Han åt sin tand
Våran 4 månaders mops tappade nyss en tand och åt/svalde den sedan. Är det normalt?
Hur länge kommer han tappa tänder? Han är väldigt bitig just nu, så kommer han bli ÄNNU mer bitig under den kommande tiden eftersom att nya tänder kommer växa ut?
När är allt "klart" så att säga?
I dagsläget kan man inte ens klappa honom utan att han bits..
★
Nu tappade han en till tand och står och tuggar på den. Inte direkt en trevlig syn…. :S
★
Det gör inget, när min hund var valp kunde jag se att det fattades tänder i munnen, men hittade aldrig några på golvet, så troligtvis åt han upp några av dem.
Hundar kan äta upp sina tänder utan fara :).
Vår collie åt också upp sina tänder mär han var liten, så ingen fara =)
De är helt normalt att hundar äter upp sina tänder. Man ska mer eller mindre ha tur om man lyckas spara någon av dom där små bebiständerna. Sjukt gulligt att ha, tycker jag ;)
Men däremot måste jag säga att det låter inte bra att ni inte ens kan klappa valpen utan att den bits. Även om det kliar för valpar så måste man lära dom att det inte under några omständigheter är okej att bita och naffsa i människohänder. Om det eskalerar och man inte säger ifrån så har man efter några månader ett litet odjur som naffsar och bits. Och då är det inte längre några oskyldiga valptänder, utan det kan göra riktigt ont! Nä du ska kunna hantera din valp utan att riskera att bli biten. SÅ mycket kliar det inte :)
Se till att hunden har ben och leksaker i olika material (tyg, gummi osv) och visa att det är dom man ska bita i :)
Mvh Jenna
våran vetrinär varna faktist för att de äter sina tänder hon hade fått in en aktut valp pga tanden hade gjort reva i tarmen. Nu ska jag inte skärra upp dig Enja fick oxå i sig 3 tänder men när jag säg att en var lös så tog jag bort den än lät henne iaf tugga i sig den. Jag tycke att hon stank f** i munnen vid tandlossningen oxå :X
Jag har hittat små tänder ibland, men de lyckas oftast med att äta upp de istället. Som andra har sagt, det är helt normalt och ofarligt att de äter upp sina tänder. Jag sparade faktiskt de tänder jag hittade, haha. Tyckte det var lite roligt att ha! :)