Kommandoproblem
Vi aktiverar vår hund bland annat med att lära henne olika trix, men jag känner att vi har problem att lära henne kommandon. I dagsläget kan hon kanske 15 trix men egentligen kan hon väl inget ord-kommando för dem. Hon gissar liksom tills hon får rätt…
Hon är en riktig clown och gör allt för godis så man får en hel cirkusshow när hon inte förstår vad hon ska göra, så att belöna olika beteenden är inga problem för beteenden bjuder hon på, det är just dedär att sätta kommando på dem som vi har svårt med. Hur gör man egentligen för att hunden ska koppla ord med ett beteende?
Vi försöker att inte tjata och vi sätter till ord först när hon gjort beteendet flera gånger. Om hon börjar clowna sig och helt plötsligt bjuder på ett nytt beteende som att buga så belönar vi. Sedan gör hon oftast beteendet igen och vi belönar. Sedan säger vi "buga" och hon bugar. Säger vi buga igen så gör hon helt plötsligt något annat som att hon glömt bort vad vi höll på med. Säger man buga igen senare förstår hon ingenting och erbjuder tio andra beteenden.
Vad gör vi för fel?
Jag skulle i alla fall jobba med endast några saker i taget, och befästa det innan jag går vidare till nästa. Det är ju En sak att kunna massor med trix, och en annan sak att kunna göra dem på kommando.
Hur fungerar det med handkommandon? Hundar "lyssnar" bättre på vår kropp än på våra ord så kroppsliga kommandon brukar de vara rätt snabba på att snappa upp. Då kan det vara en fördel att börja med att lära in handkommandon och sedan lägga på ett ord när ni verkligen verkligen vet att hunden kan det. Minst 6-7 ggr i rad ska hunden ha erbjudit samma beteende för att man ska veta att man är på rätt väg.
Om hunden bugar och ni belönar och hunden sedan gör något annat - belönar ni det andra beteendet då också? Om jag var du och hade det här problemet så hade jag slutat med det. Det vill säga: det erbjudandet som hunden erbjuder under ett träningspass är det ENDA som belönas under det träningspasset. Då blir det mer konsekvent och hunden kan fokusera mer på just det enstaka beteendet.
Jag tänker rent av att ert problem kan vara att ni har en kreativ hund som älskar att bjuda på olika beteenden, och att det i sin tur leder till en sorts stress som gör att inlärningen faktiskt inte fungerar helt optimalt. Alltså, hunden vill så himla gärna visa er att den kan och känner att den belönas för det (bra jobbat!) MEN att det blir "för mycket" och att hunden erbjuder kvantitet i stället för kvalitet pga att den blir så uppstirrad. Testa att ta det lugnare. Tjoa inte så mycket utan belöna lugnare och håll dig mer stillsam. Ta pauser om hunden stirrar upp sig för mycket (för de lär sig dåligt då). Är jag någorlunda rätt ute här??
Känner igen mig mycket här, har en hund som clownar rundor för belöning och vet hur svårt det är att låta bli att belöna ett nytt roligt beteende när man egentligen tränar något annat. Försöker jobba på det viset som #2 beskriver och ta en sak i taget och bita mig i läppen istället för att klicka detdär beteendet jag väntat på men som inte är det jag sysslar med att lära in för tillfället.. .. Iallafall kul med en pigg hund! :D