"närgången" hund!?
Jag har en jack russel valp på ca 22 veckor. Hon har de senaste veckorna vägrat att lämna mig i sikte eller ens lämna mig fysiskt… När jag lagar mat lägger hon sig på mina fötter, när jag sitter vid bordet och äter mat lägger hon sig under stolen eller på fötterna. sitter vi i soffan och jag har datorn i knät lägger hon sig i knät där datorn inte är. och flyttar jag mig minsta lilla så flyttar hon efter.
Min fråga är ju då om detta är ett tecken på att hon dominerar, eller att hon är osäker, eller att hon vaktar mig konstant? Några som vet, och kanske tom har tips på hur jag ska få bort detta?!
Vi hittar på mycket roliga saker min hund och jag och har otroligt bra kommunikation och kontakt, kan det bara vara att hon allmänt tycker om mig?!
Jag tänker att valpen bara är inne i en period och är "mammig". Min hund hade en sådan period när han var valp, fick inte ens gå på toa ifred. 
#1 Ja, för sådan är hon just nu också. Men får väl se om det går över då ;)
Vi har oxå en liten Donna som är alltid där man är men har ni släppt att vara på än det är ju så att lagar man mat kan man inte snubbla över sin hund/valp mycket lätt att man råkar skada den lille/a då. Jag har fått vara ihärdig med flytta henne till en kudde/bädd som jag har i köket just för att jag en gång snubbla till med kastrull i handen. Kunde gått å ***** kan jag säga men det gjorde inte det. Phu. Så efter detta vart det träning på ska man vara i köket när matte lagar matfår man hålla sig till bädden. Jag tar fram denna bädd o lägger den lite dumt men iaf hon känner att hon är med när jag styr i köket jag vet att den är där så jag snubblar inte på den. (den är faktist mitt på golvet isf annars vid ett hörn i köket). Man måste lära sin lilla fis att man kan inte vara på hela tiden det är inte grymt o visa att nu är jag här du är där, är din som våran så krävs det mycket envishet med flytta eller fösa undan hunden/valpen. Våra får vara med i köket oxå när vi äter men de ska inte vara under bordet eller sitta o tigga de får vara på bäddar och glor dom så struntar vi i att se dom iaf :P Hundar är smarta och manipulera sin ägare dom kräver närhet du säger inte att det är okej utan de tar detta för givet. Jag är gärna en madrass/kudde men inte får våra hundar bestämma att jag inte får täcke eller inte ser tv om det är så, ne då flyttar jag på dom eller säger här får du ligga.
Sen kan det vara så att din valp är mattig nu men jag ser faktist en liten fara här att du kommer snubbla över valpen o det kan gå åt fanders. Så tänk lite på säkerheten och man är faktist inte elak med säga ifrån att vara madrass hela tiden.
Min hund är två och gör lika dant och jag tycker inte han är osäker eller dominant. Han blir inte sur eller rädd om jag puttar undan honom. Däremot fjäskar han lite om jag råkar sitta på Det Bästa Stället I Hela Världen eller om han tycker att någon faktiskt borde leka med honom nu ;)
I soffan vill han helst ha en liten glipa i mellan eftersom han har mycket päls och lätt blir varm. Valpen låter lite mammig men hon kanske gillar att ligga mot något varmt också? Hur är valpen annars? "Låter" hon andra vara med i soffan? Kan hon vara ensam en liten stund utan att bryta ihop? Om det funkar runt omkring och hon inte går dig på nervernhade jag bara uppskattat sällskapet :)
#4 har bra råd om köket. Jag var nära att tippa en kastrull kokande vatten över min lilla älskling. Nu får han ligga under bordet när jag lagar mat. Det funkar bra, där har han koll på både köket och hallen. Kompisar som har valt ett dåligt "gå o lägg dej" ställe, ur hundens perspektiv, har fått kämpa mycket mer med det kommandot. Var beredd på att envishet krävs oavsett, speciellt om det är köttbullar på gång…
5 som med mig jag hade kokat pasta och skulle hälla av vattnet, kunde slutat mycket illa 
Jag har erfaranheten av att alla valpar går igenom den perioden. Vissa går ur den och vissa förblir i den perioden hela livet.
Klenod var väldigt "mammig" och följde med mig överallt. Stängde jag en dörr om jag t.ex. skulle gå på toa så stod hon där och tryckte med nosen på dörren.
Satt vi i soffan och jag reste mig upp för att dricka lite vatten eller något så var hon nästan påväg upp ur soffan innan jag han komma upp!
Efterhand så växte hon ifrån detta och ligger nu kvar på samma ställe hela tiden i princip.
Medarbetare på Hundar.ifokus
7 jag vill inte ha valpar omkring mina fötter det är risk att man trampar dom, är det sen små raser är risken större o skadan kan bli stor.
Fast jag tycker att det är rätt överdrivet att säga att man utsätter hunden för fara om man låter den springa runt fötterna. Nu är ju min hund inte överdrivet liten(mops), men ändå. Förstår hur du tänker. Det jag menade var att jag aldrig skulle låta hunden sitta på mina fötter om jag håller på med kokande vatten även om jag låter henne följa med mig annars. Det är ju inte svart eller vitt.
/Lova
Ny blogg!
Tyra är väldigt kontaktsökande. Om hon inte är trött och ligger och sover/vilar, så följer hon efter mig. Hon ska vara med överallt och hålla koll på vad man hittar på ;) Även in på toaletten ibland, haha :P
Jag bryr mig inte så mycket, jag tycker de är rättså mysigt med en hund som vill vara med :) min mamma kan dock bli rätt galen på henne efter någon dag. Hon går nästan på henne hela tiden och blir sur och skriker lite. Då sänker Tyra huvudet, visar valpögon och viftar lite på svansen. Min stackars lilla flicka ;)
Mvh Jenna
11 haha ja så är ju donna här med överallt där det händer något ska man vara med durshar jag så står hon o pipplar ibland o tycker verkligen synd om än. Hon gör även så med husse o lillmatte.
haha men visst är de lite roligt! Tycker de är kul med hundar som vill vara med, istället för att ligga och chilla läget dygnet runt.. Som min andra hund ^^ Ibland märkte jag inte ens av att jag var hundägare, varav jag köpte en till. Nu känns de som att jag har 10 ;)
Mvh Jenna
Hugo gör nog mer så nu än vad han gjorde när han var valp faktiskt. När han var valp så ville han bara ha kul hela tiden, hittade på hyss och hade sig. Visst följde han efter mig men inte på samma sätt han gör nu, nu har han mer koll på mig och ska följa mig vart jag än går. Går jag på toa så lägger han sig utanför dörren, sätter jag mig i soffan så kommer han som ett skott och lägger sig på en, reser jag på mig för att gå ut i köket och hämta en sak så följer han med. Han får vara med överallt nästan, förutom när jag lagar mat i köket, då får han vara utanför men då ligger han alltid precis utanför gränsen. Beror inte på att han är osäker eller något sånt utan han gillar att vara med och vill inte missa något!
#5 Ja, andra får vara i soffan, brukar inte ha andra i soffan förutom jag o sambon och det funkar, bara det att hon ska ju ligga mittemellan oss men det har vi börjat sätta stopp för.
Hon kan vara själv och det har inte varit några problem överhuvdtaget.
Ja, jag tycker det är jättetrevligt att hon vill vara med mig och jag har utnyttjat detta i lösträning och allt sådant, men det börjar ju som sagt bli lite väl jobbigt när man inte ens får gå på toa ifred haha.
Vi har faktiskt aldrig haft problem med detta just om köket innan utan när vi har lagat mat och ätit ligger hon i sin korg där hon ser oss bra och har aldrig varit en tiggare direkt el något sådant.
Men får väl jobba lite på att verkligen stänga in mig vid vissa tillfällen och fösa undan henne när hon är för nära :)