förslag på ras
Har någon något förslag på en ras som skulle passa mig?
Vill helst ha en lite mindre ras, det blir min första hund. Har läst MYCKET om hundar sen jag började läsa typ å har alltid velat ha en hund :)
Tänker träna agility med den och lydnad. Har länge funderat på Shetland sheepdog men de kanske hårar mkt… vill iallafall ha fler förslag :)
Den ska helst inte behöva så jättemkt pälsvård men pälsvård i lagom mängd går bra :)
Hoppas nån kan föreslå någon bra ras nu :)
Mer exakt storlek, max och minimumgräns?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har tipsat i andra trådar om att besöka hundutställningar och titta på olika raser och prata med deras hussar och mattar om hundarnas olika egenskaper och så. Det finns ju så ofantligt många raser att välja på.
#1 minimum typ 30cm helst ca 40cm tror ja :) max… ja det beror på men hmm… typ..50cm kanske.. :P men som sagt helst ca 40cm.
#2 skulle vilja gå på en "riktig" hundutställning.. har varit på en inofficiell.. men vet aldrig när det är.. :/
Om du går in på Svenska Kennelklubbens hemsida så kan du gå in och se var alla utställningar är i sommar. Lycka till med ditt hundval!
Har du kollat skk:s hemsida?
Annars finns det ju hur många som helst.. Några spontana förslag bara; dvärgpinscher, jack russel, sheltie, Pudel eller papillion? Min egen ras japansk spets eller någon tysk spets kanske?
Mja, det är som sagt en uppfostringsfråga
Jag är knappast någon pudelexpert, men har man dem nerklippta tror jag pälsvården är noll typ :) Sen fäller de ju inte heller!

Jag har en shetland sheepdoghane på 1 år som är helt underbar. Han är lättlärd, lydig, gosig, alert och mycket mer:) Hårar gör han ibland mer och ibland mindre.
Kramar
Pudel är inget dåligt val. Kan klippas kort och behöver då ej mycket pälsvård. Hårar ej = jätteskönt ! ( Har själv Softisar, hårar ej heller ) Kloka lättlärda ! ( klok som en Pudel ). Bra nybörjarhund ! Pigga allerta, bra till agility, lydnad mm. Finns i olika storlekar, mellan skulle väl vara lagom för dig då ! Ja, jag har bara positiva saker att säga om pudlar !
Dvärgpinscher?
Storpudel över 45 cm, upp till 60. Mellanpudel över 35 cm, upp till45. Dvärgpudel över 28 cm , upp till 35. Toypudel under 28 cm.
Alla fällande hundar hårar en hel del, gillar man inte att ha hundhår överallt , är det väl bäst att välja en ras som inte hårar. Finns en hel del att välja på.
#11 nja… :P
#12 ok, tack då vet ja :D
vilka fler hundraser hårar inte..? :)

#13 Lagotto hårar inte! Det är en mellanstor hundras som blir mellan 43-46 cm hög. Dem är jättesöta och ser ut som små lamm tkr jag!
Kramar
#14 har sett de, ja som små lamm håller med ^^ :)
Hundraser som inte hårar förutom Pudlar är bl.a ovannämnda Lagotto, Wheatenterrier, Pumi. Kan ej komma på fler just nu i sena nattimmen. Dax att sussa !

Har för mej att schnauzern inte hårar heller men då ska dom ju trimmas ist
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
schnauzer hårar en hel del när dom fäller faktiskt, iaf den lilla vita som mamma har… men det är ju inga jätte mängder men endel..

oki, har bara fått höra att dom inte hårar men det gör dom säkert iaf
_**/Mvh Anne
Cairn Terrier har ja börjat fundera på nu xD behöver de mycket pälsvård? hårar de mycket? passar de till agility? :)
Dom ska plockas, och dom fäller päls fast jag vet inte hur mycket =) Tror säkert att en cairn passar utmärkt till agility, dom är ju väldigt pigga och arbetsvilliga =)

Man ska bara tänka på att trotts att dom är små så är en terrier oftast väldigt mkt hund
_**/Mvh Anne
aa det är ju bra :) är det så att man måste plocka de annars mår de dåligt eller liknande? :)
Yorkshire terrier hårar inte heller, och inte nakenhundar ;-).
Fransk bulldog kanske
Nej inte kan jag tro att dom mår dåligt av det, då skulle nog många åka dit för djurmisshandel =)
#24 vill nog inte ha så små hundar… :P
#25 tycker inte de är särskilt söta ^^
#26 ok, blir de jättelurviga om man inte plockar de? ^^
tack för alla förslag alla :)
Ja dom blir rätt lurviga…men jag tycker dom är söta då =)
aa :D det verkar vara en passande ras för mig :D de är oroligtsöta :P
Då ska du se dom som valp…gaaaa vilka sötisar =)
har du bild?? :P :D
Jag har många bra saker att säga om pudlar. Men jag har ju egentligen mest bara tränat och umgåtts med mina egna.
Jag har två mellanpudlar, killar, vilket jag tycker är en ganska lagom storlek. De är välkomna hos släkt och vänner just för att dom är lagom stora, men även för att de inte hårar och är väldigt snälla och goa.
Jag klipper mina grabbar kort, kör trimmern jämnt över kroppen helt enkelt. Går rätt snabbt. Vilket innebär i princip noll pälsvård till vardags. Vill man ha dem i utställningsfrisyr kräver det nog en del arbete dock.
Vi tränar (och tävlar) mest lydnad men även spår och agility. Dom tycker att det är roligt att träna mycket och gillar variation. Dom är glada, gosiga, busiga, arbetsvilliga, och har stora hjärtan. Skäller inte, gör inte utfall och går bra ihop med andra hundar - tikar som hanar. Mycket ligger i uppfostran såklart men även i generna, så jag kan inte tala för hela rasen. Jag tycker du ska försöka gå på utställningar och prata med folk, kanske hälsa på hos nån uppfödare också.
Hoppas du hittar rätt :)
Nej tyvärr…men gå ut och kolla olika uppfödare som har cairnterrie, där får du nog se en hel del gobitar =D
#32 jättesöt :) verkar bara positivt om pudlar :P så om man klipper de så kort så behöver de bara lite pälsvård? hur lite?
Jag vill gå på hundutställningar men jag vet aldrig när det är.. stå det på t.ex. skk's hemsida?
#33 har kollat :D jättesöta ;D men uppfödare är lite långt bort.. hmm.. kanske vi får se.. har så svårt att bestämma mig xD

Utställningar brukar kunna stå på rasklubbarnas sidor och på skk:s hemsida + i olika hundtidningar tex hundsport.
_**/Mvh Anne
#35 ok ska kolla =)