Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1336 ggr
Lynxkissen
0

Tips: Skällande valp?

Hejsan, skulle vilja ha lite tips på hur jag på bästa sätt får min lilla valp på 14 veckor att sluta skälla. Hon skäller och morrar åt andra hundar och även vissa människor med. Inte alltid men ofta. Lite tips på vad och hur jag ska göra skulle vara jättesnällt. I övrigt lyssnar hon jättebra för det mesta, men just när hon börjar så blir hon nästan "okontaktbar". Osäker..

Tack! :)

joheck
0

Försök avvärja beteendet. Så fort du ser att det kommer någon, bli jätte rolig och distrahera valpen. Du kan tex springa ut åt sidan eller bjuda på godis.

Lynxkissen
0

#1 Tack, har testat lite nu och det verkar fungera lite redan faktiskt. Ska fortsätta jobba på det :)

Fler tips är välkomna :)

SuperLimm
0
Lynxkissen
0

Nu har jag testat skvallerträning och avleda…men dt hjälper inte! Väldigt sällan det hjälper- hon blir bara värre, och jag blir mer och mer frustrerad! Vad gör jag för fel?? Tips tack…

SuperLimm
0

Hur gör du när du använder skvallerträning? Börjar du försöka få kontakt med hunden när den redan börjat skälla eller går du långt åt sidan redan innan hunden får syn på det den skäller på?

Avståndet har stor betydelse. Man ska börja på ett sånt avstånd som hunden klarar av utan att gå upp i stress. enklast brukar vara att anordna situationer i början. tex du står långt ute på en gräsplan och ber någon gå förbi långt bort medans du gör det hunden gillar bäst, godis/bus eller vad det kan vara.

Mvh Linn

Lynxkissen
0

#5 jag börjar ta kontakt på långt håll redan och försöker bibehålla kontakten hela tiden men det går inte…hon börjar skälla och morra och slutar inte förrän hunden är utom synhåll och lite till… Samma sak när vi typ går ut ur porten så kan hon bara ta fart rätt fram ute och skälla- fast det inte finns nåt där…

vi har ganska många hundar i våran trappuppgång så det kan bli lite av en mindre rolig överraskning att komma så nära inpå ibland… Inte heller alltid så lätt att undvika att gå förbi andra hundar när jag inte har någonstans att ta vägen känns det som… men svärmors golden- den minsann kan hon leka massa med…

Att anordna situationer skulle vara bra..men jag känner ingen här i byn direkt….gick liiite bättre när jag försökt uppehålla henne med annat under tiden som att leta godis i gräset undertiden - men det är inte tillräcklgt effektivt heller… hon är ju nyfiken samtidigt…

Vattnadal
2

När du kommer ut ur en trappuppgång, där det är mörkt, och kommer ut i ljuset, tar det en stund för en hunds ögon att ställa om sig. De ser dåligt, och kan därför skälla/göra utfall och uppföra sig "illa" pga osäkerhet.

Försök gå ut långsamt, kanske prata lugnande, du går ut före och kollar av att det inte finns någon där, ed.

Var noga med att inte låta någon hälsa på henne, varken hund eller människa, förrän du först kollat av att de är snälla, och visar henne att du gjort det genom fysisk kontakt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lynxkissen
0

#7 Tck ska ta till det tipset när vi går ut :)