få bort avundsjuka
Min Stitch är avundsjuk. Han gillar inte om jag gullar med någon annan hund eller annat djur. Han kan äta sitt torrfoder i samma skål som katterna men det är nog endast för att han inte gillar det och vet att han får katternas blötmat som de inte gillar sen ;) Han blir arg på katterna om man prasslar med något och han tror att de får godis men inte han…..
Hur tränar man bort detta? Han blir även irriterad om två människor i hans familj kramas osv.
Hundar kan inte bli svartsjuka som vi kan, de lever i nuet. Att den vaktar o tror sig äga saker hade jag sagt ifrån OM det är så att hunden reagerar agrisivt/surt. Mina hundar får inte vara elaka mot katten visst får de säga min mat katten har lärt sig att äter dom så går man inte o tar mat. Men jag säger starkt ifrån att de håller nån radar på 1 meter runt skålen, ben o annat får inte vaktas katten får pasera dessa utan att någon blir sur. Hur ni ska träna är säga ifrån detta, måga tror att sin hund är svartsjuk när husse o matte kramas så reagerar hunden argsint. jag tror mer att hunden vaktar sin matte att den ser mer dig som ägodel. Sen tåls det nämna att när jag ger ben så går inte nån o knycker eller flyttar på benet.
#1 jag säger till direkt! Vet inte om jag gör rätt bara och hur länge man ska hålla på och säga det.. han är 6 år och har alltid varit ensamhund och katterna kom in i hans liv i januari i år… ben vaktar han väldigt med… jag tar undan dem då för att det inte ska hända något..
2 då får du säga till han att det är inte okej o vakta. Vissa vaktar mer än andra, tyvärr. Men ta bort det du ser han vaktar helt rätt så slipper man vara orolig över det :)
#3 okej men jag vill ju att han ska kunna äta ben även i sällskap av annat ´djur med någon gång…