtsas hunden "rumsren". Träna sitt ligg m.m
minavitas.wix.com/kennel
Du har fått jätte bra tips :)
Jag hade också börjat hjälpa till mer hemma, alltså fråga om du får "jobba" hemma. Eller försöka fixa småpengar någon annanstans för att hjälpa till med det ekonomiska. Även om du kanske inte får ihop så mycket så visar det också att du är medveten om att en hund kostar pengar.
Sen lever ju också en hund i 10-15 år. Försök tänka dig en framtidsplan. Ska de vara familjens hund som ska bo hemma hos dina föräldrar, eller är ska det vara "din" hund. Man får ju tänka på att du också börjar gymnasiet om några år. Var någonstans ska du gå, kommer du fortfarande komma hem i god tid så att du orkar med att ta hand om hunden? Har du bra svar på detta så kan de säkert vara bra argument att använda när du diskuterar med din mamma :)
Det är mycket att tänka på :)
Mvh Jenna