Tand saknas!!
Hej alla! Jag har precis varit på inoff valputställning i Enköping med min 8 mån gamla finska lapphund. Han fick 1:a pris men inget HP. Kritiken var felfri förutom att han hade brant överarm, och domaren förklarade att vi ej fick HP p.g.a att han saknade en tand i vänster överkäke. Varken jag eller något.domare har tidigare sett detta, kommer den växa ut tro? Jag vet inte när han slutade tappa tänder men hans tänder har kliat mycket de senaste veckorna så det kan mycket väl vara så att detta var en försenad mjölktand som tappats. Vad tror ni om detta?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Nu vet jag inte hur det ligger till med just Finsk lapphund. Men på shelties är det vanligt att de saknar vuxentänder. Min ena sheltie saknar exempelvis två tänder i underkäken.
Om han nu saknar en tand och är 8 månader tror jag tyvärr inte att den kommer att dyka upp i ett senare skede, tyvärr. Du kan ju kolla på "gluggen" och se om det är något på G. Men jag tror chansen är liten. Men jag kanske har fel.
Alla domare observerar inte detta dock.
Mvh Emelie 
#1 Tack för ditt svar 
8/5-13 & 1/6-13
Vid 8 mån ålder tror jag inte han får mer tänder, tyvärr. Kul iaf att ni kom 1a o fick bra kretik förutom tanden, hoppas det går bra nästa utställning med :)
Tänderna borde vara färdigutbytta. 
Tack för alla svar! Ny fråga: Hur tror ni att detta kommer påverka oss i utställningssammanhang?
8/5-13 & 1/6-13
5 ingen aning, det är väl lite olika om dommaren ser detta eller inte. Nu vet du iaf om att han saknar en tand så det blir ingen chock om de påpekar detta igen. Hör med din ufd vad h*n tror och passa även på kolla om det är fler av valparna som saknar en tand.
#6 Har pratat med uppf o även hans syster (uppfödarens hund) saknar samma tand. hon har nu hört av sig till de andra två valpköparna och väntar på svar, samt till tikens uppfödare i finland. Hon har själv aldrig haft hundar med saknade tänder förr så hon håller på och hör sig för med andra finska lapphundsuppfödare! Tack för ditt svar förresten :)
8/5-13 & 1/6-13
7 ingen orsak