Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2735 ggr
DEFENDER
0

hund körkort

Hej vad skulle ni tycka om att inskaffa ett hundkörkort för ny blivna hundägare kanske också åldersgräns vad tycker ni?

lisette
0

det är jag helt för. kanske bara vissa raser. som pitbulls, amstaff, bullterrier ;)

Faxlin
0

Jag är emot. Då jag tror att det enda det kommer medföra är en massa krångligt pappers arbete för de hundägare som sköter sig. De andra kommer stunta i körkortet och ha hund ändå.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

det är ju redan en massa krångel på hästsidan, vänta du bara åsa. det kommer säkert till jyckarna oxå!

Faxlin
0

Japp, jag tror dig. Speciellt om folk säger att de är för det. Så kommer det nog farandes i hundra nittio. hehe

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

nej inte mer myndighetsutövning leder ingen vart bara massa krångel låt folk få avgöra sådant själva ,tror de e oundvikligt att de ibland blir fel dvs personer som inte skall ha djur har djur men dom utgör en liten del .

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Om djurskyddsmyndigheten fungerar som den ska, behövs inget körkort. Det borde bli fler kontroller.

Faxlin
1

De som kontrollerar borde ha större rättigheter att ta djur. Lite mer som i USA vore inte helt fel. Varför inte djurpoliser i Sverige?

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

send in the marines :-) Vad är de som är så galet att vi måste ha djurpoliser ?

Hörde på radion att man nu bestämt att man inte får plåga fiskar mer dvs inge mer mete med levande agn i form av fisk men mask går fortfarande att använda ,kanske hamnade ifrån ämnet :-)

mvh/bjorsa

DEFENDER
0

#1…..Märker att du har väldigt dålig fakta om vissa raser. varför dessa raser det är väll oftast chafföreren som gör att hunden blir osäker o farlig. Sen tycker jag  det finns olämpliga hundägare som har hundar av andra raser också , tänk till lite extra nästa gång du göra utalade lisett. De jag blev förvånad över också är när de gälller Bullterrier så är de nästan alltid äldre mäniskor som är ägare av denna ras kan ju berro på att de väldigt lugnGlad hund mvh defender

Faxlin
0

Japp, okej djurpoliser var väl att dra det en bit extra liksom. Men fakta kvarstår, våra djurskyddsinspektörer har inte stora rättigheter. När en hund blir regelrätt misshandlad halvt till döds tar det evigheter innan något kan göras.
Hatar djurplågeri, bara det. Så då kan jag bli lite över exentrisk ibland. Men ni får väl påminna mig då. Så kommer jag snart ner på jorden igen. hihi

Det är nog mycket medians fel att vissa raser blir så otroligt utsatta för fördommar tror jag.
Bara titta på en sådan vanlig ras som schäfern. När de är små vill alla gulla med dem för de är sååååå söta. När de blir sex månader då går samma människor över på andra sidan gatan. Helt plötsligt har min sååååå söta valp förvandlas till en blodtörstig schäfer.

Audiatur et altera pars

lisette
0

# 9 givetvis är det så att det är föraren som styr hunden.

men visst är bullterrien framavlad för kamp? liksom amstaffen?

förresten, vad har mina kunskaper att göra med att jag inte tycker om bullterrier?

ThereseW
0

Jag tror att det skulle vara en bra idé. Sen hur man skulle organisera det är ju frågan. Ska köparen gå en kurs innan och kunna visa upp sitt "diplom" för uppfödaren innan han får köpa valpen? Risken finns ju då att de mindre seriösa uppfödarna inte håller så hårt på den regeln (och inte heller de oseriösa köparna heller). Eller skulle man göra det till en del av valpkursen? Problemet där är ju att alltför många inte ens går på valpkurs.

Men annars tycker jag att om man ger sig in på att ansvara för en ny familjemedlem så bör man kunna avlägga lite tid, jobb och pappersarbete för en god sak också.

ThereseW
0

Angående åldersgräns, vilken vettig människa säljer hund till ett barn? En vuxen måste väll alltid ha ansvaret?

Annars så måste jag säga att det finns 12-åringar som är väldigt kunniga och fina med djur, medan vissa mycket äldre inte verkar ha mycket innanför pannbenet.

Faxlin
0

Ja, visst varför inte. Som om man som uppfödare inte redan håller på med en massa pappersarbete.

Problemet som jag ser det är att det är de seriösa uppfödarna och köparna som drabbas. De pundhuvuden som inte borde få ha hund kommer ju skita i det lika mycket som de skiter i att ta hand om de hundar de skaffar.
Så då känns det som om ett körkort bara kommer att visa upp att dessa människor är ansvarsfulla nog att fylla i papper för ett körkort, eller gå just den kurs som krävs för ett körkort.
Att köra ihop det med en valpkurs skulle nog få mig att höra till de oseriösa också. Jag menar har man hållit på med hundar tillräckligt många år, hur många valpkurser eller lydnadskurser behöver man gå? Personligen slänger jag inte ut flera hundra på att gå en kurs med en ny valp i dagens läge, för att lära mig saker som jag ska lära valpen som jag redan vet hur jag ska lära min valp.

Audiatur et altera pars

DEFENDER
0

#11 ursäkta mig men jag måste säga att jag fattar dig som lite lätt dryg .gör nu så här gå in och läs på dig här så kanske du någ blir lite klokare www.svbtk.com defender

Faxlin
0

Fredrik och lisette, ni verkar inte bli sams om denna ståtliga hundras. Alla kan inte älska alla raser. Så är det nog bara.
Själv har jag extrem Tax skräck och blir kallsvettig bara jag ser dem på bild. Fast det gör ju inte att jag inte förstår att det finns de som faktiskt älskar denna ras.

Sorry, om jag lägger mig i. Men ni får så gärna puckla på mig för det om ni vill. Jag är känd för att lägga näsan i blöt fast jag inte bör, så detta lär inte bli sista gången.
Kram på er.Flört

Audiatur et altera pars

DEFENDER
0

du har ju helt rätt åsaF  lisette får gärna tycka att dom är fula men jag gillar inte när hon skriver att just bullterrier ägare skulle vara sämre hund ägare och på detta sätt så får vi utförra ett körkort.kan säga att det finns någ inga galningar som springer och kampar med bullterrier, uppfödare säljer inte till vem som helst sen kan man inte heller köpa bullterrier på blocket eller andra anonns platser… mvh fredrik

Faxlin
0

Finns inte så många som kampar med hundar över huvud taget i Sverige. Fast jo, jag vet att de finns några som gör detta. Men det är ju dessa människor jag menar att vi inte rår på genom att skaffa körkort på hundar.
Om man kom åt dessa individer så skulle det vara större skäl att sätta körkort på de med schäfer eftersom dessa helt tydligt ofta hamnar hos skumma individer.
Många som är oseriösa inom den aveln tyvärr. Och många som säljer oreggade sådana till vem som helst.
Men som sagt var, jag tror inte på körkort på någon ras.

Audiatur et altera pars

DEFENDER
0

stor städer före kommer tyvär hundkamper men inte främst pittbull  oftast säg det att det används taxar och tervurenser och även blandraser av olika hundar

lisette
0

amen herre gud. var har jag skrivit att en bullterrier ägare är en sämre hund ägare? din hund är säkert jättefin och du är säkert en jättebra hundägare.

du behöver inte känna dig attackerad bara för att jag inte gillar hundrasen.

ber så hemskt mkt om ursäkt eftersom jag har trampat på en tå.

förresten har jag nu kommit på vad jag tror fick dig att reagera så hårt. det måste ha varit inlägg # 1. jag skrev bullterrier och sedan en ;)

jag satte ;) för att jag vill visa att jag retade dig lite, du kanske missade den?. åter igen, förlåt att jag gjort dig arg och upprörd. won't happen again.

ThereseW
0

#14 Jag anser inte heller att man måste gå på valpkurs med alla sina valpar om man redan har tillräcklig kunskap och valpen har möjlighet att träffa hundar på andra sätt. Men de som är med sin första valp skulle jag råda att gå på valpkurs, och där skulle de då kunna få sitt intyg…(?)

Då får man vid sin första valp sitt "körkort" och behöver inte gå på fler valpkurser, om man inte vill :)

Faxlin
0

Men ThereseW, hur gör man då med alla oss som sprungit på dessa valpkurser redan?
Tror liksom det blir svårt att genomföra bara. Och som jag skrev tidigare, de som skulle behöva bli stoppade lär inte bry sig om körkorten heller.

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Hundkörkort å kattkörkort å sen råttkörkort sen kan man ju ta muskörkort frågan är vart den nedre gränsen går fiskkörkort eller insektkörkort

mvh/bjorsa

Pelle
0

kan vi inte göra nåt åt alla dessa stackars sönderavlade och sjuka chihuahor som alla wannabees ska ha istället? Upplever definitivt det som det största problemet med hundhållning idagsläget.

Jag menar, djur som mode… fy fan, vare sig det är pyttesmå hundar eller stora bjässar.

mina två cent…

/Pelle

DEFENDER
0

#23 bjorsa du glömde kyckling körkortFlört

lisette
0

# 23 fiskekort finns ju redan! ;)

ThereseW
0

# 22 Om lagen/regeln skulle införas idag så skulle den ju gälla de hundägare till hundar som föds fr.o.m. 2006.

Nej, jag vet att det förmodligen är svårt att genomföra och kontrollera. Men jag tycker att det är en god tanke…

ThereseW
0

# 24 Jag är liksom du oerhört skeptisk till denna hundhantering som verkar finnas hos de människor som fortfarande vill leka med dockor som "vuxna". Men nog finns det värre exempel av felaktig hundvård…

DEFENDER
0

#26 Fiske kort finns men inte fiske körkort fråga mig inte hur man kör uppOskyldig

lisette
0

# 29 hmm ja det kan man ju undra. jag kommer inte på ngt bra… =)

illris
0

detta med hundkörkort är bara en dum grej. de som är både oseriösa & djurplågare som klarar detta test med körkortet fortsätter med sin skit i alla fall. finns sådana personer iden stad där jag bor, & en del av dom är till & med spärrade i detta län där de bor på att få skaffa hund eftersom de har blivit anmälda för djurplågeri. men de har ändå hund i dag trots att de är spärrade & de åkte bara till ett annat län & köpte hund . så lätt för dom är det att fortsätta med detta plågeri.  så min syn på hundkörkortet är att det skulle inte bli bättre med det.   de säger att det skulle bli så mycket bättre med körkortet, men jag tror faktiskt inte det.

illris
0

tycker inte att det ska bli hundkörkort på någon hundras inte ens på pitbulls eller amstaffar. det kommer inte hjälpa ändå. olämpliga personer som inte är lämpliga att ha hund som klarar körkortet  kommer i alla fall skaffa hund. en sak till: alla som har pitbull(har en pitbull själv) är inte dåliga hundägare som en del fått för sig !  jag är inte det .  & STAFFORDSHIRE BULLTERRIER ÄR INTE FRAMAVLAD FÖR KAMP ! DEN ANVÄNDE MAN I GRUVOR FÖRR.

davidia
0

men det är inte bara dom hundraserna.jag har själv en rottis och folk tittar snett.jag får inte ens röra min rottis om hon gjort nått fel för hon är för skarp.så det är inte rasens fel,det är ägaren det är fel på om hunden blir knäpp!!!

DEFENDER
0

CHAFFÖREN ÄR DE OFTASTE FELET PÅ ATT HUNDAR BLIR KNÄPPA OCH BLIR FARLIGA OCH DÅ PRATAR JAG OM ALLA RASER

ThereseW
0

Det har förhoppningsvis de flesta med någorlunda hundvett förstått vid det här laget; att det är upp till människan att lära hunden att fungera bra i olika situationer.

DEFENDER
0

Va inte så säker på de du, Tyvär finns de  många hund ägare som inte har hund vett alls.

Faxlin
0

Ja jag håller med dig DEFENDER och dessa är oerhört svåra att få grepp om också. Tyvärr. Tror inte att ett hundkörkort skulle ge dessa människor mer hundvett heller.

Audiatur et altera pars

DEFENDER
0

#37 GladVar får du alla kloka ord i från Åsa F. Glad

Faxlin
0

Jag härmar dig, märker du välFlört

Audiatur et altera pars

DEFENDER
0

#39 TACKGenerad

lisette
0

just därför kan det väl vara bra med ett hundkörkort?

man eliminerar risken att fel personer skaffar hund. sedan kvittar det vilken hundras det är.

DEFENDER
0

1# 41# Bra Lisette att du förstår att de gäller alla raser.  Hund körkort  är nog ingen lösning tror jag! ,djurplågare ,dåligahudägare kan ta körkort alla fall. Jag håller med åsaF LÄS#14#

lisette
0

# 42 fortfarande så skojade jag med dig när jag skrev det inlägget. men skitsamma…

AnneN
0

Jag tycker man borde införa lag på att man måste ha "hundkörkort" för att få äga en hund!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kerstinjoh
0

Absolut nej till hundkörkort!

En lag som i stort sett skulle vara omöjlig att kontrollera.

Det finns redan så många "onödiga" lagbestämmelser som ej uppfylls och är omöjliga att kontrollera.

[louise80]
0

det allra bästa hade ju varit om man fick bort alla oseriösa "uppfödare" som säljer till vem som helst bara för att tjäna pengar! Dom bryr sig inte om vem dom säljer till eller vad dom avlar på, enligt min åsikt kan alla hundar vara farliga om man inte kan uppfostra dom. Och varför detta tjat om kamphundar en golden retriver kan vara minst lika farlig!!!!!!!

Pomperipossa
0

Tillsätt en separat "djurpolis" som får möjlighet att ganska snabbt rycka in och beslagta djur. Även att ha lite koll på folk. I regel så är det samma människor som missköter sig och då kan de hålla extra koll på dom….

kerstinjoh
0

#46. Oseriösa uppfödare är omöjliga ha kontroll över och få bort. Tyvärr.

Vad det gäller s.k. kamphundar visavi t.ex. golden, så finns det ändå en skillnad. Vissa sk. kamphundar har en mindre retningströskel.

Men visst är uppfostran väldigt viktig.

lena1
0

Samtidigt tänker jag så här att det finns ju i de flesta kommuner ett djurskydd som kan göra oinbjudna besök hos uppfödare, men det kan jag tala om missköts väldigt, dom kan eventuellt göra det om dom får en påringning, betänk då att man hade djurpolis som kan göra detta i stället, då skulle garanterat folk  och uppfödare bli mera vaksamma på om dom kanske eventullet skulle dyka upp… men drömma kan man ju alltid ;-).

Othello
0

Hundkörkort för att skaffa hund… Nja vet inte men åldersgräns eller att man ska ha en förälder med jo kanske det… Därimot skulle jag kunna säga att alla som har kennel borde gå en ordentlig kurs först för då kanske det skulle försvinna lite oseriösa kennlar….Det finns ju massor av bra kennlar men det finns ju nästan lika många oseriösa tyvärr….

zickan
0

jag tycker man ska ha tillstånd av något slag för att äga djur överhuvudtaget. men pga att det börjar bli för mycket attacker av hundar vare sig det är en ökänd pittbull lr en aggresiv chiuhauhua som biter sönder dina byxben när du försöker skaka av den så bode det finnas någon form av papper man måste ta. updatera efter varje hund köp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

CamillaAndersson
1

Åldersgräns för att ha hund?
Så om man vill skaffa hund och man är under 18 (t.ex.), då får man köpa sig ett gosedjur?

Njae det tror jag inte riktigt på.
Har sett massor med ruskigt duktiga killar och tjejer 12-15 och åldrarna runtomkring som tävlar, och de har verkligen kul med sina hundar. Ska de då inte kunna köpa ny hund sen när de avancerar i sina klasser pga att det är satt en åldersgräns på att köpa hund?

Sen hundkörkort, det låter toppen i teorin, men hur ska det praktiskt kunna genomföras?
Ska man skicka ut brev till varenda människa i Sverige med en blankett "Har du hund? Då måste du skaffa hundkörkort!" ?

Jag skulle gärna se att vi gör som i Amerika, skaffar poliser inriktade på just djur. Det funkar i ett stort land som USA, varför inte då här?

AnneN
0

Åldersgräns på djurägandet är inte alls en dålig idé är man minderårig så bor man ju oftast hos föräldrarna och då kan ju den förälder man bor hos stå som ägare på hunden även om det är den som är minderårig som arbetar med hunden

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
0

om man e minderårig och bor hemifrån då? tror det är svårt att dra en gräns vem som ska få skaffa hund och vem som inte ska..

SaraC
0

Det skulle ju kunna vara en åldersgräns med undantag, att man får göra t.ex. en ansökan och så avgör de om man är lämplig. Haha, vilken önskedröm att det skulle vara så!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hennum
0

jag tycker att vem som vill ska få ha hund. men att det borde bli mer satsningar på djurskyddet så att man kan omhänderta fler djur. och då menar jag alla djur som far illa.

kanske borde man försöka få det till en självklarhet att man går en kurs när man skaffar hund för första gången. inget tvång, men något som de flesta gör. att det blir ett konstigt och avvikande beteende om man inte går en valpkurs första gången man skaffar hund, typ.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

SaraC
0

Tycker också djurskyddet bör förbättras. Men det hjälper ju inte alla dessa hundar folk skaffar, tröttnar på och lägger ut för omplacering på Blocket lagomt runt 1-årsåldern… Det är för enkelt att skaffa hund idag, många tänker inte alls efter före..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lotta
0

Jag håller med Åsa…är också imot hund körkort…därimot att det skulle finnas djurpoliser, det skulle vara bra :)

tiina
0

Jag är helt för djurpoliser!!!=)

Tixy
0

Även om folk har körkort så kör dom ju för fort och beter sig som svin, så varför skulle inte hundägare med hundkörkort kunna göra det också? Det skulle ju inte göra någon skillnad, faktiskt.