Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 625 ggr
liinnea
0

köpa hund nr2?

Går i tankar om att köpa en kompis till min Chihuahua/pap på 7 månader. Anledningen är att han ska få ha en kompis när han är själv eftersom att det blir några timmar fem dagar i veckan. Då kommer det bli en omplaceringshund. Vad anser ni om detta? Behöver lite tips!

Han går väldigt bra ihop med andra hundar utomhus, har aldrig riktigt testat med att ta in en annan hund till oss, men jag antar att det blir lite fler problem då?

Och en sista fråga; Vilka hundar skulle ni tro går ihop med en chihuahua/papillon?? (Förutom Chihuahua och papillon)

joheck
6

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är en rätt kass anledning till att skaffa en till hund. Bättre då att låta honom vara hos dagmatte eller på hunddagis.

[_annaH]
0

Tycker de låter bra! Hur många timmar blir han ensam? Rör de sig om över 6 timmar så tycker jag att du borde skaffa dagmatte eller hunddagis :)

Läste nyligen en artikel (observera att siffrorna kan vara högre, men jag minns de på ett ungefär) att den tiden som hundarna är ensamma så spenderar de 75% av tiden till att sova, resterande tid var, kolla om någon kom, drack vatten osv. Har för mig att undersökningen gjorts på hundar som var vuxna samt ensamtränade (?)

liinnea
0

#1 Ville bara höra fler åsikter, så tack, men alltså, det finns ju många fler anlednignar också, inte bara det.. Men jag undrade liksom om det är bra för hunden? Eller om det inte spelar någon roll om dom har en flockkompis eller inte.. :)

#2 Han blir ensam sammanlagt 6 timmar, tre timmar på morgonen och tre timmar på eftermiddagen och det funkar jättebra!

[_annaH]
0

#3 Okej, så har blir alltså rastad där emellan? :)

Eftersom din hund e såpass ung så tror jag inte det blir några problem med att skaffa en till valp. Innan du skaffar en så kan du be en vän eller så som har en hund att komma till dig med den. Se till så de möts utomhus o gå en sväng och sedan går ni in tillsammans.

Vilka raser som passar vet jag inte. Det får någon annan svara på =)

liinnea
0

#4 Jaa, det blir han! Vi får se hur det blir, det är bara en tanke hos oss fortfarande. :)

SaraC
2

Jag håller med #1 om att det är viktigt att ni också vill ha en till hund. Det finns inga garantier för att den nya hunden och er hund blir bästisar, de kanske inte bryr sig nämnvärt om varandra eller till och med har svårt att komma överens. Viktigt att fundera på om det är värt det/vad ni gör i så fall.

De flesta hundar passar ihop, mer av en individfråga än en rasfråga Glad Bättre att du går på vad DU vill ha för typ av hund.

En del hundar blir lugnare och tryggare när de lämnas ensamma med en annan hund, andra bryr sig inte alls om det utan längtar ändå lika mycket efter husse/matte.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar