Ej vaccin?
Jag är inte insatt i det här med vaccin överhuvud taget men jag hittade just en sidan som säger att vaccinera sin hund varje år är vansinne. Jag är väldigt nyfiken på tankar och erfarenheter om detta!
http://vaccin.me/2012/07/10/fem-saker-veterinaren-sager-som-inte-ar-sanna/
http://www.dogsnaturallymagazine.com/lifelong-immunity-vets/
Dumheter tycker jag om artikeln. Självklart så beror det ju på vilken typ av vaccin det är och vad man vaccinerar för. Jag och mina hundar rör oss ofta i områden där det finns mycket hundar, träffar andra hundar och yngsta tösen ställs dessutom ut, därför väljer jag att vaccinera mina hunda årligen istället för varannat eller vart tredje år som en del gör.
Jag tycker det känns som en dum idé att riskera något av mina djurs hälsa (vaccinerar även mina innekatter) över något så dumt som sjukdomar som det faktiskt finns vaccin för. Däremot så avmaskar jag inte mina djur i tid och otid "bara för att", avmaskning sker om de har mask och aldrig annars, det är ett större problem än vad vaccin någonsin skulle vara.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Om man är ute mycket med sin hund och träffar andra hundar så är det ju verkligen att rekommendera att vaccinera varje år mot kennelhosta. Men det är också det enda man vaccinerar mot varje år.
Mvh Jenna
Jag vaccinerar inte friska vuxna hundar mot kennelhosta - enbart valpar och gamla. En normalfrisk hund ska enigt mig kunna ta sig igenom en ev kennelhosta, precis som jag med influensor när dom kommer.
En anledning till att jag blivit skeptisk mot just kennelhostevaccin, är att dom hundar jag haft som verkligen blivit riktigt ordentligt sjuka i kennelhosta är just dom som varit vaccinerade ?! Icke vaccinerade har enbart fått lite småhosta några dagar. Vaccinet ger endast skydd mot vissa sorter och är ger ändå inte fullt skydd.
Nu är det ganska många år sedan jag hade någon hund med kennelhosta här, men de få (endast två gånger trots mycket utställningar genom åren) gånger jag fått hem har varit från utställningar.
Min 1 åring ska få sin ettårsvaccinering i veckan och hon kommer få med kennelhostevaccin i - men därefter så får hon inget vaccin förrän om 3 år igen och där räknas jag inte in vaccin mot kennelhosta om inget specielt inträffar.
Att vaccinera sin hund är så självklart att det inte ens behöver disskuteras
Hundar ska vaccineras
Det kommer in så mycket ovaccinerade smuggelhundar att det är ett måste att skydda våra husdjur från allt som dras in över ränserna.
Det var väl här i höstkanten det var en insmugglad smittad hund som dog i parvo om jag inte är helt ute och cyklar. Den hann även smitta flera andra genom att den tagits in på en hundutställning !!! På grund av vaccineringen så klarade sej de andra hundarna.
#3 har samma erfarenhet som dig när det gäller kennelhostan. Mina två hundar och systers hund och tre av min kompis hundar blev smittade i våras. Dimma som var den enda som var vaccinerad mot hostan fick betydligt besvärligare hosta och var sjuk mycket längre än de vaccinerade. Samma var det då många av våra hundkompisar som brukar träffas och busa blev sjuka, de vaccinerade drabbades värst. Nelly som inte var vaccinerad klarade sig helt den gången (hade inte dimma då). Kommer nog inte vaccinera dom i fortsättningen, känns som att det stjälper mer än hjälper. Det "vanliga" vaccinet får dom vart annat år ungefär.
För mig känns det väldigt dumt att skippa kennelhost-vaccineringen när man vet att det tar mycket längre tid för en ovaccinerad hund att bli frisk plus att den lider väldigt mycket mer av kennelhostan som ovaccinerad jämfört med de som får vaccinet… OM man vet detta och ändå väljer att inte vaccinera sin hund mot det tycker jag det är vansinne rent ut sagt!
Dessutom så dör en hund i kennelhosta mycket "lättare" om de är ovaccinerade oavsett ålder… så varför chansa??
Nej här vaccineras det årligen! Jag gör iallafall mitt yttersta för att minska smittorisker. Sen om andra inte gör det få de själva stå för.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#4 Fast den var inte insmugglad. Den gick igenom alla kontroller men det missades.
Mvh Jenna
Precis som #7 skriver så var det inte en smuggelhund. En smuggelhund har ju sällan om aldrig stamtavla med sig. Det hade denna hunden plus att alla papper och allting var ok, men ändå så missades parvo.
Jag var på samma utställning i ringen brevid!! Snacka om nervös när man fick reda på vart ifrån det kom!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#4 Fast vet man verkligen det? Som sagt enligt mina erfarenheter är det helt tvärtom. Anledningen till att jag har funderingar på att skippa hostvaccinet är för att Dimma mådde så himla dåligt jämfört med de andra och för att hon var sjuk så länge jämfört med de ovaccinerade hundarna..
Har ni som diskuterar här överhuvudtaget läst artiklarna hon länkade till? Mina ögon går i kors just nu så jag läste bara den övre men jag uppfattade framförallt två saker: den är väldigt vinklad, författaren är tydligt emot upprepade vaccinationer och utelämnar en del fakta som jag kunde tycka var relevant. men det viktigaste jag förstod är att det står att det är bullshit med upprepade vaccinationer och det är väl i princip så jag har förstått det också efter det jag läst om genetik, immunitet, vaccinationer o.s.v.
tror inte budskapet var att man inte bör vaccinera utan bara att det sker på fel sätt idag. funderade ändå på det här emd vaccination av hundar förut idag, det är så tråkigt att det inte är valfritt. det heter att det är det men så fort man ska på en tävling eller utställning och på många många träningar måste man uppvisa vaccinationsintyg för att få delta, var ligger valdriheten då? det är ju min ovaccinerade hund som får skiten så varför?
jag är ganska kritisk till vaccinationer när det gäller människor också. har tänkt läsa på lite så jag kan bli lite mer insatt i ämnet :)
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Min hund vaccineras regelbundet medans katterna har fått lite time-out. Inte så konsekvent med andra ord.
Denna artikel skriven av veterinären Berit Wallin Håkansson tycker jag är läsvärd där hon tar upp biverkningar av vacciner:
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/vaccinera_mer.html
Tack ni som rättade mej i #4😃 I Artikeln jag läste stog det " insmugglad" men rätt ska vara rätt😜